Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag een kleine bonte specht in de tuin.

Weer een nieuwe soort voor op mijn lijstje.

Gisteren ook weer de eerste kwikstaarten in de tuin gezien.

Geplaatst:

Vooral koolmees, roodborst, heel af en toe pimpelmees, kraai, duif, bonte specht, buizerd, uil gehoord..

..Een kleine soort die ik af en toe zie en niet ken, een soort angry birds (die afgelopen jaar laser geluiden maakten en dit jaar schrapend/krakend geluid proberen)..

..En paar dagen geleden besloot een wilde fazant een nest in de tuin te maken. Ik ben voorzichtig met de Duitse Dog er op afgelopen om te laten zien waarom dat wellicht geen goed plan is: de hint kwam snel over .

Geplaatst:

Nog niet gezien, en ze zullen ook niet in mijn tuin komen. Hopelijk wel zichtbaar in de lucht. Zeearend!

https://nos.nl/artikel/2227268-europese-zeearend-krijgt-jongen-in-zeeland-dit-is-gaaf.html

De "vliegende deur". Buizerds zitten hier volop, vleugelwijdte tot120 cm. De zeearend is andere koek: vleugelwijdte tot 240 cm.

(Ter vergelijk: als ik mijn armen volledig spreid dan kom ik aan 175 cm)

Het nest is hemelsbreed 5 km vanaf mijn huis. Ik hoop ze, in de lucht, te gaan zien.

Ik ga niet bij het nest kijken, laat ze maar lekker zitten daar. Ook de vossen en reeën daar hebben het liever rustig.

(Gaat het mij alleen om de grootste maat vogel? Nee, een kolibrie zou ook wel leuk zijn )

Geplaatst:

O ja, de vliegende deur! Die zijn zo indrukwekkend. Ik heb ze achter het Naardermeer gezien waar ook een nest was in die tijd. En bij de Oostvaarders plassen. Als je vanuit de verte een zeearend in een boom ziet zitten denk je in eerste instantie hè? Zit er nou een grote kip in die boom?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij zitten hier, voor een zeearend, ook niet ver van zee en zie er dus ook wel eens heel heel ver boven in de lucht één overvliegen. Indrukwekkend.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dit is mijn opzichter/roodborst.

Zodra er gewerkt wordt op een perceel is hij in de buurt.

DSC0040558771524833959.JPG

datum foto klopt niet

Geplaatst:

Ja, die inspectiedienst komt bij mij ook altijd even checken of ik het wel goed heb gedaan.

Maar... ongeveer twee weken geleden drie Vlaamse gaaien aan het donderen in mijn tuin... Dacht dat ze merels aan het plagen waren. Blijkbaar was er toch iets anders aan de hand want... zag twee gaaien toch wel heel vaak de Cipres invliegen.

En wat blijkt, er is een paartje een nest aan het bouwen. Ze vliegen steeds de dooie buurboom in en gaan dan heel lief naar elkaar "koeren" prrrooeet prrrroooet prrrroooeeet met hun takje of strootje in de snavel. En daarna betreden ze pas het koninkrijk Cypres.

Opvallend is dat het steeds maar één takje/strootje tegelijk is dat ze aanvoeren. Is duidelijk maatwerk dat daar geleverd wordt.

Nou hoop ik alleen dat er geen storm meer komt voordat straks de eitjes zijn uitgebroed en de jonge gaaitjes zijn gevlogen. Want... die Cypres is net de scheve toren van Pisa... met elke storm een beetje meer scheef. Staan al wat steunpalen in gewrikt maar dat moet overnieuw. Alleen kan dat dus niet ff niet vanwege de gaaien. En dat terwijl er net een boomchirurg met leuke krikapparatuur een paar huisjes verder is komen "wonen".

Verder waren de staartmeesje ook weer aanwezig.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Vandaag veel laagvliegende zwaluwen. Klinkt als iets alledaags, maar zo vaak zie ik dit niet.

Mooi druilerig dagje, waarschijnlijk veel insecten rondom het water om op te jagen.

Valt niet mee om een foto te maken met je telefoon waar de zwaluwen meer zijn dan alleen maar wat wazige stipjes...

41067643534_16153f28c8_b.jpg

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hier het (voor hier) gewone spul: boerenzwaluwen, gierzwaluwen, een enkele groenling, wat koolmezen, heel veel mussen, merels, kraaien, eksters, turkse tortels, kieviten. En nog wel wat meer regulier spul.

Maar nog steeds niet live gezien: de zeearenden die op hemelsbreed 5 km een nest hebben.. De vliegende deur. Wel heel regelmatig zie ik -verhoudingsgewijs- onderdeurtjes: buizerds.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hier zit ook van alles, de gierzwaluwen schreeuwen boven mijn hoofd, de kouwtjes hebben bij alle buren zonder schoorsteen afdek ding nesten gemaakt met genoeg baby's om een concert te maken. En wij hebben deze mooie merel.2018052209364613291526976763.jpg Ik ben er helemaal blij mee voorlopig alleen geen vuurtje stoken, ze zit bovenop het kleine aanmaakhout.

Geplaatst:

Grappig, hier zit er ook één. Sinds kort want ik hoor ze pas de laatste week. Overigens heb ik ze nog nooit gezien.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

De hond zat maar te piepen voor het luchtrooster waar ook weer gepiep uitkwam.

Buiten niks en binnen niks te zien maar wel gepiep.

Zoon heeft rooster los geschroefd en wat bleek. 2 minivogeltijes in de spouwmuur.2018052219350066411527092404.jpg2018052219344379551527092419.jpg

Geplaatst:

O wat sneu! Weet je waar het nest zit? Je kunt proberen ze terug te zetten, al denk ik dat ze al vliegvlug zijn.

Misschien ergens veilig hoog tegen de muur zetten en hopen dat moeders ze op komt halen?

Of ga je ze zelf opvoeden?

(Het zijn pimpelmezen en ze eten rupsen en spinnetjes enzo. Levende meelwormen eerst onthoofden).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Nas. Wat een kleine bjoeties! Op moeskers moestuinblog staat toevallig het relaas van een jonge merel die uit het nest geraakt was. (Ze heeft em Krullevaar gedoopt )

Clarien heeft em een weekje bijgevoerd en vandaag is ie uitgevlogen. Staat allemaal goed beschreven. Wie weet heb je dr wat an?

https://moeskersmoestuin.blogspot.nl/2018/05/krullevaar.html?m=1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Moeders en vaders zaten te tetteren in de boom. We hebben ze onder de boom gezet en zijn weggegaan. Later waren ze weg. Denk dat ze al konden vliegen.

Geplaatst:

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Pfioei!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Deze foto heeft een vriend me eens doorgestuurd.

Hij is getrokken in Oostende, aan de Belgische kust.

Wat voor vogel is dat volgens jullie?

23283128_10156008866439742_680797929_n.jpg?_nc_cat=0&oh=f6079392a163c4c49126fb7ab44e724b&oe=5B0B3855

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Rosella parkiet.

Geplaatst:

Er zit al een tijdje elke morgen een vogel te fluiten achter mijn tuin. Heeft iemand een idee welke vogel zo fluit? Ik kan niet zien hoe hij eruit ziet, hij zit altijd in het tegenlicht.

Het is echt gefluit, gevolgd door een soort geritsel.

Hier een filmpje, ik hoop dat het geluid duidelijk genoeg is:

Geplaatst:

Gisterenavond, bijna donker. Bij het wegfietsen van de tuin vliegt er een schicht voor mij uit.

Hij land in een boom zodat ik hem met de fiets koplamp kan verlichten.

Het was een mooie ransuil.

Leuk om zo je tuinvrienden tegen te komen.

Geplaatst:
Heeft iemand een idee welke vogel zo fluit?

Zwarte roodstaart.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Sinds een week is er een heel nieuwsgierig roodborstje die zelfs op de voordeurklink gaat zitten. Vandaag gespot op het klimtoestel. Vrolijke fladderaar 8B363456-6E50-4A0E-AAB3-2C809A9D657894361528115842.jpeg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Af en toe horen we wat spotvogels die met elkaar aan het tsjetteren zijn. Dat zal wel niet zo speciaal zijn, maar volgens de zoekfunctie is de spotvogel nog nooit genoemd op het forum, dus bij deze dan maar.

Ik heb niet geprobeerd er één op de foto te krijgen, als goedmakertje dan maar een vogel die makkelijker op de kiek valt te krijgen; een jonge kiekendief. Dat nest zit hier aan de overkant, het zal niet lang meer duren voordat hij uitvliegt. Zijn dat niet kikkerpootjes die daar voor hem liggen of wat is dat?

28499587987_bf1f7184c1_o.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.