Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2017: tomaat Noire de Crimée

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tja, dat maakt Google vertalen ervan. Is de vertaling van Frans naar Engels (er staat foutief Frans > Nederlands).

Zie Vreeken's zaden: 'Zwarte Krim' / 'Nero di Cremea' / 'Black Krim' / 'Noire de Crimée' (resp. Nederlands, Italiaans, Engels en Frans).

Wij doen graag een beetje gewichtig en geven er een buitenlandse naam aan.

Zo ook met de teeltwedstrijd van 2013, de kievitsboon (op zijn Nederlands). Werd 'borlotto' genoemd, maar dat was een beetje fout Italiaans, het zou 'Borlotti' moeten zijn... Erg? Nee toch? Als het beestje maar een naam heeft!

Geplaatst: (aangepast)

Volgens Tomatoville is de black krim niet noir de crimée. Voor zover dat men een ras kan bepalen...

aangepast door Gast
Geplaatst:

Mijn winnaar staat al in de kas te groeien. Het is een van deze vier Degene voor buiten, later gezaaid is een onogelijk ding, maar hij zal wel bijkomen.

Vergeten jullie niet de eerste 4 trossen weg te knippen?

2017041915304331661493221315.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik kom er net achter dat ik iets te fanatiek tomatenplantjes en dus ook wedstrijdtomaten heb weggeven. Heb nu nog maar 2 wedstrijd tomaten staan, waarvan 1 er ook niet echt heel goed uitziet.

Maja, 1 goede is genoeg om te winnen .

Geplaatst:
Vergeten jullie niet de eerste 4 trossen weg te knippen?

oei zo weinig ? Ik dacht gehoord te hebben bij paprika als richtlijl eerste 10 bloemen verwijderen en tomaten zelfde om ook sterke planten te krijgen maar dan i.p.v. bloemen trossen . Je moet toch een sterke plant hebben als kampioenplant ?

Geplaatst:

inmiddels alle tips opgevolgd

tomaat-geel75571493385404.jpg

ik heb het gevoel dat ik ga winnen.....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
Ah, het is dus een wedstrijd wie de leukste thuis is?

Ben zéker de leukste thuis niet. Maar het is wél een wedstrijd

Vanmiddag even langs de tuin gereden. Ze hebben het deze week prima gehad in de kas, waarvan de deur nu op een kleine kier staat, want het is 's nachts nog wat fris. De 1e bloemen in aanleg verwijderd.

Geplaatst:

Voor zover het voor mij een wedstrijd is zal het meer om een strijd tegen het klimaat gaan, als ik al tomaatjes krijg zal ik mezelf als winnaar zien.

Tot nu toe heb ik twee keer een paar zaadjes gezaaid maar nog geen ontkieming meegemaakt. Meestal is ontkieming niet echt het probleem hier, meestal is dat pas als het spul naar buiten moet.

Van 't weekend maar weer wat zaaien. De temperaturen zijn tot nog toe winters geweest, we hebben in Friesland nauwelijks de dubbele cijfers gezien, maar het kan ook ineens zomaar zomer zijn. Vorig jaar was het koud in Maart en April, en in Mei was het patsboem zomer. Jaren daarvoor heb ik niet meegemaakt, zat ik elders.

Geplaatst:

Ik had niet nog niet veel gepost... Behalve dat ik mee ging doen . Mijn eerste plantjes staan op zolder en doen het erg mooi... Worden wel wat lang en slungelig...

Ze doen het beter en sneller dan mijn anderen tomaten plantjes op zolder...

Heb vanmiddag nog een paar zaadjes gezaaid. Ik ga een paar in de moestuin zetten en een paar in de achtertuin

Wedstrijd plantjes moet je wel vertroetelen natuurlijk en in de achterstuin gaat dat vast het makkelijkst b06a857717a8dd0b85ee637c3294a3c5.jpg93ccc95211387e4d58c55f5eeb214341.jpg

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Geplaatst:

@annvisse

Die plantjes staan veel te donker en te warm. Ik zou ze zo snel mogelijk alleen in een P9 potje zetten en dan heel diep. Daarna een lichtere en koudere plek.

Mijn 2 plantjes heb ik gisteren ook onderin een p9 gezet en koeler gezet. Zagen er i.i.g. beter uit dan de planten van annvisse.

Geplaatst:

Ik ga met Hoekman mee, de plantjes hebben meer licht nodig, veel meer licht! Overpotten en tot de eerste blaadjes in de grond zetten èn op een lichtere plaats zetten, zou ik ook doen.

Mijn twee plantjes doen het nog goed, ze groeien gestaag. Blijven wel achter in groei in vergelijking met mijn andere vleestomatensoorten.

Binnenkort maak ik wat foto's en post deze.

Geplaatst:

Dank heren(denk ik?)! Dit is pas mijn 2e jaar echte moestuin. Tomaten planten groeiden altijd wel gewoon bij mij

Dit is de eerste keer dat ik ze voorzaai binnen. Ik weet niet welke maat p9 precies is... Maar had ze vandaag al even naar buiten gehaald om af te harden. Zou ik ze al in een koud kasje kunnen zetten? Of is dat te koud direct?

Ze zitten nu per plantje in een grotere pot.

13076439e1ee19db32680fe819b5f9ee.jpga5d9444729a5e0e338c89e701a7b4e63.jpg

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Geplaatst:

P9 is een speciaal formaat potje. Daar heb ik er niet veel van, dus ik plant de plantjes altijd over in yoghurtemmertjes. Werkt net zo goed, neemt alleen meer plaats in (want iets groter dan P9).

1665231493549103.jpg

(voorbeeldfoto van vorig jaar)

De plantjes tot de eerste blaadjes in de grond zetten, want dan vormen zich extra wortels en dat kan nooit kwaad.

Het hangt van de temperatuur af of ik de planten al buiten zet of niet. Vandaag is het zonnig en warm (20 graden), dus de planten verhuizen dan overdag naar buiten. 's Avonds koelt het snel af en kan het nog behoorlijk houd worden, dus dan verhuizen de planten weer allemaal naar binnen. Het hangt van de nachttemperatuur èn de grootte van de plantjes af of ze al definitief 's nachts buiten kunnen blijven in de serre of niet. Jouw plantjes vind ik persoonlijk nog veel te iel ogen, die zou ik nu nog eerst sterker laten worden, alvorens ze definitief de serre in kunnen verhuizen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...