pippi Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Vandaag rode kool, bloemkool, spruiten en de eerste peulen gezaaid. En de tatsoi en bietjes verhuisd naar de kas, op karton en onder vliesdoek, nog best fris voor babyplantjes maar ik heb geen ruimte meer binnen. Er moet dus nog meer naar de kas, morgen gaat de bak met ontkiemende prei en de eerste bak Turkse spinazie ook verhuizen. Ik wilde dit jaar heel veel peulen, en in de planning staan er 4 x zoveel als vorig jaar. Ik heb het uitgerekend en moet nu nog iets van een miljoen peulen zaaien. Nouja, okee, iets minder, maar nog zeker iets van 10 trays van 24 vakjes met twee zaden per vakje. En ik heb nog maar 1 lege tray over. Ik ben voor mijn gevoel stikgeorganiseerd en efficiënt bezig dit jaar (Dowding * yay!), maar toch staat mijn huiskamer al vol met allerlei zaaisels, en kom ik nu al bakken en ruimte tekort. * Hij zet veel dingen een weekje binnen op de vensterbank, maar als je kijkt hoeveel hij half februari al zaait, ga je je toch afvragen hoeveel vensterbanken die man heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 Gisteren een kastanje 'Marigoule' geplant naast een "gewone" tamme kastanje.. genoeg grond van 't plantgat goed los gemaakt zodat 'ie flink wat kan wortelen, voor de eerste keer DCM Vivimus gekocht om in te planten, tamme kastanje houtchips in "donut" vorm er om heen en gelijk ernaast hooi.. hopelijk overleeft dat de winter zo. Daarnaast achterstallig knotwerk van de knotwilgen gedaan, dat wil zeggen een flink aantal veeeel te grote stammen weggehaald, en een viertal geplant om er een groeiende "hut" van te maken (de rest van 't bruikbare wilgenhout even in een cementbak met water gezet). En nog 5 zwarte els (wortelgoed) geplant, ook met die DCM Vivimus en zwarte grond omdat ik wat grond te kort kwam. En de rest blijft nog binnen want 't is al spannend genoeg met al die vorst. al lijkt de olijfwilg 'Sweet 'n Tart' weinig geduld te hebben en begint al te blaadjes te vertonen . Maar mij duurt 't ook allemaal te lang, en veel te spannend om te zien of 't werkt zoals ik 't wens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 Nog geen week geleden tuinbonen, erwtjes en capucijners in de week gezet. Is hard gegaan. Capucijners hebben er zin in!Dus heb ze alvast in de grond gezet. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 De volgende pluk paprika's staat op het modem. Verder stop ik even, want ik kan het allemaal niet meer kwijt en we krijgen blijkbaar aankomende week nog even een poolwinter, dus ik durf even niks meer te verkassen naar de kas. Ik wil dat het lente wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Oude zaadjes van blauw/witte Lupines die uit 't tuincentrum kwamen. 10 in 2 potjes met zaaigrond waarbij de zaden van te voren 24 uur in een glas heet water zijn gedaan, 5 in 1 potje met potgrond, beiden in een bak met water. Ik heb er niet al te veel vertrouwen in, dat dit wat gaat worden.. maar we zullen zien en heb de 14=28 dagen na zaaien in de agenda gemarkeerd (misschien had ik vorige keer niet voor de thermoskan moeten gaan en bleef daar het water veel te lang veel te heet in ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 @Laen. Weet ik niet waar je de info vandaan had, dat je het zaad kan voorweken in heet water ? Ik zou dat nooit doen. Hoogstens lauw, maar gewoon water gaat ook hoor. Zaaien in potgrond en daarna de potjes in een bak water zetten ? Dan rotten de peulen zeker weg.Na voorweken gewoon leggen op 1cm diepte in de aarde, aarde licht vochtig ( niet laten uitdrogen ) en that's it. Staan na een week boven. Tenzij je ze nu buiten zet natuurljk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Hmm dank voor de tip . De vorige keer stonden ze niet in een bak met water.. waarmee ik gewoon een kweekbak bedoel zodat 't water van onder komt, maar toen hield ik 't vochtig van boven. En dat was geen succes.. daar was het water toen heet ja. Nu dus in de kweekbak, al heb nu wel wat water weggelaten inderdaad, en het was heet water maar dat stond al een tijdje, dus dat is wellicht lauw geworden maar zal ik volgende keer wat matiger doen. We zullen zien, ik moet er nog feeling voor krijgen, zaadjes laten kiemen. En iedereen op 't internet lijkt het anders te doen . Overigens deden andere zaadjes in dezelfde tray het afgelopen jaar prima met bijna 100% opkomst dus zo dramatisch was het wateren toen al niet.. dat was boerenwormkruid en kattenkruid herinner ik me net. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Uien verspeend in potjes met brekerszand en potgrond en ze op de patio gezet met een nestje van hooi. Een bak met zaailingen is in de handen van de baby geraakt... de onderste verdieping van mijn Ikea kasje was leeg, maar inmiddels kan meneer zich staande houden en bij de hogere lagen. Hij vindt vermuciliet geweldig om mee te spelen.... Echt heeeel leuk. Het lag overal. Denk niet dat daar nog iets uit groeit. Iemand had veel plezier in elk geval. Ik verklap niet wie. Dus. Kinderen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Die heeft vast al groene vingers! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Ow, Mellie, zonde. Kinders zijn stikleuk, maar al dat bijbehorende vandalisme... Hier had een van de katten een bak met Turkse spinazie buiten van de picknicktafel gekieperd. (Daar staan ze overdag in afwachting van normaal beschaafd weer, zodat ze naar de kas kunnen. De spinazie plantjes dus, niet de katten. ) Ik heb ze allemaal kunnen redden gelukkig. Ik heb vandaag toch nog maar een bak peulen gezaaid. Volgens de planning moet ik er nu nog 12., dus nog 12x24 vakjes x 2 zaden = 576 zaden. Ik geloof nooit dat er nog zoveel in de zakjes zitten, dus dat wordt bijbestellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted February 21, 2018 Share Posted February 21, 2018 Annanastomaten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Gisteren de uien verspeend (heet dat zo?) en zojuist de deno padronnetjes in een potje gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Hier had een van de katten een bak met Turkse spinazie buiten van de picknicktafel gekieperd. Wat is Turkse spinazie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/bonen_peulvruchten_spinazie/sub,2/pid,6227/turkse_spinazie Worden mooie grote planten en het is lekkere spinazie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Ik kon het toch niet laten, vandaag nog drie bakken peulen gezaaid, en dille en koriander a la Dowding. Ik heb het mbt de peulen uitgerekend, tegen de tijd dat deze peulen opkomen, kunnen de eerste bakken wel naar de kas want dan is de allerergste vorst voorbij, en dan kunnen deze nog even met beleid buiten in de achtertuin afharden. Ik snap ook niet hoe gewone mensen dat doen. Peulen zaait bijna iedereen voor, toch? Maar voor een forse oogst moet je volgens mijn berekeningen 400 (maal 2 per kluitje = 800 zaden) plantjes zaaien. Waar laten jullie dat als het zo akelig vriest? Ook nog de eerste paprika's verpot, de ordinaire bio van de Jumbo. De rest van de paprika's blijft zoals gebruikelijk wat achter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Erwten en boontjes zaai ik voornamelijk rechtstreeks. Waarom moet je deze voorzaaien, ik zaai meestal in maart in volle grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/bonen_peulvruchten_spinazie/sub,2/pid,6227/turkse_spinazie Worden mooie grote planten en het is lekkere spinazie. Dank je.Er staat geen Latijnse plantennaam bij, enkel dat het familie is van melde en zo, wat natuurlijk niks zegt. Staat er op jouw pakje een vermelding? Is het Spinacia oleracea? Boomspinazie, doorlevende spinazie, nieuw zeelandse spinazie, geen van hen is zo lekker als de echte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Op mijn zakje ook geen Latijnse naam, maar kijk wat ik vond: https://www.zadenkopenonline.nl/tuinzaden-bestellen-groenten/spinazie/xotica-spinazie-turkse-of-wilde.html Het is dus 'gewone' Spinacia oleracea. Het lijkt ook het meest op gangbare spinazie, misschien dat het blad ietsjes stugger is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Erwten en boontjes zaai ik voornamelijk rechtstreeks. Waarom moet je deze voorzaaien, ik zaai meestal in maart in volle grond.Vogelvraat. Daarom zet ik ze als kleine plantjes pas in de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Ja, rechtstreeks in de grond durf ik niet aan. Vogels, muizen, iedereen wil jonge erwtenplantjes eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Ik zet er een boogje kippengaas over, muizen heb ik voorlopig nog geen last van gehad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Pippi, echte spinazie dus. Wil ik graag wel eens kweken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 @Ann123: Zeker doen! Niet voor jonge spinazie die je door de sla kan gooien, daar is het net effe wat te stevig voor, maar gewokt bij pasta of rijst ofzo is het prima spinazie. Volgens mij ook wel redelijk winterhard en hij schiet niet snel door, dus je kan nu nog prima zaaien. Weinig tot geen vraatschade ook, is ook wel belangrijk. En effe terug naar de categorie melde, ik vind de aardbeispinazie (niet de vruchtjes, die zijn grappig door de sla maar niet lekker, maar het blad) wel heel goed te eten, zachter van structuur en smaak dan de (wel heel decoratieve) boomspinazie en rode melde. Heb je die al eens geprobeerd? En vind je het niks, dan hebben ze toch ook wel een soort van sierwaarde met die rode vruchtjes. En weer on-topic: nog een keer alle sjieke paprikasoorten gezaaid, plus nog een lading ordinaire Jumbo. Zo heb ik hoe dan ook voldoende planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 De stand van zaken, tot nu toe: In het algemeen gaat het goed, tot nu toe. Het Hyskin uienzaad van vorig jaar kiemde erg slecht -> nieuw zaad besteld, dat doet het prima. De (verse) Habanero zaden kiemden erg slecht. Met een beetje geluk krijg ik toch nog drie mooie planten, ruim genoeg voor voldoende oogst.Volgende zaairondje: begin maart, o.a. de peultjes voorzaai.Dan kunnen ook de daklozen (laurier, kleine rozemarijn en zo) weer uit de winteropvang, terug naar buiten dus. Geeft weer ruimte binnen.Dit jaar probeer ik van alles ook de datum opkomst te noteren (een formule in Excel rekent het aantal dagen uit). Als naslag prettig voor de jaren daarna.De complete teeltlijst 2018: 2018_teeltlijst Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted February 26, 2018 Share Posted February 26, 2018 Gisteren een aantal uiensoorten, omdat de bak die buiten uit de kasje nog geen teken van leven vertoont. Deze bak overigens tijdelijk binnen gezet om te kijken of het dan wel wil kiemen. Maargoed gisteren dus naar de action geweest, nieuwe Romberg groene kweekkasjes en vierkante potjes gehaald en ook weer een foliekasje voor een tientje. Stuttgarter riesen en roja de niort vd Lidl, Rijnsburger, walla walla Sweet en wat Stengelui gezaaid, allen meerdere zaadjes per bakje, a la Dowding alleen ruimere bakjes. Ook spitskool en koolrabi in ijsblokbakjes Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts