Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nu twee Sonja's buiten staan, de andere drie zijn naar Oekraïne verhuisd. 

20220526_161937.thumb.jpg.2a49eb77bc902cb5b9a23a64effbf2e4.jpg

Mijn achterste, kleinste heeft een gebarsten en uitgedroogde stam. Geen idee of dat nog wat gaat worden. 

20220526_162019.thumb.jpg.f5b0e4eeb7b411874a89572e3c224126.jpg

Geplaatst:
6 uren geleden, Arja zei:

Mijn achterste, kleinste heeft een gebarsten en uitgedroogde stam. Geen idee of dat nog wat gaat worden. 

Dat heeft 1 van mijn 2 (klimmende) courgettes ook. Die groeit erg sterk en hangt nu al de derde vrucht aan. 

• Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Mijn buitenplantje had een afzetting van bruine eitjes op het blad. Gelukkig aan de zichtzijde, ik zag het meteen. Met drie bladeren aan de hele plant ontgaat zoiets je ook niet hè 🤪

• Like 6
Geplaatst:

De drie Sonja's in hun potjes maar snel in de kas gezet. Deze weersvoorspellingen (wind en lage temperaturen) zijn niet goed voor deze frêle typetjes.

Elke avond slakkenronde, maar dit risico is me ook te groot.

• Like 1
Geplaatst:

De Sonja’s zijn vooralsnog nog niet heel happy in de tuin, ze zitten in een groeistop en beginnen zelfs een beetje gelig te worden. Mist toch iets misschien aan nutriënten. De rest van de tuin doet het fantastisch dus daar kan het niet aan liggen 🤷🏻‍♀️

Geplaatst:

@Marinke

Ik heb iets gelezen dat de plant dan het koud heeft en heel veel stress door de kou. Tenminste, bij de pompoen. Zal bij de komkommer dan niet veel anders wezen.

Geen idee of het klopt, ik heb even een bescherming om de pompoen gedaan, de komkommer is nogsteeds mooi groen hier.

Geplaatst:

Aansluitend op @Marinke en @Plotiemoos,

Gisteren had ik de grond in het vak met de komkommer opengekrabd en toen was me aan de plant niets opgevallen. En vanmorgen zat ons Sonnetje onder de vlekken. Papierachtige gele vlekken. We hebben een koude nacht gehad met een minimumgrondtemperatuur van 8 graden. Kan dit een soort van komkommer-kippenvel zijn? Reactie op kou?

Het gat in het onderste blad zat er trouwens al een week – heeft er niets mee te maken.

De zijscheuten die er aan komen lijken gezond en gaaf te zijn dus ik maak me niet veel zorgen. Maar morgen ga ik voor de zekerheid toch de resterende zaadjes zaaien.

Als de concurrentie in deze competitie me wil nekken, dan zwijgt ze. Als er empathische deelnemers zijn die zeker weten wat mijn Sonnetje mankeert, dan hoor ik dat graag. Want komkommerkippenvel is ook maar een gokje.

Verder succes voor iedereen. Ik voel me nu al compleet weggevaagd door @Mai Pensato

DSC06467.thumb.JPG.6748a92873b7cd4da2c543e0a7724af2.JPG

DSC06466.thumb.JPG.ec13e181acd38e0b9021277c01f86a69.JPG

• Like 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Vinky zei:

Verder succes voor iedereen. Ik voel me nu al compleet weggevaagd door @Mai Pensato

Zegt nog helemaal niets..het is nog lang geen september. Bij mij groeit Sonja goed door, maar nog steeds slechts 3 vrouwelijke vruchten/bloemetjes. Binnenkort ga ik de eerste oogsten en definitief meten en officieel indienen.

• Like 1

Geplaatst:

@Vinky, net als @acpronk doe ik ook een gooi, al verwacht je alleen antwoorden van deskundigen en anders vertrouw je het niet zeker?

Mijn gedachten als leek: de koude wind doet de bladeren veel bewegen. Er ontstaan een soort kneuzingen rond de bladnerven. Daardoor komt vocht aan de oppervlakte en dat verdampt en wordt door de harde wind afgevoerd.

De nieuwe scheuten doen het wel goed, dus daar gaat de plant gewoon op door. Als het een beetje beter weer wordt, gaat die als een speer, denk ik.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Antwoord gekregen van Van der Wal op vragen rond de Sonja, over mannelijke- en vrouwelijke bloemen:

De Komkommer Sonja is geen F1 hybride.

Dus dat kan wel kloppen dat er zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen zichtbaar zijn.

[ onbelangrijke mededeling verwijderd ]

aangepast door HuubvG
zie tussen [ ]
  • Like 5
Geplaatst:

Bij mij in de kas geeft tot nu toe slechts 1 op de 4/5 bladoksels een vrouwelijke bloem. Hoe is dat bij de andere deelnemers. Ben ook benieuwd of er een verschil is tussen kas en buitenteelt.

Bij courgettes is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat bij lage temp (volgens mij onder de 14 graden) er meer mannelijke bloemen ontstaan.

Geplaatst:

Ik heb pas 1 vrouwelijke bloem überhaupt van 4 planten! En ze stonden tot voor kort gewoon binnen in huis, dus zeg maar kas omstandigheden.

944446e78aba27bb28c2d5df795f0952.jpg

Het eerste minikommertje in zicht
Is vast een winnaar.

• Like 3
Geplaatst:

mijn sonja is voor de moment maar 2 echte bladeren groot, ik heb misschien toch te laat gewacht met zaaien & ik heb er maar 3 gezaaid, ik dacht , als hij zoveel komkommers geeft als mijn plant van vorig jaar eet ik alleen komkommers, maar door al jullie berichten over vooral mannelijke bloemen twijfel ik of ik die 2 extra zaden ook niet nog moet zaaien, kwestie van zeker vrouwelijke bloemen te krijgen :D

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Bij mij staat de hoogste plant ook nog maar een 60 cm hoog maar heb wel al een vruchtbeginsel. Plant had een stuk of vijf bloemen waarvan 1 vrouwelijk maar vind het veel te vroeg om daar al conclusies aan te hangen.

Staat buiten naast de serre tegen een klimconstructie.

1351899075_komkommerSonjaWedstrijdMTF.thumb.jpg.9710e7e1f3c4796b2be89843d51bac7a.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Die twee Sonja’s buiten groeien met de temperatuur van de afgelopen dagen heel traag. Die hebben 1 vrucht per zes bladoksels. Mannelijke bloemen heb ik tussendoor ook verwijderd dus niet geteld. 

De Sonja in het mini kasje groeit sneller en komt op ongeveer 1 vrucht per 3 bladoksels.

Ik denk ook dat het nog wat te vroeg is voor conclusies. Wel zie ik al dat we een hele klus gaan krijgen om de mannelijke bloemen steeds te verwijderen….

7123C1DB-1B69-4424-A658-8135C3DA9FD6.thumb.jpeg.0c7d741e2391c5d1fbae856b4988b499.jpeg

690EAD4E-B908-44EC-BC13-878F0EBACDEF.thumb.jpeg.42c0df7c73849efb3b451907c6c8233c.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Taadaaaaa......

Ik heb vanavond mijn eerste Sonja geoogst. Bij deze wil ik deze officieel indienen voor de wedstrijd. Hij groeit nu eigenlijk niet meer in de lengte.

Foto's:

5 minuten voor de oogst:

743450599_Sonjanr101jun2201.thumb.JPG.8e0d451596a526d8dd2bbe2646deb012.JPG

geoogst,afgesneden zonder steeltje. Om een goede meting te krijgen heb ik haar tussen 2 houtjes ingeklemd en dan meter erlangs gelegd. En dan foto's gemaakt recht van boven. Anders krijg je volgens mij echt een vertekend beeld. Ik kom uit op een lengte van 30,3 cm:

1475351740_Sonjanr101jun2202.thumb.JPG.f6f4a7255bb558a1bc2a4429715e22b0.JPG

1630291307_Sonjanr101jun2203.thumb.JPG.66088effd99a5600d661e009637ee7fc.JPG

626617299_Sonjanr101jun2204.thumb.JPG.915a6fa30c8383e52f069462c1e07f75.JPG

Uit nieuwsgierigheid heb ik haar ook nog gewogen: gewicht 853 gram

1493568516_Sonjanr101jun2205.thumb.JPG.b9b507cbe94351a1b91c9dd5d39ca22e.JPG

Verder is ze op het dikste punt ongeveer 7 cm doorsnede.

@HuubvG Kun je svp bevestigen dat ik het zo goed gedaan heb en de 30,3 cm officieel erkend wordt?  😊

Geef anders aan hoe ik het dan wel moet doen.

Ik wacht even met de smaaktest tot ik reactie heb.

• Like 7

Geplaatst:

@Mai Pensato, netjes!  :clap:

Een goed voorbeeld voor zuiver opmeten, niet eens zo heel erg moeilijk. :thumbup:

De laatste opgave op de deelnemerslijst wordt gewist en de nieuwe lengte wordt officieel bijgeschreven. :wink:

• Thanks 1
Geplaatst:

En meteen maar de smaaktest gedaan.

4 plakjes gesneden:

IMG_0834.thumb.JPG.2a9850e536c2e8732bd02f1104ab3d1e.JPG

De schil en het vruchtvlees zijn opvallend vast, dat merk je al bij het snijden maar ook bij het eten.

De smaak is...... lekker, vinden zowel mijn vrouw als ik !! Zeker niet bitter. Ondanks de vastheid toch vrij sappig. Alleen de schil en buitenkant is wat taai.

Ik denk dat we van deze een komkommersoep gaan maken want hij is wel erg uit de kluiten gewassen.

• Like 2

Geplaatst:

En de schil is toch wel glad nietwaar? Het valt mee met de stekels. Wel een paar pukkels hier en daar. Goed dat die niet bitter is! Je wilt ze natuurlijk zo lang mogelijk hebben, maar niet te dik.

Och wat een contrast met mijn komkommers... Na de afgang van mijn eerste 2 plantjes heb ik de laatste 3 zaden 4 dagen geleden gezaaid. En ze staan er al boven. Overdag kunnen ze in de warmte van de kas, 's avonds weer naar de vensterbank. De weersomstandigheden zijn nu beter, vandaar dat ze een flinke inhaalslag zullen gaan maken.

q.jpg

:oops: klein hè? De rechter 3 zijn de Laatste Drie Sonja's.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...