Geplaatst: 4 oktober 20214 j Van de week naast kool- en pimpelmezen, roodborst en heggemus, ook putters in de tuin. Ze hingen lekker aan de zonnebloemen, zaden te smikkelen.
Geplaatst: 17 oktober 20214 j Nou jaaaaa, buizerd 1 zat keurig op een paal terwijl ik helemaal verbaasd naar dit keurige uitzicht keek. 2 palen verderop, buizerd 2. Zo jammer dat ik aan het rijden was. Zó mooi en lang heb ik de nog nooit kunnen zien.
Geplaatst: 12 november 20214 j Een groene specht komt aan het vlieggat van een mezenhuisje pikken om de toegang te vergroten. Zag hem deze voormiddag bezig, jammer genoeg had ik mijn smartphone niet bij. Elke morgen een zestal merels aan het druivenbanket, de zure laten ze vallen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 12 november 20214 j Ik heb een vraagje. Weet iemand hoe je specifiek merels kunt bij voederen? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 14 november 20214 j Specifiek merels weet ik niet, maar ik voer de vogels het hele jaar door bij. Ook merels. Heb een voederhuis waar ook merels in kunnen landen en op de grond knoeien de andere vogels. Ik geef (dat wordt hier ook aangeraden door vogelexperts) geoliede havervlokken, pinda's, rozijnen en zonnenbloempitten. In deze mix zit genoeg voor alle soorten vogels.
Geplaatst: 14 november 20214 j We hebben dit voorjaar wat vogelhuisjes opgehangen, en dit najaar zag ik onder dat middelste hoogste huisje wat poep liggen. Dat werd meer, en laatst keek ik met schemer omhoog en er blijkt een torenvalk te slapen elke nacht! OP het dakje van dat huisje daar bovenin de nok. Ik wil hem niet verjagen, dus durf geen foto met flits te maken. Misschien dat ik het toch binnenkort een keer doe Maar voor nu moeten jullie me maar geloven. Ook heb ik de favoriete (overdag-)hangplek van 'onze' steenuil ontdekt. Hij zit in een vrij jonge eikenboom, vlak bij de boomgaard waar de kippen lopen. Hemelsbreed net zo ver (of dichtbij) van ons huis als die torenvalk. Als ik te dichtbij kom, en hij doorheeft dat ik hem recht in de ogen kijk, gaat hij er vandoor. Bij de poep van de torenvalk liggen ook braakballen, ik dacht even dat die van de steenuil zouden zijn, maar torenvalken braken ook. Weer wat geleerd facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 november 20214 j Hier zijn de merels verzot op druiven (ook nog lekker voor jezelf) en de appelbes (decoratieve plant in lente en herfst). Op de grond aan de zonnebloemen zie ik ze hier niet speciaal, stonden er een stuk of 50 hier. Dus denk niet dat ze verzot zijn op zonnebloempitten.
Geplaatst: 14 november 20214 j On 11/12/2021 at 4:33 PM, aalterse-willy said: merels kunt bij voederen Merels zijn ook dol op regenwormen. Als je een mulch van grasmaaisel gebruikt, vinden ze daaronder genoeg wormen. Ik heb het vaak genoeg gezien vanuit mijn keukenraam, snavels vol. Ik zag ook dat moeder merel haar kinderen demonstreerde hoe je dat precies doet (gras opzij gooien, achteruit springen en kop draaien). Ik zou ze zo 'voeren', met een laag grasmulch, omdat het lijkt op hun natuurlijke manier van voedselverzamelen.
Geplaatst: 16 november 20214 j Op 12-11-2021 om 16:33, aalterse-willy zei: merels bij voederen? Halfrotte appels en peren, daar zijn ze ook dol op. Hier puttertjes of distelvinken. Ik tel er zes... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 17 november 20214 j Appels heb ik ook eens bijgevoerd, maar dat eten de vogels hier weer niet. Rozijnen ook niet en dat terwijl dat wel wordt aangeraden. Meelwormen lusten ze wel, die zijn zo weg als ik die voer. Distelvinken zijn mooi, hier komt er sporadisch eentje voorbij. Hopelijk worden dat er nog meer, want ik wil die ook nog op de foto zetten. Heb hier vooral koolmezen, pimpelmezen, boomklevers, grote bonte specht en de middelste bonte specht, merels, mussen, eksters, goudvinken, gewone vinken, vlaamse gaai en roodborstjes. Die komen dagelijks in grotere getalen voorbij.
Geplaatst: 17 november 20214 j Meelwormen! Haha, jouw merels zijn gewoon verwend 😍 Hier zijn ze heel kieskeurig mbt de graad van rottigheid van appels/peren. Ze eten dan bv alleen de randen op, en wachten dan weer een paar dagen tot de vrucht weer een stukje verder verrot is. Rozijnen week ik eerst een tijdje, dan zijn ze wat zachter. Goed nieuws: "Het Usutu-virus, waaraan heel veel merels zijn bezweken, lijkt te zijn verdwenen uit nederland". En 2022 wordt het Jaar van de merel. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 november 20214 j Ik zat gisteren met mijn gezicht naar het raam toe te werken. Knalt er niet 1 x, maar 2 x een ekster keihard tegen het raam. Op de patio is dat niks nieuws, maar waar ik nu zat, wel. Schrikken joh… En verder geniet ik zo enorm van de meesjes en roodborstjes. Die heb ik blijkbaar flink gemist.Morgen ga ik naar het bos. Ik hoop op een paar roofvogels [emoji1695][emoji1695][emoji1695] of een eekhoorn [emoji16]
Geplaatst: 18 november 20214 j Als ik naar buiten kijk als ik achter de computer zit, dan zie ik de kruidentuin met daarin een stobbe van een conifeer die we 12 jaar geleden om hebben gezaagd. En dat blijkt een handige plek om op te gaan zitten als vogel, om even rond te kijken en dan weer door te vliegen. En net ging daar een winterkoninkje zitten. Ik kon hem/haar even goed bekijken want hij keek wat rond en wipte wat op en neer. En toen vloog ie weer weg facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 november 20214 j Deze vogel zit regelmatig op de balk boven de terrasdeur. Moeten we nog oppassen ook bij het naar buiten gaan, dat die niet net poept.
Geplaatst: 22 november 20214 j We stonden achterop ons land om de ossen naar een nieuw veld te doen, en toen kwamen er zo'n 15 kraanvogels overvliegen We hebben ze prachtig kunnen zien zo met het zonnetje. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 november 20214 j Het eerste roodborstje gespot van deze winter. Helaas te laat voor een foto.
Geplaatst: 27 november 20214 j Een lepelaar. Whoohooo. Had ze al eerder gezien in de buurt. Maar nu echt een vanuit t raam. Helaas wilde ie niet goed stil blijven staan en nam ie al snel weer de wieken. Dus onderstaand beeld is eigenlijk waardeloos. Desalniettemin val ik jullie ermee lastig, omdat ik er zelf zo blij van word. HahahaHet vogelt sowieso erg in de tuin. Heel gezellig. Vandaag al voorbij zien komen- vechtende musjes - waterhoentjes (erg irrationeel maar die irriteren me altijd. Schichtige gedoe) - meerkoeten (uiteraard ook aan t matten. Wat een kleine kolerelijers zijn dat joh. Hahahahah)- zwanen (geven echt geen drol om pijpenstelende regen)- roodborstje- puttertje op de kaardebol - pimpelmeesje op de appelboom - daarna een koolmeesje- 3 Vlaamse gaaien, die mekaar ook nooit echt met rust laten. Geloof niet dat t echt ruzie is, maar ze zitten elkaar steeds een beetje moedwillig in de weg ofzo. Hee en terwijl ik dit typ komen er nog twee puttertjes extra bij de kaardebol. Leuk toch hoor. Feit is wel dat ik dit allemaal zo goed kan beschrijven omdat ik dus al de hele ochtend lui op de bank hang met thee en leuke podcasts. Zucht. Ik ga mezelf toch even een zet onder de bips geven. Dat laminaat legt zich niet vanzelf immers. Nog 1 kopje thee dan. Met een stukje marsepein. En dan begin ik. Echt. Fijn weekeinde allemaal! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 4 december 20214 j Een aalscholver! Eerst van ver en toen dacht ik, huh, een zwarte eend?? En dichterbij zag ik wat het was. Ze schijnen hier veel voor te komen, maar niet eerder gespot.
Geplaatst: 9 december 20214 j Merels, roodborstje,vinken. Want er hangen vetbollen en brood met pindakaas. Intussen gaat ma merel als ik langsloop, effe achter een bloempot zitten, en vreet daarna verder. Zo van: dit is mijn vetbol, en een knappe kop die mij hier wegkrijgt.
Geplaatst: 23 december 20214 j Yes ... bijna een jaar niet meer gezien ... de putters zijn er weer. Snoepen van de zaaddozen van de Rudbeckia. 23 december 20214 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 23 december 20214 j HuubvG toe maar de wereld beroemde domino beschermde rode lijst mussen, verzorg ze maar goed zodat ze van de lijst kunnen. De voederhuisjes hangen weer, eentje bij de keuken en eentje bij de varanda, roodborst, koolmees, vink en merel laten zich bewonderen in ruil voor al dat lekkers. Zoontje lief vindt het wegjagen van de vogeltjes een leuk spelletje, na enige uitleg laat hij ze nu rustig eten. Ze kunnen best wat eten, in verhouding meer dan de kips.
Geplaatst: 25 december 20214 j Bij het verlaten van de tuin vloog er voor mijn voeten een vogel weg, ik was aan et bellen n het ging erg snel. Het leek een houtsnip maar dan wat kleiner en ranker, het zou ook een bokje geweest kunnen zijn. Foto's wikipedia: Houtsnip en bokje: De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.