appelvrouw Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari (aangepast) Ik heb ook drie peperplantjes gekregen, een gewone Cayenne, een Jigsaw die ik waarschijnlijk niet ga houden ( veuls te heet voor mij) en een Peter peper ( Penis d’or). Die is dan wel weer lollig denk ik. 19 februari aangepast door appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Mijn pepers staan ook al boven, 2 soorten. Madame Jeannette en Yellow Rawit. 8 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
rorror Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari Mijne ook 😃 Gister en Vandaag. 27uur tussen het nemen van de foto's. 6 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Rookie Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari (aangepast) Wanneer zijn pepers groot genoeg om in de vensterbank te staan, zonder extra groeilicht en extra verwarming? Volgens mij zou het nu al wel kunnen, toch? Overdag is de kamer altijd warm en 's nachts blijft het wel boven de tien graden in die vensterbank (denk ik). 21 februari aangepast door Rookie 4 Quote
Dahli Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Wat zijn ze mooi @Rookie! Bij mij staan ze altijd in de vensterbank, zodra ze uit de deno komen. Wel met een lamp er boven. Volgens mij heb jij van die lampen met een klem, kun je die niet aan de vensterbank klemmen voor nog wel wat extra licht? Alleen als het hard vriest zet ik ze ‘s nachts op de eettafel omdat ik denk dat het ‘s nachts zo vlak voor het raam kouder is dan in de eetkamer. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Ik heb inderdaad nog wel een klem met licht, maar zou het nodig zijn? Misschien als de zon niet schijnt, maar het is een raam op het zuiden. Op een dag als vandaag is het erg licht daar en ze zijn al hoger dan de rand van de vensterbank. Ja, vind je ze mooi? Ik vind het van die dunne dingetjes eigenlijk, ik zie graag wat dikkere stengels... Quote
Dahli Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Als ze op het zuiden staan, dan alleen licht aan op donkere dagen. Zelf licht ik wel vanaf einde middag bij totdat we gaan slapen omdat ik begrepen heb dat zaailingen wel zo’n 16 uur licht nodig hebben. De dagen zijn nu nog relatief kort, vandaar. Verder zou ik je zaailingen al in een wat grotere potje zetten. Zelf doe ik dat per drie, dan kun je ze meteen wat dieper zetten. Dit is een foto van vandaag, twee potjes van drie. 3 Quote
Erny Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Het daglicht dat nu op je planten valt is eigenlijk niet toereikend. Extra licht is aan te raden tegen het strekken. Maar je kunt ze ook gewoon steeds wat dieper zetten tijdens de verpotrondes om het gestrek op te vangen. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Hartelijk dank! Dat zal ik doen, wel in de vensterbank, in een grotere pot en met een grow light. En dieper zetten. 1 Quote
Erny Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari Ondertussen zijn hier in 1 dag opeens bijna alle pepers gekiemd. Een kiemspurt dus. En @Rookie... Zie ik het goed dat je ze met meerdere in 1 pot hebt staan? Ga je dat zo houden? Oftewel is dat de bedoeling? (Die methode is mij trouwens helemaal niet goed bevallen,) Want als het wel aparte plantjes worden dan zou ik ze ook in aparte potjes zetten omdat anders de worteltjes zich verstrengelen en beschadig je deze tijdens verpotrondes. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari (aangepast) Ja, ze staan gezellig met drie in 1 pot @Erny. Ze gaan ook met drie tegelijk in een vak. Ik moet erbij zeggen, dat ik ze dan niet top, ik houd ze liever slank. Mijn paprika's gaan ook met drie stuks in 1 pot. 21 februari aangepast door Rookie 2 Quote
Mellie Geplaatst: 21 februari Geplaatst: 21 februari @rookie zien er supergoed uit. Bij mij begint het nu pas allemaal een beetje te komen. Ik zag zo veel lege vakjes dat ik daar heel nerveus van werd, maar beginnen overal wat sprietjes op te komen. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Mooie plantjes @Rookie. Bij mij zijn ze nog niet zover. Ik heb ze in een kweekkasje staan voor een raam op het zuidwesten. Ik heb geen groeilampen, maar het gaat altijd prima bij mij. Zo hard strekken ze niet bij mij. We hebben grote ramen (2m hoog) misschien dat er daardoor meer ligt naar binnen komt. Geen idee waar het aan ligt. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Ik heb ook geen licht, voor het eerst eigenlijk ik had altijd meerdere planken met licht. Het valt me tot nu toe mee hoe de planten zich houden. Maar ze zijn pas een weekje boven de grond behalve de gekregen pepers. Ik vroeg me wel af of ik zo’n led plakstrip die je op meerdere kleuren kan zetten boven de planten zou kunnen hangen voor enkele uren per dag of zou dat weinig uitmaken ? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
woldistel Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Ik had winter 2023/2024 pas voor het eerst licht toegevoegd, omdat ik toen kleine Habanada plantjes door de winter moest helpen. Ik heb ook van die disco ledstrips gebruikt, staan nu ook boven de laatste twee batches bij te lichten. Ik had ze in het deksel van een terrarium geplakt, maar ze laten na verloop van tijd los, dus opnieuw vastgeplakt met 3M dubbelzijdig tape en de hoekjes vastgezet met tie-wraps. Ander foefje is het licht weerkaatsen met een spiegel of ander weerkaatsend oppervlak. Ik vind het als bijverlichting wel ok, maar als hoofdverlichting is het te weinig. De rest van het jaar kun je de lampjes dan gebruiken als thuisdisco 😀 Alle jaren daarvoor nooit gedaan want ik begon pas in maart met het voorzaaien van de tomaten en de paprika's. Pas sinds ik besmet ben met het pepervirus vind ik het nodig om bij te lichten, want daar begin ik in januari mee. En net als de peperverzameling breidt de lampjescollectie zich ook uit 😁 5 Quote
Arja Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Hier zijn ook disco 🕺🏼 strips onderweg voor de pepers, dus ik volg dit topic even. Ik vraag me eigenlijk af of die het juiste licht geven, maar die twijfel komt vooral doordat het een goedkoop shitproduct is, ik heb mij nog niet verdiept in kleuren /LED / Lumen / wattages enz. Edit: en daar is onze favoriete postbode. Partytime! 4 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Voor meer berichten over lampen bij je zaailingen kan je hier terecht: (of maak een nieuw topic aan als het echt alleen om een bepaald soort led-strips gaat...? ) 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari (aangepast) Hier zijn nog twee lampendingen onderweg, zelfde merk als die van @Flup, maar dan een slag kleiner. Mooi voor mijn noord vensterbank. Maar we dreigen nu weer in een lampjestopic te verzanden i.p.v. in de pepers.😳 Dus daarom: net de tweede batch pepers verplant in grotere potjes. Zo kunnen ze er wel weer even tegenaan. Het rek raakt al aardig vol. (foto lijkt wat donker, maar dat heeft de camera gedaan, genoeg licht voor de plantjes) Edit: @Jorieke123 was je me net voor 😂 22 februari aangepast door woldistel 3 Quote
Mellie Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Mijn pepers komen allemaal aardig op. @rookie zo groot als bij jou zijn ze nog lang niet! Ik heb nog even te gaan 2 Quote
Dahli Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Hier erg blij met de voortgang van de Habanada’s (ik maar denken dat ze Habadana’s heten 😂). 10 dagen geleden van zaaitray naar tussen-trio-pot gezet (foto 1) en nu zien ze er al zo uit (foto 2). Ik vind dat ze er voor een Chinense behoorlijk de vaart in hebben. Mijn baccatums zijn echt trager. 6 Quote
rorror Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Hier zijn alleen de Carolina Reaper nog niet opgekomen. Deze week de pepertjes verpotten. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gitta Geplaatst: 22 februari Geplaatst: 22 februari Mooie pepers al @Dahli. Zover zijn die van mij nog niet. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.