Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Groene Hotsauce. Lekkere frisse versie.

Met nog groene en gele Oro de Equador, wat Madamme Jeanettes en een paar Aribibi Gusano.

En verder limoen, citroengras, gember, laos, limeleaves, knoflook, ui, z/p, groene paprika, komkommer, blik ananas, palmsuiker en een beetje munt.

Heerlijk sausje geworden (jammer alleen dat de helft weer verloren ging door die stomme blender (zie De Klaagbaak).

Geplaatst:

Met de aanwijzingen van Mellie (die thuis bijzonder aangenaam fruitleer heeft), ben ik nu mijn passievruchtenpulp buiten aan het drogen. En zowaar, na een dag in de zon, is het nu een heel erg kleverige plaksubstantie. Op de een of andere manier vind ik het maar wat spannend.

Ik heb goede hoop dat het eindigt als echt fruitleer. Als dat zo is, dan waag ik me aan een wat groter plakkaat.

BC64A698-3985-4736-8485-E14D7CFCF8E852561513833888.jpeg

7E21CA3F-3DAB-427E-8CB7-DDF8061E1A4094071513833892.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Zojuist twee potjes gevuld met Rosella bloemen op siroop. De siroop gemaakt van wat limoensap en suiker. Nu wachten tot ik een goede gelengenheid heb om ze te gebruiken in een glas champagne ( door de bubbels gaan de bloemen mooi open). Laat oud en nieuw maar komen!

Geplaatst:

Ik hoop dat het naast leuk ook lekker is! We gaan het zien.

Vanmiddag wil ik vriendelijk aan de buurman vragen of ik nog wat van zijn Rosella-knoppen mag plukken (hij heeft er heel veel), want ik wil eigenlijk nog een potje inmaken en meenemen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

En het eerste ingemaakte potje Rosella-knoppen is alweer aangebroken. Zo makkelijk gaat dat.

127C7372-7508-4E2B-8E6B-938510FEAA2021791515254912.jpeg

Geplaatst:

Mooi zeg! Proost

Hier hangen de allerlaatste pepers - op 1 na eindelijk rood geworden - boven de radiator te drogen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een emmer gemalen buikvet gekregen van een een boer uit het dorp die aan t slachten is. Heeeeel langzaam uitgebakken en 2,5 liter saindoux plus een kilo grattons ( minikaantjes) overgehouden voor over de paardenbloem- of andijviesalade ( probeer het maar eens, die gloeiendhete grattons over de klaarstaande salade gieten en meteen eten ) De kaantjes los ingevroren in de vriezer.

Begonnen met de jam van de tientallen kilo`s fruit uit de vriezer te maken, gisteren bramen bananen jam en mirabellen met citroen en sinaasappel.

Vandaag kersengelei met rode peper en kardemom.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik keek terug in deze berichten en zie dat ik op 6/10/17 augurken had ingemaakt op zijn cornersmith. Veel te zoet Nasr mijn smaak. Had er wat peper en puur azijn bij gegoten. Vandaag maar eens geproefd. Ik durfde niet... uitstelgedrag.

Maar lekker! Kennelijk vind ik minder zoet toch beter smaken. Ben blij dat het geen weggegooide moeite en spul is! Jeej

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bleek ik een zak met zomerfruit in de diepvries te hebben. Net wat ik nodig had voor een feestje. Saus gemaakt voor boven op de merengues. Vervolgens vergeten met alle drukte... dag erop geproefd. Blij dat ik het was vergeten, want dat zomerfruit was het zuurste wat ik in tijden in mijn mond heb gehad.

Brrr echt zó zuur!

Opnieuw op het vuur gezet en met suiker en een vanillestokje jam van gemaakt. 2 potjes geworden. Gisteren geproefd en geslaagd. Smaakte prima!

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Poging tot het verwerken van de rabarber-overvloed; 2,5 kg werd rabarber-vlierbloesemjam, rabarberwodka & rabarbercrumble.

Niet dat je ziet dat er iets geoogst is overigens, die rabarber gaat als een malle dit jaar

Geplaatst:

Knoflookprut!

Dit zijn mini potjes hoor. De prut word gemaakt van de bloemstengels van knoflook. Met olijfolie, een klein beetje zout en ik heb een heeeeel klein beetje citroenzuur erbij gedaan.

Het is erg lekker....wel heul erg knoflook! Word hier vandaag net gezoend!

Idee is niet van mezlf maar van Eemlook! image28601527531392.jpegimage34821527531397.jpeg

Geplaatst:

Oei lekker rabarberjam!!!

Ik heb net kersenjam gemaakt van kersen uit de boom van mijn oom. Heb deze keer de Biovegan Konfitura gebruikt heb de bio winkel, bio citroensap en diksap vd jumbo (helaas geen bio, maar wél zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen).

Hij smaakt heerlijk moet ik zeggen Had liefst nog meer gemaakt maar vond ruim één kilo kersen ontpitten wel ff prima haha

Geplaatst:

Oef, dat is jammer Indy! Hier wordt veel ingevroren..vooral asperges eigenlijk. De Tay-, Loga- en Boysenberrys beginnen af te rijpen dus dat wordt confiture deze week..met de fijne potjes van Ciska

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Balen @Indy inderdaad! Mijn zusje heeft dat ook. En ook bij kiwis en ananas trouwens. Jij?

Hier komen de aalbessen ook op gang. Einde vd week een potje inmaken.

Aardbeien had ik ook in willen maken, maar we vonden ze gewoon te lekker en hebben dus kilo's van die knaapjes achterover gewerkt de afgelopen weken. En nog vind ik het jammer dat de eerste grote golf voorbij is. Mmmmm.

Blauwe bessen blozen ook al (voor zover je blauw kan blozen), dus met wat mazzel aalbessen / blauwe bessen jam.

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...