Geplaatst: 13 januari 20197 j Niet alles lukt en dat is maar goed ook.In dit topic leren en lachen wij om elkaars fouten.Wie zorgt voor de eerste mislukking in 2019? https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 14 januari 20197 j Ikke... jank! mijn kaas is gigantisch mislukt. Zojuist door de gootsteen gespoeld. Wat een verspilling zeg. Bah. (Ik ga straks toch even klagen bij de leverancier van mijn 2 nieuwe digitale thermometers die kennelijk niet correct de warmte kunnen lezen. Er zat 10 gr verschil tussen! Zo stremt je melk natuurlijk nooit, als je er 10 graden naast zit...)
Geplaatst: 14 januari 20197 j Hoi Mellie, Je kan de nauwkeurigheid van je digitale thermometer gemakkelijk controlerenAls je een koortsthermometer in huis hebt:Vul een litermaat o.i.d. met water van ongeveer 38 graden. (dit kan je dus controleren met de koortsthermometer)Dan de voeler van de digitale meter in het water hanger en tegelijkertijd de koortsthermometer.De koortsthermometer neem ik altijd voor waarheid aan, dus nu weet je de afwijking.(voor mijn hobby gebruik ik veel thermometers en thermostaten maar een afwijking van 10 graden ben ik nog nooit tegengekomen) wel zonde van alle melk en je inspanning ) moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 14 januari 20197 j Ja idd erg pokkig voor je joh. Als je denkt te zuren / stremmen met 30 graden en het blijkt 40, gaat t wel mis hoor. Sjonge! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 14 januari 20197 j Het is bij thermometer vaak wel fijn om twee metingen te doen. Dan weet je ook zeker dat de schaalverdeling klopt. IJswater is nagenoeg 0 en dat icm de koortsthermometer weet je zeker dat je niet scheef loopt.
Geplaatst: 14 januari 20197 j Auteur Jakkes Melli…… maar je hebt wel de eer om de eerste mislukking 2019 op je naam te hebben, dat is toch ook wel een status positie die ze je niet meer afpakken. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 14 januari 20197 j Haha ik ben blij Nas dat je er een positieve draai aan weet te geven! Ik heb een testje gedaan met kokend water. Het is kennelijk zelfs erger dan 10 graden afwijking... kijk en huiver (en let niet op de troep!)
Geplaatst: 15 januari 20197 j Kokend water? In een koud glas koelt het water snel af. De bovenste zou de goede temperatuur kunnen aangeven. Beter testen in een pan, met rollende kook. Nadeel van dit model is dat het vrij lang kan duren (20 seconden of zo?) voordat de juiste temperatuur wordt weergegeven.De onderste: bij mijn weten mag het snoer niet ondergedompeld zijn, alleen het korte metalen gedeelte. Door de geringe lengte daarvan is deze dan dus in de praktijk onbruikbaar voor meten van vloeistoffen. Dit model is waarschijnlijk ook niet bedoeld om vloeistoffen te meten, maar de buitentemperatuur, of die in de koelkast. Inductie kookplaat? Daardoor zou een elektronische thermometer kunnen afwijken (?) , als de metalen sensor contact maakt met de pan, of zelfs alleen maar in de buurt komt. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35965.msg543333#msg543333Een alcohol thermometer heeft daar geen last van. Is wel breekbaar, je wilt geen glasscherven in je vloeistof. De goedkopere zijn niet gecalibreerd. Vooraf ijken met een elektronische thermometer bij b.v. rondom 73 graden, dan weet je met hoeveel graden je de aflezing moet corrigeren. Bij elke warmtebron mag de sensor geen contact maken met de bodem van de pan. Die is -bij verwarmen- immers behoorlijk heter dan de vloeistof erboven. Ik heb even getest met jouw bovenste model, en een Ikea Fantast thermometer: verschil is minder dan 0,5 graden.(Binnenkort verhuis ik bovenstaand algemene gedeelte naar het algemene kaasmaken topic. In ieder geval naar een plak waar het ook voor anderen beter terug te vinden is.) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 16 januari 20197 j Bij aanschaf had ik duidelijk gelet dat het geschikt was voor vloeistoffen. Zouden dus beide geschikt voor melk moeten zijn. Ik ben nu op zoek naar een wat betrouwbaarder modelletje... mijn oude die doet het soms wel en soms niet. Net iets te wispelturig voor een kaassessie.
Geplaatst: 16 januari 20197 j deze staat bekent als betrouwbaar en betaalbaarIkea Fantast moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 16 januari 20197 j Dank allemaal voor het meedenken! Blijkt deze mislukking toch nog fijne gevolgen te hebben [emoji1317][emoji1317][emoji1317]#blijmetmislukking
Geplaatst: 7 februari 20197 j Gezaaid op 22 januari.6 soorten paprika4 gaan als een tierelier, zijn al verspeend.De soorten gekocht in Italie en Griekenland kiemen niet. Op 1 februari maar eens volgens Deno gezaaid, wonen sindsdien op de koffiezetter (die trouwens al een week vraagt voor ontkalking) maar er kiemt helemaal niks, verdorie. Het zaad is volgens de verpakking niet te oud. Dus die twee zaaisels uit het zuiden beschouw ik als mislukt.
Geplaatst: 8 februari 20197 j Gezaaid op 11 januari: wintertijm, zomertijm, rode bieslook, rode melde, lavas, rode biet, koriander, thaise basilicum De wintertijm, rode bieslook, rode biet en koriander deden het TE goed, waardoor het lange slungelige sprieten waren, de rest kwam gewoon niet op. Wel op alle 8 de turfpotten een welige groei van wit donzige schimmel. Ben er nog steeds niet over uit of de oorzaak bij de turfpotten of bij de teelaarde ligt. In ieder geval, alle 8 de potten zijn in de vuilnisbak geëindigd .
Geplaatst: 8 februari 20197 j Als ik zo die zaai pogingen lees denk ik eerder aan een gelukt dan mislukt.Het is veel te vroeg voor het meeste zaaigoed en als het dan wel opkomt dan wordt het plantje niks omdat de natuur nog niet ver genoeg is .(te warm, te weinig licht)Niet mislukt dus maar klopt met de verwachtingen van vroeg zaaien en nog niet het geschikte klimaat/milieu om op te groeien. Groetjes,Bram
Geplaatst: 8 februari 20197 j Heb hier tabak en artisjok voorgezaaid (eerst ontkiemt via de deno-methode) in gekochte potgrond. Nu zit die potgrond vol met eitjes van de varenrouwmug, dus hoppa alle artisjokplantjes aangetast (tabak iets minder). Zo zonde! Moet ik weer overnieuw beginnen en deze potgrond maar voor de moestuin buiten gebruiken. Heb slechts 3 zakken en zit niet op een huis vol varenrouwmug te wachten.
Geplaatst: 8 februari 20197 j Vorig jaar hier van iemand een tomaatplantje gekregen, Feo de Nogwattius wat sowieso niet de goede naam zal zijn. Prachtige plant, moo groeiend op de Key Hole Garden en eind juli al geweldige mooie grote oranje tomaten. Keihard..En ook nog keihard in augustus, september, oktober. Ergens in oktober heb ik ze geoogst, want, zei de gulle gever, deze plant geeft tomaten die afrijpen met Kerst. Nu februari en ik gooi iedere week 5 rotte weg. Ze gaan van keihard oranje naar rot..zonder tussenstadium. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 februari 20197 j Misschien Feo de riogordo ? Al zien die er wel heel anders uit……. Of feo de Tudela, misschien heeft ieder stadje zijn eigen lelijkerd. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 27 februari 20197 j De Chinese kool had zich vorige zomer uitgezaaid.De zaailingen die in de herfst onder glas gingen hebben leuke plantjes opgeleverd. Geen kolen maar meer paksoi achtig.Genoeg voor twee maaltijden met een gezin.Later kwamen er nog meer zaadjes op. Die heb ik een aantal weken terug in de platte bak gezet.Vergeefse moeite want vandaag zag ik dat ook die gingen schieten. Ook wel logisch bij een langedagplant. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 maart 20197 j California wonders, paprika zaden, na 4/5 weken niet opgekomen. Zaden al 2 jaar over datum, dus was te verwachten. Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 10 maart 20196 j Vele mislukkingen vandaag. Het kan eigenlijk in het record topic, want het is voor mij de meeste mislukkingen ooit, maar ik denk voor anderen ook [emoji14] Eerst mijn melk laten aanbranden. Bah! Stinken dat het deed! Pan niet schoon te krijgen, dus die moet weg. De gebarsten parmezaan (ook een mislukking) gedeeld in 2 stukken en gewaxt. Plons zei 1 helft parmezaan. Alles zat onder, incl de dochter die er met haar snufferd bovenop zat. Ben bijna een uur bezig geweest uiteindelijk met schoonmaken. Zag later zelfs RODE waxspetters op de WITTE muur er achter (1 meter verder). Zucht... ik wist eigenlijk al omdat ik het zo druk heb momenteel, dat ik het kaasmaken maar even moest laten deze maand. Maar dan is het al april en misschien wel te warm. Mijn ouders zouden komen en hun boer heeft beduidend lekkerdere melk wat ik niet aan me voorbij wilde laten gaan. Op de een of andere manier vind ik het hele proces hartstikke leuk en bevredigend waardoor mijn hoofd me het tóch laatste zetje gaf tot kaasmakerij. Ik had overal kaaswax wat je ook niet even door de gootsteen spoelt om daar de boel te verstoppen. Toen de poging tot het maken van parmezaan gigantisch mislukt. Wilde maar niet stremmen. Nu lukt me dat nooit in 30 min wat zogenaamd zou moeten, maar na ruim 1,5 uur vond ik het wel welletjes en nam mijn verlies. 7,5 liter melk weggegooid. Tel daar de 4 liter verbrande melk bij op en je bent not amused to say the least... De volgende x luister ik gewoon naar mijn hart i.p.v. mijn hoofd
Geplaatst: 11 maart 20196 j Gisteren met de storm is mijn plastic broeikas gescheurd, en daarna in elkaar gestort.. als ik dat had geweten had ik hem 1,5 week later op gezet. Ook 2 metalen ijzers gebroken helaas. Zaterdag maar eens kijken of er nog wat aan te repareren valt. Was een kastje van 2 x 3 Meter. Was er heel tevreden over.
Geplaatst: 12 maart 20196 j hoe oud was het plastic? gaat niet eeuwig mee afhankelijk van de kwaliteit2e hands glazen kas geen optie?
Geplaatst: 16 maart 20196 j 1 seizoen gebruikt en september al naar binnen verhuist. Was van dat groene plastic, dus niet de goedkoopste. Maar het waren enorme windrukken.Het is niet mijn eigen grond, vind het lastig om dan veel te investeren in een glazen variant.
Geplaatst: 26 maart 20196 j Afgelopen jaar geprobeerd de courgetteberg te verminderen door ze in olie te leggen.Eerst gebakken in de olie en daarna in de pot, afvullen met olie.Verdacht was dat ik de periode erna de potten op krantenpapier moest zetten omdat er olie uit bleef lekken... Dus... maanden later... dacht ik maar eens een pot te moeten aanbreken.Sssssttt zei de pot bij het opendoen... alles zag er goed uit en rook ook goed.En toen proeven... ulghh.... prikkelend en zuur! Dat had ik niet verwacht.... Verdorie zeg... mislukt dus. Zijn ze nou gaan fermenteren in de olie? Maar het smaakt niet persé bedorven, wie weet ga ik ze nog ergens doorheen gooien waar de zure prikkelende smaak niet opvalt, anders is het toch weer zonde van al het werk.
Geplaatst: 26 maart 20196 j (Sssttttt?)Ik zou het niet eten..maar ik ben wel tuttig met inmaak We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.