Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Toch niet weer regeltjes vanwege de stand van een grote klomp steen......

Ik heb vanavond geroerbakt. Peultjes, snijbiet, ui en knoflook uit de tuin. Wel een heel gekloot om het allemaal zandvrij te krijgen. Een zak van de appie leegschudden gaat sneller.....

Oja, een emmer vol oregano geknipt, gewassen, geplukt en ingevroren. Heb nog heel wat staan dus dat zal ik nog wel een keer kunnen herhalen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het regent schijnt je fudge niet te lukken... Dat geloof ik eerder dan gedoe om de maan. Zal met de luchtvochtigheid te maken hebben, en dat bepaalde ingrediënten dan minder goed werken?

Dankzij Hans weet ik waarom de eieren van een tijdje terug zo waterig zijn. Die hebben te lang in de warme schuur gelegen om de kippen broeds te maken (wat eigenlijk een beetje van Hans moest... ) en dan worden ze wat wateriger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had onverwachts een BBQ afgelopen zondag bij de buren, of ik een salade wilde maken, iets met pasta. Nou was mijn pasta zo goed als op, had alleen nog spagetti, vond ik niet zo'n goed idee voor een salade. Ik had wel nog couscous, maak t eigenlijk nooit maar was zeer geslaagd. Ik had courgette uit eigen tuin, mijn aller eerste. OMdat ik geen tomaten had heb ik mijn eerste 2 bietjes uit de tuin erbij gedaan voor de kleur. Verder een uitje, zongedroogde tomaten en fetta, pijnboompitten en zelf gebrande cashewnootjes. Voor de dressing gebruikte ik bascamilcoazijn, olijfolie, mierikswortelpasta en 2 teentjes geperste knoflook. De couscous heb ik met een boullionblokje in het kokende water vermengd. Het was zeer geslaagd, vooral het bietje deed t m, die was zeer verrassend. Ik vond de courgette ook erg lekker, ik had m niet al te lang laten groeien, hij was lekker zacht maar toch knapperig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JK, dat klinkt goed! Ik heb zo direct ook iets met bietjes, jonge bietjes geroosterd in de oven ( in de schil) met gewone salade en koolrabi, een recept uit de "smaakmakend"..verder aalbessen, frambozen en als voorafje slasoep.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das grappig, ik heb vandaag mijn eerste 3 bietjes geoogst uit eigen tuin en gegeten met een gesnipperd uitje erdoor

Heb nu nog de bladeren en stengels over. Bladeren gaan denk ik in de wok, en ik had ergens hier gelezen dat je de stengels ook kunt gebruiken, net als rabarber

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog even terug te komen op de mayo die dun is geworden... misschien heb je t te lang laten mixen? Heb ooit gehoord dat je dat in korte stukjes moet laten mixen, even aan, even uit, even aan, even uit...

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nu met mn mixer die het werk voor me doet, is het nog even wennen om niet teveel gaan multitasken.

Maar ik mixte al mijn vorige mayo's ook net zo lang tot ik alle olie toe had gevoegd.

Omdat diezelfde dag een zachtgekookt ei (4 minuten) ook nog een soort pap was, ga ik er van uit dat de eieren niet in fantastische staat waren. Ze dreven zeker weten niet, maar zijn in het hok dus misschien wel te warm geweest een tijdje terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je er misschien ook een receptje bij zetten, want mij lijkt me het erg lekker het ook eens te maken van spinazie of snijbiet (mocht dat hier ooit nog omhoog komen).

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond nieuwe aardappeltjes, kropje sla en een roerbakprutje van ui, koriander, dubbelgedopte tuinbonen en (niet uit de tuin:) wortel, tomaat en tofu. Vooral die nieuwe aardappeltjes zijn superlekker

 

Die snijbiet-camenberttaart ziet er trouwens heerlijk uit (zelf om 10u 's ochtends krijg ik er honger van )

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

tuinboontjes met spekjes en bonenkruid, en stokbroodje met verse frambozengelei toe

 

Dat gewokte bietenblad ga ik ook proberen, had je alle blaadjes, ook de "stevigste/buitenste"?

Ja ik had alle blaadjes incl nerf en soms nog kleine stukjes steel gebruikt. Als je t lang genoeg wokt of stooft is dat niet meer hard. Erg smakelijk en ik ben blij dat je dan een fatsoenlijke opbrengst van 1 plant kan hebben. Dat word meer bieten zaaien volgend jaar

Wil vandaag nog even kijken wat ik met de stelen ga doen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook lekker tonijnsalade; vorige week nog gemaakt voor feestje, heb heerlijk gesmuld van het overschot .

 

Even snel snel, want nu gaan we hooien!
haha, dat ken ik, wanneer hier iemand loopt te tobben roepen we; "je hoeft toch niet te gaan hooien".

Daar hebben jullie prima weer op en dát ruikt lekker...... Was het al genoeg gedroogd na de buien van het weekend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Helena: Het is gistermiddag gemaaid, gisteravond geschud, vanmorgen geschud, vanmiddag/vanavond geschud en op regels gelegd, en net in zakken gestopt (met de hand in de hitte, er leek geen eind aan te komen ) maar we hebben weer 74 jute zakken propvol met hooi.

 

Dat is snel geoogst, wij hebben eens broed in het hooi gehad en dat wil je niet meemaken. Kwaai werk hoor hooien met de hand met zulke temperaturen maar jullie hebben het lekker binnen zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit weer ook weinig zin in eten koken maar je moet wat. Morgen wordt t volgens de berichten flink benauwd voor de buien vallen. Dus ik had voor morgen afgebakken pistoletjes met tonijn (uit blik) en rucola sla uit de tuin bedacht. Ik zie dat meerderen dit eten met warm weer

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pasta met broccoli en worteltjes en veel basilicum. Tonijn met dille. Sla met bosuitjes. 1 (één, de gvrddgtvrdr vogels) framboos toe.

En moest je die 1 ook nog delen?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...