Ruderalis Geplaatst: 21 januari 2023 Geplaatst: 21 januari 2023 @redzebra, we gaan weer ons best doen, nog een lange weg naar succes te gaan!☺️ Ondersteuning lijkt mij ook wel een dingetje, hopelijk komt de grootste vrucht op een gunstige plek en er komen trouwens niet heel veel vruchten in zo als vaak het geval is met record grow. 😎 Quote
Karietje Geplaatst: 21 januari 2023 Geplaatst: 21 januari 2023 IK ga voor een goede vleestomaat, een goede cherry tomaat in't rood een goede cherry tomaat in't geel. en san marzano's omdat ik ongelooflijk graag tomatensauzen maak.. heb wel nog geen soorten gekozen. 2 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
redzebra Geplaatst: 21 januari 2023 Geplaatst: 21 januari 2023 Bij die heel grote is inderdaad bestuiving vaak een probleempje en moet je soms wat helpen. Quote
woldistel Geplaatst: 22 januari 2023 Geplaatst: 22 januari 2023 @Frans van wat ik zo op google vind, hebben de Nightshade tomaten in ieder geval veel zon nodig om zo donker te worden. Wel een heel mooi tomaatje! Met een oranje sterretje 🤩 Quote
Peter Groen Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 Deepest Black Tomaat is een echte zwarte vlees tomaat. Heel bijzonder, maar je moet er wel van houden. Smaak is anders fruitiger dan een gewone tomaat. Men zegt dat er gezondere stofjes in zitten maar dit kan (als gewoonlijk) ook verkoop truc zijn. Het gaat erom wat jij lekker vind, en de sport om gekke dingen uit te proberen. Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
Peter Groen Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 De tomaat Indigo Rose is ook een bijzondere hele fijne tomaatjes van ongeveer 4cm grote en een hoge productie (in de kas). Deze kwam ik 't vorig jaar tegen bij de Welkoop, ook een echte aanrader. Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
Peter Groen Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 (aangepast) Ook nog aan iedereen een advies voor wie last heeft van Neusrot: Geef voldoende kalk nu al op de plaats waar je van het voorjaar de tomaten wil gaan planten ongeveer een hand per tomatenplant. Neusrot is een ziekteverschijnsel op tomaten en paprika wat ons wil zeggen dat de bodem te zuur is. 23 januari 2023 aangepast door Peter Groen foto aangepast 3 Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
Waaslander Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 26 minuten geleden, Peter Groen zei: Geef voldoende kalk nu al op de plaats waar je van het voorjaar de tomaten wil gaan planten ongeveer een hand per tomatenplant Is het binnen in een serre eerst de grond spoelen ? Word ook aangeraden 1 Quote
Peter Groen Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 Beste @Waaslanderwat bedoel je precies met spoelen? Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
Waaslander Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 Met doorspoelen bedoel ik serre onder water zetten . Zodat de zouten oplossen en naar diepere lagen zakken . Vroeger werd er ook wel eens een dikke laag sneeuw in de serre gedaan dat de grond werd gespoeld met het smelten van de sneeuw. Kalken is inderdaad goed voor neusrot te bestrijden ,maar planten moeten het ook kunnen opnemen . Quote door een te hoge zoutconcentratie wordt Ca++ (kalk) onopneembaar of toch onvoldoende opneembaar -> kalkgebrekverschijnselen. Een mooi voorbeeld hiervan is neusrot bij tomaten veroorzaakt door te weinig opneembare of aanwezige kalk stuk geciteerd uit https://www.tuinkrant.com/artikel/bodemkunde-tuin-verzouting-kasgronden-23 1 Quote
redzebra Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 Niet alleen dat @Waaslander, in het overgrote deel van de gevallen is er gewoon voldoende calcium aanwezig en opneembaar, maar ligt het aan de plant (probleem met wortels) of weersomstandigheden (stress) of zelfs te hevige bemesting, ... Als de plant om 1 of andere reden een probleem met waterhuishouding heeft geraakt er ook niet genoeg calcium in de cellen van de vrucht en is de vrucht gevoeliger voor neusrot. Je kan er ook voor kiezen om niet gevoelige rassen te telen, maar in de andere gevallen is stress vermijden (bv uitdroging, te hoge temperaturen enz) voldoende. Zomaar kalk toedienen zonder je bodem te kennen kan het soms erger maken. Teveel calcium zorgt er bv voor dat magnesium niet wordt opgenomen en dan vergeelt je tomaat. https://www.bdb.be/files/vul201310.pdf 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 januari 2023 Geplaatst: 23 januari 2023 4 uren geleden, Peter Groen zei: als gewoonlijk) ook verkoop truc Dat is niet helemaal waar. In paarse en soms blauw genoemde tomaten zit de beschermende stof anthocyaan, een antioxidant waarvan aangenomen wordt dat dat goed is voor ons. Is deze tomaat van binnen rood? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Waaslander Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Op 23-1-2023 om 18:40, redzebra zei: in het overgrote deel van de gevallen is er gewoon voldoende calcium aanwezig en opneembaar Geld dat niet voor veel voedingstoffen in de grond ? Als je som ziet wat er in winter/lente word aangevoerd van mest/compost op sommige moestuinen en dan geregeld nog bij bemesten in de loop van het seizoen . En nu extra kalken is dan ook de vraag welke meststof gebruik je de rest van het jaar ? Gebruik je tomatenvoeding in deze is het kalk gehalte al hoog . Mijn vorige antwoord was meer bedoeld als je toch wilt kalken maak dan eerst dat de zouten van vorige teelt mogelijk opgelost en weggespoeld worden Quote
rorror Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Heeft iemand deze verwant van tomaten al eens gekweekt? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Ja, wat een rotding... Nooit meer. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Die ken(de) ik niet. Ík zie iets tomaat-achtigs, en ik zie stekels. Dus even met Google gezocht op 'stekel tomaat' Aha: Litchi tomaat. Ook kwam deze link bovendrijven (anno 2011). https://www.moestuinforum.nl/topic/2347-litchi-tomaat-solanum-sisymbriifolium/ Ene Jorieke moppert daar volop over de Litchi tomaat: het komt nooit meer goed tussen die twee. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Bedankt Henk, voor de herinnering aan dat topic, we hebben even zitten lachen weer. Wat een stom ding zeg, die plant. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 (aangepast) Lijkt me ook waanzinnig irritant, al die stekels! Tien jaar later en je frustratie spat nog altijd van mijn beeldscherm 😆 25 januari 2023 aangepast door Arja 2 Quote
rorror Geplaatst: 27 januari 2023 Geplaatst: 27 januari 2023 Op 25-1-2023 om 20:24, henkg zei: https://www.moestuinforum.nl/topic/2347-litchi-tomaat-solanum-sisymbriifolium/ Ene Jorieke moppert daar volop over de Litchi tomaat: het komt nooit meer goed tussen die twee. Aja! ik had even moeten zoeken eerst. Leuk om te lezen! Jorieke heeft de zelfde ervaring als wat andere mensen hebben op andere forums. Groeit de kluiten uit, te weinig smaak en opbrengst. Al al helemaal die stekels. Heb zelf ook een hekel aan stekelplanten. Vond het toch leuk om even aan mensen te laten zien die hem nog niet konden. (waaronder ik zelf) 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Frans Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 Tussendoortje van mijn voor het nemen van stekken bedoelde Bolzano F1 en Lorenzo F1. Bolzano gezaaid 5 januari, Lorenzo gezaaid op 10 januari na het niet ontkiemen van het eerste zaadje. 1 Voor stekkenteelt moest vroeg gezaaid worden maar het laat aan ongeduldige zaaiers nu ook mooi zien waarom je voor 'normaal gebruik' in kas en buitenteelt respectievelijk niet voor 1 maart en 1 april moet gaan zaaien. 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 Hier inderdaad zoals altijd ook ongeduldig, maar ik zal toch wachten tot begin maart 😄, het is gewoon niet te doen anders. Wel al begonnen met de microtomaatjes die blijven behapbaar. De eerste vorige week gezaaid, een aantal andere volgen volgende week. 3 Quote
Frans Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 Die microtomaatjes zaai je die meer voor de lol of is het ook voor productie ? Het lijkt me dat dit soort tomaatjes aan gewicht niet veel opbrengt of zie ik dat verkeerd ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 (aangepast) de lol, en je hebt wat tomaatjes vroeger of als je geen tuin hebt is dit ook een optie, ze geven bijzonder veel voor het volume wat je maar nodig hebt. Nu er is wel wat een snellere evolutie de laatste jaren, wie weet waar ons dat brengt bij die micro's, ook naar smaak dan. Ze dragen ook niet eenmaal zoals veelal wordt gezegd, maar in periodes. Als je bekijkt wat ze met dwergtomaten gedaan hebben, cfr Graig Lehoullier , zie ik wel wat mogenlijkheden. 29 januari 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
redzebra Geplaatst: 29 januari 2023 Geplaatst: 29 januari 2023 (aangepast) Maar @Frans het kan ook een businessmodel zijn, ze worden verkocht aan 9 euro met wat groene tomaatjes aan en zijn redelijk eenvoudig te kweken. Wie wil er niet in het voorjaar bijna rijpe tomaten. In deze gaat het niet over het gewicht van de vruchten maar de waarde van de plant. De grap is, voor hetzelfde geld heb je een paar kilo kerstomaten in de winkel. Maar iedereen wil een plant kopen met een paar bijna rijpe tomaten op, de moestuin in huis. Dus verkoop je plant ipv je tomaten. 29 januari 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Waaslander Geplaatst: 1 februari 2023 Geplaatst: 1 februari 2023 (aangepast) Op 29-1-2023 om 16:45, redzebra zei: Wel al begonnen met de microtomaatjes die blijven behapbaar. Hier staan er ook al boven . Zo hebben we snel wat tomaten en is stress voor snel tomaten te hebben in de zomer en grote planten te zaaien weg . 1 februari 2023 aangepast door Waaslander Te snel geplaatst per ongeluk 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.