Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tuinbonen geoogst en gedopt, aardbeien geplukt en gesnoept.

Aardbeien water gegeven (2,5L/plant) en de suikermais gegoten. De eerste 10 pioenrozen gesneden.

De rijpe compost vrij gemaakt en een nieuwe tijdelijke opslag gebouwd van palen en pallets.

Wat kruiwagens er naar toe gekruid, nog ruim een kuub te gaan.

• Like 1
Geplaatst:

Eerste komkommer van het seizoen geplukt.

De afgelopen dagen een lagedruk druppelsysteem voor mijn jonge appels en peren aangelegd. Elke pot zijn eigen druppelaartje, alles wordt gevoed uit de regentonnen buiten de kas. Komend weekeind nog een vlotterbak ertussen om de druk constant te houden en ik ben van een hoop gesleep met gieters af :-)

20230608_201054.jpg

20230608_202527.jpg

• Like 7
  • Thanks 1
Geplaatst:

De tentkas is gevuld! Pepinos en aubergines, paar tomaten en een verdwaalde peper die zoveel doorzettingsvermogen heeft getoond door buiten het is weer en slakken te overwinnen.

Wat zaden gevonden in de etikettenbak… niet goed opgeruimd. Sla, komkommer, extra erwt en de geweekte erwten Mechelse krombek gezaaid. Een dwergzonnebloem ertussen gezet.

De hut van de kinderen met een geranium opgeleukt zodat ze van mijn bloemen -hopelijk!- afblijven. (Al vind ik die vaasjes vol bloemen natuurlijk wel uberschattig!) en wat extra kussens voor ze gepakt.

Ook de kippenren een meter vergroot. Na vanochtend een paar knokpartijen (ik had te vroeg gejuicht) zijn ze nu allemaal tevreden aan het zandbaden en scharrelen.

d61a9b226866c8302aae99a698937a5a.jpg

Er lag wel een ei buiten in het zand. Dus iemand mocht niet binnen leggen. Van de herrie was de hele wijk ook getuige van. Zucht.

Een anjer gestekt en getracht een vijg te stekken… vijg rouge de Bordeaux moet weg ivm verbouwing. Een gestekte roos die wildgroei vertoonde, gekortwiekt in de hoop dat ze nu wat mooier gaat groeien en wat zeewier vitamientjes rondgestrooid. Dat was het wel voor vandaag aan tuinactiviteiten voor me.

Wat zon en vlierbloesemlimonade voor iedereen! De eerste liter is hier alweer op. Fijne dag

• Like 3
Geplaatst:

Zonnebloemen gestekt (misschien beetje laat begonnen, maar wie weet; 4 dagen geleden gezaaid, nu al een ☘️)

Uitgebreid water gegeven.

Een vijftandige grote hark met lange tanden gehad van mede-tuinder, was er zo blij mee: een groot stuk de grond hiermee diep los gemaakt rondom het fruit, tot het 💦💦 van rug af droop.

Russische kool, mergkool en rode melde uitgepoot en onder een tunnel gezet. Is al warm genoeg natuurlijk, maar de voor- en achterkant zijn wel open.

Bokashi-vocht van thuis meegenomen, dit gevoegd bij het vocht van de emmer die op de tuin staat en in de compostbak gegooid.

• Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Heerlijke aardbeien geplukt, tomaten gediefd en opgebonden, gras gemaaid ( met een maaier die rookte als een .... moet weer nagekeken worden} water gegevn en de nodige andere zaken..

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

De twee laatste kisten aardappels opgehaald en de uitlopers er af gewreven in de wind en schaduw.

Aardbeien geplukt en water gegeven.

O, ja en een bak asperges geoogst.

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Geplaatst:

Wat tomaten gedieft, algemeen water gegeven, sugarsnaps en aardbeien en rabarber geoogst. Geconstateerd dat ik morgen toch echt wel serieus weer wat moet wieden. Ondanks de droogte gaan zevenblad en haagwinde weer totally whoopee!

Buiten de tuin vlierbloesem geplukt en verwerkt voor siroop en wat aardbeien in plakjes en vlierbloesem + kamille lekker in de droger gestopt voor thee later.

• Like 1
Geplaatst:

Drie potten pure aardbeijam gemaakt.

Broccoli, bosui, knoflook en twee bakken aardbeien geoogst.

Nog wat nahossers geplant en de paprika's water gegeven.

Twee plastic tunneltjes opgeruimd en een windschot voor de tomaten gemaakt.

Wat rijen aardappels gewied toen ze in de schaduw kwamen.

Als laatste wilde ik nog wat kruiwagens compost overhevelen  maar toen ik een wespennest opspitte werd het tijd om naar huis te gaan.

• Like 5

Tuinbonen geoogst en savonds met de geoogste doperwtjes verwerkt tot Vega burgers. Aardbeien geoogst. 

Twee pompoenen geplant. De eerste tomaten stokken geplaatst. Kolen verspeend (en in de schaduw gezet), de eerste aalbessen geoogst. Ook de eerste aardappelen geoogst 19/3 in pot in kasje gepoot. 

Water management: Serie overgebleven plantjes weggegeven en begonnen met het afdekken van de grond in de paprika en tomaten potten. Water gegeven. 

aangepast door Goudsbloempje2
On 6/9/2023 at 8:06 PM, Patrijs said:

uitlopers er af gewreven

Eet je die aardappelen dan nog? Ik dacht dat er solanine-aanmaak is bij uitlopers.

Vandaag heb ik bonenstokken geplaatst. Uiteraard ook water gegeven. Ook het dak gesproeid, omdat vorig jaar twee jonge mussen in het nest onder de pannen stierven bij de hitte. Goh, heb ik echt niet meer gedaan? Nee, blijkbaar niet.

aangepast door fre3ke

Regentonnen gevuld met kraanwater. Ik was wel een beetje klaar met al die gieters heen en weer slepen. Bij ons heeft 1 persoon een tuinslang bij de kraan geplaatst, die loopt dan door de droge sloot naar achteren. Iedereen kan om de beurt aanhaken om zijn tonnen te vullen. Ik ga mijn tuin echt niet sproeien, maar vind het wel fijn dat ik niet telkens met 20 liter 50 meter moet lopen, vooral voor net gezaaid of uitgeplant spul.

Sojaplantjes  voor edamame uitgeplant en een beetje gewied. 

aangepast door woldistel
  • Like 2
Geplaatst:
Op 10-6-2023 om 22:59, fre3ke zei:

Eet je die aardappelen dan nog? Ik dacht dat er solanine-aanmaak is bij uitlopers.

Dan moet ik zeker acht kilo eten, dat red ik net niet.

Wikipedia:

Vergiftigingsverschijnselen treden meestal op bij 2,5 mg alkaloïden per kg lichaamsgewicht per dag. Dit komt bij iemand van 50 kg dus neer op 125 mg en dus op 1,8 kg ongeschilde aardappelen of 4 kg geschilde aardappelen. Aangezien een dagelijks portie meestal niet meer dan 250 gram aardappelen bedraagt, zal deze dosis voor volwassenen moeilijk te bereiken zijn.

Vergiftigingsverschijnselen zijn o.a. diarree dus snel te herkennen. Maar voorlopig gaat het goed, we hebben de eerste portie uit de oven al op. 

Peulen geoogst, net als bosuien en aardbeien.

De tomaten onder glas water gegeven en ook de suikermais en zaaigoed.

Wat tomaten aangebonden gedieft en de glasplaten open gezet zodat ze kunnen afharden.

Het laatste tunneltje opengezet. 

Drie kruiwagens compost verplaatst tot het eindelijk donker werd.

• Like 2

"meestal" 2,5mg per kg  lichaamsgewicht  en jij hebt er geen last van dus gewoon doen, ikzelf heb er ook geen last van. Hier is het wat moeilijker, gemiddelden zijn wat het is. Mijn dochter kan het absoluut niet verdragen veel minder als 2,5 mg/kg, dus nachtschadigen  zijn een beetje taboe voor haar. Moeilijk  als je dat graag eet en of je vader vooral die teelt.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Tussen 6 en 8 vanmorgen water gegeven. Een paar augurken geplant. Oudste erwtenplanten gerooid.

Verder effe niks. Het wordt hier weer bloedheet. Dus binnen of in de schaduw rustig aan doen.

Geplaatst:

Ik heb eergisteren en gisteren gewoon al frambozen gegeten uit de tuin! Aardbeien worden allemaal opgepeuzeld door merels. Wat minder blij mee. Gisteren zelf ook een paar aardbeien gegeten, maar iets te vroeg. Want anders hebben die merels ze weer op.
Water geven blijft essentieel deze dagen. Heb het zelf ook zwaar in de hitte. Sommige planten en de was varen er wel bij. Dat scheelt dan weer. Nu de kas nog even onkruid schoffelen en de laatste tomaten planten. Alles gaat langzaam dit jaar. Gisteren waren ineens de papavers open. Toch een vrolijk gezicht.

15ae5c803a36589adb29abd488c7ad67.jpg
7b20103c5315d624a9b2fe9424123c6a.jpg

Geplaatst:

Zaterdag de waterleiding op het complex gerepareerd. 
Een paar weken geleden was het bij een van de tappunten erg nat, en bleef het dagenlang nat. Bleek een lek te zijn in de leiding.

Het was al door een paar medetuinders opgegraven, maar die hadden niet de contacten/kennis om aan de juiste materialen te komen om het te repareren. Vrijdag materiaal gehaald en zaterdagavond, toen het een beetje was afgekoeld, de koppeling vervangen.

Om vervolgens een 2e lek te ontdekken (maar dat was gisteren snel gefikst gelukkig).

• Like 4

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Vanochtend schoonzus geholpen in de tuin, en terwijl zij naar haar nicht ging (mijn vrouw dus), ging ik 'even' water geven. Ook nog wat goudsbloem bloemen geoogst, en sla en slangenradijs. En emmer smeerwortel geoogst om er gier van te maken, de derde emmer al weer. Aan wat er nog staat kan ik nog zeker wel 5 emmers maken. En de laatste 6 paprika's geplant.
De chayote moet nog (eerst de vossenstaart wegwerken, heel irritant gras), evenals olijfkomkommer, salies, munten en citroengras. En waarschijnlijk nog wat andere planten.

Maar de meeste tijd kost het water geven wel, ondanks dat ik de pomp weer in werking heb gesteld. Ben er wel achter dat die licht lekt, want als ik de uitvoer dicht draai dan loopt die toch langzaam leeg (binnen enkele minuten)...

• Like 2
Geplaatst:

Hier ook weer watergegeven met hulp van zoon. Wat geoogst en een rondje langs alles gelopen om te kijken hoe snel alles nu weer ineens groeit, heerlijk! 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...