Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gaat een regenton kapot als water erin bevriest?

weknow

Recommended Posts

In welke rubriek zet ik deze vraag....?

Zal een kunststof regenton bevriezen en daardoor stuk gaan?

Is het nodig om ze in de winter helemaal of deels leeg te maken en houden? Wat zijn jullie ervaringen hiermee en kennis hierover?

(Een gesloten 1000 liter vat met kunststof kraan doorstaat 2 zachte winters goed tot nu toe en een half gevuld open plastic vat (tapse vorm) overleeft al 3 winters.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wel een vreemde vraag voor dit jaargetijde

Het maakt wel uit waar een regenton van gemaakt is! Hout of metaal zal sneller barsten of vervormen dan kunststof. En in kunststof heb je ook weer allerlei soorten.

Mijn regenton is een blauwe kunststof drum van 120 L waarin ooit chemicaliën hebben gezeten. Dit vat is dus zeer sterk en dat heeft zich bewezen doordat deze ton enkele jaren geleden geheel bevroren was, zodat zelfs de bodem bol ging staan. Toen de dooi inzette herstelde zich dit weer en was het vat niet lek!

Overigens zorg ik er nu wel voor dat de ton leeg is als er (strenge) vorst op komst is (een laag ijs van enkele cm's dik kan de ton wel aan)

Ik heb een ( ik dacht redelijk gewone, niet speciaal heel sterke ) zwarte regenton langs mijn kas staan. Die is zo oud als de kas zelf. bijna 23 jaar ( ik ben de 4e huurder van dat stuk tuin daar )

Nog nooit wat mee gebeurd. Is wel een zwarte ton, bij zonnig winterweer maakt dat wellicht net wat verschil. Maar goed. 23 jaar. Dat zijn toch ook enkele erg koude winters ?

Ik heb de ton afgelopen winter wel leeg gehaald. Nadeel was dan weer dat de ton zo licht werd dat de wind ermee vandoor ging.

Ben benieuwd of er goede manieren zijn om de ton voldoende ijsvrij te houden.

hier 2e hands blauwe tonnen van een redelijk zacht soort kunststof van 200l, heeft ruitenspul in gezeten voor een garage

nog nooit wat mee gebeurd ook niet in de horrorwinter, ik denk omdat het materiaal niet keihard wordt in de kou

nou, wij hadden een regenwatertekort in de kas vlak na de winter

ik zou ze alleen leeggooien als er flinke vorst wordt voorspeld (stukje tuinslang permanent erin hangen en even aan zuigen als ze leeg moeten)

Hier is de aftapkraan kapot gevroren, de ton zelf niet.

Als ge uw ton niet helemaal wilt leegmaken dan kunt ge ook een beetje water er uit zuigen als ze dichtgevroren is, een laagje lucht onder een laag ijs werkt zeer isolerend en verhinderd zo ook het uitzetten van het ijs.

Verder is er plastiek en plastiek hé!

De zwarte, polyethyleen , en de blauwe kunnen veel meer hebben dan de groene uit PVC, ook de doorschijnende IBC 1000 liter vaten kunnen heel wat aan.

Verder speelt ook de vorm van de ton een grote rol, kan die wat vervormen of niet?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

gebruik een oude olieton (van dik groen plastic ) Die gooi ik altijd leeg voor de winter , en ik stal em dan op de kop,

rustend op 2 stenen , zodat eventuele egels en zo er onder kunnen als het koud is. De bodem is wel vervormd door eerdere bevriezingen

maar dat maakt niet uit , hij doet het nog

Reden voor mijn vraag is dat ik er 2 wil plaatsen aan een nieuwe kas. Liefst ook in de winter en voorjaar het hemelwater dat daarvan loopt wil kunnen gebruiken. Dus als het even kan, ze zomer en winter wil laten staan. Temeer omdat ik ook in de winter een aantal koude-resistente gewassen wil kunnen kweken in de kas.

Kijk ik naar de ervaringen hier, dan zouden stevige kunststof vaten met een tapse vorm (???) daarvoor geschikt kunnen zijn? Maar ik ben niet zeker... Dus...reageer gerust verder met jullie kennis en bevindingen (Dank alvast daarvoor!)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Of ze kapotvriezen weet ik zo niet. Nog geen ervaring mee. Bij heel strenge (langdurige) vorst is leeggooien wel een optie.

Maar eigenlijk niet te gauw leeggooien. De vaten kunnen heel wat aan.

Je kunt ook vaak gratis of voor weinig geld aan kunststof vaten komen. De mijne zijn allemaal gratis. Dus als er een stukvriest zoek je een andere.

Je kan ook bij een tuincentrum of dierenzaak van die luchtbolletjes kopen die ervoor zorgen dat je vijver niet dicht vriest dus zou je ook in de regenton kunnen hangen.

Zoals de link hieronder

Zo heb je na de winter altijd nog regenwater ter beschikking en loop je geen risico dat je regenton kapot vriest.

http://www.koiboys.nl/index.php?route=product/product&product_id=54

ik heb 2 IBC vaten gekocht van een professionele verkoper. Die raad me af om daar in de winter water in te laten staan - vooral omdat de kranen konden stuk vriezen volgens hem.

Dus ik heb de vaten maar leeg gelaten tijdens de winter.

P.

Leegtappen lijkt me het best, zeker als er een kraan aan het vat zit. Die kraan kan immers ook stukvriezen.

Vierkante vaten -mits vervormbaar en best niet helemaal vol- zullen minder snel last van stukvriezen hebben dan ronde. Ze vervormen dan eerst in de richting van een cirkel, en dat geeft wellicht 10% speling.

Een unieke eigenschap van ijs is dat het bij de smelttemperatuur een ca. 10% lagere dichtheid heeft dan vloeibaar water. -> volume neemt dus met ongeveer 10% toe.

Bij niet aftappen is het zaak om iets indrukbaars aan de oppervlakte te hebben (daar treedt het eerst ijsvorming op), met een behoorlijk groot oppervlak, en liefst een beetje diepstekend zodat het blijft werken bij een wat dikkere ijslaag.

Mijn idee:

Vul een plastic fles, voor ruim 1/3 met droog zand of grind, zoveel dat de flesdobber nog een paar centimeter drijft. Dop er weer goed opschroeven. Klein gaatje maken (smelten met een verhit spijkertje) aan de zijkant, vlak bij de bodem. Niet in de bodem zelf, dat wordt de bovenkant, daar zou druipwater in kunnen lopen. Door dat gaatje kan de samengedrukte lucht ontsnappen.

Zoiets:

IMG154970621432028428.JPG

Bij een groot vat misschien een paar dobbers méér. Vat niet helemaal leegtrekken, dan gaat de dobber liggen waardoor er water in kan komen.

Gaat dit werken? Geen flauw idee. Ik heb geen watervat, nog niet. En als ik een vat zou hebben, dan zal ik dat leegtappen. Voor een test is het ook niet het geschikte jaargetijde.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ik maak mijn 3 tonnen leeg zodra er een langere vorstperiode aan komt, voor de zekerheid.

Toen ik begon stond er een oude groene ton naast mijn kas. Ik meen dat het direct de eerste winter was, 2011/2012, dat ik heb geschaatst, mijn vlinderstruiken tot onder de grond stuk vroren met -20...toen bevroor er niet slechts een laagje op de ton, maar werd de gehele ton een klomp ijs tot de bodem. In zo'n geval gaat denk ik niets je meer helpen. Dat het vaak goed gaat is denk ik omdat een groot deel van de ton meestal niet bevriest, en dat in zo'n geval de druk van de uitzetting van water naar ijs nog ergens heen kan, omhoog, omlaag, en opzij (grotere flexibiliteit van materiaal rond het middelpunt van de ton). Maar zodra de bovenste 30 cm dicht zit en moeder natuur zet aan om de daaronder opgesloten watermassa te bevriezen, waarmee het volume toch een procentje of 8 zal toenemen, zeg dan maar hallo tegen je nieuwe compostvat. Want dat is die ton bij mij geworden. Zodra de klomp ijs begon te smelten ging de ton huilen. Scheurtjes rondom, leek wel een douchekop.

• 2 months later...

Ik maak ze in december sowieso leeg, omdat er vaak blad en rommel onderin zit. Dat gaat rotten en stinken.

Eind januari zet ik ze weer rechtop. Kunnen ze weer vollopen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.