Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
waarom wil hij je weg hebben?

Omdat hij mijn stuk erbij wil hebben

Rupsjenooitgenoeg.

Gister, toen het nog behoorlijk warm was, nog snel even het klapperende folie van de kas strakker gezet.

Het wordt kouder en het gaat hard waaien, dus dat moest nog even gebeuren

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wat vervelend speets. Dat soort dingen kan ik echt zoooo slecht tegen, al weet ik dat ik gelijk heb, dan nog schiet ik ervan in de stress. Ik hoop dat iemand van de tuincommissie je buurman even op zijn plek kan zetten.

Ik heb vandaag plantenresten fijn zitten knippen en gemengd met koffiedik als mulch gestrooid; een Geum uitgeplant; de pompoenbakken van vorig jaar van de schuur gehaald - ze gaan dit jaar het keukendak op! - en mijn nieuwe clematis Early Sensation uitgeplant.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Vooral onkruid verwijderd, ook nog een paar pompoenen in de volle grond gezet, nog wat bonen gezaaid en de aardappels aangeaard.

Geplaatst:

Ten eerste ben ik geschrokken! Het was alsof ik een maand op vakantie geweest was... het onkruid tierde welig en had echt een groeispurt gemaakt in die warme week.

Dus voelde me opeens erg opgejaagd... alles kon en moet tegelijk nu!

Tuin is wel lekker opgedroogd dus kan weer op de tussenpaden lopen zonder natte voeten te krijgen.

Maar het plan om alleen aarde te zeven en op te hogen ging niet door.

In plaats daarvan heb ik heel veel gedaan maar is er weinig van te zien en de tijd vloog voorbij.

Veeeeeel onkruid verwijderd van tussen o.a. de uien (zaad zit in die aarde van de bult, vooral koolzaad).

Omdat sommigen een ander beeld hebben van wat VEEL onkruid is, hier even een verduidelijkende foto. Ben bij deze bak op de helft:

IMG934229281463262536.JPG

Verder gras geknipt want op sommige plaatsen op de paden zomaar opeens kniehoog. En daar waar ik twee weken geleden de boel geknipt heb is het niet meer te zien. Onvoorstelbaar en demotiverend.

En tijdens het knippen dus overal slakken weggeplukt en naar de overkant van de sloot, de eeuwige hockeyvelden, gegooid. Honderden alweer. Das dan wel weer een nuttig gevoel.

Wat rijshout bij de peulen gezet. Zijn er niet zoveel opgekomen.

De laag stro/mest op het aanstaande courgettebed losgemaakt en omgewoeld.

Van buurman Frans uitleg gekregen over afstelling van de bosmaaier die volgens medeeigenaar Fred niet goed meer liep. Alles bleek ok. Fred doet gewoon veel te wild met dat ding.

Gekregen munt gepoot.

Lekker wild in de rondte zitten trekken aan de opeens enorm gegroeide Duizendknoop.

Oh... en in een hoek een nieuw compostbultje opgezet, met die enorme berg gras en emmers met Koolzaadplantjes ging dat snel. Wat stro/mest ertussen. En nu maar verder bouwen.

Geconstateerd dat de aarde die van de bult komt ondertussen na al die jaren vreselijk arm is. Bijna geen zaaisel is opgekomen en die paar snijbietzaadjes zijn echt erg geel. Dus mest korrels gestrooid.

Strontwater gemaakt van paardemest en daarvan diverse gieters her en der uitgegoten.

Cementmengwaterbak zodoende leeggemaakt en op de kop gezet. Volgende keer weer vullen.

En toen wilde ik weg... maar dat ging niet want de slakken waren net in beweging gekomen en dus nog een bak volgeraapt en gedeporteerd.

Kwam echt een enorme tegen...

IMG936558581463263474.JPG

Vandaag bij het huisje geduldig de gezaaide bloemen uit hun kweekbakjes verplaatst naar bloembakken en potten. Binnen met de deuren open vanwege de voorbij vliegende buien.

IMG936676051463263546.JPG

@Speets: Succes, wat een nare buurman. Jammer. Maar waarschijnlijk heb je wel rechten toch, helemaal als je de pacht al een paar jaar hebt betaald en dat kan bewijzen?

Geplaatst:

Onkruid getrokken, viel gelukkig mee, rabarberstelen die losgelaten hadden bij het planten op alcohol en suiker gezet, een pompoen in de tuin gezet.

Gitsre toch maar de pepers binnen gezet, het waaide een storm, en het werd pittig koud. Niet echt lekker voor ze.

Geplaatst:

gekregen plantjes (roma tomaten en spruiten van Ella&Christien, thnx Ella&Christien!) in de grond gezet, we hadden onze jaarlijkse stekjesdag, was gezellig

gezien dat de eerste aardbeien eraan komen,

moet snel stro voor ze regelen

en netten

en escargo

en bakjes om ze in te doen

en jampotjes wassen

en suiker kopen

en de bessen voor erbij uit de vriezer halen

en etiketten printen

pffff

Geplaatst:

@RobO heftig hè, dat met pensioen zijn...

Hier nogmaals een 60 maisplantjes gezaaid, we hebben toch meer grond beschikbaar als verwacht..

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

De laatste week erg veel gedaan! Mijn moestuin gemaakt (alleen de kas was te weinig ), hekje erheen gezet voor de hondjes, alle planten de kas in (na afhalen binnenshuis dan), de heg gesnoeid! Toch snel nog wat zaden in de grond gedaan (zonnebloemen, asters)

Geplaatst:
Ten eerste ben ik geschrokken! Het was alsof ik een maand op vakantie geweest was... het onkruid tierde welig en had echt een groeispurt gemaakt in die warme week.

Ik dacht eerst: 'In Erny's bak groeit de sla precies ook goed'. Heb je een onkruidmengsel gezaaid of zo?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Haha... nee... niet echt Toto. De aarde in die bak is opgehoogd met aarde van de oude "compost"bult ernaast waar al weer jaren onkruid, vooral Koolzaad, op groeit. Die zaden zijn dus erg aanwezig in de grond.

En dat is wat je ziet. Denk dat ik een goede onkruidzaad-ader te pakken had.

Ik mocht willen dat mijn zaaigoed het ook zo goed deed.

Geplaatst:
Maar waarschijnlijk heb je wel rechten

Ja, het komt wel goed, maar de verhoudingen zijn nu wel definitief verstoord. En ja, dat vreet aan me. Het vrije gevoel op de tuin is weg.

Ik heb er een paar jaar geleden al achteraan gemaild en werd teruggebeld dat alles ok was.

Maar oud en wijs als ik ben ( ) heb ik gevraagd om dat even via de mail te bevestigen.

En die mail kon ik nu tevoorschijn toveren

Jammer dat het zo moet, maar dat soort lui kom je overal tegen.

En ach, er zijn erger dingen

Vandaag de kruiden verplaatst naar een minder droge plek in verband met die tripsjes.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

vreemd dat hij er nu opeens mee komt dat je illegaal zou zitten en meteen van mijn tuin af moet. als dat zo was dan had hij dat jaren geleden maar moeten melden. hoop dat dit een soort laatste gekke poging was om je weg te jagen.

Geplaatst:

Jammer van de sfeer Speets, hopelijk lopen jullie elkaar de komende tijd een beetje mis of komt de buurman niet vaak... Is niet fijn om een vijandig gezinde tuinbuur te hebben. Sterkte en gewoon doen alsof je neus bloedt. Laat die buurman maar in de stront zakken met zn ondermijnende activiteiten.

Geplaatst:

Wat vervelend Speets! Zoiets is niet leuk.

Erny, je hebt weer een boel werk verzet en nog een boel werk te doen.

Ik heb vandaag weer tuinhulp gehad. Die heeft de pas uitgepote plantjes water gegeven en wat nieuwe plantjes uitgeplant. En toen was de tijd al weer om. Het is verbazend hoe snel de tijd gaat op de tuin en hoe weinig je feitelijk kunt doen. Ik heb zelf nog radijs+blad geoogst en winterpostelein en de bloemknoppen met stengels van de eeuwig moes en rode snijkool.

Geplaatst:

Alle niet-opgekomen winterzaaisels opgeruimd en de aarde uit die bakjes gebruikt om de aardappels aan te aarden. En alle potjes en bakjes met zaailingen waarvan ik niet weet wat het is, verzameld, hier en daar wat verpot en netjes bij elkaar gezet op de picknicktafel. Dat is mijn 'verrassingshoekje'. Werkelijk geen idee wat ik daar heb staan, het enige dat ik weet is dat ik het alleen in die anonieme potjes heb, want het lijkt op niks van wat ik verder heb staan.

Geplaatst:

met de fiets naar Bennebroek om een baal stro op te halen

terug met baal op de voorbak

en wind tegen

vraagt een leeftijdgenoot op ebike of ik wel mijn groot rijbewijs heb

Geplaatst:

Van een struiktomaat een grote dief gehaald en die in pot gezet. Ik heb erg vrijgevig 2 tomatenplanten weggegeven en kom tot de conclusie dat ernog ruimte is voor 1 erbium. Hopelijk slaat de stek aan.

Geplaatst:
1 erbium

Wat is dát dan voor plant? Dat ken ik alleen als chemisch element

Geplaatst:

de achtertuin geveegd (bah), onkruid getrokken, 2 nieuwe plantjes in de grond gedrukt, onkruid getrokken, en foto's gemaakt voor een moestuin update

Geplaatst:
1 erbium

Wat is dát dan voor plant? Dat ken ik alleen als chemisch element

Wauw, ken je dat niet moet zijn: er bij

Geplaatst:

Gisteren op de moestuin, 4 kruiwagens vol aarde gezeefd en op het toekomstig courgette etc. bed gestort. Nog wel een aantal te gaan. Op het pad stort ik hetgeen ik eruit zeef min het plastic/metaal /glas e.d..

IMG944088541463597076.JPG

Betonmengbak schoongemaakt bij de kraan en met de kruiwagen en de speciale kruiwagenwaterzak schoon water gehaald en erin gestort.

Drie kwartier met de bosmaaier rondgezwierd. Na een half uur, dus goed opgewarmd, viel ie uit en wilde niet meer stationair lopen alleen als ik het desbetreffende hendeltje tot de helft liet komen (ipv helemaal naar boven) wilde ie wel weer... ??? (wie heeft hier verstand van?)

Wat doorgeschoten bloeiende veldsla verwijderd.

Geconstateerd dat de aardappelen in het stro mooi bovenkomen.

Verjaagd door de vervelende zwermen knudjes, ondanks de 40% Deet spray...

Vandaag bij het huisje plantjes gewaterd.

Grasveld gemaaid op hoogste stand. Volgend keer standje lager. Machien sloeg gelijk aan! Hoezee!

Kardoenplant van moestuinder (heeft alle kardoen geruimd terwijl deze juist dit jaar gaat bloeien) naar het huisje gebracht, die mag daar voor de sier staan.

Courgettes, Patissons, Pompoenen, Kalebassen, Komkommers, Augurken, Aubergines in P6 gezaaid en in Lidlkasje gezet ter kieming. Normaal zaai ik ze thuis voor maar omdat ik zo laat ben leek het me handiger om het daar te doen zodat ik ze ook niet hoef te vervoeren (fiets) waarbij er altijd wat sneuvelen.

Ff naar de moestuin op en neer om yakitoristokjes te halen, bij zoeken stuitte ik op de woonplaats van de muisjes in het hok. Drie verbaasde piepkleine schattige muisjes keken verschrikt naar mij op. Heb ze maar snel weer toegedekt.

Nog snel wat snijbiet '15 geoogst en twee oerpreitjes.

Wildcam ingesteld en aan parasolpaal vastgemaakt gericht op waar hoogstwaarschijnlijk die Steenmarter tussen de wanden van mn huisje geraakt.

Ik vrees trouwens dat ie mn leuke huismuisje heeft opgevroten... het was opvallend stil gisteravond en nacht terwijl er anders altijd het muisje rondscharrelt.

Maar dat zal ik dan ook wel zien als ik de cameraopnames check, is ook de ingang van het muisje.

Tja... en toen moest ik weer weg... de poes thuis moest eten.

Geplaatst:

Mijn radijzenplanten in de openlucht gezet (staan in potjes) aangezien ze in de weg stonden van de tomaten, te groot werden voor de kas en veel bloemen niet bestuift zijn geraakt doordat ze in de kas stonden.

Hopelijk overleven ze het

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...