Spitskool Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Met de lente nog in het hoofd van de mooie dag buiten, heb ik vanavond nog wat bij gezaaid wegens niet willen opkomen of gewoon nooit genoeg kunnen hebben. O.a. kardoen, witte biet, job’s tears, wonder berry en een (ik meen) zeeuws boontje. En ik heb de perilla die maar niet opkomt nog een keer gezaaid en in een verwarmde propagator op de logeerkamer gezet. Voor poging nummer drie alvast de laatste (paniek!) perilla zaadjes in de koelkast gelegd om te kijken of een koudebehandeling van een paar weken helpt bij het ontkiemen. De aanhouder wint, hopelijk… Daarnaast ook alvast gezaaid, de eerste (of enige) ronde: rattenstaartjes, capucijnerbaard, bremer scheerkool, knolselderij en Japanse zeekraal. Ook (veel te vroeg, maar ik kon het niet laten, wat witte komkommer. Ik beschouw dat maar als een kiemtest. Nu maar weer afwachten wat er al dan niet opkomt. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Mellie Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Peterselie en thijm. Mjjn thijm waar ik heel veel van had, is op een plukje na uitgestorven in de tuin... erg jammer. De kinderen hebben radijs broccoli bloemkool sla en wortel gezaaid uit hun Woezel en pip zaaipakketje. Zat vorig jaar bij de Olvarit Wat heb ik zelf nog gezaaid? Ow ja, blauwhilde bonen en soya bonen en nog wat pastinaak van Levenvandemoestuin wat ik had gekregen. Kom maar op met de lente! Quote
Spitskool Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 @Mellie zaai jij je sojabonen binnen voor of buiten in je muurkas? Ik heb het even gelaten vandaag, omdat ik dacht dat ik die groeiers beter eind april kon voorzaaien binnen, maar misschien heb ik het niet juist? In dat geval moet ik alweer aan de slag. En ik zat net zo lekker onderuit gezakt. *zucht* Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Mellie Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 @SpitskoolIk zaai de soyabonen binnen. Ze willen heel veel warmte en dat scheelt aanzienlijk in hun voorsprong. Vorig jaar een kleinschalig testje gedaan met soyabonen binnen, patio en ter plaatste. Die op de patio begonnen ruim een week later aan de groei en die buiten zeker 3 weken later. Die achterstand hebben ze niet meer ingehaald. Loont enorm om soya bonen binnen voor te zaaien! De muurkas is wel erg warm bij mij zo op een zuidmuur. Dat zou misschien ook wel kunnen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb nog wat plek, dus zou het kunnen testen. Edit:Wat wel een verschil is bij mij: ik weet dat jk sommige zaken te vroeg zaai, maar dat komt door mijn strijd tegen Slak&Co. Ik wil dit jaar aanzienlijk grotere planten buiten zetten in de hoop er dan wat van over te houden voor mezelf. Bedenk me nu trouwens dat soyabonen als enige vorig jaar niet op het menu stonden. Is een minder malse plant vermoed ik Yes! Quote
Carina1966 Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 Wortelen en uien gezaaid.En de rucola en spinazie komt op! Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
appelvrouw Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 @SpitskoolIk zaai de soyabonen binnen. Foto? Gisteren doperwten gezaaid in kleine potjes. Meestal zaai ik ze ter plekke maar ze komen op een nogal aparte plek aan de achterkant van de lasagna 2 waar niet al te veel aarde is. Het lijkt me handig al wat grotere planten te zetten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Spitskool Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 Uiteraard de soyabonen. En wel de eerste helft, de tweede lichting doe ik over een week of drie, zodat ik hopelijk een beetje gespreid wat soyaboontjes kan oogsten straks. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Nasuada Geplaatst: 26 maart 2018 Geplaatst: 26 maart 2018 Zondag mijn rozen gepland.... 2 euro per stuk bij de Lidl ( begin maart) Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 @SpitskoolIk zaai de soyabonen binnen. Foto? Van nu of vorig jaar? Nu zitten ze er net 2 dagen in. Weinig spectaculairs. Die van vorig jaar zijn helaas, klein groot drama, allemaal weg. Ruim 12.000 foto’s en 500 video’s. Ik weet niet of ik moet huilen of gillen of de iCloud vervloeken of Apple. Opties genoeg in elk geval. Ik doe dus uiteindelijk niks. Quote
RobN Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Das het nadeel van Apple, het moet allemaal via hun software op hun manier en liever niet anders.Maar heb je nog ergens toevallig een backup gemaakt via Itunes of online in de cloud inloggen kan ook, wie weet? Ik heb vandaag niets gezaaid, maar hopelijk kan ik vanavond nog gauw wat tuinbonen leggen in de moestuin, en tuinboon plantjes uitpoten die voorgezaaid zijn. Morgen flink wat regen, dan kan ik vaak 3 dagen toch niet goed op de klei werken, en er moet nog zoveel... Quote Onkruidmanager 1.0
Mellie Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 @RobN wel een backup gelukkig op de mac, maar op een miezerige 2.500 foto’s op mijn mobiel na, niks meer. Echt pure horror! En weer on topic: Rupsjesvrucht (of zaad?) van Spitskool opnieuw gezaaid en de pepers boven op de receiver afgeschreven. Duurt te lang. Twijfelde al of het geen oud zaad was. Zaad in de bio doos. Maar altijd goed om te proberen zoals ik ook tegen de kinders steevast zeg! Edit: ik heb ook blauwe bessen gezaaid. Die bessen waren zo gigantisch, dat ik het maar heb geprobeerd. Geen idee of het lukt. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Quote
annaelizabeth Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 En ik heb de perilla die maar niet opkomt nog een keer gezaaid en in een verwarmde propagator op de logeerkamer gezet. Voor poging nummer drie alvast de laatste (paniek!) perilla zaadjes in de koelkast gelegd om te kijken of een koudebehandeling van een paar weken helpt bij het ontkiemen. De aanhouder wint, hopelijk…Sisho kun je beter later doen als je echte planten wil. Ik zou niet proberen ze achter de vodden te zitten. Voor het eten van de kiemen is het natuurlijk vrij willekeurig. De planten bloeien pas in september/oktober. De meeste mensen vinden het gewone blad niet lekker. Wij eten wel steeds de jonge blaadjes aan de nieuwe takjes. In de koude bak hebben ze het tot de vorst gehouden. Quote
Spitskool Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 @annaelizabeth Goed advies. Wat denk je, is mei een betere maand hiervoor? Iemand anders gaf me de tip dat perilla soms een koudeperiode nodig heeft van soms wel enkele maanden, dus ik denk dat ik het resterende zaad dan maar voorlopig in de koelkast laat liggen. Begrijp ik het goed dat jij het vaker uit zaad opkweekt? Als je nog meer tips hebt, dan hoor ik het graag, want mijn eerste poging (in de vensterbank op het Zuiden) wil maar niet kiemen. @Mellie Komt de rupsjesvrucht niet op? Wat vreemd, hier kiemen ze heel snel. En van zaad uit dezelfde batch heb ik nu zaailingen die met de eerste echte blaadjes beginnen. Je herkent ze wel direct als zaailing trouwens, ze komen als een soort tweesprong de grond uit. En weer ontopic, ik zit er over te denken om die grootbladige slabasilicum (Napolitaanse?) te zaaien, maar twijfel nog heel even of ik niet nog even tot eind dit weekend wacht daarmee. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
laen Geplaatst: 27 maart 2018 Geplaatst: 27 maart 2018 Even een terugblik op afgelopen weekend omdat ik te lam was om de soorten even te fotograferen . Zondag onder andere 5 Rabarbers geplant:"Timperley Early" (waarvan ik een beetje bang ben dat ie te droog is geworden en niet meer opkomt, even nog tijd geven..)"Paragon""Frambozen Rood" * 2"Jordbaer"Daarnaast de groenten die m'n vriendin had uitgezocht en gekweekt van wat er niet is gestorven aan droogte, in potten op terras, onder andere..Snack komkommers "Iznik F1"Tomaten "Serrat F1 hybride"Struiktomaat "Ventura"Courgette "Black Beauty"Stegelui "Ishikura"Wortel "Atomic Red"RucolaRode biet "Bulls Blood"Korenbloem GeenIdeeRabarber "Glaskins Perpetual" Quote
Amrutten Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Gezaaid vandaag: Voedsel: schorseneer (deno)paprika (deno)alle oude slazaad gemengd en in de kas gemikt Bloeisel:3 potten met verschillende zonnebloemenDelphinium ajacis in pot1 pot met gemengde bloemen (verrassing wat het wordt)Staan allemaal in de kas. Nigella sativa , ter plekke in bak op patio Gisteren in het kader van 'volle maan komt eraan', nogmaals dezelfde tomaten gezaaid als op 10 maart.De chinese tomatenzaden zijn toen niet opgekomen. Wie weet heeft de maan een positief effect ? Indien niet moet ik opzoek naar zeker 2 andere tomatensoorten. Quote
Mellie Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Pepers en paprika’s verpot De witte afrikaantjes verpot Gestofzuigd. Een grijpgraag babyhandje was me te vroeg af. Ik heb om precies te zijn nog 1 ui Rioja huppeldepup. De wedstrijdui is denk ik overleden. Quote
RobN Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Tijm, basilicum, rozemarijn, Batavia sla, en een paar bloemkool gezaaid. Ik zie al eerder gezaaide koolplantjes en sla prachtig uitgroeien, hopende op meer vrije tijd en beter weer, kan het de tuin inDe aardappelen spruiten ook al redelijk Quote Onkruidmanager 1.0
Claudia69 Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Geen moestuinplantjes, wel een paar grasleliestekjes opgepot. De paprika's en pepers zijn morgen aan de beurt. Quote
Luig81 Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Kon het niet laten pitten uit sinaasappel en mandarijnCitroen is zo ook gelukt Quote
pippi Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Koriander, dille, peterselie en sla verspeend van zaaibakjes naar trays, terwijl ze nog geen echte blaadjes hebben. Ik zag Dowding zo behendig bezig met die hele kleine zaailingetjes en ik wilde het ook kunnen. Van de week al een tray volgezet met ienemienie andijviezaailingen, en ze leven nog, hoera! (Dowding zegt dat hele jonge zaailingen het beter doen als ze al vroeg per stuk worden verspeend, klinkt ook wel logisch want je hebt dan niet die stress van verpotten als ze juist net lekker aan de groei gaan. En het is efficiënter, want je selecteert eerder op sterke zaailingen. Hoe dan ook, ik probeer dit jaar al Dowding's methodes uit. ) Quote
julia Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 De aardbeien van de moestuin naar de hangende bakken verplaatst. De lege plekken ingezaaid met wortels, snijbiet en raapsteeltjes. Quote
RobN Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Anderhalve vierkante meter klei los gemaakt en 1 emmer propvol wortels van kweek en distel etc verwijderd. Anderhalf uur druk mee geweest. Moet nog 3 vierkante meter en dan nog laag compost uit zak erdoor voordat de aardappels erin kunnen. Quote Onkruidmanager 1.0
donaldk Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Rucola en Red Bowl Slasoorten, Red Bowl is een soort van eikenblad slaachtige sla. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
laen Geplaatst: 31 maart 2018 Geplaatst: 31 maart 2018 In een 160-pots zaaitray:Tijm "Echte Winter"Echte WeidemadeliefZandblauwtje "Blaulicht"In bakjes die mits nodig (vanwege onregelmatige kieming) in de koelkast kunnen voor langere tijd:Echte LavendelRozemarijn "Rosy"Maarts Viooltje "The Czar"In potjes:Afrikaantjes "Ground Control"SterkogelbloemDat staat nu eerst allemaal in een kartonnen kweekbak die met een Arduino en temleratuursensor de grondtemperatuur op ~20C houdt door het in en uitschakelen van een elektrische deken (ofwel warmtemat) onder een piepschuim plaat met gaten om de stekaarde via de lucht op temperatuur te brengen. De tray gaat er waarschijnlijk volgend weekend al uit omdat daar allemaal sneller kiemers in zitten. Ik besef nu pas dat het Ster Kogel Bloem is.. Ik sprak het tot nu toe uit als Sterk Ogelbloem . Quote
Spitskool Geplaatst: 31 maart 2018 Geplaatst: 31 maart 2018 @laen Heb je de arduino zelf geprogrammeerd? Wat voor sensor gebruik je? Klinkt als een mooi project! Ik speel met het idee om een Raspberry Pi, een waterpompje en een vochtigheidssensor in te zetten voor een zaalingbewateringssysteem, maar ik sta nog aan het (prille) begin van dit project. On-topic: mijn pas gezaaide slangenradijs komt op. Blij mee! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.