Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De Pompoen en de Meloen een dikke maat grotere pot gegeven. Nog wat tomaten maatje groter gegeven.

Weer véél gekropen. ...... onkruid .... onkruid .... onkruid.

Oja. en aan de perzik staan schudden. Veels te veel perkels dit jaar.

Geplaatst:

Zelf niet veel gedaan maar wel laten doen.

Het laatste stukje is omgewerkt en daar ben ik heel content mee.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ha,

Fijn Willy, dat je zo goede hulp krijgt. Dan kun je toch nog van je tuin genieten.

Vanwege de regen heb ik nog niet veel gedaan. Zometeen is het uren droog en ga ik palen zetten, beton storten en beitsen. Zin in!

Gwen

Geplaatst:

Stukje omgespit er stond daar nog veel gras, de helft van de prei eruit gehaald en ook maar weggegeven want ik weet niet waar ik er mee moet blijven, krop sla geoogst voor morgen en ook rabarber. De rabarber ook maar groot gedeelte van weggegeven aan de buurvrouw van mijn moeder. Asperges gestoken.

En ik wou nog zoveel meer doen maar de tijd gaat zo snel. Vanaf maandag lig ik er enkele dagen uit, kleine operatie aan mijn rug maar mag geen inspanning anders springen de hechtingen.

Geplaatst:

Vanmorgen alles onkruidvrij gemaakt en de tuin een beetje omgewoeld. Diverse bietjes (6 stuks) eruit gestoken en snijbonen van de stronk af gesneden, 15 paprika's geplukt.

Verder rode kool-, broccoli-, boerenkool-, pastinaak-, koolrabi- en pepino zaden gezaaid.

Geplaatst:

Vol goede moed de peper in terraspot gezet tegen de Zuid-West gevel, hopende op mooie warme dagen. Pompoentjes en courgettes op de plek van bestemming gezet in halve PETflessen met een slotgracht verpulverde eierschalen er omheen. Bijna allemaal dan, ik hou er wat achter de hand voor als de slakken tóch toeslaan. Meteen ook maar een klimrek voor de kleinere pompoenen klaargezet, alleen nog dwarstouwtjes spannen (schaar vergeten.. zucht). Struiktomaten naar de tunneltjes op de volkstuin gesleept, maar helaas geen tijd meer om ze in de grond te zetten dus die overnachten nog in hun potjes. Stukje grond waar de tunnel met meloen komt afgedekt om voor te verwarmen, de meloen blijft nog fijn even binnen.

Jonge druivenplanten aangebonden in de achtertuin en de veelbelovende bloemknoppen van de wat oudere soortgenoot bewonderd (8 trosjes tel ik nu, jeej!)

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Gisteren ook even aan de gang geweest. 's Ochtends een ruildag op een ander complex, na daar naartoe gefietst te zijn en nog boodschappen te hebben gedaan was ik al wel weer redelijk moe. Toch nog naar de tuin 's middags. De amsoi en een aantal voorgezaaide stambonen uitgeplant, de palen voor geplaatst waar het gaas van de zwarte bonen langs komt (tang natuurlijk niet bij me om het gaas te kunen knippen), de twee "tipi's" voor de cucamelon en marketmore komkommer geplaatst, wat compost op het pompoenenbed gemikt en de nieuw gekregen citroenoregano's en winterharde tijmplantjes uitgeplant. Daarna nog het een en ander aan zaden bewaterd met een gieter want de kraan heeft een probleem en zowaar weer eens foto's gemaakt voor een blogupdate.

Ook heb ik twee ondergrondse gangen die steeds opnieuw gegraven platgelopen, een van de paden waar een boel gras was gaan groeien netjes gemaakt en... ben ik tot de conclusie gekomen dat de tuin groter is dan mijn tekening van de tuin en ik dus 1 bed extra heb waarop nog niets gepland staat! Dat is nog eens een leuke verrassing. Een minder leuke verrassing was dat de koninginnewesp gewoon weer een nieuw nest aan het bouwen was in mijn gereedschapskist, dus die heb ik weer verwijderd.

De herfstframboos begint knoppen te krijgen op het oude hout, de aardbeien staan nu volledig in bloei en sommigen beginnen al aan te dikken. De knoflook is nog steeds wat geel, maar ik heb ze eens goed gecontroleerd en gelukkig geen roest gevonden.

Geplaatst:

Aardappelen gecultiveerd tussen de buien door en wat patentkali gegeven.

Gewied, kweekgras uitgestoken/getrokken.

Hazelaar bonenstokken uit het wild geknipt en bij geplaatst, de helft stond er al, 8 hokken gemaakt in één rij.

In het midden van die rij na diep losmaken schorseneren gezaaid.

Tussen de stokken ijsbergsla uitgeplant.

Nu ga ik thuis sperziebonen voor twee hokken, pronkbonen ook voor twee en kapucijners ook voor twee hokken voorweken.

Komkommers voor de overige twee hokken had ik al gezaaid, die kunnen er deze week in. Die komen tussen de verschillende pulgewassen in.

In de kas heb ik de kaskomkommers uitgeplant, evenals paprika, pepers, tomatensoorten op hun plek.

Gele courgettes in grotere pot om komende week buiten uit te planten.

NZ spinazie uit de overwinterpot in de kas uitgeplant buiten.

Tien minuten geschuild in het schuurtje vanwege een plensbui.

Geplaatst:

Jij hebt hard gewerkt! Maar wat zeg je nou: heeft die NZ-spinazie de vorst van 20 april in de kas overleefd?

Wist niet dat het een vaste plant is

Hier grasmulch, die flink was gaan broeien, tussen de aardappels verspreid.

En een paar roze meldetjes die vanzelf op waren gekomen, bij elkaar gezet

En een aardbei ontdekt, die ontsnapt was bij het wegknippen van de eerste bloemtrosjes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Vandaag was de mais aan de beurt, die net als verschillende soorten bonen, yaconwortel en mierikswortel hun plekje in de tuin hebben gekregen. Verder ook de eetbare daglelie en boomspinazie geplant, marjoraan gezaaid en Japanse gember geplant. Voor straks nog een restje van verschillende bloemzaden willekeurig op een leeg plekje uitstrooien. Dan zit de dag er weer op geloof ik.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

@Speets, de NZ spinazie is alhier niet echt een vaste plant gezien het klimaat, maar zaait zichzelf uit. In een pot had ik al het nieuwe zaaisel van dit jaar (vorig jaar daar wat van de plant met zaden in gepropt) in een grote kas op het werk, op 1½ m hoogte. Daar heeft die bewuste nachtvorst nauwelijks toegeslagen.

Ik heb het gelezen van jouw grasbroeisel, daar had je mooi een kas mee kunnen verwarmen.

Geplaatst:

Jammer genoeg niet zo veel kunnen doen dit weekend.

Maar net toch nog ff snel de eerste courgettes en pompoenen uitgeplant.

Geplaatst:

Vanmiddag een regel stamslabonen gelegd. Mijn witte dahliaknol weer geplant. Afrikaan en parakers gezaaid. Vier kropsla uit koude bak in volle grond geplant.

Geplaatst:

Tomaten tunnel geopend, daarna een flinke wandeling gemaakt.'s Avonds tunnel weer dicht en nog wat gewied. Onkruid schiet de lucht in met die warmte en dat vocht. Gezien dat de preitjes in een week tijd in dikte verdubbeld zijn. Flinke bult gedroogd grasmaaisel ontdekt en daarvan twee wasmanden vol naar de tuin gesleept.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Heeeeerlijk in de tuin bezig geweest zonder huilende peuters of baby! Wat waren ze zoet en mama kon lekker haar gang gaan. Mijn pepers buiten gezet, de wedstrijdtomaten, cherry tomaten en tomaat Pipo (love the name!) in de volle grond gezet.

5 Wedstrijdtomaten in de kas (kasJE, Tis niet zo groot) gezet samen met 1 komkommer.

Veel onkruid gewied, wat sla verspeend en de doperwtjes en sojabonen in de volle grond gezet, nadat ik er een amateuristisch klimwerkje bij had gezet. Kortom: superproductieve dag en hoop op nog heel veel dagen met zoete kinders die dit mogelijk maken

Geplaatst:

Een door de woningbouw vanwege renovatie afgedankt schuurtje van 4 panelen hout, 4 betonnen funderingen en 3 dakplaten verplaatst van de moestuin (waar ik het schuurtje had willen plaatsen) naar de educatie weide (waar het schuurtje meer nodig is om lesmateriaal droog te kunnen bergen bij regenbuien). Enfin, een schuurtje had ik al, en dit is puur een goede daad naar de collega's toe. Alles voorbereid, fundering geëgaliseerd en waterpas gelegd. Woensdag a.s de wanden rechtop zetten, vastschroeven , dakpanelen erop en klaar.

Geplaatst:

De stamtomaten geplant. Woensdag gaan de struiktomaten de grond in.

Sinds gisteren staan de paprika's en pepers af te harden. Die vinden de zon leuk. Hebben helemaal geen last van dat zonlicht. De tomaten daarentegen hebben hun tijd wel genomen om af te harden.

Geplaatst:

gewied, rest dille bij tuinbonen uitgeplant, boomspinazie en pluksla uitgeplant, koolrabi uitgeplant, gezien dat de zuurkoolkoolzaai weer niet lekker gaat (fout zaaigrondje?)

onderkant kasje gemonteerd met schoortjes verkeerd om

(raden wat de RobO vandaag gaat doen....)

Geplaatst:

Zo goed en zo kwaad als het gaat, meer kwaad dan goed,op een halve dag toch een beetje buxushaag geschoren.

Ben er nu wel ziek van en geveld in de zetel.

Bazin tegelijk kwaad op mij en content dat er iets gebeurt.

Vrouwen hee.

2017051612225973141494930829.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Vandaag vrij, klant belde af en heb ik maar lekker vrij gelaten vandaag ....

Maar om nou te zeggen dat er veel gebeurt ?

IMG163392141494942518.JPG

Geplaatst:

hier nu ook Bit! (na 5 uur sleutelen met scherpe randjes aluminium en een pot verf voor de thuisschuur... )

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...