Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vorig jaar was ideaal. Ik heb op 5 mei, na raadplegen van de lange termijnsverwachting van het KNMI, alles buiten gezet. Het was de eerste dagen ook 's nachts zo warm dat ik zelfs niet aan afharden heb gedaan. Is helemaal goed gegaan.

Dit jaar ziet het er -althans op dit moment- minder rooskleurig uit:

(De 10-daagse ensemble verwachting van het KNMI vind je hier: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/ensemble.html)

tmin39261335599609.png

tmax77521335599628.png

Ook al komt er misschien geen nachtvorst meer, de dagtemperaturen zijn te laag voor bijvoorbeeld tomaten / paprika. Ze zullen misschien niet doodgaan, maar groeien zullen ze zeker niet. Daarom blijft bij mij het spul voorlopig nog binnen.

Hieronder een overzichtje van minimum temperaturen. Bijeengesprokkeld van: http://www.weerstatistieken.nl/2011/mei (De Bilt, op 1 meter hoogte, aan de grond zal het kouder geweest zijn):

meihist23691335599664.jpg

Is er na ijsheiligen geen nachtvorst meer: ja, meestal niet meer.

Is er tijdens/vlak voor ijsheiligen wel altijd nachtvorst: nee. Toch maar het zekere voor het onzekere nemen: in 2010 was er op 15 mei nog nachtvorst in De Bilt.

aangepast door Gast

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat goed dat je dit hebt uitgezocht.

Als ik dat zo zie dan laat het voorjaar nog wel op zich wachten, op de kleine opleving van het weekend na.

Als het even zo mooi is dan denk je meteen dat het wel zo zal blijven. Maar goed, nog iets meer geduld hebben dus.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Geplaatst:

Hmm, de voorspelde hogere temperaturen van dit weekend zijn deze week steeds weer iets gezak. Ik had verwacht nu met mijn kopje koffie in de zon te zitten. Grrrr.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Leerzame statistieken

Wat tuinieren betreft, ben ik niet zo'n "vroege vogel". Met een tuin op het noordoosten begin ik pas in april met zaaien. Het is me te veel werk om bij dreigende vorst alles elke avond te beschermen. Dat het er minder rooskleurig uitziet voor het komende seizoen, is voor mij niet zo erg. Ik moet namelijk een groot feest voorbereiden dat begin juni plaatsvindt. De tuin staat nu even op de tweede zoniet derde plaats.

Voor 15 mei zet ik trouwens nooit gekweekt pootgoed zonder bescherming buiten. Lekker veilig.

Geplaatst:

Wat goed om het zo even op een rijtje te zetten. De voorspelling voor de komende tijd ziet er nog niet zo fijn uit...bah, ben wel toe aan een zonnetje

Geplaatst:

Het risico van te vroeg zaaien en uitplanten en daarmee kans op vorst schade leer je vanzelf te nemen want de voorsprong als je geluk hebt dat het niet vriest is enorm, en daar heb je veel plezier van in de zomer.

Wat maakt het ook uit als een x wat dingen doodvriest, even mopperen en dan snel vergeten.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Is er al iemand die zijn tomaten, paprika plantjes in de volle grond durft te planten? Buiten de kas dan he

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

Jups, de komkommers hebben het niet overleefd en zijn opnieuw gezaaid. De tomaten leven nog wel, maar staan er zielig bij. Batch2 staat al in het raamkozijn klaar om over 2 a 3 weken naar buiten te gaan voor poging 2

*keep ur plants indoor people! it's not safe out there...*

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

Een persoon die al een aantal jaren groenten kweekt op grond dat dicht bij ons in de buurt ligt, heeft blijkbaar voor het eerst tomaten gezet . Alleen denk ik niet dat die het nog zou doen, elke dag dat ik daar voorbij kom zie ik ze er weer een beetje slechter bijstaan. Snap er echt niks van, weet niet goed wie het is, maar wel dat die al veel langer met groenten bezig als mij.

Nu hoop ik dus wel dat het wat warmer en droger wordt na volgende week, m'n planten willen denk ik graag naar buiten .

Geplaatst:

Ik heb afgelopen vrijdag 2 courgettes en 6 peperplantjes buiten gezet...in de volle grond....tja....in woon dan ook in het zonnige zuiden

Geplaatst:

De planten die kou kunnen hebben zaai ik in de moestuin en de eenjarigen, welke in begin april in de warme kas gezaaid worden en daar opgroeien verhuizen eind april naar de koude bak. Ook de sla poot ik daar in zodat de plantjes beschermd zijn bij nachtvorst. Vóór 15 mei gaan de eenjarigen niet naar buiten. Dat hoeft ook niet want de violen staan er nog prima bij.

De komkommers (in emmers blijven in de kas) en de tomaten (ook in emmers) gaan pas eind mei naar buiten.

Maar ik woon dan ook in het kouwe noorden.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Heb inmiddels behoorlijke pompoen- en courgetteplanten, kunnen die al naar buiten op het zuiden?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik weet niet in hoeverre die enige vorst kunnen verdragen. Bedenk echter wel dat de grootte van de plant niet veel uitmaakt op de vorstgevoeligheid.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

De weersvooruitzichten voor de komende week zijn niet zo best wat de temperaturen betreft. Zeker de nachttemperaturen gaan tegen vallen waardoor pompoenen en courgettes die je nu in de vollegrond zet sukkelaars worden of in ieder geval een slechte start krijgen. Als de planten niet te groot zijn zou ik ze in ieder geval voorlopig nog niet in de vollegrond zetten. Met mijn eigen pompoenplantjes heb ik nog geen haast , ze zijn pas enkele dagen oud en staan nog veilig in de "couveuse" .

img088513541335898296.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Tja ik zag het....wordt tot +4 graden in de nacht hier....is dat te koud voor de courgettes? Ik kan ze in de nacht dan misschien beter nog afdekken?

Geplaatst:
Ik weet niet in hoeverre die enige vorst kunnen verdragen. Bedenk echter wel dat de grootte van de plant niet veel uitmaakt op de vorstgevoeligheid.

Het had ook meer te maken met de ruimte die ze inmiddels innemen. Ze proberen alles en iedereen opzij te drukken. Nogal enthousiaste planten. Ik ga er niet mee gokken, hou ze nog wel even binnen. Zet er wel rood/wit afzetlint omheen ofzo.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
....wordt tot +4 graden in de nacht hier....is dat te koud voor de courgettes? Ik kan ze in de nacht dan misschien beter nog afdekken?

Als weeronline gelijk heeft lijkt het met de nachttemperaturen bij jou voorlopig nog wel mee te vallen geedee.

knipsel59041335902927.PNG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Bij mij zijn de tomaten, aubergines en paprika uitgeplant in de koude bak. Ik lees koude temperaturen bij weer online 3 en 2 graden als nacht temperaturen dit weekend. Dat betekend dat er ook nog een laagje vliesdoek over de planten gaan.

Geplaatst:

Ik ben erg voorzichtig: vorig jaar had ik ter experiment vast 1 cougette buiten gezet begin mei, maar na 1 nachtje met een graadje onder nul legde die meteen het loodje. Ondanks dat ik hem had afgedekt met een dikke laag stro die nacht.

Geplaatst:

Houd er rekening mee dat temperatuurverwachtingen gelden op een waarnemingshoogte van 1,5 meter. Als er dus gezegd wordt dat het minimum 2 graden is, wordt een minimum verwacht van 2 graden op 1,5 meter boven maaiveld. Aan de grond op 10 cm hoogte is het bijna altijd een stuk kouder; bij 2 graden op 1,5 meter hoogte kan het makkelijk op 10 cm hoogte 2 graden vriezen, hetgeen zeker voor pompoenen en courgettes funest is.

Geplaatst:

Kan ik er vanuit gaan dat hoe hoger je boven die 1,5 meter je komt hoe warmer het wordt? Mijn moestuin is namelijk op het balkon.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Geplaatst:
Kan ik er vanuit gaan dat hoe hoger je boven die 1,5 meter je komt hoe warmer het wordt? Mijn moestuin is namelijk op het balkon.

De temperatuur daalt... als je ineens een paar honder meter hoger gaat. Bij (bijvoorbeeld) 4m t.o.v. 1,5m of 2m is het verschil naar mijn weten compleet te verwaarlozen.

Als het wel waar zou zijn van die stijgende temperatuur, zou er vrees ik geen sneeuw liggen op de bergen . Nu heb ik het meteen ook even opgezocht van die grondvorst, en wat ik vond was dat het verschil grond-2m tot zo'n 2 gr kan oplopen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...