Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Helaas toch een te vroege bloei dit jaar, afgelopen jaar was het prima te noemen met een heerlijke bes door het late rijpen. Maargoed, we gaan het zien want er zijn meer jaren dat we het afgeschreven hadden en het toch goed kwam :)

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:

Gelukkig zien de weersomstandigheden er erg gunstig uit, weinig wind, circa 10 graden en voldoende zon. Toen ik vanmiddag een rondje liep waren er voldoende bijen actief op de krokussen. Aangezien er een aantal korven van de imkervereniging bij ons op het complex staan komt het met de bestuiving wel goed, ze zullen blij zijn met de bloesem van de honingbes terwijl het verder nogal stil is.

Geplaatst:

Mijn 2 Russische honingbessen hebben ook de eerste bloemen. De 2 Canadese rassen bijna (gezwollen knoppen).
Dit weekend mooi weer dus hopelijk zijn de bestuivers ook paraat.

Geplaatst:

Nu de meesten hier inmiddels enige jaren honingbessen hebben staan, inclusief de nieuwere rassen, lijkt het me nuttig om te zien of we tot een consensus kunnen komen welke rassen nou echt de moeite waard zijn in Nederland.

Uiteraard heeft de bodem, voeding, onkruiddruk, irrigatie, etc invloed, maar ik denk dat er vast een top 5 te maken is op basis van vruchtzetting, groeikracht, opbrengst, bloeiperiode, uitblijven van 'herfstbloei', smaak. Meer criteria zijn welkom uiteraard.

Het zou leuk zijn, maar ook nuttig voor nieuwe liefhebbers, als we onze kennis en ervaringen zouden kunnen samenbrengen op een wat meer gestructureerde manier. Ik wil hier een spreadsheet voor maken met scores van 0-5 voor elk beoordelingscriterium. Het totaal aantal punten zou dan de aantrekkelijkheid van het ras uitdrukken.

Als meerdere van jullie deze dan zouden invullen/bijhouden in het komende seizoen zou dat mijns inziens een kwantificeerbaar collectief oordeel per ras kunnen geven. 

Idee?

Geplaatst:

De honingbessen zijn hard uitgelopen, maar de frisse wind en nachtvorst lijkt ze wat te vertragen. Dat is natuurlijk helemaal prima, want het insectenleven komt langzamerhand op gang en hoe langer we wachten, hoe sneller ze zich buiten zullen wagen en onze honingbessen kunnen bestuiven. Benieuwd of de groei er ook wat beter in gaat komen dit jaar, vorig jaar qua groei niet zoveel gezien, maar was ook hun eerste echte jaar.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een paar vragen over honingbessen en volgens mij moet ik dan hier zijn 🙂

Ik heb twee struiken Lonicera Kamtschatica. Ze staan inmiddels ongeveer 8 jaar op mijn volkstuin en ik heb ze nooit gesnoeid. Elk jaar haal ik er een kwart liter bessen vanaf en ik denk dat de vogels ook ongeveer hetzelfde wegsnoepen. Ik wil ze eigenlijk verplaatsen, maar (zie foto) ze zijn laag en breed uitgegroeid en nogal hol. Is het verstandig om dit jaar te gaan snoeien om ze later te verplanten of zou het eigenlijk beter zijn om ze na de oogst te stekken en dan overnieuw te beginnen? En de oude struiken te rooien.

Mijn tweede vraag gaat over bestuiving. Ik lees altijd dat kruisbestuiving noodzakelijk is. Echter zijn mijn beide struiken hetzelfde, er was op moment van aankoop niets anders voorhanden. Ik ben best tevreden over de hoeveelheid bessen. Mijn struiken worden vooral bevlogen door allerlei hommels. Zou dat ook nog verschil maken t.o.v. bestuiving door bijen? Zou het verstandig zijn er een andere variëteit bij te zetten en zo ja, welke?

IMG_20220402_110726580_HDR.jpg

Geplaatst:
31 minuten geleden, woldistel zei:

k heb twee struiken Lonicera Kamtschatica. Ze staan inmiddels ongeveer 8 jaar op mijn volkstuin en ik heb ze nooit gesnoeid. Elk jaar haal ik er een kwart liter bessen vanaf en ik denk dat de vogels ook ongeveer hetzelfde wegsnoepen. Ik wil ze eigenlijk verplaatsen, maar (zie foto) ze zijn laag en breed uitgegroeid en nogal hol. Is het verstandig om dit jaar te gaan snoeien om ze later te verplanten of zou het eigenlijk beter zijn om ze na de oogst te stekken en dan overnieuw te beginnen? En de oude struiken te rooien.

Je kunt ze gewoon in de vorm snoeien die je graag ziet. Vind je ze te breed, dan maak je ze smaller. Vind je ze te dicht/vol, dan dun je wat oude takken uit. Voor zover ik het zie aan mijn struiken bloeien ze meest op het uiteinden van takjes, op 2 jarig maar ook op ouder hout, Je beschrijft vruchtbare struiken en geen oude uitgebluste die niet meer dragen..... Waarom een winnend team opruimen?

De rassen uit die tijd hadden meestal kleinere vruchten. De laatste jaren is er in honingbes-rassen heel veel verbeterd. Ook wat betreft smaak. Mijn oudere struiken smaken over het algemeen wat minder, zuurder, wranger en de besjes zijn kleiner. Hoewel ik een soort heb van de eerste gekochte generatie en enkele gekregen oudere planten van een vriend, dat wel veel, heerlijke en grote bessen geeft. Helaas weet ik de naam niet...ze heet bij mij Nummer vijf, omdat ze als vijfde struik in mijn eerste aanplant stond. Die heb ik intussen ook in gestekte extra exemplaren en staat enkele keren tussen een hele rij nieuwere soorten, waarvan de eerste hopelijk dit jaar gaan dragen (volop bloei, maar struikjes soms nog erg klein).

Over dat bestuiven durf ik niks te zeggen. Misschien is een andere struik voldoende en hoeft het geen andere varieteit te zijn? Of je struiken zijn nog gezaaide exemplaren waardoor ze genetisch toch anders zijn? Of je hebt een soort dat (deels?) zelf-vruchtbaar is? De theorie is dat er steeds kruisbestuiving nodig is....maar ja, theorie en praktijk vallen zelden 100% samen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Op 3-3-2022 om 22:24, Sparky zei:

Als meerdere van jullie deze dan zouden invullen/bijhouden in het komende seizoen zou dat mijns inziens een kwantificeerbaar collectief oordeel per ras kunnen geven. 

Idee?

prima idee. Hier een lijst van de soorten die ik in mijn nieuwe tuin heb aangeplant. Daarnaast staan er nog een dozijn van allerlei in potten, die in het najaar er bij gaan komen.

1. Giant heart

2. Fialka

3. Morena

4. Zoika

5. Boreal blizzard

6. Sunij Utes

7 Zilona

8. Boreal beauty

9. Giant heart

10. Yugantha

11. Nr 5

12. Aurora

13. Vostorg

14. Indigo gem

15. Blue banana

16. Honey bee

17. Blue Treasure

18 Strawberry Sensation

Geplaatst:
1 uur terug, acpronk zei:

Heb je die dubbel in de lijst, of twee keer?

2x. heb er meer dubbel. Er staan er nog om uit te planten in het najaar. 

Geplaatst:
16 uren geleden, weknow zei:

Waarom een winnend team opruimen?

Bedankt voor je antwoord. Ik ga ze inderdaad maar snoeien en stekken nemen. Ze zijn niet wrang, maar wel vrij zuur. Persoonlijk hou ik daar wel van. En ik denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar wat benoemde variëteiten. 

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Bij mij beste resultaten met topstekken in de late zomer onder plastic (hoge luchtvochtigheid) 

Geplaatst:

@weknow Goeie tip, dankjewel. Ik heb net vanmiddag twee nieuwe planten besteld, een Giant heart en een Strawberry sensation. Die bloeien later dan mijn Kamtschatica's, maar bestuiven elkaar volgens de website. Ik ben benieuwd.

Geplaatst:

Bij mij,in het Rotterdamse, hangen de eerste groene besjes, aan deHoningbes-struiken. En er is nog genoeg bloesem, om te bevruchten over.Een van de struiken is merkwaardig genoeg, echt flink in de hoogte geschoten. Ik weet helaas niet welke variateit het struikje is. Sowieso in veel andere bessen struiken al bloesem. 

Tot nu toe, doet de Sinoglaska het veruit het beste van mijn Honingbessen. Wat betreft smaak, was ik wel onder de indruk van de Strawberry Sensation.

Maar, nu na ongeveer drie/vier jaar, leveren alle negen Homingbes struikjes samen, nog sreeds minder op, dan een middelmatig grote ribes-struik. Ik had er meer, maar een Kamchatka, en wat ongeveer vijf jaar oude,Wojtek en Wolonebski heb ik geruimd. 

Ik heb nu met karton, om de struikjes heen"gemulchd". En ik ben vast van plan, om echt vroegtijdig te gaan netten.Want ik denk, dat veel vogels meer van de bessen genoten hebben, dan ik, tot nu toe.

aangepast door mastert

Geplaatst:

Mijn honingbessen groeien zeer langzaam, al is er wel duidelijk verschil te zien in het aantal bloemen / besjes per ras. Ben benieuwd of ik ook duidelijk de verschillen in smaak ga proeven straks.

Geplaatst:

@mastert Dat netten maakt inderdaad wel een verschil uit bleek bij mij vorig jaar.  Maar goed die 3 tot 5.5kg per struik (sommige zijn al 1.70m) die volgens Oost-Europese proeven haalbaar zijn heb ik toch nog niet waargenomen.  Anders zou ik in t voorjaar buikpijn moeten hebben van 40kg Honingbes en dat heb ik niet gehad. 

Geplaatst:

@Goldfish Wat is jouw maximale opbrengst per struik tot nu toe? En had je ook zoetere honingbessen aan de nieuwe Canadese rassen? Mits je die hebt staan uiteraard. 

Geplaatst:

Bij mij zijn het ook de knaagdieren die met de vroeg gerijpte bessen aan de haal gaan! Vorig jaar een hele constructie van kippengaas om de paar bessen heen gezet. Hermetisch afgesloten van alle vogels en toch bleef er maar liefst 1 bed over. 😄 Dus als je last hebt van muizen dan zijn jullie gewaarschuwd. 

Ondanks mijn eerdere twijfel is de vruchtzetting behoorlijk gelukt bij een aantal struikjes. Ik bemerk enorme groeiverschillen tussen de plantjes. Dit jaar ga ik eens bijmesten met koemest net als in de siertuin. Sommige rassen hebben al nieuwe scheuten van 10cm, sommige beginnen nu pas te komen. Overigens ook nog wat bloei, behoorlijke verschillen op 3m2 en 5 struikjes. Ik zal nog eens een grondige analyse doen en de verschillen op een rijtje zetten zoals ze er nu bij mij bij staan. 

Geplaatst:

@Stan W  Nooit goed gewogen, maar ik schat een 2kg.  Moet wel zeggen dat ik ze te kort op elkaar heb staan met veel concurrentie van andere planten en onkruiden.  De allernieuwste rassen zoals Strawberry Senstation heb ik niet, maar ik heb wel meerdere Canadese selecties van een jaar of 10 geleden uit de Indigo serie bv.  Daarnaast Poolse hybrides en een grote volbloed Rus die in alles afwijkt van de rest.   Ik heb ook Canadese cultivars die een jaar of vijf geleden zijn geïntroduceerd, maar die zijn nog niet zo groot.   Smaak verschillen heb ik niet echt opgelet. Als ik een wrange te pakken heb, wijt ik dat vooral aan het te vroeg plukken van de bes.  Wat mij twee jaar geleden wel opviel is dat een sterkverouderde cultivar uit de Blue serie (o.a. verouderd gezien door de te lage maar wel brede groeiwijze, selectie bestaat zeker al 15 jaar) met afstand de grootste en lekkerste bessen had. 

Geplaatst:

@Goldfish@MSDG tot nu toe, bij mij hetzelfde beeld, verschillen in groeiwijze, en helaas nog niet zo veel oogst. Als de muizen, ook nog mee gaan dansen, begrijp ik waarom ik weinig vruchten op de tafel krijg. Eigenlijk de meest logische verklaring, waarom ik wel vruchtjes zie groeien, maar weinig kan oogsten.

Ook iets, wat ik me afvraag, volgens mij schrijft @weknow, dat hij bijna alleen vruchtjes heeft, aan het eind van de takken. ik heb tot nu toe, nog niet zoveel gesnoeid, maar als ze idd alleen maar vrucht geven, op nieuwe groei, is dat misschin toch iets wat van belang zou kunnen zijn.  

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Prachtige groei in 3 vd 5 struikjes, strawberry sensation lijkt nog niet stevig geworteld ondanks goede groei en boreal beast heeft helemaal geen nieuwe groei. Zag ook dat er wat vruchtje ondanks goede bestuiving nu begonnen af te vallen. 🤔 Hoe gaan de honingbessen bij jullie? Komt er al wat kleur in?

Geplaatst:

Ik heb vandaag, op de eerste mei, de eerste paar besjes op. Ze waren goed donker, en niet meer hard. Natuurlijk waren ze nog niet echt zoet, maar wel lekker. Zuur, op een frisse manier. Ik weet helaas nog niet de variateit, de struik stond tot het begin van de herft 2021 tussen veel onkruid. Hij heeft een behoorlijke groeispurt gehad, en is nu bijna een meter hoog, maar met slecht twee a drie lange takken. Alles bij elkaar schat ik, dat er ongeveer tien a vijftien besjes aan zitten, zon centimeter lang..

Sowieso zieik toch wel, een redelijke groei. En ook eindelijkneen leuke oogst in het vooruitzicht. Nog geen kilos, maar wel de moeite waard. De eerste netten hangen erop. 

Geplaatst:

Ik zal later nog eens rustig kijken, naar mijn andere struikjes. Volgens mij, zijn de besjes daarin ook allemaal nog groen. Wel bij bijna alle struikjes behoorlijke groei. Precies zoals al was voorspeld, na het derde jaar komt er meer groei in. Dit struikje was het meest in de hoogte gegroeid, en het minst in totale volume. Ook minder besjes dan de andere struikjes. Niet de moeite waard om te netten, daarom heb ik er nu al een paar van gegeten. Het zou wel erg fvijn zijn. als we ondanks niet al te strenge winters, een fruit hadden, die vroeg in het seizoen, al wat oplevert.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic