Plotiemoos Posted January 14, 2018 Share Posted January 14, 2018 @carina1966 bedankt voor de tip.Dan ga ik ze dan voorkwamen. Ik heb drie soort. Uit een gekweekte pompoen van 80 doorsnee en twee waarvan ik niet weet hoe ze er uit zien. Die zaden heb ik gekregen van een vriendin uit een pompoen/sierkalebas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted January 14, 2018 Share Posted January 14, 2018 Ik heb vandaag de Exhibition Ui gezaaid. En omdat ik de vensterbank moet delen met de kat, heb ik maar een make-shift stellage (met dank aan Mellie voor de inspiratie om de hoogte in te gaan) opgezet voor mijn zaaierij. (Nu even voor de verwarming en onder de vensterbank tot het propagatortje weer werkt.) Maar goed. Ik weet dat ik over een maand of twee de vensterbank weer vol heb staan en dat ik bij gebrek aan kweekkasjes en meer, in de weer ga met stukjes plastic over potjes heen. Ik pieker me de hele dag al suf voor een minder milieubelastende oplossing. Is er een alternatief voor plastic over potjes bij het zaaien? Iets hergebruiken waar ik nu niet aan denk? Een soort mini-mini-cloche van natuurlijk materiaal? (Ik weet van de plastic bakjes, maar ik zoek per se een oplossing voor kleine potjes en die witte vakjes zijn net wat te groot.) Niet helemaal de juiste plek, dit topic voor deze vraag, maar ik kon de juiste plek zo snel niet vinden. Dus als iemand dé oplossing heeft en dit topic niet wil vervuilen... Een PM mag ook. Graag zelfs. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 14, 2018 Author Share Posted January 14, 2018 Was vandaag even bij mn huisje, het was droog en koud dus dat leek me een goed moment om wat koudekiemers te zaaien.Bijna allemaal bloemen o.a. Akeleisoorten, Alliums, Alcea, Engelwortel en Zwartmoeskervel.Heb ze in 't Lidlkasje gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted January 14, 2018 Share Posted January 14, 2018 Doe je dat buiten of binnen erny? Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 14, 2018 Author Share Posted January 14, 2018 Haha... ik heb buiten zitten zaaien, in bakjes, tot ik geen zin meer had door de kou. Het Lidlkasje staat buiten en de bakjes staan daar binnen in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted January 14, 2018 Share Posted January 14, 2018 Leuk leuk ga ik ook doen. Ik was vandaag bij Charley en die was ook al lekker bezig net oa zonnehoed. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Dat zijn Yakitoristokjes... En die hebben nogal de neiging om te gaan schimmelen. Die schimmel is tot nog toe niet schadelijk gebleken bij mij, ik veeg het eraf. Ik heb niet per definitie die exacte prikkers van de foto, ik heb ze nu liggen in een andere verpakking, ging mij meer om het idee. Maar schimmel heb ik er echt nog nooit op gehad. Wel dat ze heel snel aan het verteren sloegen, je kan ze ook zeker niet een heel seizoen buiten bij de planten zetten. Maar voor voorzaaien blijf ik ze handig vinden. Daarna weet ik wel wat het is en noteer waar ik het uitplant, dan heb ik geen stekers meer nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 15, 2018 Author Share Posted January 15, 2018 Het is een heel aparte mooie witte draderige wollige schimmel... heel maf. Gebruik die dingen al jaren (denk dat ik één van de eersten was die ze zo toepaste gezien ze bij de Amazing Oriental al in grote zakken lagen toen ze nog niet populair waren als "tapas"prikker e.d. ) en ze gaan prima een heel seizoen mee, soms wel twee. Maar ik heb dan ook de Yakitoristicks van de toko. Die zijn dan van een net andere kwaliteit bamboe dan de stokjes die later te vinden waren bij Action en aanverwanten. Misschien zijn die niet eens van bamboe?Veel voor weinig, heel handig, verschillende lengtes dus ook de schrijfruimte verschilt dan. Heb er dan ook al vroeg reclame voor gemaakt op t forum. Zwerven hier overal door het huis (ook handig om je nagels ff mee schoon te maken of tussen je tanden te wroeten of als briefopener... ). OnTopic:Net bakje volgestrooid met kiemzaad. Denk eigenlijk dat het ondertussen wel te oud moet zijn maar je weet nooit wat er op gaat komen. De lampjes zijn toch aan voor de wedstrijduien dus kan er net zo goed een bak kiemen bij onder staan. Gisteren de Yakon knolletjes in aarde gelegd. Ik had ze natuurlijk niet echt goed bewaard (niet koel en donker of in aarde ofzo) en ze waren nu wel erg aan het indrogen. Probeerden ook al uit te lopen. Hopelijk redden ze het zo, wil eigenlijk wel een paar planten neerzetten vanwege het grote succes afgelopen jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carina1966 Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Ik heb wat prei gezaaid in een bakje van zaad dat ik nog had en naast de uien onder de lamp gezet. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woelakker Posted January 16, 2018 Share Posted January 16, 2018 Vd week wat sla, ricula, prei, paprika, tomaat en ananaskers gezaaid, zag de eerste puntjes al weer boven komen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanne heijmans Posted January 16, 2018 Share Posted January 16, 2018 Binnen wat paprika gezaaid. Afwachten nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 17, 2018 Author Share Posted January 17, 2018 Net bakje volgestrooid met kiemzaad. Denk eigenlijk dat het ondertussen wel te oud moet zijn maar je weet nooit wat er op gaat komen.Dat ging dus over tuinkerszaad; Polycress en Breedblad. En dat zaad heb ik maar liefst al in 2012 geoogst! En gewoon in de woonkamer bewaard. Dus ben ik wel erg verrast dat de zaadjes daadwerkelijk nog beginnen te kiemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luig81 Posted January 20, 2018 Share Posted January 20, 2018 Wat sla in het kasjeDiverse uitjes binnenEn nog Wat tomaten En paprika's binnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 2 zoete aardappels te slippen gelegd in aarde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted January 22, 2018 Share Posted January 22, 2018 Tuinbonen Demonica gezaaid, in kasje gezet.Morgen de andere helft. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annetta62 Posted January 23, 2018 Share Posted January 23, 2018 Wat leuk dit onderwerp 12 dagen geleden Zomerprei gezaaid en wel met dit recept: Potgrond, paardenmest en hout as van onze kachel. De prei is inmiddels al 2 cm groot en staat lekker koel op mijn slaapkamer voor het raam Vandaag Spaanse rode pepers gezaaid, deze staat op onze radiator lekker warm Verder Mangold gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 In de kas 2 rijtjes Nantese worteltjes. 1x met zaaigrond eronder, 1x met zaaigrond er bovenop. en ook nog een vierkante metertje spinazie gezaaid. Rechts een rijtje spinaziezaad van Aliexpress. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 Zo de eerste spinazie begint mooi te kiemen zeg. Nog een klein beetje zon erbij en het kleurt al weer als voorjaarsgroen hier in de kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 De uitgelopen knoflook heb ik tussen de aardbeien gestopt. Vond het zonde niks mee te doen en eten als er zo’n lange sliert aan zit, vind ik minder fijn. Wintersla in de tuin gezet. Ze stonden in de muurkas en heb ze nu buiten staan. Had ook direct buiten gekund stond er bij de zaaiaanwijzingen. @Amrutten Ik zie dat je via aliexpress zaad hebt besteld. Hoor daar tegenstrijdige dingen over dat het vaak wat anders is dan je besteld. Had zelf ook wat zaad besteld, maar nog niks mee gedaan toen ik dat hoorde. Wel gewoon doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted January 24, 2018 Share Posted January 24, 2018 @mellieDit jaar de eerste keer diverse zaden gekocht via Ali express. Ik zal jullie op de hoogte houden van de zaairesultaten.Gewoon zaaien en wie weet welke verrassingen er tevoorschijn komen . Zie update van mijn bericht hier van 12 januari. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Gisteren uien voorgezaaid Rijnsburger 4 en walla walla Sweet. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Walla walla sweet... alleen al voor de naam zou je het doen!Hier vandaag derde ronde tuinbonen (aqua dulce. Eerste ronde okt, tweede nov en nu derde en laatste ronde), erwten (Senator) en lathyrus odoratus. Mmmmm. Dat wordt een kleurrijk, smakelijk en geurig pallet straks! Eea staat in bakken in de kas. Op planken. En met gaas er rondomheen. Dit ter ontmoediging van de kippies, die op dit moment ook in de kas zitten Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 Nog een paar bloembollen die in de uitverkoop waren. Heel bijzondere blauwe druifjes die paars zijn met een wit topje. Ook nog witte narcisjes en rode hyacinten. De al geplante bolle laten zich zien. Overal steken de hyacinten samen met de sneeuwklokjes uit de grond. Nog nooit zo vroeg hyacinten gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanne heijmans Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 Morgen ga ik vroege sla, rode kool, rode bieten, en witte kool zaaien, zijn allemaal vroege soorten. Zaai wel eerst binnen.daarna weer verspenen, en dan in de volle grond, o ook tomaatjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 Ik heb wat shimonita negi (Japanse stengelui) alvast binnen gezaaid. Lekker warm naast de hele trage pepers. Als de negi ontkiemd is, dan wordt de boel verhuisd naar waar nu de wedstrijd-uien staan. Normaal doet de shimonita negi er twaalf maanden over (en dan zien ze er uit als een prei), maar je kan ze ook al na zes maanden oogsten. Ik dacht, als ik ze nou extra vroeg voortrek, dan hebben ze wat meer tijd. En dan heb ik in oktober of november heerlijke stengelui die eruit ziet als een soort van prei. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts