Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Met het grauwe en kouwe weer van nu kiemt en groeit hier nauwelijks iets. Mijn felicitaties gaan uit naar al degenen die al bleekselderijtjes hebben staan. Goed gedaan!

Als ik uit het raam kijk en de dik besneeuwde tuin zie, en als ik bedenk hoe Lia als een moederkloek deze wedstrijd in strakke banen leidt, dan schiet het gemoed meteen terug in het verleden, toen de 400-meter ijsbaan van Heerenveen nog niet overdekt was. Helden als Kees Verkerk en Jan Bols zoefden om je heen (nee helaas: Ard Schenk nooit). En als je puberale enkeltjes dan te moe werden om die olympiërs te volgen, dan ging je naar de binnenhal die toen al wel  overdekt was voor kunstrijders. En daar was muziek! En als je dan over de hekken hing, galmden steevast de Cats. Lea. Leeheeheeheeejaa.

• Like 4
Geplaatst:

Nou, met een vergrootglas en na heel veel kou, grauw en ongeduld was het vandaag toch zichtbaar: de zaadjes van 1 maart kiemen! Misschien hielp het dat ik ze stilletjes heb toegezongen (je weet wel, Cats, Lea).

Het is nauwelijks te zien. Op de bovenste foto op ongeveer elf uur zie je misschien twee zaadjes met kiempjes bij het schaduwrandje, maar het waren er ongeveer tien.

De zaadjes heb ik overgedaan naar potgrond en zachtjes met water in geneveld. Nu wachten op de eerste blaadjes. En dat gaat inderdaad tergend langzaam @Mai Pensato

Succes @Mellie, @Arja en @Lia56. Selders vragen heul veul tijd en geduld

IMG_0239.thumb.JPG.951078b22ceccc693af469f99405766a.JPG

IMG_0241.thumb.JPG.295384a429ba3c1c8d42176bae6b541d.JPG

• Like 3
Geplaatst:

Oeh! Dat is wel balen @Amrutten hopelijk is er nog wat te redden. Zo op de foto te zien lijken een aantal zaailingen incl. brokje aarde nog intact.

Hier beginnen heel langzaam aan ook de eerste echte blaadjes te verschijnen. 't gaat inderdaad niet snel! 

20230314_082625.thumb.jpg.588d72e2f938f8483dacf7243fbf649b.jpg

20230314_082636.thumb.jpg.8a1fc15cadfad98776b2aee08bed40b7.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Gelukkig was het de testzaai en is er nog voldoende tijd om opnieuw te beginnen.

Hoef ik deze move met de echte wedstrijddeelnemers in ieder geval niet meer te maken.  😊

• Like 7
Geplaatst:
2 uren geleden, Amrutten zei:

Maar ik schrok ergens van, en zwiepte de bak zomaar ondersteboven.

Ik moest direct aan het kinderliedje denken over de 10 persoontjes met afrikaanse roots die een voor een af vallen (op de lagere school mochten we nog 'kleine negertjes' zingen) maar dan vertaald naar de 27 deelnemers van het moestuinforum. Maar je bent gelukkig nog in de race begrijp ik.

Mijn op 1 maart gezaaide wedstrijd selderij begon een dag of 3 geleden boven de grond te komen. 

bleekselderij2.thumb.JPG.a7386b7bf3869df4486071b94473429b.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Lijst is bijgewerkt.

Minder dan de helft van de deelnemers hebben al gezaaid?

Ben dit ook ergens tegen gekomen

Bleekselderij wordt vanaf januari tot maart binnenshuis of in een verwarmde kas voor gezaaid. Als de jonge plantjes bij te lage temperaturen ontkiemen, is de kans namelijk groot dat ze zullen doorschieten.

Het kan wel vier weken duren voor de eerste zaadjes tot leven komen.

Geplaatst:

Teeltschema uit het boek dat iedereen in de kast zou moeten hebben (Groente- en fruit encyclopedie Dedeene & De Kinder):

20230315_bleekselderij_Teeltschema.jpg

(Het complete teeltadvies voor selderij (blad-/bleek-/knol-) beslaat drie en een halve pagina.)

Zaaien bij ca 20 graden, binnenshuis. Let op: selderij is een lichtkiemer.

Opkweken na kiemen: evt. iets koeler (overdag 15 - 20 graden, 's nachts niet kouder dan 10 - 12 graden)

Bijna altijd houd ik ongeveer het midden van een periode-balkje aan. In dit geval ga ik dus midden maart zaaien.

En dat is vandaag!

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Juhuj!! Ik heb ook vandaag gezaaid. Toevallig dus ook nog op de juiste dag, want wie twijfelt er nu aan een encyclopedie? De zaadjes liggen in hun bakje naast de eveneens vandaag gezaaide tomaten. 

Geplaatst:

Laatst zag ik een interessant programma op tv over de maan en de invloed van de maan op de aarde. De beste tijd om te zaaien zou volgens biologisch-dynamische landbouwers tegen volle maan zijn. Dus ik wacht nog bijna twee weken met zaaien tot de maan weer in het eerste kwartier is.

Dat is op 29 maart aanstaande. @Lia56, wil je dat alvast noteren? En ook maar alvast de prijs voor mij reserveren, want de dynamische invloed van de maan gaat een bleekselderij van ongekend formaat opleveren. Daar verbleken alle andere deelnemers bij... :angel:

• Like 2
Geplaatst:

Ach wat sportief van je @HuubvG, dat je dit met ons deelt. Toevallig wilde ik rond 1 april weer wat zaaien, dus ik kom lekker biologisch-dynamisch tegen je aan leunen. Die snoeischaar is nog lange niet van jou!

Hier vandaag de eerste kiemblaadjes: 

IMG_0247.thumb.JPG.cbfda56db3c4b2155c56f6fdc7da882a.JPG

• Like 4
Geplaatst:

Update:  hier dus gezaaid op 20 feb. Allemaal op steenwolpluggen. Goede opkomst (15 van de 20 zaadjes).

Op 17 maart verspeend: 6 blijven doorgroeien in steenwolpluggen (36x36x40 mm) en 6 heb ik overgezet in potgrond in potjes van 60x60x60 mm

Foto:

Bleekselderij2023-03-19.thumb.JPG.d4675ab70f39ae6f857767857bbedee1.JPG

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...