Persica († december 2016) Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Graag wil ik na het lezen van dit topic mijn bewondering uitspreken voor al degene die toch de moed en strijd aangaan om toch een zelf geteeld tomaatje te kunnen oogsten Wow Wie van jullie gaat er volgend jaar weer tomaten zetten ? en zo ja ga je het dan eventueel anders aanpakken? Quote
henkg Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Mijn twee Rose de Berne tomaten begonnen ook de verschijnselen te vertonen. Opgeruimd dus. Pal daarnaast stonden en staan een paar Fruitlent resistentie-test exemplaren. Ben benieuwd hoe het daarmee nu gaat gaan ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Niika Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Graag wil ik na het lezen van dit topic mijn bewondering uitspreken voor al degene die toch de moed en strijd aangaan om toch een zelf geteeld tomaatje te kunnen oogsten Wow Wie van jullie gaat er volgend jaar weer tomaten zetten ? en zo ja ga je het dan eventueel anders aanpakken? ik heb gelukkig nog nergens last van.. maar ja, ik ga volgend jaar wel wat anders doen. ik ga volgend jaar klein blijvende tomaatjes zetten, zodat ik ook nog uit m'n raam kan kijken... Quote
diesel4666 Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Graag wil ik na het lezen van dit topic mijn bewondering uitspreken voor al degene die toch de moed en strijd aangaan om toch een zelf geteeld tomaatje te kunnen oogsten Wow Wie van jullie gaat er volgend jaar weer tomaten zetten ? en zo ja ga je het dan eventueel anders aanpakken? Haha, dit vind ik grappig. Ik denk altijd exact hetzelfde over mensen die perziken kweken. Al die miserie met krulziekte. Ik heb de afgelopen jaren redelijk wat fruitbomen/struiken aangeplant. Ik heb zowat alle soorten fruit, behalve perzik; terwijl ik dat heel graag eet. Ik ben vorig jaar gestart met echt moestuinieren, juist omwille van de tomaten. Die smaak van zelfgekweekte vind je in geen enkele winkel terug.Vorig jaar een 20 planten vol met overlekkere tomaten, zonder enige problemen.Dit jaar echter veel problemen met de tomaten (denk een virus, en nu ook beginnende schimmel). Dus echt wel balen.Dan denk je nog eens terug aan hoeveel tijd er ondertussen al in het opkweken is gekropen... Quote
pippi Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Kijk nou toch wat ik vandaag vond: Kruisbestomaatjes, rijp, zoet en helemaal gaaf tussen de niet-zo-gave blaadjes. Hoe het verder ook gaat, ik heb in elk geval tomaten kunnen oogsten. Wie van jullie gaat er volgend jaar weer tomaten zetten ? en zo ja ga je het dan eventueel anders aanpakken? Ik ga het zeker weer proberen, en ook zeker anders doen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die na al dat werk met lege handen staan in het vervolg nog wel twee keer nadenken voor ze weer aan tomaten beginnen. Aan de andere kant denk ik wel dat dit een uitzonderlijk afgrijselijk jaar is voor tomaten en aardappelen. Ik vraag me af of er iemand is die nog steeds en gezonde tomaten en gezonde aardappelen heeft? Quote
loes Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Ik vraag me af of er iemand is die nog steeds en gezonde tomaten en gezonde aardappelen heeft? vanavond alles nog gecontroleerd en nog niets geks aangetroffen. ik dacht heel even een plek op een stam te spotten maar dat bleek roest van de tomatenspiraal te zijn, die houden ook niet zo van alle regen. Met de opmerking van Weknow dat de sporen overal aanwezig zijn ben ik het misschien niet helemaal mee eens. dan hadden mijn planten al lang aangetast moeten zijn. aan vocht en warmte is in ieder geval geen gebrek. Dit is inderdaad een uitzonderlijk nat voorjaar/zomer. allemaal verklaarbaar als gevolg van de El Nino vorig jaar. Dat zal volgend jaar niet het geval zijn. volgend jaar wordt alles beter Quote
pippi Geplaatst: 6 juli 2016 Geplaatst: 6 juli 2016 Dit is inderdaad een uitzonderlijk nat voorjaar/zomer. allemaal verklaarbaar als gevolg van de El Nino vorig jaar. Dat zal volgend jaar niet het geval zijn. volgend jaar wordt alles beter Daar gaan we maar van uit. En ergens is het ook wel een troost dat het bij iedereen dit jaar tegenzit wat betreft slakken en rupsen en nattigheid en aardappelziekte en andere ellende. En hartstikke goed dat bij jou alles nog in orde is hoor, houden zo! Quote
Nadi Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Het lijkt erop alsof de planten in een van de kassen nu oké zijn maar het word nog spannend. Heb toch nog wat dode nog niet gebloeide bloemetjes gevonden... een beetje grijs zijn ze. Of dit nu ook de schimmel is weet ik niet. De rest van de planten lijken toch stiekem gezond en groen...Was ik alles aan het controleren vond ik ook nog een hoorn rups op een van de tomaten. Zat hij daar gewoon rustig een gat te boren in de tomaat Graag wil ik na het lezen van dit topic mijn bewondering uitspreken voor al degene die toch de moed en strijd aangaan om toch een zelf geteeld tomaatje te kunnen oogsten Wow Wie van jullie gaat er volgend jaar weer tomaten zetten ? en zo ja ga je het dan eventueel anders aanpakken? Ja zeker weten weer tomaten zetten volgend jaar haha. Vind het echt een van de leukste gewassen. En anders doen, weet ik niet. Het ging best goed tot alle regen denk niet dat het veel hd uitgemaakt . Misschien eerder bijmesten ofzo Quote
Fieke Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Graag wil ik na het lezen van dit topic mijn bewondering uitspreken voor al degene die toch de moed en strijd aangaan om toch een zelf geteeld tomaatje te kunnen oogsten Wow Wie van jullie gaat er volgend jaar weer tomaten zetten ? en zo ja ga je het dan eventueel anders aanpakken? Ik zet volgend jaar absoluut terug tomaten. Dit jaar nog geen spoor van ziektes te bespeuren maar heb ook nog maar heel weinig tomaatjes hangen. Ik kocht vroeger altijd mijn planten, dit jaar heb ik voor de eerste keer zelf gezaaid ook net omdat ik zowel vroege als late tomaten wou om zo een langere oogst te hebben. Helaas ziet het er niet naar uit dat ik geslaagd ben in dit plan aangezien ik dus wel al heel veel bloemen heb maar nog maar een paar vruchtjes Volgend jaar dus opnieuw een mengeling van diverse soorten maar begin ik er nog net iets vroeger mee! Quote
Gunsmoke007 Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Bij mij zijn er al veel rijpe tomaten te bespeuren. kleine tomatensoorten oogst ik al een week of 2 en de grotere soorten beginnen ook mooi rood te zien nu (de onderste trossen). Het is wel mijn eerste jaar dat ik een serre heb, dus misschien is het gewoon beginnersgeluk. Ik heb ook alles redelijk vroeg uitgeplant. De meesten zouden langer wachten, ik vind het belangrijker dat ze zo snel mogelijk een wortelgestel in de grond kunnen aanmaken voor de echte warmte. Kan ook weer geluk zijn en misschien draait dit volgend seizoen anders uit Veel succes aan diegene die een slecht jaar hebben, nooit opgeven zou ik zeggen Quote
Flup Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 Natuurlijk ga ik volgend jaar weer tomaten planten. wat ik sowieso anders ga doen is dat ik meer blad verwijder voor de luchtigheid en minder planten in de kas. Wel jammer, maar het is even niet anders. De tomaten zal ik in emmers gaan planten. Misschien een nieuwe kas kopen nog, maar dat zie ik wel.Het zelf kweken van tomaten (en eigenlijk alle groenten en fruit) is zo mooi en de smaak is zoveel beter, dus tomaten zelf kweken zal ik blijven proberen. Quote
RenJ Geplaatst: 7 juli 2016 Geplaatst: 7 juli 2016 (aangepast) - 27 augustus 2023 aangepast door RenJ Quote
Letsgo Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Ik denk dat er bij mij ook iets is toegeslagen na de mega hagelbuien hier.. Het is de eerste keer en ik had een leuk kasje voor m'n plantjes die ook doorzeefd is helaas.Haal ik best alle planten weg nu? Quote
Jorg Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Bladvlekkenziekte. Je kunt nog proberen om het aangetaste blad te verwijderen en het kasje goed te luchten. Wanneer je de luchtvochtigheid omlaag kunt krijgen, kun je de aantasting nog een beetje in de hand houden. Bladvlekkenziekte is overigens minder desastreus dan phytopthora, dat wil zeggen dat je planten het nog wel even volhouden. Quote
Letsgo Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Oh dat is toch goed nieuws dan. Mijn kasje is aan 1 kant open dus opzich wel luchtig en dan de gaten in het dak die luchten de boel nog wat beter Dan ga ik vanavond eens aan de slag met bladen verwijderen. Bedankt! Quote
Brutus Groenus Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 (aangepast) Hier doen de tomaten het vooralsnog goed. Er zit redelijk wat vrucht in en nog genoeg bloei. Vorige week de tomaten uitgedund en de voorste rij getopt, ze stonden veel te dicht op elkaar.Her en der wel wat gekruld blad, maar misschien komt dit door uitdroging van twee weken terug door het afdakje, ik vergeet wel eens water te geven. Nog geen phytopthora gespot. Foto's roteren met de bb codes lukt niet 8 juli 2016 aangepast door Gast Quote - word geen slaaf van je bezit -
Erny Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Brutus: Kun je ze niet gewoon in je "fotokijkprogram" draaien? Ik doe dat gewoon in Windows Fotogalerie.foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html Gisteren de FruitlentTestTomaten opgebonden, ze werden te zwaar voor de bamboestokjes en hangen nu aan touwtjes. Dikke stevige planten, nog geen tekenen van Phytophthora terwijl het op de aardappels wel aanwezig is. De testperiode is nu écht begonnen. Vandaag in de kas weer aan het dieven en bladsnoeien geweest. Wat groeit dat spul hard zeg in een kas. Een maand geleden heb ik ze geplant en nu al zo groot gegroeid. Kwam bij "Dancing With Smurfs" een afwijking tegen... een bladsteel die vanuit het vruchttrosje groeit en aan het eind weer een vruchttrosje heeft ontwikkeld. Zag het ook al eerder ergens in dit topic geloof ik. Links het vruchttrosje met naar rechts het blad. En hier het uiteinde van de bladsteel met de bloempjes... De andere "Dancing With Smurfs" heeft ook kuren. Die gaat bloemtrosjes maken midden op de bladsteel... En m'n "MoneyMaker" heeft besloten zich te splitsen om mij bij het dieven te verwarren. Soort tweeling... denk dat ik ze maar laat gaan, geen idee wie de dief is en wie niet. Op 26-6 zag ik een afwijkend bloempje... fasciatie... En gaat daar nou ook een hele rare tomaat uit groeien? Deze doen tenminste normaal... "42 Days" en hebben nu de grootste tomaatjes hangen. Kas rechterkant (geplant op 8-6): Kas linkerkant (kort geleden in de grond gezet): En het midden van de kas, daar staan er nog een paar heel zielig in P6 en een paar in iets grotere potten (samen met wat Nicandra, had ik toch gezaaid en schijnt te helpen tegen witte vlieg i/d kas) De Wapsipinicon Peach... lekker grote plant dus hopelijk een aantal tomaten van deze lekkerste tomaat ooit! En nu moet ik dan wél eerst zaad winnen en niet de tomaten gelijk opeten... Quote
Brutus Groenus Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Brutus: Kun je ze niet gewoon in je "fotokijkprogram" draaien? Ik doe dat gewoon in Windows Fotogalerie.foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html [off topic]Jawel hoor, en anders heb ik ook wel Photoshop of GIMP o.i.d. Maar dit is via de tablet en daar zit geen van alle op Maar misschien is het nuttig om een korte How To te plaatsen (sticky) voor de img rotate code. Aangezien meer mensen scheve foto's plaatsen [/off topic] Quote - word geen slaaf van je bezit -
loes Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 die heb ik al ergens geplaatst. als ik er tijd voor heb wil ik dit weekend wel een nieuw topic aanmaken met alle mogelijkheden op een rijtje. het makkelijkste is altijd nog je camera recht houden (horizontaal, landscape) en niet kantelen. Quote
Erny Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Volgens mij legt Jorg dat op pagina twee van dat topic toch uit? Of is dat niet duidelijk genoeg? Quote
mariellexxx Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Misschien overbodige info, maar ik heb op mijn telefoon het appje photo editer gedownload, elke foto die ik hier op het forum zet, open ik eerst in die app (hij opent alle foto's direct al goed qua rotatie), en dan sla ik ze op in de photo editer map, en vanuit daar load ik ze up naar dit forum.Werkt prima! Af en toe mapje leeg maken voor beter overzicht en je hebt er verder geen omkijken naar. Kan dus ook op tablet komt uit de play store. Verder zijn hier alwel 2 tomaatjes geel aan het worden!Iemand enig idee of ik ze dan nu al kan oogsten? Ze zijn nu 2 dagen al geel (cherry tomatenmix) Quote
henkg Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Morgen ga ik het nu favoriete plekje van de kat aanpakken. Jammer voor hem, maar er zijn ruim voldoende andere plekjes. Je ziet het al aan het bordje, dit gaat over tomaten.2x Balkonstar5x Roma2x Rose de Berne (al eerder verwijderd)2x + 2x Fruitlent “resistente” tomatenAllemaal ziek, met de dag werd het erger, wel langzaam.Dit jaar dus geen verse tomaten, geen ingevroren tomaten, geen rode en groene chutney.En een waarschijnlijk chagrijnige kat. Jammer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Marielle, zet die informatie even in het scheve foto topic. Dan is het tenminste terug te vinden voor mensen die hetzelfde probleem hebben. En een tomaat kun je plukken als ie RIJP is. De kleur zegt niet zoveel daarover. En twee dagen geel is niet echt lang. Het is geen Fastfood. Henk, wat jammer zeg... dus ook die Fruitlenttesters waren aangetast? Welke letters had jij? Quote
Brutus Groenus Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Dan heb ik niet goed gekeken Enry Maar ze zijn nu gedraaid Quote - word geen slaaf van je bezit -
mariellexxx Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Marielle, zet die informatie even in het scheve foto topic. Dan is het tenminste terug te vinden voor mensen die hetzelfde probleem hebben. En een tomaat kun je plukken als ie RIJP is. De kleur zegt niet zoveel daarover. En twee dagen geel is niet echt lang. Het is geen Fastfood. Dankjewel, heb hem in het scheve topic gezet.Oké, dan laat ik ze nog heel even hangen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.