Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Als je mij bedoeld @Mai Pensato absoluut niet 😁, meer productie betekent niet langere komkommers, het is een wedstrijdje voor de fun, als je voorgaande wedstrijden doorleest zie je dat, je moet dat allemaal niet zo serieus nemen.  Het is juist een uitdaging en onderschat  @Frans ook niet 😃 en sry @Liekie gaat niet gebeuren de mijne gaan langer zijn. En als je zou winnen Mai ben ik de eerste om jou te feliciteren.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Als de komkommers op de plant lijken, dan zal ik vast en zeker winnen. Mijn plantjes stonden voor het raam op het oosten, waren erg slungelig geworden. Bovendien waren ze dagelijks slap als de zon erop scheen, in P9.
Sinds vorige week dinsdag staan ze buiten, en valt het wel mee, maar de groei zit er nog niet in.
Morgen of overmorgen in de moestuin planten, voordat we een regenachtige week krijgen.

Geplaatst:

@Mai Pensato, de antwoorden zijn hierboven wel gegeven! :thumbup:

Er was ook een deelnemer die van tevoren vroeg of de zaailingen geënt mochten worden. Tuurlijk, alles mag, zolang je de langste maar weet te telen. Al plaats je ze direct in de strontemmer, ook goed. :angel:

Gisteren heb ik het buitenexemplaar samen met een snackkomkommer (een meter verderop) geplaatst.

Vanochtend lagen van de snack beide kiembladen eraf. Ik denk geen slakken, maar wat wel?

Geplaatst:

@Mai Pensato, ook ik vind dat je gewoon moet meedoen hoor, de wedstrijd is nog niet gespeeld, en volgens mij heb je eender hoe je start, daarom niet perse zekerheid op de langste komkommer.. voor't zelfde geld is er een of ander insect telkens met uw komkommers aan de haal... 

Mijn 3 gezaaide sonja's krijgen nu elk hun eigen blad ;-) ik moet wat geduld hebben blijkbaar... & das niet mijn sterkste kant :D

• Like 1

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Hier van de 5 zaden 2 opgekomen en deze staan sinds gisteren in de tuin. Gewoon buiten daar in de kas al meloenen komen en die twee samen nu eenmaal niet gaan. Naar komkommer smakende meloenen is me een portie smerig als je een sappige meloen verwacht…

• Like 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Oh joh, ik heb al jaren meloentjes en komkommers pal naast elkaar in mijn kas, tegen hetzelfde klimrek. Nou heb ik niet vaak een overweldigende meloenenoogst, maar toch wel een aantal en die smaken niet naar komkommer...? :think: 

Ik heb net mijn komkommers geplant, ik heb aardig last van luizen in de kas maar toch staan ze er best mooi bij. 

Geplaatst:

Twee Sonja's (de voormalige slungels) staan met een beetje beschutting van de beukenhaag. De andere drie zijn reserve en gaan waarschijnlijk binnenkort naar de noodopvang.

20220517_133206.thumb.jpg.959e5cc9792c7a147630b2126b84d508.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Update van mijn Sonja.

Gezaaid 23 maart, definitief in de kas geplant 3 mei.

De eerste foto is van 13 mei. LInks de wedstrijd-Sonja, rechts snack komkommer Iznik F1 met eerste open bloemetje.

Bij de slangkomkommers haal ik uit de eerste 5-6 bladoksels zo wie zo de bloemen weg, bij de snackers laat ik wel iets eerder het eerste vruchtje groeien.

Het valt me op dat de Sonja veel mannelijke bloemen geeft. Is dat bij jullie ook zo ? Toen ik een jaar of 10 geleden voor het eerst komkommers gekweekt heb had ik goedkoop zaad gekocht. Toen ook veel mannelijke bloemen in het begin en de komkommers die er later aan kwamen smaakten echt totaal niet (zeer bitter). Sindsdien heb ik altijd hybride F1 zaden gekocht. Zijn wel een stuk duurder maar geven alleen maar vrouwelijke bloemen en de komkommers zijn erg lekker.

Ik hoop dat de Sonja ook goed smaakt (volgens reviews wel).

De tweede foto is van vanavond: de eerste Sonja-komkommer. Deze is al reeds maar liefst 5,5 cm lang  😊😊. Dit wordt heel zeker niet de langste, maar wellicht wel de eerste waarvan hier officieel de lengte na oogsten wordt gepubliceerd. Of zijn er nog andere vroegelingen ??

13 mei: Sonja (l) en Iznik F1 (r)

1863157979_2022-05-13KomkommerSonjaenIznik.thumb.JPG.6bf0567a24c06efaa7ddac7c704374db.JPG

17 mei: Sonja eerste vrucht:

442163586_2022-05-17Sonja55cm.thumb.JPG.84ce344fa152a76a85a7f6a5a1a100de.JPG

• Like 4

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Mai Pensato , mijn komkommer plant heeft net zijn eerste blad :D ik moet dus nog wel een beetje geduld hebben voor een komkommer oogst :D 

• Like 1

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Alleen échte kampioenen weigeren steun en gebruiken eigen handjes. ;)

Sonja7.thumb.JPG.2df0e5bf6e790b9b965f990edaf11c3b.JPG

Sonja8.thumb.JPG.5103e86b308a9966e0a621f02698bc90.JPG

Sonja6.JPG

• Like 8

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Sonja 1 staat in de volle grond. Sonja 2 en 3 staat nog in potjes in de kas. Zo snel als ik de overige zaailingen daar weg gewerkt heb gaat Sonja 2 daar de grond in. Sonja 3 blijft nog evenals back up. Mocht dat niet nodig blijken dan moet ik een kijken waar ik Sonja 3 dan nog kwijt kan. 

Geplaatst:

@Mai Pensato

Ik heb nog geen bloemen aan de planten maar vond wel een eerste beginsel dat duidelijk tot vrouwelijke bloem gaat uitgroeien. Wat volgt is dus nog even afwachten.

Sonja9.thumb.JPG.ce759bde3d563ee04189f2b1cb72e2ee.JPG

Wel vreemd dat er ook mannelijke bloemen aan je planten zitten. Van een hybride als Sonja had ik verwacht dat ze 100% parthenocarp zou zijn.

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ook al is het maar een term, ik heb NU al iets geleerd van de wedstrijd. Alhoewel ik natuurlijk wel van pitloos fruit had gehoord was mij de term parthenocarp nog niet bekend. Dank @Frans!

• Like 1
6 uren geleden, Frans zei:

Wel vreemd dat er ook mannelijke bloemen aan je planten zitten. Van een hybride als Sonja had ik verwacht dat ze 100% parthenocarp zou zijn.

Ik heb wel degelijk mannelijke en vrouwelijke bloemen aan mijn Sonja. Inmiddels heeft de mijna 14 bladoksels (kiemblaadjes tel ik niet mee) en tot nu toe slechts in 2 daarvan een vrouwelijke bloem. De eerste is de vrucht op de foto van een paar dagen geleden, die gaat inmiddels wel richting de 10 cm.

Hieronder een foto van een mannelijke en vrouwelijke bloem hoger in de plant.

Ik betwijfel dus zeer sterk of Sonja wel een F1 hybride is. Ik gaf al aan dat ik de laatste jaren alleen F1 hybriden gekweekt heb juist om de reden dat ze parthenocarp zijn, dwz vruchtontwikkeling zonder bevruchting. De vruchten zijn dan ook zaadloos. Geven (voor zover  mijn ervaring en die komt ook uit de professionele teelt) alleen maar vrouwelijke bloemen. En zijn gegarandeerd bittervrij.

Ik heb nog eens even gegoogled. Meerdere webshops geven aan Sonja F1 maar op de website van de ontwikkelaar van het ras Sluis (hun website is gardenseeds.nl staat Sonja niet als F1 vermeld terwijl een aantal andere van hun komkommer rassen wel als F1 staan). Ook op de site van Van der Wal waar deze zaden vandaan komen staat er Sonja (zonder F1).

De foto's (eerder vanavond genomen):

mannelijke bloem (die heb ik direct na de foto verwijderd, ik wil dus geen bevruchting):

623190145_2022-05-19Sonjamannelijkebloem.thumb.JPG.28b16726b2f76e15c951ea859c9b87fe.JPG

vrouwelijke bloem:

589359077_2022-05-19vrouwelijkebloem.thumb.JPG.0e710e9a68640bf65fe23529a2456712.JPG

aangepast door Mai Pensato
  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Onduidelijk @acpronk, verschillende sites geven verschillende aanduidingen.

bv  bij zaad van Van Hermet en  Co wordt Sonja als niet hybride  maar wel parthenocarp geselecteerd, Komkommer - Groentezaden Vruchtgroente Zaden kopen? Tuinzaden.eu  ( je kan daar filteren op parthenocarpe  zaden) Andere duiden dan weer Sonja aan als F1 hybriden. Ik gebruik zoals  @Mai Pensato ook altijd dergelijke planten omwille van  de anders mogelijke bitterheid-.  De meegegeven lengte is ook echter sterk variërend  over de verschillende merken van 20-25-30 tot zelfs 40cm. Bestaan er meerdere variëteiten door verschillende zaadhuizen onder dezelfde naam ?  Ik ben even verbaasd als Mai.

Maar om op je vraag te antwoorden, ook niet hybriden kunnen parthenocarp zijn, het wil gewoon zeggen, er wordt zonder bevruchting toch een zaadloze vrucht aangemaakt, worden ze echter bevrucht dan krijg je zaden en soms een andere smaak, daarom neemt Mai zijn mannelijke bloemen weg. F1 hybrides  daarentegen zijn meestal zo geselecteerd dat ze alleen vrouwelijke bloemen aanmaken en je dus zeker bent dat je geen bevruchting krijgt, je hoeft daar de mannelijke bloemen niet weg te nemen.

De vraag is natuurlijk is de komkommer langer met of zonder bevruchting 😄

aangepast door redzebra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...