Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@HuubvG . Ik heb er al vragen over gesteld. Volgens het reglement doen alle gekiemde tot plant uitgegroeide bonen mee aan de wedstrijd. Dus ook de bonen met mindere opbrengst. Daar neem je het totaalgewicht van de gedroogde bonen en dat deel je door het aantal planten dat je hebt staan. Dan krijgt iedereen hetzelfde gemiddelde en heeft iedereen de vrije keuze om te bepalen hoeveel er wordt geplant aan bonen.

Geplaatst:

Nu ja. Wat HuubG misschien bedoelt, is dat je later je keuze in aantallen planten die je laat meedoen, zelf zou kunnen / willen aanpassen he ? Omdat een plant het bijna niet doet bv.

Heeft ie gelijk in , maar wat zou daar de sport aan zijn ? Ik poot er 6 denk ik nu ( er liggen er nu een 10 onder de grond ) en ik zie het wel.

Ik deel de slechtere planten straks gewoon mee in het gemiddelde hoor, en win ik niet. Wat zou mij dat ?

Aan de andere kant, Ze doen het bij mij natuurlijk álle 6 als beste en hoef ik niks te middelen, omdat zelf de mindere plant die van jullie ruim zal overstijgen

Geplaatst:

Ik heb wat bonen voor gezaaid, er zijn er 6 opgekomen. Ik moet ze weer in de kas zetten( ze waren eigenlijk al afgehard) omdat er voor morgenochtend vorst is voorspeld

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
@HuubvG . Ik heb er al vragen over gesteld. Volgens het reglement doen alle gekiemde tot plant uitgegroeide bonen mee aan de wedstrijd. Dus ook de bonen met mindere opbrengst. Daar neem je het totaalgewicht van de gedroogde bonen en dat deel je door het aantal planten dat je hebt staan. Dan krijgt iedereen hetzelfde gemiddelde en heeft iedereen de vrije keuze om te bepalen hoeveel er wordt geplant aan bonen.
Even kijken of we allemaal hetzelfde zeggen: Het aantal geplante bonenplanten doet mee. Dus ik zaai 3 bonen per potje (4 potjes totaal). Het zijn allen winnaars dus er kiemen 12 zaden. Ik heb vervolgens maar één wigwam staan (3x3 planten). Bij mij doen er dus 3x3 planten mee aan de wedstrijd. Van al die planten moet ik oogsten waarna ik het totaalgewicht aan oogst door die planten deel.

Ik ben het er mee eens dat het in dat geval wel handig is om van te voren even te laten weten met hoeveel planten je meedoet, ging er vanuit dat dit wel (uit de foto's) tijdens de teelt duidelijk zou worden.

Het is natuurlijk geen probleem om ook nog een ander rijtje te zaaien dat niet meedoet aan de wedstrijd.

Geplaatst:

dus concreet...

ik kan dus best nu 20 zaden leggen en dan kijken hoeveel er goed opkomen die die inzetten als wedstrijdboon?

maakt niet uit over er.....

zeg maar 5 zaden per week gelegd/gezaaid worden?

ik word een beetje van alle opties nu....

just me die bonenlegster

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Vandaag heb ik drie (3) bonen zonder voorweken bij een stok gelegd, in warme droge grond. Daar gaat ie!

De rest van de bonen, ik heb er dit seizoen geen plek voor. Kunnen ze bewaard tot volgend jaar of wil dat bij deze bonen niet zo?

Geplaatst:

Wat een vragen roept deze wedstrijd op. Ik ga ervan uit dat de planten ( ik heb er nu 8 boven ( al geplant als voorzaaisel) blijven leven, en vandaag nog wat extra bonen bij de stokken gelegd..en geconstateerd dat een van de 8 planten al in een duivenmaag zit.

Ik denk trouwens dat ik die extra bonen er weer tussenuit wurm..misschien een beetje teveel bij de stok, en alles groeit heel slecht dit jaar.

Dus in principe doe ik mee met 7 planten ( maar het kunnen er meer worden )

Geplaatst:

Ik heb 20 bonen liggen. Zal er als ik het niet vergeet van de week een foto maken, Hoge bak met een 20 cm potaarde. bonen op ong 7 cm gelegd. En ze kwamen gisteren ietsje richting boven ( aarde breekt en iets groens te zien. 20 gaan er sowieso niet op de tuin.

Het is ook de eerste leg van mijn sperziebonen, daar leg ik dan van de week een 2e keer, en leg dan ook een 2e keer deze erbij.

Geplaatst:

Naast de sperziebonen, zitten hier ook de wedstrijdbonen in. Ik dacht nu ééntje boven.

dscn467624371369843547.JPG

Geplaatst:

Hier gaat het nog niet zo erg goed met de boontjes, de eerste bonen zijn verrot in hun potjes

Daarna heb ik een aantal boontjes op een natte tissue laten kiemen, toen er een kiempje te zien was heb ik ze voorzichtig in een bakje met vochtige zaai- en stekgrond gelegd en nu komen de eerste plantjes omhoog. Ik hoop dat ik een stuk of tien plantjes groot kan krijgen! Dat is nu mijn doel, de wedstrijd winnen gaat niet lukken denk ik maar ik moet toch een bonenplantje groot kunnen krijgen?! borlotto-bonen47531369849376.JPG

Geplaatst:

Ow ? En waarom gaat de wedstrijd winnen niet lukken ? Ik vind ze er anders vrolijk bijstaan hoor. Die hebben er zin in !

Geplaatst:

door de slechte start denk ik.. ik geloof dat ik niet zo van de boontjes ben, de uitgeplante stokbonen in de tuin staan er ook niet zo gezellig bij Maar, ik ga mijn best doen, ik behandel ze als babies, ik praat er ook al tegen geloof ik

Geplaatst:

Mijn boontjes staan er inmiddels ook al met blaadjes aan. Ietsiepietsie verder dan de foto dan janita. foto volgt nog; lukt waarschijnlijk niet door de ipad.

Geplaatst:

Mijne liggen nog heerlijk te snurken, maar straks mogen ze rustig ontwaken in een 'saunabedje' van lauwwarme stoom op een frisvochtig matrasje.

En ze zijn niet alleen! Ze worden vergezeld door augurk, komkommer, kikkererwt, andere bonen, meloen en nog wat bloemzaden.

Geplaatst:

ik hoop dat er hier nog wat omhoog komt.

had er een aantal binnen gezaait maar is niks van omhoog gekomen.

nu buiten gelijk in de grond gezaait kijken of dat beter wil.

wat staan die van jullie er al mooi bij zeg

Geplaatst:

Mijn bonen zien er ronduit slecht uit..de helft is opgevreten door de slakken..ik snap niet dat die daar nog kunnen komen met de ze hitte. Uit twee bonen lijkt de top verdwenen..we zullen zien of ze nog van onder af gaan groeien. Nou ja, ik kan altijd volgende week nog opnieuw zaaien...img172055091370539426.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...