Geplaatst: 12 juli 202512 Jul Volgens mij hebben de vlinders vandaag door dat het dit weekend vlindertelling is.Op de volkstuin zag ik zandoogjes, landkaartjes, blauwtjes (willen echt niet op de foto), citroentjes en groot en klein koolwitjes. Ik heb niet geteld, maar wel wat foto's. Misschien ga ik morgen nog tellen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 juli 202513 Jul Hier kwamen een kleine vuurvlinder en twee kolibrievlinders me vertellen dat die Phlox gewoon moet blijven. Daarnaast ook grote en kleine koolwitjes en wat blauw en geel en oranje spul.
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul Ik dacht dat er misschien wat slakken ‘s nachts bezig waren in mijn dahlia’s, maar de werkelijke dader heb ik zojuist gespot. Op de 2e foto is hij lekker aan het knagen.
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul Op 11-7-2025 om 17:55, Jorieke123 zei:Ook wel de picnic-kever of bier-insect/bug.Klopt, wil graag tussen wespwerende dop en het bierblik. Gaat niet lukken 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul Hopelijk leidt het niet tot een sprinkhanen plaag die mijn hele oogst verorberen, maar ik trof er 1 aan in m'n kasje
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul Ze zijn wel wonderschoon vind ik. En: behalve plantendelen eten ze ook luizen 👍.
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul Dat ze luizen eten weet ik niet, maar wel dat dit een mannetje is.Een vrouwtje heeft een legboor. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul Tijgerspin voelt zich in zijn nopjes bij de huidige temperaturen. 14 juli 202514 Jul aangepast door redzebra
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul Mooi beestje die tijgerspin, ik weet alleen zeker dat als mij vrouw een dergelijke spin aantreft in huis, dat ze dan weken daarna nog van de leg is.😂
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul haha, idem hier, ik hou ze nu al een paar weken in het oog en groeit enorm hard, totaal ongevaarlijk, de kleur is gewoon bluf en vooral om vogels te misleiden. Maar ze was vandaag opgemerkt door mijn dochter en kreeg direct telefoontje, "heb je al gezien wat voor spin er in de tunnel zit ?, ik kom daar niet meer"
Geplaatst: 14 juli 202514 Jul 4 uren geleden, acpronk zei:Een vrouwtje heeft een legboor.Nu we toch educatief bezig zijn 😃, zie hieronder: in de blauwe cirkel zit het gehoororgaan van de sprinkhaan. Dat ovale witte dingetje net onder de ‘elleboog’. Ongelofelijk toch?!
Geplaatst: 15 juli 202515 Jul De bewaker van de Cereza amarilla tomaten. Zit lekker in het opgerolde stukje van het naamkaartje.Wat minder mooi dan de tijger- of wespspin van @redzebra.Ik heb één keer een mevrouw wespspin in de tuin gehad, boven het konijnenhok. Dat zigzag-laddertje in het web is wel erg kenmerkend, ook als mevrouw uit de buurt is. Meneer wespspin is trouwens niet zo opvallend, stuk kleiner en wat bruin.De eierzakken kom ik ook nog wel eens tegen in lang gras op de heidevelden. 15 juli 202515 Jul aangepast door woldistel als waar het dan moet zijn. Verschrikkelijk nederlands. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 juli 202515 Jul Mooi gevonden!De Stadsreus is hier al eerder voorbij gekomen en ook vast die zweefvlieg met de beige band. En er vliegt van alles af en aan op de Veronicastrum. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 juli 202519 Jul Opeens zit er een grote sabelsprinkhaan op het plafond van de woonkamer.Buitendeur staat vaak open, maar ik heb deze niet binnen zien komen.Geprobeerd deze te pakken in een kom met kartonnetje, daar vloog die omheen en kwam achter op mijn broek terecht.Dat vertelde Nikki me, want ik zag zelf niet waar die heen gevlogen was.Alsnog ging die op het stukje karton zitten dat ik erbij hield.Zo naar buiten gebracht, naar het parkeerhofje achter het huis, in het perkje.Daar nog twee foto's gemaakt.Zo'n grote heb ik nog nooit van zo dichtbij gezien, imposant vond ik het wel.
Geplaatst: 19 juli 202519 Jul Het verbaasde me dat deze spin heel lang stil op een bloem zat te zitten. Geen web te zien. En dat hij zo albino is. Het blijkt echter een kameleonspin. Die doen normaal gesproken of ze deel zijn van een gele of witte bloem, en grijpen daar een argeloze bij of nachtvlinder die nectar kwam lurken. En soms doen ze dat op een roze bloem, waar ze dus heel erg opvallen. Daarom heeft hij zich achter het hart verstopt.
Geplaatst: 20 juli 202520 Jul On 7/3/2025 at 5:33 PM, Arja said:Zo blij! Er vloog net een koninginnenpage door mijn tuin! Ze landde ook op de dille, dus misschien zijn er eieren gelegd.Een larf van waarschijnlijk die koninginnenpage op de dille! Ik ben helemaal blij. Hoop dat het weer zo'n mooie vlinder wordt.Edit: ik zit nu het hele topic van @geedee en haar Kareltje/Carolientje door te spitten 😆
Geplaatst: 20 juli 202520 Jul Aziatische hoornaar op een van mijn perziken. 20 juli 202520 Jul aangepast door Frans -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 26 juli 202526 Jul Maar even voorzichtig in t gras gezet voor t geval ie anders overreden zou worden....hij bleef wel heel stil zitten namelijk.Edit: ook deze net maar in het gras gezet zodat ie niet geplet kan worden door een auto. 26 juli 202526 Jul aangepast door Vlavlip
Geplaatst: 27 juli 202527 Jul ^ Bont zandoogje. Op madame Jeanette.Gedetermineerd met Obsidentify, Die smartphone app gebruik ik pas sinds kort. Ideaal!Mijn nog weinige geregistreerde waarnemingen: https://waarneming.nl/users/176145/photos/?Wel jammer, maar volstrekt begrijpelijk, is dat de foto's daar sterk gecomprimeerd worden. Daarom maak ik ook steeds een foto met de standaard foto-app. Inhoud bloempot of bak berekenen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.