Rookie Posted October 13, 2024 Share Posted October 13, 2024 Het wordt spannend!😀 Ik ben benieuwd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 13, 2024 Share Posted October 13, 2024 Leuk, zo'n miniwedstrijd. 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brf Posted October 13, 2024 Share Posted October 13, 2024 Misschien 22,22 kg? Leuk zo'n wedstrijdje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted October 13, 2024 Share Posted October 13, 2024 19.843 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 13, 2024 Share Posted October 13, 2024 Tja, net op tijd. Dacht kilo of 35, maar koop nooit aardappels dus geen idee hoe een kilo eruit ziet, ga voor de zekerheid een klein stukje naar beneden.... ga voor 33,7 kilo. En dat is vast veel te hoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted October 14, 2024 Share Posted October 14, 2024 Tromgeroffel @henkg Laat ons niet langer in spanning 😜 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted October 15, 2024 Author Share Posted October 15, 2024 De uitslag: Het totaalgewicht was: 26,170 kilo En de winnaar is: Lia56. Lia: gefeliciteerd! Zij zat er slechts 470 gram naast (te weinig). Goede tweede: Nasuada: 500 gram teveel. Nummer drie: acpronk, met 1330 gram teveel. De complete uitslag: https://www.moestuinforum.nl/topic/51639-mini-wedstrijd-hoeveel-kilo-aardappels-heb-ik-geraapt/#comment-532805 Hoeveel, of hoe weinig is dat nou, die 470 gram: ^ Verschil is slechts twee vrij grote aardappels. Het eitje (M) ligt erbij om een idee van de grootte te krijgen. 8 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 Whoop whoop!💥 Gefekiciteerd Lia56! En dankjewel Henk, voor deze leuke wedstrijd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 (edited) Gefeliciteerd Lia 💐💐en applaus voor mezelf🥳🥳.yeaaajj De Grappige redenatie van Eduro is toch ook goed voor een 5 plaats.😂😂💐💐🪶🪶 Edited October 15, 2024 by Nasuada Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 Leuk! Dat wordt een pittige herfst Lia!🌶️🌶️🌶️ Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 @appelvrouw Heerlijk... wij gebruiken best veel peper dus komt helemaal goed 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 Gefeliciteerd @Lia56 Welverdiend voor organisator van andere wedstrijd. 😊 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 @Erny Dank je wel 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 @Lia56 Gefeliciteerd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 (edited) Niet eens in het linkse rijtje: Shazbat! Edited October 15, 2024 by marcelru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted October 15, 2024 Share Posted October 15, 2024 Gefeliciteerd Lia! En jij bedankt voor de toffe wedstrijd Henk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 Ja supergeinig @henkg! Van harte @Lia56! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 (edited) Wat ik toch ook leuk vind: zomaar 26 kilo aardappelen rapen van het veld! Dan hoef je zelf geen aardappelen meer te telen eigenlijk. Ik zou zo graag willen, dat er hier eetaardappelen op de velden staan, maar het zijn hier alleen maar fabrieksaardappelen. Edited October 16, 2024 by Rookie 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 Wat is er mis met een fabrieksaardappel? Is dat een ander iets @rookie? Ik eet ook voederbieten. Gepoft uit de oven, echt overheerlijk! Dus misschien is er ook niks mis met een fabrieksaardappel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 @Lia56, gefeliciteerd! Nu kan ik bedenken waarom ik iets teveel heb opgegeven; de aardappelen bevatten meer vocht toen ze daar op de tegels laten, pas na het rooien. Toen Henk ging meten, was een gedeelte van het vocht al verdampt. Maar of dat 2,352 kg geweest is? Dacht het niet... Toch op de 6de plaats, aardig gegokt, ik ben bij de top 10. Leuke wedstrijd was dit, Henk! @Mellie, lijkt mij ook. Ze zien er vaak minder mooi uit dan consumptieaardappelen, maar er worden o.a. patatten, pureepoeder van gemaakt, dus prima eetbaar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 (edited) Ze zijn gewoon niet lekker... Ze zijn ook niet bedoeld voor consumptie, deze gaan rechtstreeks de Avebe fabriek in voor het zetmeel. Consumptieaardappelen zijn heel andere aardappelen, daar wordt o.a. frites van gemaakt. Omdat dat ook in de fabriek wordt gedaan, worden deze aardappelen soms ook fabrieksaardappelen genoemd. Maar dat zijn dus andere aardappelen dn de zetmeelaardappelen, waar ook andere producten, zoals lijm en zo, van wordt gemaakt. Beetje verwarrend wel... Edited October 16, 2024 by Rookie 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted October 16, 2024 Author Share Posted October 16, 2024 Wat is het verschil tussen consumptie- en zetmeel aardappelen? @Rookie geeft het juiste antwoord. Zij woont dan ook in Groningen (zag ik in haar voorstelbericht). @HuubvG (ook Groningen) kent zijn eigen provincie niet, is ie import? En @Mellie kan het niet weten, want uit N-H, daar worden geen zetmeelaardappelen geteeld. Ik ben een import-Zeeuw (nu alweer 10 jaar, in buitengebied), en kreeg het volksgebruik rapen mee van buren. Waar worden de diverse soorten aardappels voornamelijk geteeld? Zie: https://www.moestuinforum.nl/topic/17881-aardappelen-en-uien-rapen/page/2/#comment-343205 O ja,, over rapen in het algemeen: de 'R' is weer in de maand: het wordt weer tijd om wilde oesters te rapen. Dat mag, maximaal 10 kilo bruto per dag / per persoon. Zie o.a.: https://www.oesterscheldetour.nl/wilde-oesters-rapen 4 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 8 uren geleden, Rookie zei: Ze zijn gewoon niet lekker... Ze zijn ook niet bedoeld voor consumptie, deze gaan rechtstreeks de Avebe fabriek in voor het zetmeel. Consumptieaardappelen zijn heel andere aardappelen, daar wordt o.a. frites van gemaakt. Omdat dat ook in de fabriek wordt gedaan, worden deze aardappelen soms ook fabrieksaardappelen genoemd. Maar dat zijn dus andere aardappelen dn de zetmeelaardappelen, waar ook andere producten, zoals lijm en zo, van wordt gemaakt. Beetje verwarrend wel... Nee consumptieaardappelen zijn tafelaardappelen, enkel voor koken, kun je geen patat van maken. Je hebt nog immer de uitzonderingen, zoals Bintje! All Round aardappel. Maar fabrieksaardappelen zijn zetmeelaardappelen. Daarnaast heb je Fritesgeschikt en Chipsgeschikt (steeds hoger onderwatergewicht en drogestof gehalte). 2 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MROE Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 Gefeliciteerd Lia. En bedankt voor de leuke wedstrijd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eduro Posted October 16, 2024 Share Posted October 16, 2024 👏👏👏 voor de winnaar en een 👍 voor mijzelf yea top 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts