Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstel wedstrijdgroente 2024


Amrutten

Aanbevolen berichten

Iedereen op dit forum zal wel tomaten gaan kweken (denk ik zo) dus misschien de grootste vleestomaat? Nu denk je misschien, ja dat doet iedereen al..., dan is het misschien leuk om het net even anders te doen en er de grootste donkere (dus zwart / bruin / mahoniekleurige) vleestomaat van te maken? 

 

Is maar een idee. 🍅🏆

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gallox De wedstrijd gaat altijd over een specifieke varieteit, dus geen anonieme zwarte vleestomaat, maar bijvoorbeeld de grootste Black Krim. Maar eerst moet er bepaald worden welke groente het gaat worden.

Je meldt je aan als je wilt deelnemen en dan krijg je de zaden van de wedstrijdleider opgestuurd. Die houdt bij wie er meedoet en wie de winnaar is. 

Ik ben niet zo van het meedoen, maar vind het erg leuk om de vorderingen te volgen 🙂

 

Dit was de wedstrijd van dit jaar.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die super bonen lijken mij niets in ieder geval. Hoe zou je een wedstrijd met paprika meten? Gewicht of lengte? We hebben niet zo heel erg lang geleden nog de langste peper gehad. 
Biet lijkt me leuk. Of pastinaak, wortel of een of andere kool?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hebben we al gehad in 2012.

 

Eerdere wedstrijden:

2011 Radijs

2012 Aubergine

2013 Bonen

2014 Prei

2015 Koolrabi

2016 Ananaskers

2017 Tomaat

2018 Ui

2019 Mais

2020 Peper

2021 Knolvenkel

2022 Komkommer

2023 Bleekselderij

 

Ik mis eigenlijk vooral de eerder genoemde groentes en pompoen in dit rijtje. In ieder geval iets dat je kan zaaien, dan valt bv aardappel en dergelijke af.

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoen is wel leuk, maar het grote nadeel is dat zoiets afvalt voor mensen met een kleine tuin. Wil je de grootste pompoen telen, dan teel je een pompoensoort die qua smaak niet echt top is en daar heb ik (als ik het op mijzelf betrek) niks aan. Heb dan weer wel de ruimte voor zo'n wedstrijd, maar dat zal niet iedereen hebben. Je kan ook voor de meeste opbrengst gaan met een smakelijke soort. Maar ook dan zijn mensen met een minder grote tuin in het nadeel.

 

Bonen zijn wel ok, maar wat meet je? De meeste opbrengst qua bonen /peulen? Totaalgewicht? Langste boon? Kortom, welke groente je ook kiest, het is niet makkelijk voor de organisatie.

 

Ik doe overigens wel weer mee, het is leuk (behalve als de woelmuizen je zorgvuldig gekweekte wedstrijdselderij opeet) en je teelt weer eens wat andere soorten dan die je meestal in de tuin hebt (ik tenminste).

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Biet lijkt me dan wel handiger dan pastinaak. Niet zo kiemkrachtig met gekocht zaad. Pastinaak moet je dan mega vers zaad hebben wil je uit 1 zakje zaad een paar pastinaken krijgen. Ik voorzie dat als je 5 zaden hebt voor de wedstrijd, velen nul opkomst zullen hebben. Beetje lullig.
Bieten doen het wel. En dan misschien een andere dan een rode. Wit, geel, chioggia. Zoiets.

Of de grootste krop sla. Die zie ik ook niet in het overzicht van appelvrouw.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, appelvrouw zei:

Die super bonen lijken mij niets in ieder geval. 

 

Lijkt me ook niks.  Verder zou ik al niet mee doen omdat ik het ras bonen dat ik al jaren teel, en waarvan nergens meer zaadgoed van te krijgen is, raszuiver wil houden. 
 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Mellie zei:


Of de grootste krop sla. 

 

Sla lijkt mij een goeie. Zeker als je een ras neemt dat grote smakelijke kroppen produceert en niet zo snel doorschiet. Met zijn relatief korte groeiduur van een paar maanden zou je met sla zelfs in één seizoen meerdere pogingen kunnen doen om een kampioen te telen terwijl je ondertussen geniet van je oogst. Als ras denk ik dan bijvoorbeeld aan Matilda. 

 

quote (van der Wal) "Matilda heeft een vlakgroeiend gewas dat kroppen produceert van grote omvang en een goede kwaliteit. Kan geplant worden in voorjaar en zomer. Resistent tegen bladluis en wortelluis."

 

Matilda teel ik tot zeer grote tevredenheid al jaren. Teel er ook al jaren zelf de zaden van die ik raszuiver hou door geen enkel ander ras te telen. 

Indien het de wedstrijdgroente van 2024 zou worden kan ik zelfs geheel belangeloos voldoende zelfgeteelde en raszuivere zaden leveren aan degene die de wedstrijd van 2024 gaat organiseren. 
 

  • Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, weer eens een openbare bespreking over de naderende teeltwedstrijd. Ik zou sla of pronkbonen ook wel leuk vinden, maar sla, hoe meet je het? Wie de zwaarste krop teelt? Is die dan nog eetbaar?

 

 

aangepast door HuubvG
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, HuubvG zei:

sla, hoe meet je het?

Een niet doorgeschoten krop. Met een goede foto van het hart van de krop ook misschien.  Dat is best spannend want je mag niet te laat oogsten. En verder op gewicht, dan zal de wedstrijd  om grammen kunnen gaan..

 

Edit: Ik heb een beetje gegoogled op Engelse sites met wedstrijd groente maar zag er eerlijk gezegd geen een met sla.  Dat zal misschien ook komen omdat je daar de groente op 1 bepaalde wedstrijddag moet inleveren, niet zo handig met sla.

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...