Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2023-2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Knoflook aan het oogsten, alles is al flink geel en in elk exemplaar zitten larven. Wat is jullie ervaring met invriezen ipv te drogen hangen? Met al die beesten ben bang dat ze blijven knagen.

Geplaatst:

Voor het bewaren wordt ook onderscheid gemaakt tussen soft en hard necks, maar bewaaromstandigheden en hoe je ze hebt laten drogen tellen bv ook mee. Algemeen zouden hard necks  minder lang bewaren, maar sterker in smaak zijn, soft necks zou je langer kunnen bewaren ( ik heb nu van beide nog een aantal van vorig jaar  die nog steeds goed zijn)

Geplaatst:

De eerste foto is een normaal fenomeen voor een softneck,  af en toe krijg je een onvolgroeide bloemstengel, en die vormt dan al kleine nieuwe knoflookjes. middenin de stengel.  Het tweede is dus inderdaad een preimineer pop, daar komt terug een vliegje uit , maar gaat deze knoflook niet verder meer beschadigen.

• Thanks 1
Geplaatst:

Ah goed om te weten dat de pop niks meer kan, thx! Dan ga ik ze gewoon drogen.

De Germidour heeft idd veel verdikkingen waar kleine bolletjes in willen groeien.

17177754700003549619715484232724.thumb.jpg.e7af82463961ac29884126421bfffb9f.jpg

Geplaatst: (aangepast)

De larve heeft zijn beschadigingen al gedaan, daarom dat ook die kleine bolletjes hier zichtbaar zijn, de buitenste beschermende lagen waren aangetast.  Deze knoflook zou ik niet meer opbinden om te drogen voor lange bewaring, maar inkorten onder de zwarte vlek in het midden van de foto , dan kan je hem nog ettelijke maanden bewaren. 

Edit: Om alle beschadigingen hier weg te nemen, verwacht ik dat je nog minstens 3/4 lagen moet verwijderen en dan komen ook waarschijnlijk de meeste tenen bloot.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@Arja wat een prachtige knoflookoogst in het oogsttopic!! Dat wil ik eigenlijk ook heel graag gaan proberen. Heb me inmiddels wat ingelezen op dit topic en Diana, ga het dus in oktober/november proberen. Heb nog wel een hoekje. Kun je eigenlijk ook knoflook telen in grote potten? En Arja, wat voor ras heb jij net geoogst en waar haal je de tenen vandaan als vragen mag? 

Geplaatst:

Therador en Germidour. Ik kocht ze bij Van der Wal in Hoogeveen, gepoot in oktober, en nog wat Germidour van mijn buurvrouw gekregen en in december gepoot.

Ik had nu wel roest en preimineerbeestenbende, maar nog geen rot, al is het best vochtig door alle regen. Ik zit op zandgrond en het watert hier redelijk goed af. 

• Like 1
Geplaatst:

Hé Dahli, ik teel knoflook elk jaar in kuipen en potten en stop de bollen overal bij in kuipen waar er nog plek is, bij de rozen en de vijgenboompjes enzovoort. Lukt prima. Telkens een mooie oogst :-).  

• Like 1
Geplaatst:

De knoflook in de kas viel plat dus die ook geoogst. Deze knollen zijn aanzienlijk groter dan de knoflook die buiten stond.

Therador is aanzienlijk groter met meer opbrengst dan Germidour.

Geplaatst:

Ik heb nog wat voorgezaaide courgettes staan waar ik geen plek voor had, en wil nog sperziebonen en droogbonen leggen. 

En de toppers van afgelopen jaar zijn...

IMG_20240612_201551.thumb.jpg.1fef5fdd23884411cdb5ff090210f0d9.jpg

Sulmona (hierboven), Moroccan en Morado. Na een jaar nog vrijwel helemaal stevig.

De knoflook buiten is vrijwel geel, dus binnenkort oogsten. Straks enkele droge dagen (kijk net even voor de zekerheid, maar vanaf vrijdag weer langdurige regen, dus morgen maar oogsten als ik tijd heb).

aangepast door acpronk
  • Like 1
Geplaatst:

Allereerst, de knoflook in de kas. Nog geen voeding gegeven, ze teren op de reserves van vorig jaar.

IMG_20240613_121933.thumb.jpg.5bb45adb5bcad21097e7edfb49690be8.jpg

En buiten.

IMG_20240613_122807.thumb.jpg.3be283c973be05c4a287a5dc341c6795.jpg

De oogst van buiten is echt 100 keer niks.

Schat tegen de 20% rot. Als ze niet al rot waren, dan zijn ze dat binnenkort. De ervaring leert dat als er schimmel op de buitenste delen zit, de knoflook slechts heel kort houdbaar is. Of niet, eigenlijk.

En bovendien zijn de knofloken nog veel kleiner dan normaal. Ondanks 2 keer 12-10-18 en 2 keer patentkali. Maar dat kan door de overvloedige regen ook uitgespoeld zijn 🤔

In ieder geval, op de foto het ras Valverde, dat normaal gesproken de dikste knoflook maakt. Nu alleen dikke stelen zonder echte bol..

IMG_20240613_130940.thumb.jpg.aae918881f8f055f7d3378d2ece7f160.jpg

IMG_20240613_130955.thumb.jpg.f852ff31907339f45a011d69e8941c64.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Ik kreeg de tip om spuitzwavel te gebruiken tegen schimmels, ik heb er geen ervaring mee maar schijnt biologisch te zijn.

Onkruidmanager 1.0

• 2 weeks later...
Geplaatst:

voor ieder die er van houdt: de Tuinen van Weldadigheid organiseren weer een knoflookdag, 15 september.

Ze beloven 90 soorten knoffen. Liefhebbers: sla je slag!

• Like 2

Weet niet of dit wel het juiste topic is, maar ik probeer al een aantal jaar knoflook te planten (netjes in oktober). Eerst in emmers op het balkon, nu ik een tuin heb in de volle grond. Ik gebruik gewoon knoflook van de ekoplaza of de biologische groentenkraam op de markt. Eerste weken gaat prima, komen groene sprietjes op, maar na een paar maanden is alles dood/verdwenen. Verzopen lijkt het wel. Wat doe ik verkeerd? Want het lijkt me dat het bij iedereen wel eens regent... Woon in Twente, grond laat prima water door voor zover ik kan zien.

aangepast door CherryCharlie
  • Like 1

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Probeer eens een poot knoflookpootgoed te gebruiken. Knoflook uit de winkel kan behandeld zijn tegen ontkiemen. Geen idee of dat ook voor biologische knoflook geldt.   

Maar als dat je eerdere pogingen waren zou ik deze herfst pootgoed proberen.  

@CherryCharlie, ik zou ook proberen met echt pootgoed voor onze omgeving. (het is niet omdat ze bio/eco  zijn, dat ze automatisch geschikt zijn om hier goed te groeien, deze hoeven niet uit onze landen te komen). Als je verdenkt dat rotten in de winter een mogelmijk probleem is, kan je ze eventueel telen zoals asperges, of aardappelen op een "heuvel".

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik heb net mijn 2e oogst uit de grond gehaald, deze had ik pas in januari geplant, maar ze waren mooi en groot! Veel mooier dan de oogst van de herfst-geplante knoflook. 

Nu weet ik dat beie rassen mooi groot kunnen worden, dus weet ik niet waar aan het ligt. Te natte herfst of dat de herfst-batch in een verhoogt bed zat?

Nouja, ik ben er in ieder geval blij mee! 

Geplaatst:
Op 1-7-2024 om 20:41, redzebra zei:

@CherryCharlie, ik zou ook proberen met echt pootgoed voor onze omgeving. (het is niet omdat ze bio/eco  zijn, dat ze automatisch geschikt zijn om hier goed te groeien, deze hoeven niet uit onze landen te komen). Als je verdenkt dat rotten in de winter een mogelmijk probleem is, kan je ze eventueel telen zoals asperges, of aardappelen op een "heuvel".

Ohhh op een heuveltje! Dat ga ik dit jaar proberen. En dan toch officieel pootgoed scoren dan maar.

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...