aalterse-willy Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Wat bedoelt ge daar nu mee? Ik ben ook met 15 zaadjes begonnen zoals iedereen.Maar ik soigneer die prei zo goed als ik kan. Die bemestingsmeter heb ik voor de aardbeien in Bato bakken gekocht maar ik kan die dus ook voor de prei en de tomaten gebruiken, zeker voor de Balcon Star die in potten blijft staan.Die prei heeft wekenlang, samen met de paprika en pepers, onder speciaal licht gestaan, tot acht uur per dag in de donkerste weken.Tja, het is een hobby hé. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
malouis Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Die prei heeft wekenlang, samen met de paprika en pepers, onder speciaal licht gestaan, tot acht uur per dag in de donkerste weken.Tja, het is een hobby hé. Zo luxe hebben bij mij de pepers en paprika's het ook niet. Een vensterbank op het zuiden, verder komen ze niet. De prei (het tweetal dat het kiemstadium heeft gehaald en overleefd) heeft bij mij altijd binnen op de vensterbank van de slaapkamer gestaan in de buurt van een open raam. En sinds een paar weken staan ze in een foliekas. Beide in een eigen pot. Quote
Bit Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Hmm.. Ik denk inderdaad dat dat hele vroege zaaien er iets toe gedaan heeft. Rare plant dan hoor, als je zoiets dan in december zou moeten zaaien ( Henkg ook gedaan , daar is ie ook zo dik )Mijn plantjes ( heb er nog maar 2 over van allemaal ) zijn wel aardig gegroeid, ik geloof net zo iets al die van Appelvrouw. Maar ze hálen het niet bij die van Henk en al helemáál niet zoals die van Willy Quote
Conny Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Wat lees ik nou op wat-zaaien-planten-in-januari-t12020-10.html, bij Jorg zijn reactie op ma 13 jan 2014, 18:42, staat dat prei een donkerkiemer is.Dan is het toch eigenlijk ook niet zo raar dat die plantjes van Willy het zo goed doen en die van Henk trouwens ook.Sorry maar ik lees sinds kort weer mee, dus ik heb niet hélemaal teruggelezen.Ik heb gewoon gezocht op is Prei een licht of donker kiemer en kwam toen op het bovenstaande berichtje. In december is het dus donkerder dan in maart en dan heeft ook iedereen zijn verwarming nog aan.Tenminste de meeste mensen.Dus logisch dat ze het dan beter doen lijkt mij. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
thea Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Heb ze ook vroeg gezaaid,maar denk dat de heren mest/kunstmest elke week geven?? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
aalterse-willy Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 Van de hemelse dauw word men niet dik hé Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
greetje Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 hahaha en ik maar sproeien met die hemelse dauw....had dan dus toch eerst mest moeten geven dombo-greet die met grote oren luistert/lees lees naar de grote verhalen van den aalter Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
kenbeimer Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Ook treurprei mag in de volle grond. Hij mag in de voortuin, zodat Treurprei mij van de zomer blij kan maken met zijn uiterlijk. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Mijn vollegrond prei. Er staan er nog twee in de pot..en twee bij de buurvrouw want die heeft haar tuin bemest...heel erg bemest ..potloodje op de voorgrond.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Stan Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Mijn preitjes lijken toch nog iets meer op die van Ken kwa grootte. Ik wacht maar even met foto;s anders zie je ze niet Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
kenbeimer Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Yorick (welk eerst in volle grond mocht) heeft de snelheid er nu goed in zitten. Hij lijkt nu qua grootte een beetje op die van Stan. Foto volgt binnenkort. De andere 2 moeten nog wat meer gas geven, komt ook nog wel. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Piroska Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Ik maak mij over die van mij ook geen zorgen, hardlopers zijn doodlopers toch? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
sansareli Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Ik ga de mijne dit weekend ook buiten zetten in superbemeste grond.En dan zal ik eens een foto maken. Quote
Bit Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Bij mij staan ze alle 2 al een aantal weken op de tuin. Vanmiddag voor het eerst bemest.Dit is de "dikste" ( of minst dunne ) Quote
kenbeimer Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Ha! Ze lijken precies op mijn Drakenbloedboom zaailingen... Als ik ze straks maar niet door elkaar ga halen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Noompi Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 De mijne lijken nog steeds op bieslook, ik denk dat het inderdaad tijd is om iets bij te mesten. Quote http://noompisbm.blogspot.nl/
aalterse-willy Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 Zo te zien zitten er zeer veel kleine stokjes in uw grond. Om die te composteren is er veel stikstof nodig en die onttrekt ge dan aan uw prei.In dit geval zou ik er kalkcyanamide rond strooien, zo een vijf cm er van af.Maar ja, ik had er gisteren eentje gemeten van 32 mm met bladeren van tot 80 cm lang. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 Klein vraagje als het mag?Gaat het hier nu wel over de dikste of over de dunste prei Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Erny Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 Nou... vanaf het showen van jouw preien gaat het nu weer om de dikste!!Zien er prachtig uit! Quote
aalterse-willy Geplaatst: 19 mei 2014 Geplaatst: 19 mei 2014 Erny, gelijk dat ge ziet hé, in potten die Mammoth Pot.En goed vetten, dan worden ze dik gel,ijk de varkens, vraag maar aan Jorieke, die kent er wat van. Van varkens toch. En toch denk ik dat er mensen zijn met nog dikkere prei maar dat ze het geheim houden.Nu, van mij mag iedereen weten wat ik er mee aanvang, ook de bemesting, en waarom niet feitelijk?Binnenkort moet ik grotere potten gaan kopen, ik heb er wel een paar maar niet genoeg voor alle zeven. Of een andere oplossing zien te vinden. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
jarno Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Nou voor mijn preitje hoef je niet bang te zijn. Hij staat er zielig klein te zijn tussen knofloken die wel groeien. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 20 mei 2014 Geplaatst: 20 mei 2014 Ik ben niet bang, ik zeg elke keer wat ik doe, geef zelfs op welke bemesting ik toepas.Maar blijkbaar is er tot nu toe maar één die me een beetje wilde volgen en dat was Henkg.Mijn prei staat nog steeds in potten, krijgt dagelijks water zodat de grond vochtig blijft en ik meet regelmatig of er nog genoeg bemesting is.Een uur geleden hebben ze een dondervlaag mogen trotseren, hun eerste want ze staan maar pas buiten.Moet nu wel iets gaan uitvinden om de bladeren te ondersteunen want ze breken af door hun lengte en gewicht, ik vind wel iets, eens googelen hé Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
henkg Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Nu 14,1 mm. In twee weken dus slechts 2,5 mm erbij:De omtrek is daarmee 3,14 * 2,5 = 7,85 mm toegenomen. Even doorrekenen: vanaf nu tot 30 oktober is ongeveer 22 weken.14,1 + ((22 / 2) * 2,5) = 41,6 mm diameter. Dat is een omtrek van 41,6 * 3,14 = 131 mm = 13,1 cm.De nog te verdikken onderkant niet meegerekend. Is deze berekening betrouwbaar voor het eindresultaat? Nee, natuurlijk niet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
kenbeimer Geplaatst: 21 mei 2014 Geplaatst: 21 mei 2014 Om vast in de stemming te komen, begin ik ook met de eerste meting. Ik wordt best droevig als ik zie dat andere preitjes gewoon 7x zo dik zijn. Hier is Heinzprei! Gaan we door naar Yorick, de dikste prei, maar nog geen prei(s)winnaar. Ik geloof zo'n 2 mm. Tom Tomaat groeit niet meer als Tomaat, maar meer als bieslook. Tot slot Treurprei in de voortuin... Hangt er niet treurig meer bij... Dikte is lastig te bepalen zo. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.