Nedlets Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Ik heb hier al veel plantjes in de kas staan, wel nog in kleine potjes maar toch. Het zijn er teveel om binnen te laten staan. Angstvallig hou ik het weer in de gaten of het niet gaat vriezen. Volgens de weersverwachtingen kan het hier woensdag 2 graden gaan vriezen. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ze hier zonder kleerscheuren door komen? Ik heb maar een kleine polycarbonaat van 200x250cm. Ze staan nu op een stelling op rond de 130cm hoog. Kan ik de plantjes het beste zo ver mogelijk in het midden zetten? (De zijkanten koelen eerder af lijkt me?) En dan op de grond of zo hoog mogelijk? Warme lucht stijgt, maar het gaat hier om wel of niet vriezen, en dan kan het misschien zo zijn dat ze op de grond op rubberen tegels net wat warmer staan dan op een meter hoogte? (Ervan uit gaan dat er een laagje ijs op de polycarbonaat platen komt.) Ik heb ook verschillende technieken gezien met bloempotten en kaarsjes, olielampjes. Maar hoe effectief zijn ze? Hoeveel moet ik er plaatsen? Ik dacht bijvoorbeeld om ze in het midden op de grond te zetten, iets van een zeil erover te spannen (kas in kas). En dan daarin op gepaste afstand twee olielampjes. Of gewoon niet de rompslomp aan gaan en ze naar binnen verplaatsen? Al moet ik dan wel gaan slepen , en ik weet niet of er nog meer nachtvorst aan komt. Ik heb wel plek binnen, maar dan zonder daglicht. Quote
DannyL Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Als je het 's nachts redelijk warm wil houden heb ik nog wel een andere tip. Stook een paar bbq briketten heet, en leg ze in een metalen bak of stenen bloempot.Leg daar een paar nieuwe brikettten op. Je kasje zal uren tussen +15 en +25 graden zijn Dat heb ik met mijn kleine kasje toendertijd ook gedaan, en dat werkte prima Quote
paddestoelengek Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Danny dat is een supertip Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
SuusP Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Het lastige is dat het ook vrij bewolkt lijkt te worden. Dus ook overdag zal het in het kasje redelijk koeltjes zijn. Jammer, want anders zouden veel emmers of gieters met water wel kunnen helpen om de opgedane warmte ´s nachts af te geven. Nu moet je idd wel aan de slag met zelf warmte toevoegen door kaarsjes / branders / briketten en weet ik wat. Mijn inschatting is dat alles op 1.30 hoogte veiliger is dan op 10 cm van de grond. Koude lucht zakt naar beneden. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
henkg Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Als het bewolkt is, is het verschil tussen de temperatuur op 1,5 meter (de "gewone"temperatuur) en de temperatuur op klomphoogte meestal kleiner, kleiner dan bij een heldere (na)nacht. Ook de wind speelt een rol: helder en vrijwel geen wind: grootste verschil tussen beide temperaturen. Hiermee zeg ik niet expliciet dat het wel zal meevallen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Glenn1ap Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Ik las ergens over een led licht slang, geeft ook veel warmte af. Beetje veiliger dan spelen met vuur Quote
paddestoelengek Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 led licht slang, geeft ook veel warmte a led is zo energie-zuinig omdat het juist zo min mogelijk warmte produceerd Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Glenn1ap Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 led is zo energie-zuinig omdat het juist zo min mogelijk warmte produceerd Probeer maar eens nuja het licht zelf is niet echt aangeraden snachts of miss kan je het afplakken? Quote
Bit Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Een van de wat oudere topics die hier over gaan. Zijn er zo'n 42 topics met dit thema : verwarming-met-bloempotten-en-waxinelichtje-t8196.html Quote
pippi Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 Wat betreft de kas maak ik me geen zorgen, daar staat alleen maar spul dat wel een graadje vorst kan hebben, maar mijn kleine aardappelplantjes op de volkstuin... Ik ga ze morgen allemaal een extra laagje stro geven, en als die buienradar (wat vaker gebeurt) de voorspelling voor de nachttemperatuur komende week opeens aanpast van 0 naar -5 ofzo, dan ga ik er vliesdoek overheen gooien. Quote
SuusP Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 Goeie pipi! Ook de bijna bloeiende aardbeitjes wordt opletten geblazen. Maar inderdaad, voorspelling kan nog wel paar graden veranderen. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Nedlets Geplaatst: 15 april 2017 Auteur Geplaatst: 15 april 2017 De bloeiende aardbeien ook? Nee toch? De aardbeien zijn toch wintervast. Dat wordt een hele volksverhuizing dus. Quote
Goldfish Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 De planten zijn winterhard maar afdekken bij strenge vorst of lange aanhoudende vorst wordt wel aangeraden. Planten in potten zijn vanzelfsprekend ook gevoeliger dan exemplaren in volle grond. De bloesem is zoals zo vaak wel kwetsbaar voor vorst........ Ik weet niet waar de grens ligt bij aardbeien, maar dat zal ongetwijfeld wel wat lager dan dat van kiwi-achtigen (-0,5c) zijn en ook warmer dan de grens van honingbessen (-7c a -8c). Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 Hoe zit het met vorstgevoeligheid van druiven, ,aronia, blauwe bes en appel? Quote
boomknuffelaar Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 Bestaat er een topic over welk maatregel meest effectief is? En uiteraard kostenefficient. Vraag me bijvoorbeeld af of een vliesdoekje beter is dan noppenfolie omdat de ene duurder dan de ander is. En of deze herbruikbaar zijn... Quote
paddestoelengek Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 De bloeiende aardbeien ook? Nee toch? De aardbeien zijn toch wintervast. aardbeiplanten zijn winter-hard-vastmaar als het behoorlijk vriest terwijl er zich bloesem heeft gevormd kan je oogst aardig worden gereduceerd Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Bit Geplaatst: 15 april 2017 Geplaatst: 15 april 2017 Bestaat er een topic over welk maatregel meest effectief is? Ja hoor, daar zijn topics over ( zoekfunctie ) Quote
Tikketim Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 En hoe zat het met die vorst ? Ikzelf heb nog geen tomaten en andere zeer vorst gevoelige planten buiten staan. Maar ik heb wel gemerkt dat er vanochtend wat water bevrozen was. Het heeft hier dus wel wat gevrozen. Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
SuusP Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Minimumgrondtemp. hier: -4C. Tomaatjes naar binnen gehaald vannacht, maar kwam pas laat thuis dus niet meer op de tuin geweest om de aardappels af te dekken... als dat maar goed is gegaan Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Daktuin Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Hier was het in het ene foliekasje -0.7 en in de ander -1.1. De tomatenplanten heb ik erin laten staan en lijken nu nog prima. Ik ben benieuwd of ze komende nachten doorkomen. Quote
henkg Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Het zekere voor het onzekere genomen, hoewel het hier in het zuidwesten wel mee zal gaan vallen (?)Dus maar even als inpakkunstenaar Christo beziggeweest:^ Aardbeien afgedekt, want de Elsanta's bloeien al(Aardbeien nog zonder knoppen / bloemen kunnen uitstekend tegen een aantal graden vorst) ^ Klimaatdoek voor de Friese geeltjes ligt al klaar, nu naar binnen, even wachten tot het weer droog is ... [Edit]: gedaan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Ik heb de tomaten gisterenavond opgehaald en dus uit de koude kas genomen, op 1 na. Ter check. Voor mij voor het eerst tijdens het hebben van een kas, dat ik zoiets doe. De verwachting is toch best wel koud. Vanmiddag bij het betreden van het kasje was het er binnen 34gr. Deur had ik gisteravond dan ook voor het eerst gesloten, met het zonnetje er op wil dat wel. Temperatuur afgelopen nacht tot + 0,9 gr gezakt. Toch hoor. Eind van de week gaan ze weer lekker naar de kas. Geen zin in die zooi in huis. Het is dat het de wedstrijdtomaten zijn Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Hier heeft het fiks gevroren vannacht. De walnoot en alle kiwi`s zijn bevroren, en wel zodanig dat al het blad verloren is. Ook de nieuwe kiwi die ik had ingepakt in vliesdoek.Ik de kas heb ik al tomaten en die heb ik er gelaten. Ik had een ledslang rond de planten gelegd, en de temperatuur is niet lager dan 2, 6 graden geweest, dat hebben de planten goed doorstaan.Ik ben wel erg verdrietig van de kiwi en de walnoot en waarschijnlijk ook het meeste fruit: de kersen, de reine claude verte en de mirabellen stonden al in de bloei...de appelbloesem vrijwel open. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Het was frisjes afgelopen (na)nacht. Volgens buienradar:Links: minimum temperatuur (op 1,5 meter hoogte)Rechts: minimum grondtemperatuur (op klomphoogte) Goed te zien is dat op sommige plekken de minimum grondtemperatuur ruim 5 graden lager is geweest dan de minimum temperatuur op 1,5 meter hoogte (de "gewone" temperatuur, zoals gemeld in voorspellingen). En we zijn er nog niet van af. Komende nacht waarschijnlijk iets vergelijkbaars. De meetstations bevinden zich in open gebieden. Misschien is het op jouw plek vlak in de buurt, maar meer beschut / meer bebouwing, minder heftig geweest. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Alime Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Mijn vooruitgeschoven verkenner in de kas heeft het overleefd Condens op het folie in de kas was wel bevroren... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.