Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Petrasmoestuin

Leden
  • Registratiedatum

Alles dat geplaatst werd door Petrasmoestuin

  1. Ik heb de eerste schade al aan mijn chinese kool. Gisteravond 2 naaktslakken ervan af gehaald in mijn kas. Dat was de eerste avond dat ik ging kijken. En er is meer van de week gegeten. Ik sproeide 2 a 3 keer de kolen omdat ik dacht het om aardvlooien ging, is alles lekker nat voor de slakken.😮‍💨
  2. Weet niemand dat?
  3. Petrasmoestuin reageerde op woldistel's topic in Groente
    Van de week las ik dat als je tomaten Melasse geeft, de opbrengst groter is. Wie van jullie doet dit of heeft het ooit gedaan?
  4. De NZ spinazie komt elkaar jaar spontaan zelf op, heb jij dat niet @Gitta ?
  5. Vanavond de Pompoen linzensoep gegeten (recept al eens geplaatst), maar nu gesneden kalkoen worst, samen met de knoflookbieslook gebakken en dat op de soep geserveerd. Heerlijk!
  6. Petrasmoestuin reageerde op Erny's topic in Babbeltuin
    Als ik dit zie, dan gaat de hele ijsbergsla de kliko in. Dit ziet er niet smakelijk uit.
  7. Petrasmoestuin reageerde op Rookie's topic in Groente
    Dat kan alleen als je er zakjes omheen doet, daar hebben wij het voorheen ook over gesproken, zodra je ziet dat er een bloem aankomt. Ik liet jou alleen meelezen wat AI zegt, ik val jou niet aan, je mag je mening geven, graag zelfs. Ik ga nu geen deno meer doen, vind ik ook gemakkelijker, het kost alleen sneller wat ruimte. Komt er niets op na weken, dan een nieuwe pit erin.
  8. Ik dun niet uit of ik zaai ze direct op afstand. Ik vind het zonde van de zaden, die kiemblaadjes op je boterham vind ik niets. Radijs en vele andere planten kun je meervoudig zaaien en je draait de grootste eruit, de rest laat je groeien. Tenzij je de bak snel nodig hebt.
  9. Petrasmoestuin reageerde op emmam's topic in Voordeur
    Welkom hier en veel leesplezier, hier kun je genoeg leren.
  10. Dat is balen @Jorieke123
  11. Gebruik jij google drive @Rookie ? Ik haal de fotos van mijn telefoon af en zet het op een externe schijf in een bepaalde tijdelijke map en later versleep ik ze naar de juiste hoofdstukken. Ik gebruik helemaal geen google.
  12. Ik heb gisteren nog potten erbij besteld, ze zijn nu allemaal in omloop. En sommige pompoenen en courgettes moeten echt P15 hebben. 10 x P11 10 x P13 10 x P15 En 5 onderzetters erbij om de planten van binnen naar buiten te sjouwen. Nu heb ik een paar onderzetters gebruikt die eigenlijk buiten moeten staan.
  13. Petrasmoestuin reageerde op woldistel's topic in Groente
    Bij ons de komende nachten 5 en 6 graden en ik laat de planten 's nachts in de kas staan. Nu hebben ze ook al een paar keer 8 graden gehad. En nu regent het de hele dag, dan laat ik ze in de kas staan, anders verzuipen die kleine potten.
  14. Ik lees de antwoorden van AI en de gewone. Maar vaak is AI uitgebreider of dan lees je alles bij elkaar, ook kun je de bronnen zien waar het vandaan komt en dat vaak bekende sites van dames die een groentetuin hebben. Ik vind het juist voor planten wel handig. Zeker als ik in de tuin loop en direct een antwoord zoek.
  15. Welk soort heb jij nu @Vrouwholle Vorig jaar had jij er touwtjes rond gespannen, maar ik zie het nu niet? Bij mij vallen ze elke kant op zonder touw en met touw zelfs ook.
  16. Hier heb ik dus helemaal geen zin in. Ik heb de laatste dagen het bakje met keukenpapier en zaden op de router gelegd, maar dat is voor mij geen succes. Het papier droogt heel snel uit. Dan moet ik 3 x per dag opnieuw sproeien. Daar heb ik geen tijd voor om dat in de gaten te houden. Dus het ene moment nat en dan weer droog. In de keuken is het nu niet zo warm meer, er staat geen verwarming meer aan, dus meestal net tegen de 20 graden aan. De kleine pompoenzaden kwamen heel snel op, binnen 3 dagen, maar nu de nieuwe en grotere pompoenen (niet perse zaden, die zijn soms klein) duren heel lang of komen niet op. Ik ga ze gewoon gelijk in de aarde stoppen. Hoe doe je dat dan @Vrouwholle Maak je elke dag de zakjes open? En maak je ze weer natter?
  17. Ik denk dat hele kleintjes die al in de aarde zitten in het midden waar de planten staan naar boven kunnen komen. Of had je eerst gecheckt of er geen slakken eitjes in de aarde zaten? Ik ben wel benieuwd naar het vervolg hiervan.
  18. Petrasmoestuin reageerde op Rookie's topic in Groente
    Een goede tip @EdelSpint want ik vind dat deno eigenlijk maar een gedoe. Jij doet er dan wel een plasticje overheen of zet je ze in een kweekbak met deksel? Ik weet niet of je dat met courgettes ook zo doet? Ik heb trouwens AI geraadpleegd en die gaf mij een link van het moestuinforum op waar al eens eerder over gesproken is. Deze tekst kreeg ik van AI @Dahli Ja, de pompoenplant is waarschijnlijk gewoon goed. [1, 2] Als de eerste echte blaadjes groeien, betekent dit dat de plant gezond is en energie krijgt. [1, 2] Belangrijke punten: Kiemblaadjes zijn tijdelijk: De kiemblaadjes (de eerste twee blaadjes) zijn er alleen voor de eerste voedingsstoffen. Ze drogen vaak uit en vallen er later vanzelf af. Geen paniek: Het gebeurt vaker dat de kiemblaadjes door de zaadhuid aan elkaar blijven plakken, vooral als de grond te droog was tijdens het kiemen, zo meldt [https://www.moestuinforum.nl/topic/3465-voorkomen-dat-zaaddozen-om-de-kiemblaadjes-blijven-zitten/](deze discussie op Moestuin Forum). Help een handje (optioneel): Als het echt te lang duurt, kun je proberen de zaadhuid heel voorzichtig te verwijderen met je nagels of de blaadjes voorzichtig los te maken. Licht & Ruimte: Zorg voor voldoende licht, zodat de plant niet te lang en dun wordt. [1, 2, 3, 4, 5] Zolang de nieuwe blaadjes (de 'echte' blaadjes) er fris en groen uitzien, groeit je pompoen prima verder. [1, 2] Ik heb er een beetje spuug op gedaan en met een tandenstoker het los gekregen. Dus ik ga het gewoon zo proberen. Nee ik denk niet dit jaar er zaden van te oogsten, ik heb genoeg zaden. Oh ja wat ik ook denk is dat ik ze te ondiep heb gezaaid, ik dacht: dan komen ze sneller op, maar ze moeten het duwtje krijgen via het zaad en dat dan gemakkelijker opent als het zaad wat dieper wordt gezaaid. Ook weer geleerd.
  19. Petrasmoestuin reageerde op Rookie's topic in Groente
    Jij denkt dat deze pompoen niet goed is omdat de kiemblaadjes aan elkaar vastkleven? Er komt wel een 2e gewoon blaadje. @Dahli
  20. Wat leuk, kippen. Het geeft je genoeg afleiding, wel veel werk. Nu plantjes. Volgend jaar komt de rest wel. Veel plezier ermee.
  21. Ja, ik heb ook regelmatig problemen met wat zoeken. Wat ik dan doe is gewoon op Google Chrome intypen wat ik zoek en vaak kom ik dan wel op de juiste pagina. Stom misschien maar waar. @rorror
  22. Petrasmoestuin reageerde op Rookie's topic in Groente
    Bedoel je @Dahli dat het beter is de pompoenen niet in de deno te leggen, maar direct in de aarde? Dan heb je wel het risico dat er niets opkomt en daar kom ik dan 4 weken later achter b.v. en te laat opnieuw te zaaien en als dat wel kan en het gaat nog een keer mis, dan is het over. HIj kwam goed uit de deno (in keukenpapier), daar was niets aan te zien. Of bedoel je dat je de pompoenzaden ook zo lang laat liggen totdat er een blaadje verschijnt?
  23. Petrasmoestuin reageerde op Rookie's topic in Groente
    Ik heb nog een vreemde pompoen, de Hercules met 2 kiembladen die maar niet losraken. Ik heb het met de hand geprobeerd ze los te maken, maar resultaat was dat ik 2 kleine scheurtjes in de blaadjes maakte, dus ik laat het maar zo. Maar in feite groeit hij verder wel. Wie heeft dat ook al eerder gehad. Hij is niet pas de aarde uitgekomen, dit is al lang 3 weken zo. 18 april heb ik hem nog verpot in een hogere pot.
  24. @appelvrouw Was het niet zo dat het vogeltje met zijn kopje naar buiten hing? Ik heb hier een paar koolmeesjongen gezien die gingen uitvliegen en eentje durfde niet en die stak steeds met zijn koppie eruit en weer terug, totdat hij half buiten hing. Als er dan een andere vogel voorbij vliegt, die kan hem dan naar buiten trekken en dan nemen ze ook een deel van het nest mee, want daar zit hij dan half nog in. Maar een idee.
  25. Jorieke heeft helemaal gelijk ermee. Een aantal planten (kolen e.d.) kunnen koude hebben en die kun je gewoon buiten zetten. Door de drukte staan er ook een paar koolplantjes buiten op het bankje op het terras. Jij kan ze bij de voordeur zetten waar de zonnebloem staat, daar kun je een tafel neerzetten en misschien er wat voor hangen als daar de wind op staat. Ik was verbaasd met mijn Afrikaantjes die ik buiten had staan onder het half overdekte gedeelte bij de garage en die doen het heel goed. Terwijl ze zeggen: pas met 15 mei buiten zetten. Die ik binnen had in perspotjes (dus warm) kwamen niet op. Ja wat woldistel zegt ligt het er ook aan wat voor kas je hebt en hoe het staat. Mijn foliekas bv. krijgt 's middags nu de zon en dan zet ik alles open, daarvoor laat ik alles nog dicht, of alleen de deur met gordijnen. Maar mijn planten zijn al afgehard op het terras, maar omdat ze nog niet naar buiten kunnen zet ik ze overdag buiten en 's avonds naar binnen. Maar sommigen ga ik toch echt de 15e op zijn plek zetten, dan kunnen de andere planten afgehard worden. Ik heb nu 3 series. Die in de kas en uit de kas staan. Planten van binnen die overdag naar buiten gaan. En dan nog 40 potten in de kast, die nog groeien of al groot zijn, maar nog geen plek heb voor afharden. Bij mij staan ze op de tafel op het terras en op 2 stoelen ervoor. Vol.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.