Jump to content

Mini-wedstrijd: Hoeveel kilo aardappels heb ik geraapt?

henkg

Recommended Posts

De uitslag: Het totaalgewicht was: 26,170 kilo

En de winnaar is: Lia56. Lia: gefeliciteerd!

Zij zat er slechts 470 gram naast (te weinig).

Goede tweede: Nasuada: 500 gram teveel.

Nummer drie: acpronk, met 1330 gram teveel.

De complete uitslag: https://www.moestuinforum.nl/topic/51639-mini-wedstrijd-hoeveel-kilo-aardappels-heb-ik-geraapt/#comment-532805

Hoeveel, of hoe weinig is dat nou,  die 470 gram:

20241015_2aardappels_1ei.jpg

^ Verschil is slechts twee vrij grote aardappels. Het eitje (M) ligt erbij om een idee van de grootte te krijgen.

• Like 8
  • Thanks 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Wat ik toch ook leuk vind: zomaar 26 kilo aardappelen rapen van het veld!

Dan hoef je zelf geen aardappelen meer te telen eigenlijk.

Ik zou zo graag willen, dat er hier eetaardappelen op de velden staan, maar het zijn hier alleen maar fabrieksaardappelen.

Edited by Rookie
  • Like 2

@Lia56, gefeliciteerd!

Nu kan ik bedenken waarom ik iets teveel heb opgegeven; de aardappelen bevatten meer vocht toen ze daar op de tegels laten, pas na het rooien. Toen Henk ging meten, was een gedeelte van het vocht al verdampt. Maar of dat 2,352 kg geweest is? Dacht het niet... Toch op de 6de plaats, aardig gegokt, ik ben bij de top 10.

Leuke wedstrijd was dit, Henk!

@Mellie, lijkt mij ook. Ze zien er vaak minder mooi uit dan consumptieaardappelen, maar er worden o.a. patatten, pureepoeder van gemaakt, dus prima eetbaar.

• Like 3

Ze zijn gewoon niet lekker...

Ze zijn ook niet bedoeld voor consumptie, deze gaan rechtstreeks de Avebe fabriek in voor het zetmeel.

Consumptieaardappelen zijn heel andere aardappelen, daar wordt o.a. frites van gemaakt.

Omdat dat ook in de fabriek wordt gedaan, worden deze aardappelen soms ook fabrieksaardappelen genoemd.

Maar dat zijn dus andere aardappelen dn de zetmeelaardappelen, waar ook andere producten, zoals lijm en zo, van wordt gemaakt.

Beetje verwarrend wel...

Edited by Rookie
  • Like 2
  • Thanks 1

Wat is het verschil tussen consumptie- en zetmeel aardappelen?

@Rookie geeft het juiste antwoord. Zij woont dan ook in Groningen (zag ik in haar voorstelbericht). @HuubvG (ook Groningen) kent zijn eigen provincie niet, is ie import? En @Mellie kan het niet weten, want uit N-H, daar worden geen zetmeelaardappelen geteeld.

Ik ben een import-Zeeuw (nu alweer 10 jaar, in buitengebied), en kreeg het volksgebruik rapen mee van buren.

Waar worden de diverse soorten aardappels voornamelijk geteeld?

Zie: https://www.moestuinforum.nl/topic/17881-aardappelen-en-uien-rapen/page/2/#comment-343205

O ja,, over rapen in het algemeen: de 'R' is weer in de maand: het wordt weer tijd om wilde oesters te rapen. Dat mag, maximaal 10 kilo bruto per dag / per persoon.

Zie o.a.: https://www.oesterscheldetour.nl/wilde-oesters-rapen

• Like 4
  • Thanks 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

8 uren geleden, Rookie zei:

Ze zijn gewoon niet lekker...

Ze zijn ook niet bedoeld voor consumptie, deze gaan rechtstreeks de Avebe fabriek in voor het zetmeel.

Consumptieaardappelen zijn heel andere aardappelen, daar wordt o.a. frites van gemaakt.

Omdat dat ook in de fabriek wordt gedaan, worden deze aardappelen soms ook fabrieksaardappelen genoemd.

Maar dat zijn dus andere aardappelen dn de zetmeelaardappelen, waar ook andere producten, zoals lijm en zo, van wordt gemaakt.

Beetje verwarrend wel...

Nee consumptieaardappelen zijn tafelaardappelen, enkel voor koken, kun je geen patat van maken. Je hebt nog immer de uitzonderingen, zoals Bintje! All Round aardappel. Maar fabrieksaardappelen zijn zetmeelaardappelen. Daarnaast heb je Fritesgeschikt en Chipsgeschikt (steeds hoger onderwatergewicht en drogestof gehalte).

• Like 2

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.