Alles dat geplaatst werd door woldistel
-
Voorstel wedstrijdgroente 2024
Schorseneren?
- Hoe peperplanten binnen laten overwinteren?
-
Kan er wat hoge(re) begroeiing voor de broeikas staan?
Ik heb twee geleide appelbomen langs de kas. Die snoei ik heel rigoreus, waardoor ik in de zomer wel last heb van waterloten, die er dan ook gewoon weer uitgaan. Inderdaad groeien de wortels ook in de kas wat @MSDG al aangeeft, maar dat is op zich niet zo'n probleem. Gweoon meer water geven.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2023
Waar baseer je het voordeel van longkruid t.o.v. van je farma pufje op?
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023
Beide tunnelkasjes leeggehaald. Daar hield zich nog een grote Moneta komkommer schuil. Ook de dahliaknollen uit de grond gewipt en uit de potten geklopt. Beetje schoongespoeld en nu liggen ze te drogen. Over een paar dagen maar wat clusters splitsen, want die worden nu heel groot. Sommige gezaaide dahlia's hadden ook al behoorlijke knollen. Ik heb er ook een paar in de grond gelaten met een laag bladeren erop. Eens kijken of ze de winter overleven.
-
Goede voornemens 2023? Doe een wens: donderdag vallende sterren!
Misschien als ik dan nog wakker ben er en geen bewolking is. Maar dan doe ik alvast wensen voor het volgend jaar, dit jaar is bijna op 😁
-
Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)
Ik doe het met aceton.
-
Welke tomaat varianten ga jij in 2024 uitproberen?
Ei von Phuket. Rose quartz multiflora. Dark Stripe micro dwarf. Orion's belt. En vele anderen. Extravagante rouffiange. Meerkleurig met een zilver waasje. Van Pascal Moreau die ook Ananas Noir heeft geknutseld. Die Ananas Noir gaat volgend jaar zeker weer gezaaid worden. Lekker en enorm! En enorm lekker 😋 En verder heb ik zo veel verschillende varieteiten en niet zoveel ruimte dat ik alles kan planten, dus ik ga die tomaten-keuzestress pas in maart aan 😬 Moet me eerst nog onderdompelen in peper en paprika-keuzestress.
-
Hoe wordt een volkstuin verlaten bij jullie aangepakt ?
Bij ons €30,- borg voor een halve tuin. Niet zwart opleveren is geen borg terug. En inderdaad is dat tegenwoordig niet genoeg voor mensen om hun tuin netjes achter te laten. Afhankelijk van de staat van een schuurtje blijft die meestal gewoon staan. Tja een dwangsom gaat via de rechter. Dat kost altijd een hoop meer dan een paar uur met een gehuurde frees tekeer gaan. En uiteindelijk is het oogmerk van de vereniging waar ik lid van ben om moestuinieren voor iedereen mogelijk te maken. Dus hele hoge bedragen gaan we niet vragen.
-
Klaagbank #4
Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen 😐 En ja, totaal Kak!
-
Het weer in 2023
Viel mee, ik was bijna de eerste die de wijk uit fietste, dus alle sneeuw was nog vers en goed begaanbaar.
-
Het weer in 2023
-
Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2023.
-
Nieuwe tuinkas
Meloen kweek ik niet. Ik zet in de kas en in de polytunnels vruchtgroenten die echt niet zonder warmte kunnen. Veel pepers of paprikas doen het ook prima op een warme plek in de tuin. Sommige tomaten ook, maar die houden niet zo van nat worden, dus afdakje of paraplu is dan wel aan te raden als het veel regent. Komkommer kweek ik eigenlijk altijd in kas. Maar alles is afhankelijk van de varieteit die je wilt kweken. Eigenlijk vind ik de kas minstens zo belangrijk om in voor te zaaien. Sla, peulvruchten, brassicas, bloemen zaai ik altijd voor in de kas.
-
Nieuwe tuinkas
Kwestie van even zoeken. Als je een moestuinbak met klimrek kunt maken is een afdakje echt een makkie 😄
-
Petitie tegen nieuwe EU-zadenwet
👍 done.
-
Nieuwe tuinkas
Afdakje en voldoende beluchting helpt al veel. Vroege soorten doen het buiten de kas meestal prima met alleen een afdak. Sommige soorten hebben een lang en warm seizoen nodig en die hebben het meer naar hun zin in de kas. Maar wel met voldoende beluchting. ook.
-
Wat heb je vandaag gekregen?
@loes De beste!
-
Voorstel wedstrijdgroente 2024
Hier is wat inspiratie welke groente het ook gaat worden 😀
-
Voorstel wedstrijdgroente 2024
Pastinaak? Kun je nog kiezen tussen de zwaarste of de langste.
- Tomatentopic 2024
- Tomatentopic 2024
-
Klaagbank #4
Dat heet BTW + de misschien hogere loonkosten in Nederland, pensioenafdracht etc. Er zijn ook vast nog landen waar het nog goedkoper kan. Een verenigd europa is ook nog heel ver weg. En met de laatste verkiezingen wordt het er niet beter op. Fijn voor wie langs de grens woont, kun je goedkoop boodschappen doen. Ik zou je voordeel dan ook gewoon bij het jubeltopic zetten 🙂
-
Tomatentopic 2024
Verse basilicum is nooit weg 🙂 Maar microdwergtomaten? Hoe klein worden die plantjes dan? En mijn tweede vraag zou zijn; waarom? Een heel klein plantje geeft misschien heel veel kleinere tomaatjes, maar dat heb je met de gewone dwergen toch ook al. Is geen kritiek hoor, maar ben wel nieuwsgierig waarom iemand nog kleinere versies van iets wil kweken.
-
Voorstel wedstrijdgroente 2024
@Gallox De wedstrijd gaat altijd over een specifieke varieteit, dus geen anonieme zwarte vleestomaat, maar bijvoorbeeld de grootste Black Krim. Maar eerst moet er bepaald worden welke groente het gaat worden. Je meldt je aan als je wilt deelnemen en dan krijg je de zaden van de wedstrijdleider opgestuurd. Die houdt bij wie er meedoet en wie de winnaar is. Ik ben niet zo van het meedoen, maar vind het erg leuk om de vorderingen te volgen 🙂 Dit was de wedstrijd van dit jaar.