Charly Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Gefeli Cupcakeje! @Ann123Ja was ik ook van plan: samen met de courgettes etc. Maar toen ben ik gaan googelen en vond ik: in maart, zaden voorweken in lauwwarm water, en dan onder cellofaan. Maar het is ook mijn eerste keer. Dus uit ervaring kan ik niet putten. Kiek: https://www.onszaden.nl/luffa_cylindrica Quote wees bevriend met kleine dingen
Ann123 Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Goed dat ik dit draadje zie dan. Ik zal ze dit weekend zaaien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Ja Luffa is wel wat trager dan courgette enz. Ik heb afgelopen weekend gezaaid. Ook heb ik gisteren een boel tomaten gezaaid, en van alles verplant in mijn moestuin. Zoals de stekken van zwarte bes die ik vorig jaar heb gemaakt en die zeer goed aansloegen. Nu heb ik ze wat verder uit elkaar gezet en dan kunnen ze volgend jaar naar de fruittuin! En de blauwe bessen heb ik juist uit die fruittuin gehaald, en ze in de moestuin gezet. Want in die fruittuin groeit veel gras onder de struikjes en daar lijken ze niet tegen te kunnen. Ook hipsen er konijnen die er takjes af snoeien dus er stonden al van die gaaskorfjes omheen. EN ik denk dat er woelmuizen aan de wortels vraten. Dus ze waren na aankoop (jaren terug) totaal niet gegroeid Hopelijk nu in de moestuin wel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
xxgerdaxx1 Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Ook hier staat de vensterbank en het washok( daar is het koeler) vol. Sla, brocolli, spitskool, erwten, tuinbonen, spinazie, pepers,tomaten etc. Quote
Mellie Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Volgens de verpakking kan hij vanaf maart gezaaid worden. Half maart, dus we gaan er voor! Courgette table gold gezaaid. Schijnt een bewaarcourgette te zijn met een nootachtige smaak... we gaan zien of ik ze tegen de slakken kan beschermen en daar achter kom. Ook een Italiaanse courgette gezaaid. De haardhoutmand was kennelijk te leeg en derhalve te licht. Met het grootste gemak kon een dreumes deze aan de kant schuiven. En vervolgens midden in mama’s zaailingen graaien. Erg leuk.... Quote
pippi Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Mellie, waar ga je die courgettes laten? Ik ga ze pas over ruim een maand zaaien, anders pas ik straks niet meer in mijn huis. Okee, ik ben van plan om er een stuk 10 tot 15 te zetten dit jaar. Als je het beschaafder houdt qua aantal is het wellicht wel te doen. Ik heb weer een zaaistop ingelast met die komende vorst. Pas aanstaande woensdag kunnen er weer dingen uitgeplant in de volle grond, dan passen er weer bakken met zaailingen in de kas die nu nog op de picknicktafel in de achtertuin staan met vliesdoek en een kap erover, en dan kunnen er weer andere bakken met zaailingen vanuit de huiskamer naar de picknicktafel en dan heb ik weer plek binnen om dingen te laten ontkiemen. Het is een soort van fabriekje dit jaar. Voor mijn gevoel ben ik wel heel erg efficiënt bezig, tenzij er dit weekend dingen doodvriezen, dan loopt mijn hele productielijn spaak. Quote
Nasuada Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Wanneer planten jullie de pompoenen?? En doen jullie dan binnen in de kas of volle grond? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Ik zaai pompoen vanaf ongeveer 20 april ongeveer, in kas. Na half mei plant ik ze uit. Mijn buurvrouw zaait direkt ter plekke half mei. Vandaag 10 nieuwe asperges geplant, 10 x 2 jarige asperge wit soort Argenteuil. Verder halve emmer uitgetrokken onkruid geplant in het kippenhok en longkruid aan de beek. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Claudia69 Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Ik zaai die ook in de tweede helft van april. Dan heb je tegen half mei mooie plantjes om uit te planten. Quote
RobN Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 krop en ijsbergsla in AH potjes, kunnen ze straks in 1x in de grond.Ook nog snijselderij en platte peterselie, en vond nog ergens een zakje bosaardbei zaad, kijken of dat wat doet. Quote Onkruidmanager 1.0
Mellie Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Mellie, waar ga je die courgettes laten? Ik ga ze pas over ruim een maand zaaien, anders pas ik straks niet meer in mijn huis. Vanaf half april denk ik alles op de patio wat wel enige kou kan verdragen. In het zonnetje is het daar overigens bloedheet en alles behalve koud. Dus even opkomen en dan mogen zonnebloem courgette pompoen over een paar weken daar staan bij de dahlia’s. Dan heb ik binnen weer plek voor de soyabonen en de rest van de bonen die ik wil. Ik plant de cucurbitae dit jaar eerder, want alles wordt al 2 jaar opgegeten door slakken. Ik wil dus een fikse plant in de grond zetten. Of een groter diner voor Slak&Co, of mazzel voor mij. Ik moet spontaan denken aan een gedicht van Joke van Leeuwen, Beugelsj. ‘Het wordt sjo mooi, sjo mooi’! eindigt ze. Slaat op een beugelbekkie, maar in dit geval ook uitermate passend voor mijn moeshobby Quote
Spitskool Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Ik deed een rondje kruiden vandaag. De voortuin, waar o.a. mijn kruiden stonden, moest dit jaar op de schop en van de kruiden heeft een flink aantal de tijdelijke nieuwe standplaats het niet overleefd. En zo zaaide ik vandaag kerrieplant, vast bonenkruid, oregano, salie, rozemarijn en tijm. Omdat het kan, heb ik ook nog wat blauwe koolrabi gezaaid. Hoppa! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
pippi Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Vanaf half april denk ik alles op de patio wat wel enige kou kan verdragen. In het zonnetje is het daar overigens bloedheet en alles behalve koud. Oh, dat klinkt als een fijn plekje waar je inderdaad veel vroeger de warmteminners kan neerzetten. En mooi gaat het worden! Ik wil nog niet aan slakken denken. Vandaag voorgezaaid: andijvie, perpetual spinach, nog een lading Turkse spinazie en de spitskool 'Filderkraut': https://www.vreeken.nl/175500-spitskool-filderkraut Spitskool wil bij mij nooit zo lukken, dus ik dacht als ik nou iets zaai dat kneitergigagroot wordt bij andere mensen, oogst ik er wellicht spitskolen van normaal formaat van. Zo heb ik dit jaar ook radijzen die 10-50 kilo kunnen worden en boerenkool die 2 meter hoog kan worden. Nou, met een beetje geluk moeten dat in mijn geval toch ook wel oogsten van fatsoenlijk formaat worden. Van de perpetual spinach had ik vorig seizoen trouwens een plant of 5, prima bevallen en ik zet er nu wat meer, een stuk of 10-15. Ik vind dat echt zo'n groente - net als de eeuwig moes trouwens - van 'Ojee wat zullen we vanavond eten' en dan pluk je daar een boel van en het kan overal bij, aardappels, rijst, pasta, ovengerechten, noem maar op. Echt superhandig om dat altijd achter de hand te hebben. Quote
Mellie Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Ik had peren gekocht. Heel apart peertje die lekker sappig, maar toch ook hard is. Ze hadden amper pitten, maar na 4 peren hebben we er toch een paar. Toch nog 5 in een potje gezet. En wat denk je? Er steken er 2 een kopje boven de aarde! Haha, vind dat toch wel heel erg geinig. Bart van dit forum zei me wel te willen helpen met enten en wie weet gaat dat eerder gebeuren dan hij (of ik!) dacht. Project Peer bij deze gestart! Quote
Spitskool Geplaatst: 18 maart 2018 Geplaatst: 18 maart 2018 Ik heb anderhalve week geleden toch nog de lemon drop peper gezaaid (omdat mijn andere pepers niet allemaal even enthousiast meededen...) en deze gaat als een dolle! Beter nog zelfs dan de sweet banana pepper die ook al aardig zijn best doet. Inmiddels heb ik weer voorzichtig goede hoop om een flinke voorraad gedroogde pepers voor dit en volgend jaar aan te leggen. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
simonvb Geplaatst: 18 maart 2018 Geplaatst: 18 maart 2018 Nog eens een poging wagen om daglelies voor te zaaien, vorig jaar geen opkomst gehad en weet dus niet of het aan mij lag of aan slechte zaden. Daarnaast ook enkele geurerwten voorgezaaid. Quote
Bit Geplaatst: 18 maart 2018 Geplaatst: 18 maart 2018 Simon ? Is een lichtkiemer he ? Misschien was dat het ding ? Op een beetje warmte ook. Quote
simonvb Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Dat zal het dan zijn, bedankt. Staat nochtans op het zakje om het licht af te dekken dus had ik ze nu weer op ongeveer 0,5cm diep gepland. Heb van twee verschillende zaadleveranciers zaden en bij geen van beiden haal je uit de instructies dat het een lichtkiemer is, zou toch wel mogen. Ik haal ze er vanavond uit en wacht dan nog een maand op betere lichtinval in huis, nu nog schaduw van de buren, vanaf april valt de zon wel ook binnen op het zuidvenster. 20 graden stond dan weer wel op het zakje, dus daar is rekening mee gehouden. Quote
Roysleen Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Tomaat Harzfeuer F1 Cherry tomaat Mix F1Mint Quote
henkg Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Gisteren de 2017 oregano binnengezet, om te ontdooien. Vandaag de bovenste 3 cm afgesneden met een oud broodmes, en de deelplakken opgepot met verse potgrond + wat brekerzand. Restanten zijn apart opgepot, voor de geef.Over een weekje, als het iets minder koud is, mag dit spul weer naar buiten. Een beetje kalk geef ik later wel. Morgen de munt, zelfde procedé. Ik heb al jaren slechts één, gewoon heel lekkere soort.(Alleen tijm zaai ik jaarlijks opnieuw: ik heb liever jonge grijsgroene takjes dan oud hout. Verjongen op bovenstaande wijze gaat me niet goed af). Verder is de eerste knoflookbieslook al opgekomen, slechts 4 dagen na zaaien, binnen. EZO 2017 (Eigen ZaadOogst), nog even afwachten hoeveel procent er gaat opkomen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Claudia69 Geplaatst: 19 maart 2018 Geplaatst: 19 maart 2018 Ik ga straks mijn yacon broedknollen oppotten. Stonden in de kelder (wegens geen koele berging met licht voorhanden) en vinden het blijkbaar tijd om aan het groeien te slaan. Quote
DannyL Geplaatst: 20 maart 2018 Geplaatst: 20 maart 2018 Gisteren de 2017 oregano binnengezet, om te ontdooien. Vandaag de bovenste 3 cm afgesneden met een oud broodmes Morgen de munt, zelfde procedé. Ik krijg spontaan weer hoop met mijn oregano en munt die de hele winter buiten hebben gestaan Bedankt! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.