Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Moeilijk.

Zitten er bij jou nachtegalen?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik denk in de richting van kleine karekiet. Momenteel flink aan het doortrekken naar het zuiden in vrij grote aantallen. In ieder geval iets in de richting van Acrocephalus.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Door jullie suggesties denk ik nu dat het de kleine karekiet is. Mede door de lange spitse snavel. Mijn tuin grenst aan een sloot, veel begroeiing, ook veel riet.

Hij lag er nog. Lengte van snavel tot uiteinde staart: 12 cm. Hier twee duidelijker foto's:

2017091208124842791505197328.jpg2017091208120642961505197336.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Gisteren was het hier vogelcreche geloof ik. Er vlogen 2 roodborstjes met een rotgang rondjes door de tuin, terwijl er ondertussen 2 pimpelmeesjes en 4 koolmeesjes alle bomen en struiken inspecteerden. Leuk hoor, na 3 jaar nieuwbouwigheid komen er dan eindelijk meer vogels en hopelijk minder rupsen

Geplaatst:

Vandaag een drukte van belang

Zeker een dozijn mussen mezen en roodborstjes

Een handjevol Kauwen eksters en merels

En ook nog een grote bonte specht op bezoek

Geplaatst:

Een appelvink! Wat een joekel

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja mooi zijn die.

Hier de kraanvogels..honderden. Je hoort ze in de nacht ook overkomen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik geloof mijn ogen niet!

Een streepje helblauw op een tak aan de overkant van de tuin, hangend boven de sloot. Zou het? Komen ze hier ook dan?

Goed kijken. Ja, volgens mij echt hoor. Manlief roepen. Zie je dat streepje op die tak? Knalblauw rug, dat okerkleurige. Is dat een ijsvogel?

Ooo, waar is de goeie camera? Dat is een ijsvogel!!!! [emoji1][emoji1][emoji1]

Ik heb voor het eerst een ijsvogel gezien! Helaas geen foto van waar die op te zien is. Wel een zoektocht inmiddels naar ‘de goede camera’ die we al 2 jaar niet meer hebben gebruikt...

a0aa144404da114a64b53e5f0707d5e8.jpg

Hij zat achter de voorste paal van het klimtoestel in een bossig gewasje van het een of het ander. Echt prachtig! En toen hij wegvloog, zag je die rug met dat blauw... WoW, ik ben nog nooit zo onder de indruk van een vogeltje geweest!

Geplaatst:

Gaaf! Best een beetje jaloers......

Geplaatst:

Hier komt hij ook zo nu en dan kijken. Als je eenmaal weet waar hij steeds gaat zitten zil je m vast vaker zien. Maken vaak een schreeuwend geluid als ze gaan zitten. (Kan het geluid niet goed omschrijven)

Doen erg tropisch aan he? met die opzichtige kleuren

Geplaatst:

Wat een geluk dat je er zelfs nog even naar hebt kunnen kijken omdat ie net stilzat. Degene die ik zag vloog erg snel, als een helblauwe flits, over mijn tuin.

Geplaatst:

Haha, zelfs lang genoeg om een fototoestel te kunnen zoeken. [emoji51]Maar mannen zijn wat dat betreft blind... had beter zelf even kunnen kijken, ik had hem zo [emoji38]

Hij vloog op toen ik naar buiten liep om daar een foto te nemen met mijn telefoon. Ik ga er op letten en dan hoop ik hem zeker vaker te zien!

Geplaatst:

Net voor de eerste keer hier een groepje staartmezen gezien.

Prachtig zicht was dat.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik ben sinds de herfst voor het eerst de vogels aan het voederen. Ik had in de herfst meer bezoek dan nu, is dat normaal?

Ik zie pimpelmeesjes, koolmezen, een roodborstje, een putter en een vogeltje waarvan ik denk dat het een tjiftjaf is.

Maar onlangs zat er een vreemde vogel te eten. Een grijze met vier poten, knaagtanden en een vieze dikke, lange en kale staart. Die gaat er ook met de vetbollen vandoor. Ik zie hem liever niet komen, maar ik weet niet wat ik er tegen kan doen. De rat komt niet elke dag, maar sinds hij komt lijk ik dus minder vogels te hebben. Ik denk ook niet dat het nest heel dichtbij is, omdat het er altijd maar eentje is en ook niet dagelijks. Gif wil ik niet zetten. Liever iets om te ontmoedigen. Tips?

Ik voeder vanaf een houten vogelhuisje op een paal.

Geplaatst:

Haha, geef die rat eens ongelijk, dinner is served.

Maar ter ontmoediging: Iets om de paal bevestigen waardoor de rat niet naar boven kan klimmen.

Dus een soort kap, met de grote opening naar beneden, van glad materiaal...

Liever metaal dan plastic. Kap moet wijd genoeg zijn zodat de rat niet van de paal naar het uiteinde kan klimmen.

En ik was laatst net te laat om het zelf te aanschouwen en heb dus een voorjaarsdansje van twee IJsvogeltjes, boven het water, in de zon gemist.... dus van horen zeggen was het heel mooi.

Ook goed nieuws dat ze er nog steeds zijn bij onze Piccardthofplas, er zijn daar wat mooie aarden wallen waar ze graag in huizen.

• 5 weken later...
Geplaatst:

Vandaag kwam er weer een roodborstje kijken. Vaak komt er een roodborstje vlakbij op de grond zitten als ik alleen op de tuin aan het werk ben. In de hoop een wormpje of insektje mee te kunnen pikken

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ja leuk hoor! Die zul je vast nog wel vaker zien

Ik keek vanmiddag even naar de lucht en wist niet hoe snel ik buiten moest rennen: kraanvogels! Hónderden! Edit: dúizenden!!!

Waarneming.nl stroomt helemaal vol. Goed naar de lucht kijken en vooral luisteren: getrompetter.

Ik vind dat zó'n bijzonder gezicht en geluid...

Én een goed teken: de lente is begonnen

Er zwerven de laatste dagen trouwens ook veel kramsvogels rond. Die zullen nu ook wel snel verder trekken.

Jammer dat ik het geluid er niet bij op krijg

Naamloos16211520175033.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Een heel domme vraag, maar....

Hoe weet je nou welke vogel wat is? Ik heb genoeg vogels voorbij zien trekken gisteren en eergisteren in zwermen van honderden. Dan denk ik ‘Oh mooi’ en ‘wat zouden het voor vogels zijn’, maar ik zou niet weten hoe ik moet zoeken...

Ik heb wel een tuinvogelboek, maar deze 2 foto’s bv van Speets en Jorieke. Hoe zou ik dat moeten omschrijven om erachter te komen dat het een barmsijsje is. ... is er niet een makkelijke site waarin je handige opmerkingen zoals ‘snavel’ of ‘vleugels’ kunt typen en ze dan zeggen dat het om de gevleugelde snavelaar gaat?! [emoji51]

Even serieus: hoe doen jullie dat toch?

Geplaatst:

Er zijn inderdaad een heel stel site’s te vinden op google. Weet alleen niet hoe jij zoekt ?

Type ik in ( als ik die barmsijs zou willen weten ): ‘ vogel tuin rode vlek kop’

Krijg ik bv de site voorgesteld : welkevogelisdit.nl

Met uitgebreide zoekfunctie

Site vogelbescherming

Best wel via de pc. Alleen mobiel is dat allemaal matigjes

Boek kopen ? Doe jij nog aan boeken ? Het vogelboek van de anwb, schijnt 1 van de beste te zijn voor herkennen /zoeken van alle in nederland voorkomende vogels

Geplaatst:

Ik vind dit een leuke site: http://www.welkevogelisdit.nl/ (oh sorry, Bit noemde em ook al) al is dat ook nog wel lastig als je niet 'gewoon' een zwaan of specht zoekt

In geval van de barmsijsjes hadden we iemand bij ons met meer verstand van vogels. Zij noemde ze zo, ik heb nog gezocht op Google en ze bleken het te zijn Dan ga ik geluiden zoeken op bijv. de site van de vogelbescherming. En er wat meer over lezen. Dat lukt me alleen met de vogels die ik hier daadwerkelijk zie, verder heb ik er weinig mee

Vliegende zwermen vogels (dus gezien vanaf de onderkant) zijn lastiger, tenzij ze zo'n herrie maken als bijv. kraanvogels of echt een bepaalde vorm hebben in de lucht.

Geplaatst:

Geluiden ja, die zijn heel belangrijk. Hier en hier kun je een en ander downloaden of kopen. Daarmee moet je oefenen oefenen oefenen. Als je elke dag zo'n CD beluistert onder de afwas, dan komt de kennis vanzelf en kun je al veel meer vogels herkennen dan de gemiddelde Nederlander

Deze is ook leuk.

Net als met tuinplanten: dat leer je ook niet in een (paar) jaar, maar elk jaar komen er een paar nieuwe bij. En hoe meer je je erin verdiept, hoe sneller het gaat.

En verder: het gedrag, de biotoop, het vliegbeeld, de manier van vliegen, de groepsgrootte, het jaargetijde... speelt allemaal mee.

@Jorieke: prachtige foto van die sijsjes

Geplaatst:

Speciaal voor deze rare vogel via mn telefoon. Eens kijken of t foto plaatsen lukt.

image67031520245942.jpeg

Mijn moeder stuurde me deze foto op.

Deze vreemde merel? zat op haar balkon. Behoorlijk schuw en werd door de andere vogels weggejaagd.

Iemand ooit al eens zoiets gezien?

Edit: Vond dit erover:

https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/een-leuk-is-tie-sche-merel-zwart-wit

Geplaatst:

Ooooh, allemaal bedankt voor de linkjes! Vind het omschrijven elke x ook zo lastig. Gewoon benoemen wat je daadwerkelijk zien en het simpel houden. Check. Ga ik doen. Tenzij het idd van onderen is. Dat is (voor mij) echt een onmogelijke opgave.

@Bit jawel zowaar nog boeken [emoji51], maar www neemt wel heel veel over

Geplaatst:

Zondagmiddag ook hier in Zuid-Limburg massa's kraanvogels in heeeeele grote V- formaties. Er kwam geen einde aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.