Anna pansje kevertje Posted February 14, 2018 Share Posted February 14, 2018 Ik heb vandaag de eerste 3 paprika zaailingen van de paprika kaboutermuts overgepot. Het uitkomen van de paprika zaden is wel heel ongelijk bij mij dit jaar deze baby's zijn nu 3 weken oud, maar er ontkiemt ook nog zaad van die zaaironde dus dat wordt spannend hier geen kiemtest van te voor gedaan. Uien rode: Roja de Niort en gele: Stuttgarter Riesen na succes kiemtest gezaaid. Evenals de erwten. En een zoete aardappel van eigen oogst die leven begon te laten zien: Taynung 65 in de aarde gelegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted February 14, 2018 Share Posted February 14, 2018 Tomaten gezaaid. Wacht normaal iets langer maar ben begin mei op vakantie en dan moeten ze eigenlijk al in de kas staan. Dus dan maar iets eerder zaaien. ( is wat makkelijker voor diegene die de dieren en planten komt verzorgen) Ook een eerste ronde kolen voorgezaaid. Witte, rode en spitskool en broccoli en bloemkool. En ook nog een paar zaden knolselderij erbij geplant om de tray vol te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted February 15, 2018 Share Posted February 15, 2018 Ondanks dat alles stijfbevroren was zijn er gisteren een aantal tuinbonen opgekomen!! De uien waren ook bevroren, daar verwacht ik niks van dus wat extra tuinbonen gezaaid.Lente, kom maar snel!!! ( zeg ik terwijl het sneeuwt buiten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Het groeit als een malle.verschillende bonen en soorten kruiden en uien. ( rood weer niet opgekomen, was nieuwzakje)Ze staan op vensterbank op het zuiden in wil kamer.Kan ze nu kouder zetten in bijkeuken onverwarmt voor het raam op het noorden.Of nog even wachten of buiten in de kas zetten?De kas mist nog een raam, die heb ik al wel gekocht maar past niet. Waarschijnlijk door de vrieskou is aluminium gekrompen dus voor we gaan snijden wachten we even tot het warmer word. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 De pepers en paprika verpoot en wat dieper gezet. Waarbij opvalt dat mijn biologische paprika zaad van eigen oogst als een idioot groeit en mijn gekochte zaden. ( paprika purple en white ) maar een paar van zijn opgekomen en er een beetje sneu bijstaan.Toch ook paar tomaten gezaaid. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Nas? Bonen? Wist niet dat dat kon?! Ze groeien inderdaad als een gek zie ik! Bij mij vandaag:* boterpeultjes* grijze, roodbloeiende peul* cappucijner: blauwschokker* cappucijner: rozijnenerwt* sla voor in de kas* bietjes en spitskool in de kasMmmmm ik kan alles nu al bijna proeven! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Wat voor een bonen zijn dat dan Nas? Voor de meeste soorten is het echt veel te vroeg hoor. Mijn rooie uien komen ook niet op trouwens... Ook een nieuw zakje. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Dat van die uien had ik vorig jaar ook....heel frustrerend ik had iets van 4 soortjes ( waaronder ook rode uien) en een zakje zaaisjalotten. Niets van alles is opgekomen en toch waren alle zakjes nieuw. Nu voor komend seizoen nieuw reuzenuienzaad gekocht (2 verschillende soortjes) en een zakje uien gekocht via een webwinkel (paille des vertus) en de uien van Appelvrouw( Bedford champ) ik zaai volgens de manier van Charles Dowding, dus ik wil geen giga uien, maar toch wel een formaat van 2 a 3 uien voor een pan vol hachee zeg maar....dus flink aan de maat. Dat moet lukken denk ik met multizaai. Vorige week gezaaid en alles komt intussen mooi op Toch nog een laatste zaai geprobeerd met de zaden van vorig jaar, voordat ik de boel wegkieper...wie niet waagt, wie niet wint. De volgende zaai zal spinazie, doperwten en prei zijn. Ook volgens Dowding. Paprika en pepers zijn inmiddels verspeend naar een groter potje en doen het uitstekend. Nu oppassen met de zaai van tomaten straks eind maart dat er geen teckels bij kunnen, die de boel uit de vensterbank kieperen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Diana vertelde mij dat uienzaad niet te warm wil kiemen, en het buiten in een koude bak prima zou moeten doen.Ik heb binnen de exhibition uit gezaaid tegelijk met walla walla sweet en rijnsburger, en tot nu toe zijn alleen de exhibition uien opgekomen, en 2 walla walla sweet puntjes waren inmiddels te zien.Buiten in de koude kas staat een hele plaat met rijnsburger en walla walla sweet maar nog 0 opkomst. Ok het is de laatste 2 weken ook gewoon te koud waarschijnlijk Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 ik zaai volgens de manier van Charles Dowding Compost maken volgens Dowding en gebruiken als bodembedekker / om in te planten ken ik. Maar wat is ‘zaaien volgens Dowding’? Ik heb wat gemist volgens mij... Zal es terugspitten in het topic. Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Ja nou van de 4 uien die ik weken terug al zaaide (waaronder de wedstrijd-ui) zijn er al 3 heel snel opgekomen en van die rode totaal niets. Ik probeer het nog een keer en anders maar even mailen naar de leverancier want dan is er vast iets niet goed met dit zakje. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Charly,Hij zaait uienzaden met 5 tot 9 tegelijk in een potje ( multitray) wanneer flink opgegroeid met zijn 9en, poot hij ze in de volle grond en dunt hij de hoeveelheid geleidelijk uit naar ongeveer 3 a 4 uien per kluitje zeg maar. En die laat hij groeien tot volwaardige uien. Het uitdunsel gebruikt hij als lente ui in de keuken. De uien worden niet zo groot, maar je hebt wel meer opbrengst op een kleiner oppervlakte...dus mijn reuze uien worden dan niet reuze.....maar formaat softbal vind ik prima... en ach ik had toch zaadjes over, en aangezien Henk ook al aangaf....uienzaad bewaart slecht. Op u tube zijn veel filmpjes van hem te zien over “no dig, explained” daar staat dit zaaien van uien en spinazie ook uitgelegd. Zo en nu houd ik op....hij is niet mijn favo tuingoeroe. ...die eer behoort een ander maar ik probeer zijn methode eens...kijken hoe het bevalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Ha Cis!Wat een fijne toelichting. Tnx! Had het filmpje idd ook al in t uientopic gevonden (ik doe niet mee, dus lees daar wat minder mee). Hij doet t zelfde met bietjes zag ik idd. Interessant om es te proberen! Laten we rond oogsttijd es evalueren Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Lijkt mij een strak plan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 (maak er een topic voor aan ) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Grappig, dat het zaaien van uien dit jaar begint te leven.Naast -uiteraard!- de wedstrijduien heb ik twee dagen geleden gezaaid: Hyskin F1 (van VanDerWal)Een buurman (eerder onbekend met zaai-uien), waar ik mijn overtollige zaailingen aan gaf, is daar ook heel tevreden over. "Mooie uien".En vandaag, als vergelijk, de Stuttgarter Riesen (oud ras) van de Lidl. Bonnetje is kwijt. Op het zakje staat PC1, dus prijs 0,19 (?)Deze (nog geen ervaring mee):In één zo'n zakje zit genoeg voor meer dan een paar uitjes: Ik ben heel benieuwd hoe zaai-uien eenieder gaat bevallen. Misschien (naast het wedstrijd-topic) een apart topic over zaai-uien doen? Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 goed idee over apart topic... Niet gezaaid, wel geplant.....mijn red welsh onion (of liever wat er van over is) veilig gesteld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Nas? Bonen? Wist niet dat dat kon?! Ze groeien inderdaad als een gek zie ik! Bij mij vandaag:* boterpeultjes* grijze, roodbloeiende peul* cappucijner: blauwschokker* cappucijner: rozijnenerwt* sla voor in de kas* bietjes en spitskool in de kasMmmmm ik kan alles nu al bijna proeven! Hahahaha wat een giller....dat was mijn idee dus Ook, dat het veel te vroeg was, dat zag ik ook op de pakjes en heb hier ergens ook de vraag gesteld meen ik.Jij gaf aan dat je makkelijk nu al Tuin bonen kon zaaien en dan in 3 etappe vroeg/midden/laat.Mijn eigen hersencelletjes hebben....BONEN ...onthouden. en ik heb 4 februari vlijtig stamdoppers,spekbonen,stokslabonen groen en zwart,rijspeulen gezaaid.Dusssss hihihi wat onnozel....we gaan zien wat het word. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Ohhhh. Was dát het!! Hahahah. Arme Nas! Arme bonen! Dat was over de app trouwens, en ging over erwten. Dat ik die al ging zaaien. Agossie. Nou als het helemaal niets wordt, de varkens en kippies zijn er vast dól op!Succes! En wie weet staan we wel aan de vooravond van een wereldontdekking op moestuingebied: de Winterboon!Vraag maar vast copyright @Nas aan. Je weet ooit nooit! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carina1966 Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 IIk heb ook zaaiuien naast de reuze uien. Apart topic is leuk idd.Ik heb Rijnsburger balstora. Die heb ik in een bakje gezaaid, samen. Die ga ik uitplanten. En Sturon zaaiuien, en die doe ik oo de Dowding methode. Lekker veel want ben dol op lente-ui.Ik ben erg benieuwd. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Siererwt en doperwt.Een deel zaai ik voor. De rest gaat in de volle grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carina1966 Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Ik heb erwten in de week gezet; die ga ik morgen zaaien. En knolselderij monarch gezaaid in een bakje. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Ik heb mijn tray met drie soorten Bunching onions en vier soorten microtomaten laten vallen... Zucht. Enkele uitjes hebben het overleefd (geen idee welk ras). De tomaten ga ik maar opnieuw zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts