Geplaatst: 22 april 20196 j Een langlopende grief van mij; weersvoorspellers die geen flauw benul hebben van het klimaat of het weer, en die de ene leugen na de andere verkopen.Wat voor weer hadden we afgelopen lente? Dagelijks regen volgens de weersvoorspellers. Wat voor zomer? Kletsnat, volgens de weersvoorspellers.Daar klopte geen bliksem van, in elk geval voor mijn streek. Dit jaar lijkt het weer dezelfde kant op te gaan. Het is al een tijdje droog, terwijl toch diverse keren regen werd voorspeld. Als ze er nu een dagje naast zaten, of een paar mm, okay, maar ze zitten er iedere keer haast 100% naast, liegen ons haast 100% voor - geen volledige 100%, want soms voel je inderdaad een spettertje, maar de regenmeter blijft op 0 staan. En ook nu wordt ons weer veel regen voorgespiegeld: Dit is niet een voorspelling voor Amerika of ergens in Spanje, nee, dit wordt daadwerkelijk voorspeld voor hier (auto-locatie plaatst mij vaak in een naburig dorp, in dit geval Hennaard). Er wordt haast 30 mm voorspeld in een week tijd. Ik zou een gat in de lucht springen als het daadwerkelijk gebeurde, maar vanwege ervaring ben ik een ongelovige geworden. Zo, heb in elk geval m'n frustratie geventileerd.
Geplaatst: 22 april 20196 j Ja, de regen slaat ons helaas ook nogal eens over. Ik leef met je mee. met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Geplaatst: 22 april 20196 j Hier gaat 41 mm vallen! Voorspellen ze. Nou ik zet de meter neer en zal hem op tijd leeggooien omdat er maar zo'n 35 mm in past geloof ik Not.... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 april 20196 j Ik hoop ook dat de weersvoorspellers het deze keer WEL goed hebben wat regen betreft.....het is zooooo hard nodig.
Geplaatst: 22 april 20196 j Mensen met een glazen bol doen aan voorspellingen.Serieuze meteorologen doen aan het maken van weersverwachtingen. Subtiel, maar een nogal essentieel verschil.Jawel. De verwachtingen komen weleens niet uit. Niet té veel waarde aan hechten dus, hoe verder weg hoe lastiger een accurate verwachting te maken.
Geplaatst: 23 april 20196 j Niet te ver vooruit. Ja eens. Maar een dag te voren zou het toch te doen moeten zijn... De weerberichten veranderen op de dag zelf nog vaak en dan niet van 0 naar 1 mm. Maar echt van 10 naar 0 idd. Vraag is of je het, als het op het moment zelf nog bijgesteld wordt, nog een voorspelling moet noemen eigenlijk. Of wellicht beter dat ze het weer voortaan achteraf gaan voorspellen. Dan voorspel ik op mijn beurt dat de accuratie met sprongen zal toenemen wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 23 april 20196 j Jonges wat een gekibbel over niks , weermensen weten wel degelijk veel over het weer en het milieu ,maar weersverwachtingen maken voor een heel land kan onmogelijk 100% klopppen . Zij kunnen het weer ook niet naar ieders zin maken . Neem het zoals het komt , en pas je programma aan. BASTA!!
Geplaatst: 23 april 20196 j Mijn punt was eigenlijk oordeel niet over zaken/ mensen waar jezelf geen verstand van hebt DAT wou ik zeggen
Geplaatst: 24 april 20196 j Auteur Ik slik mijn woorden in. Het regent nu; Yay!!! Het leek er de hele dag niet op. Gisteravond werd nog 2,5 mm aangegeven, en dan schijnt wéér de zon de hele dag. Dan wordt het schemerig en komt er even een plensje, met wat donder en bliksem zelfs. Dat was niet voorspeld, maar dat zal me worst wezen. Misschien morgen zelfs bewerkbare grond op de tuin inplaats van kluiten hard als steen. Mensen met een frees hadden moeite door de gebakken klei heen te komen, dan moet je je voorstellen hoe het voor beginnend plantje is; hoe kunnen die daar worteltjes in ontwikkelen? Dat gaat dus vaak niet. Terwijl je iedere dag weer iets in je agenda moet doorstrepen omdat je water moet geven. Frustrerend. Dit forum onderdeel heet babbeltuin trouwens, en iedereen mag over het weer meepraten. Regenverwachtingen waren waardeloos afgelopen jaren. Hoeveel heeft Aalterse Willy wel niet geklaagd over regen die niet kwam - twee jaar terug geloof ik? En vorig jaar vaak een 14-daagse verwachting met veel blauwe streepjes waar niets van terecht kwam. Ging ik soms uit nukkigheid de was buiten hangen op een dag dat de meeste regen werd voorspeld. Hielp niet; was werd altijd keurig droog.Als we nu eens een gemiddeld voorjaar krijgen met gemiddelde regenval, dan zullen de weermensen er beter uitzien. Laten we dat alsjeblieft krijgen, ik beweer zelf niet dat ik alles beter weet, hoop ik, ik heb standaard wel degelijk veel van een betweter, dat heb ik toch al over mij, maar geef mij maar regen, dan ben ik een stuk genietbaarder.
Geplaatst: 24 april 20196 j Hier ook regen, al 6 mm, waar je al blij mee kan zijn. Het begon hier ook al aardig droog te worden, vooral in de duinen.Vanmiddag beweerde een oude rot hier op de tuin nog dat wij overgeslagen zouden worden.Dat is inderdaad vaak het geval bij Westenwind. Die 50 m hoge duinen zorgen toch voor een soort microklimaat waardoor het net achter de duinen droger blijft.Maar nu komt de regen uit het Zuiden! De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 24 april 20196 j Vanavond is er een lichte onweersbui met regen gearriveerd. De eerste vertrok, de regen bleef. Zo'n gezapig klinkend tropische regen. Het mag van mij de hele nacht duren. Maar nee, tussen de buien door hoor ik nog wel licht geklater van water wat de regenton vult. Ik zit er drie meter vandaan. Tussendoor even de kous om de pijp geleegd want rotzooi van de droge periode komt mee van het dak af. De kous wat draaien en het water stroomt ineens een stuk beter. Goed zo! Ga door, wat mij betreft de hele nacht! De kassen zijn trouwens flink beslagen. Een teken dat het onder de deken zodadelijk goed slapen zal zijn https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 25 april 20196 j Hier viel 11 mm Leuk voor de zaailingen, wat jonge planten, enz. Maar we willen natuurlijk meer! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 25 april 20196 j Hier ook een beetje regen, ik had al gezien dat de 'rode vlekken' mijn dorp grotendeels zouden overslaan. En met zulke veranderlijke verwachtingen, wel regen, geen regen, wel regen, reken ik al nergens meer op. Blijkbaar zijn de omstandigheden zo dat het weer zich niet goed laat voorspellen. Het lijkt me niet dat de weermannen en -vrouwen ons expres van verkeerde verwachtingen voorzien. Niks zo veranderlijk als het weer toch? Naar mijn idee is de weersverwachting van alle plaatsen, anders dan de officiële meetpunten een 'schatting'. Zeker wat regen betreft. De kaart van Nederland met de regenoverlay lijkt mij de uitkomst van een rekenmodel en daarna wordt er vast berekend hoeveel 'blauw' er over een bepaalde plaats gaat en dat is dan de verwachting voor een bepaalde plaats. Heel veel waarde hecht ik niet aan zo'n schatting van een schatting.. Ik kijk altijd op de radar naar hoe de regen zich over heel Nederland verplaatst en dan zie je vanzelf hoe groot de kans is dat er (veel) regen zal vallen. Kwestie van gaat er een groot breed donkerblauw front midden over je heen of schampt het net of zijn er maar een paar kleine vlekjes? Kleine afwijking van de daadwerkelijke windrichting of een onverwachte verandering daarin maken ook uit. Dat geldt voor de dag zelf of 24 uur van tevoren, maar hoe verder vooruit in de tijd hoe meer kans op veranderingen en dat geeft natuurlijk onbetrouwbaardere verwachtingen. Vroegah toe er nog geen computers waren...
Geplaatst: 25 april 20196 j Auteur Allemaal waar natuurlijk. Anderzijds zijn weerpraatjes net als zoveel dingen gewoon een produkt geworden, dus marketing gedachten zijn ook de inhoud gaan bepalen.
Geplaatst: 25 april 20196 j Wij hebben gisteravond redelijk wat regen gehad. Buienradar had voorspeld een gigantische onweersbuij van 23 mm om 7 uur en een heel klein buitje rond tienen, maar weeronline zat er dichterbij met kleine hoevelheden gedurende de gehele avond. Al begon het een paar uur later pas tegen 7 en niet al om vijf uur. Regenton was zo goed als leeg nu zeker 60% gevuld. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 25 april 20196 j Hier gisteren 10 mm en vanavond ook weer wat. Regentonnen zijn weer aardig bijgevuld. Maar nog een paar van deze dagen zou voor de tuin niet erg zijn.
Geplaatst: 27 april 20196 j Er viel vorige nacht 9 mm, dus wij zitten al op 20, op de helft van de 'voorspelling' (verwachting). facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 april 20196 j Ja Anna ik ben het met je eens. Ik vraag me ook af of de weersvoorspellers rekening kunnen houden met al die microklimaatjes die er zijn. Zo trekt onweer hier vaak net langs vanwege de "Cote de Meuse". En regent het aan de andere kant van ons dorp meer dan aan onze kant. En klopt de voorspelling vaak meer voor de hoger gelegen gebieden van ons dorp dan voor de lager gelegen. Onze boerenvoorspellers halen er trouwens andere gegevens bij die onze computervoorspellers niet hebben. Zo gaat het hier zeker lang regenen als je de trein hoort die hier 8 km ten noorden voorbij gaat We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 april 20196 j Ik vind dat het KNMI het nog helemaal zo slecht niet doet. Een probleem met onweer/buienstoring is dat je vooraf niet precies kunt voorspellen waar en hoeveel regen er gaat vallen. Dat kan van plaats tot plaats sterk verschillen. Een paar weken geleden viel er bij mij 4 mm regen terwijl dat 6 km verderop 16 mm was. Waar ik me aan erger is dat met name commerciële weerbureau's temperaturen boven de 25 graden als 'schitterend' weer bestempelen. Vorige zomer kampten we met de ernstigste droogte in 40 jaar maar het weer was volgens die bureau's 'schitterend' . Er wordt net gedaan of iedereen van warme hete zomers houdt maar ik herinner mij een onderzoek waaruit naar voren kwam dat de meeste Nederlanders de voorkeur geven aan gematigde temperaturen in de zomer (20--25 graden) en niet zitten te wachten op wekenlange hitte. De volksweerkunde heeft zijn eigen mythes en blijft daar natuurlijk aan vasthouden. Ik herinner me nog de oud-weerman van Omroep Brabant Johan Verschuren die op basis van de activiteit van mollen de kans op een vorstperiode inschatte! Afgaande op de vele molshopen hier in de buurt hadden we afgelopen winter zeer veel vorst moeten hebben ..... Mijn tuinwerkzaamheden baseer ik zeker niet op de Enkhuizer almanak!
Geplaatst: 4 mei 20196 j Hier zou 41 mm gaan vallen, stond er een kleine 2 weken geleden. En we zitten nu al op 30! Nog een paar dagen te gaan.... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 4 mei 20196 j @ roeier, ik roep al weet ik hoe lang dat ‘wij hier in het noorden’ een weerbericht krijgen voorgeschoteld dat niet voor ons is... Vooral ten tijde van onstabiel weer. Ik zelf kijk vaak op de dag zelf naar sat24. Werk voor mij het beste. Echt voorspellen blijft lastig en de weertips van moeder natuur ken je vast al (damp boven weilanden is volgende dag zonnig weer etc). Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 4 mei 20196 j Auteur Dat de weersvoorspellingen voor het noorden minder goed zijn dan voor elders is niet iets wat me is opgevallen.Volgens mij was het vorig jaar zo dat toch landelijk regen in het weerbeeld werd voorspeld wat nooit kwam. Als ik me niet vergis zaten Koolrabi en jij een paar keer aan de westelijke kant van een regensluier afgelopen week, is er bij jullie niet aardig wat regen gevallen? Hier is het voornamelijk bij die eerste bui gebleven, één keer heb ik het bootje moeten hozen, en er zal iets van 15mm in totaal zijn gevallen, toch zeker de helft van wat werd voorspeld, dus ja, toch wat.Maar als je op het moment naar de video bij Buienradar kijkt dan wordt daar telkens over een buiig karakter gesproken. Volgens mij zien ze dan een paar stipjes op een satellietkaart en baseren daar hun beeld op. Vallen er ergens een paar vlokken sneeuw, dan maakt iemand gelijk een foto en die wordt getoond. Maar het algemene beeld was zonnig. Ik ben postbezorger, als er rare buien vallen heb ik daar last van. Ja, er was een enkel drupje, er was een enkel hagelsteentje, maar dat was het. Ook al had ik mijn best er op gedaan, dan had ik nog nergens een natte brief door de bus kunnen douwen. Een echte bui? Niet gehad.Over het weer zelf klaag ik niet echt. Er is net genoeg gevallen om de weerbarstige klei hier wat bewerkbaar te houden. De zwaluwen vliegen dagelijks laag, er zijn dus insecten. Er was vrees voor de kuikens van de weidevogels toen het nog kurkdroog was, er zijn er verscheidene dood, uitgehongerd gevonden, maar het moet nu beter voor ze zijn.Aan de droge kant blijft het.
Geplaatst: 4 mei 20196 j @roeier: ik ben niet ontevreden over de buien inderdaad. Sinds vorige week is er toch zo’n 40 mm regen gevallen schat ik. De voorspellingen neem ik voorlopig met een korrel zout, maar af en toe klopte het wel voor hier. Ik wil nog wel wat regen. Liefst ‘s nachts. met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Geplaatst: 5 mei 20196 j Regenton zat vorige week in2 dagen nok vol... Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 6 mei 20196 j Auteur Ja, dit zie je vaak; die regenband net ten oosten van Leeuwarden. Eind April waren er een stuk of wat dagen waarop die duidelijk voorkwam: Een paar jaar terug was minder leuk in die band, toen het zo'n natte zomer was. Toen zullen de regentonnen zijn overgelopen daar, ik herinner me nog dat er records werden vermeld.Iens, waar ik zit, ligt in het droge westen. Wij blijven hier gieteren, even een paar dagen overslaan betekent slappe plantjes. Sat24 lijkt een goeie tip. Buienradar voorspelt weer vele dagen met regen voor de komende tijd, Sat24 houdt het op één dag met regen. Meteo Noord West wordt hier ook wel geraadpleegd. Eigenlijk is alles beter dan Buienradar.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.