Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Vanaf vanmiddag volgen Lie en ik een cursus permacultuur die geheel gebaseerd is op ons a.s. voedselbos, project van het dorp. De cursus wordt gegeven door een leraar van permacultuur Frankrijk die straks aankomt en ook bij ons in het huisje logeert. Ik ben super benieuwd, en ook een beetje zenuwachtig voor al dat Frans, ik wil graag alles begrijpen. Gelukkig gaat Lie mee, die volgt het meestal iets beter dan ik. Een deel van de cursus is natuurlijk theorie, er wordt gewerkt met filmmateriaal er komt uitleg over inheemse planten van de Lorraine, en welke geschikt zijn voor een voedselbos. Verder wordt er direct in het voedselbos gewerkt. Dat ligt lekker vlak achter ons huis.

Zicht op het project vanaf onze boomgaard, het stuk land ligt achter de twee bomen in het midden en is bijna één hectare :

60BDCF2B-0F35-4FB4-841B-D58E4684FBEB.thumb.jpeg.752e2e540579b56b65a59b3d36f94448.jpeg

Het pad vanaf onze boomgaard naar het a.s. Bos

6FDB5084-42A4-42B3-8D4A-D0CAF1FE89A1.thumb.jpeg.8afaeee29457cb43cb49d3b40217b8fc.jpeg

Dat is handig want er is daar nog geen wc. Dus heb ik ons oude kakhuisje in de boomgaard een beetje opgeknapt..

171371D0-D8ED-4312-872F-26ABBAE1A3CD.thumb.jpeg.297ae8f038e0afdb2750821e6e4d5462.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat mooi @appelvrouw! Jullie wonen ook schitterend in een paradijs. Ook leuk dat in jullie dorp zo enthousiast met een voedselbosproject wordt gestart. Zoiets verwacht ik eigenlijk niet in een dorp op het platteland waar iedereen eigenlijk al een moestuin heeft.

Is het stuk grond van de gemeente? Of van de tuinvereniging waar je lid van bent?

Geplaatst:

Het land is van de gemeente en het is een project van de gemeente en de dorpsvereniging samen.  Verder wordt het departementale gesubsidieerd. Je heb gelijk, veel mensen kweken hier hun groente, een voedselbos is toch wat anders, wordt toegankelijk voor iedereen in het dorp en wal ook informatief gebruikt worden. Een van de eerste aanplanten worden speciale wijnstokken, eigenlijk verboden wijnstokken kijk hier: https://www.wijnkronieken.nl/verboden-waar/

Geplaatst:

tja verboden  Amerikaanse wijnstokken, uiteindelijk zijn alle andere daar nu geënt ook op een Amerikaanse onderstam, het ging ook over de kruisingen die ze in eerste instantie maakten om  de druifluis te omzeilen en kwalitatief niet goed waren en dan hebben ze maar ineens allen verboden. https://perswijn.nl/2003/03/17/het-onzichtbare-deel-van-de-wijnrank-de-wortelstok/    

aangepast door redzebra

Geplaatst:
Op 28-5-2021 om 23:07, redzebra zei:

tja

Het schijnt nogal lastig te liggen. Maar steeds mee mensen met tuinen, vooral particulieren plaatsen deze druivensoorten weer begreep ik. Ze schijnen heerlijk te zijn en zonder ziekte te groeien. Het zal per variëteit wel verschillen.

Geplaatst:

Ja, ik denk dat er best wel een aantal goeie tussen die kruisingen zitten en smaken verschillen natuurlijk.

Geplaatst:

Dat ziet er leuk en gezellig uit! Is het alleen op het tuincomplex? Veel plezier..

Geplaatst:

Ja alleen op het complex. Er doen zo’n 24 tuinen mee. Oook leuk om bij de buren in hun tuin en huisje te gluren en inspiratie op te doen :)

als iemand in de buurt is en zin heeft om langs te komen, ik ben ook op mijn tuin. (Zonder kunst). Stuur dan even een pm.

Geplaatst:

Mijn kleindochter vandaag miss Corrèze geworden,zo trots

Geplaatst:

Leuk Jeanne! Hoe gaat het met jouw Frans?

Geplaatst:
Op 12-6-2021 om 08:52, appelvrouw zei:

gaat

Nou wordt ieder jaar wat meer maar durf het vaak niet.

Geplaatst:

Dat snap ik wel. Toch maar gewoon blijven proberen. Ik heb een tijd lang kooktijdschriften gekocht dat hielp voor de woordenschat.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag een 12-tuinen tocht gefietst, maar het waren er 13! Weinig zelf in de tuin gedaan. Leuk om te zien dat bijna alle tuinen ook een moestuin erbij hadden. Het was zeer divers: boerentuinen, parktuinen, bostuinen, wilde tuinen, landhuistuinen. Daardoor waren ook de moestuinen overal compleet anders. Allemaal prachtig en ontzettend leuk! Veel ideeën opgedaan. Her en der nog zaden gekregen en gekocht. Nu even languit op de tuinbank.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

https://fb.watch/75k_TvwG0u/

Tuinieren tussen de tegels.
Ziet er ongelofelijk strak uit he.
En je hoeft niet te wieden. Zou het echt zo werken? Wel leuk om es te proberen…

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ziet er inderdaad leuk uit maar denk je dat het echt is? Het zijn kolen en die hebben behoorlijk wat voeding nodig. Hoe komen ze  daaraan? En water geven lijkt me ook uitdaging. 

Geplaatst:

Oh. Denk je dat het nep is? Het ziet er zo echt uit, omdat ze ook die groeistadia laten zien. Maar mss ben ik naïef hoor!
Voeding leek me ook wel een ding. Hoewel dat wel aan t water toegevoegd kan worden. En onder die tegels leek het me dat vocht misschien wel langer blijft hangen? Maar ik heb echt geen idee hoor.
Lijkt me wel heel erg leuk om te proberen volgend jaar. Ik ga het op mijn lijstje zetten. (Wat niet betekent dat ik het ook echt ga doen, maar het me iig voorneem. Dat is al heel wat! :) )
Zal er tegen die tijd es een topic van maken. Misschien vinden meer mensen het leuk om mee te proberen

Geplaatst:

Ik heb zo'n filmpje eerder langs zien komen op Facebook, het was net een andere volgens mij maar ik kan hem (zelfs na lang scrollen...) niet meer vinden. Het lijkt iets te mooi om waar te zijn, maar in mijn tuin groeit ook een boel rucola tussen de tegels, soms al flinke planten. En ze laten hier vooral veel koolachtigen zien? Die maken misschien een geschikte wortel naar onderen om daarna pas te vertakken. 

Ook hebben we jaren een stoepframboos gehad waar we lekker wat van konden plukken. 

Geplaatst:

Ik had het filmpje ook al een paar keer gezien. Erg leuk. 
zojuist wat chinese kool zaden in een voeg gezaaid. Eens kijken of het wat doet. 
als het wat is, dan de tuin maar weer betegelen!  😊😱

Geplaatst:

Cool, Jootje! Meteen daad bij het woord!

icon_clap.gif.19da7badc8b4221df2be72ef83f3f512.gif Ben heel benieuwd. Als t niet al te beroerd gaat (of liever nog: vrij goed) ga ik het zeker volgend jaar op ons terras ook proberen.

Vraag me trouwens af of die dame er wit zand onder heeft liggen, of gewoon tegels op aangestampte aarde icon_think.gif.0b665ede228fa6e7daf90891cdcf1edb.gif

Dat zal ook nog wel verschil maken.

En ja had ook gezien, Joriek. Van die kolen. icon_thumbup.gif.2be77fb652c4db3f1cc2752786c9bb12.gif Wortelstructuur klinkt idd logisch. En misschien ook omdat je die vrij makkelijk wat stikstof bij kan gieten?

Mss moeten we toch maar een topic aanmaken, nu Jootje lekker meteen de stoute schoenen aangetrokken heeft.

Ja ga ik ff doen. Zal hier zo linkje zetten.

Edit:

Hier link naar nieuwe tttt-topic.

https://www.moestuinforum.nl/topic/34644-tuinieren-tussen-terrastegels/

Geplaatst:

Hitchcock ?

Birds1.thumb.JPG.4f0bfa108a2b40fef8d2a9852ece1e56.JPG

Birds2.thumb.JPG.a224602287c6231bf0a695a95863973a.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Aahh…The Birds….ik hoop het niet, Frans!  

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag de suikermais geoogst. De grootte van de kolven valt dit jaar wat tegen terwijl ze ook niet mooi zijn volgelopen.

builenmais1.thumb.JPG.0f92809099e766b376cc3497a1d6132e.JPG

Voor het eerst sinds 4 jaar was er ook weer eentje met builenbrand bij. Volgens sommigen een delicatesse.

builenmais2.thumb.JPG.7a6ef0305f937ed260049c6f3851f646.JPG

builenmais3.thumb.JPG.89623b43f63ac640338109bf5151a58d.JPG

builenmais4.thumb.JPG.32d93cb34d3c17724c49870487bb837b.JPG

https://www.moestuinforum.nl/topic/21850-builenbrand-in-suikermais

Heb ik 4 jaar geleden niet de moed kunnen opbrengen deze zogenaamde delicatesse te bereiden en op te eten (kleine kans op aanwezigheid van secundaire toxische schimmels), deze keer wil ik dat wél gaan doen. Als ik de glaasjes wijn die ik weleens tijdens een maaltijd nuttig nu eens vóór de maaltijd drink durf ik het best wel aan. :-)

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Aan de ene kant ben ik jaloers dat je zoiets exclusiefs gaat eten. Aan de andere kant niet, want als ik die foto's zie.....daar is wel moed voor nodig, inderdaad. 

Geplaatst:

Eet smakelijk Frans, alleen al voor de naam laat ik het lekker staan. Vries jij de mais in? Geblancheerd?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.