Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Proficiat, het was een leuke en ook leerrijke wedstrijd voor mij. Heb nu voor het eerst pepers in de volle grond geteeld en dat is toch duidelijk minder dan pepers in een pot op het terras kweken. Kleinere pepers en minder grote planten. 

Dank ook aan de organisatie, het was weer goed geregeld, top!

Heb nu alweer zin in de wedstrijd voor het volgende jaar.

Geplaatst:

Hier stond er 1 in pot en 2 in de kas. De plant in pot is een keer geknakt en gespalkt, maar gaf met z'n voeten in goede potgrond en vloeibare mest toch de meeste pepers. Die in de kas gaven echter net wat langere, maar minder. Wellicht toch een laag mest/compost in de kas gooien deze winter want het droge klapzand daar hield geen vocht vast in de warme dagen en dat hebben alle planten geweten. Ik ook trouwens! Ik heb me suf gegieterd :)

Bedankt voor de wedstrijd! Was leuk om mee te doen en weer een ervaring rijker -> eerder zaaien! De planten hangen nu nog vol met groen spul terwijl de meesten al denken over ruimen. Ik hoop op een indian summer :)

Geplaatst:

Het was leuk om mee te lezen en jullie vorderingen te volgen. Ik deed dit jaar niet mee omdat het pas mijn eerste moestuinjaar was, bovendien eten wij eigenlijk geen pepers meer. Ben benieuwd wat er komend jaar voor wedstrijd komt, lijkt me superleuk om mee te doen! 

Geplaatst:

Proficiat aan elke deelnemer en de winnaar. 

De twee planten gaven hier gigantisch veel, minstens dubbele van andere pepers. Wel vind ik ze vers niet handig in gebruik, verliest vlug strafte indien het warm gemaakt wordt in een gerecht. We doen dan wel de zaden eruit.

Hopelijk is dit niet het geval bij de chili vlokken, deze zijn juist gemaakt, met zaden nog in. Indien men daar de hitte bewaard, zet ik ze nog wel terug binnen enkele jaren want heb nu te veel chili vlokken.

Geplaatst:
Op 26-9-2020 om 16:09, Anna3 zei:

Ook hier geen spectaculair lange pepers, integendeel. De langste is hier slechts 14,2 cm. Ik had 3 planten, maar vond ze geen van alle lijken op de Joe's Long Cayenne die ik zelf eerder teelde, die pepers waren allemaal minstens 2x zo lang als mijn oogst van deze Marie's Annuum die hetzelfde zou moeten zijn. Misschien is Marie's Anuum toch anders?

Daar zeg je wel iets. Onze wedstrijdpeper werd betiteld als "Joe's Long Cayenne / Marie's Anuum". Dit staat ook zo op de verpakking. Ik dacht al, waarom moet die nou weer twee namen hebben? Is één naam niet genoeg? Ik heb gegoogeld op Joe's Long Cayenne, én op Marie's Annuum, en de laatste kwam bijna niet in beeld. Zou die Marie's Annuum een ondersoortje zijn? Dat dus niet zo lang wordt als de 'zuivere' Joes Long Cayenne? Wie er meer van weet mag het zeggen.

Geplaatst:

Van harte gefeliciteerd met de overwinning @siemen, ik denk volgend jaar ook eens mee te doen. Naarmate het pensioen nadert krijg ik steeds meer vrije tijd....:smile:

Ik snap echter nog steeds niet helemaal het verschil in het meten. Eentje zet de peper in de Workmate om hem recht te krijgen en op te meten en anderen meten het in kromme staat. Maar m.i. is de gemeten lengte dan behoorlijk minder dan de werkelijke lengte. Of mis ik iets...?

Geplaatst:

@Roelie, het is de tweede keer dat je dit aanhaalt. Het is en was inderdaad wel een puntje hoor, dat opmeten van de peper. Als je de werkelijke lengte van een kromme peper gaat meten, doet de een dit aan de binnenkant, waardoor hij korter lijkt. De ander legt het meetlint langs de buitenkant, waardoor hij langer lijkt. Er is besloten de lengte met een rechte meetlat te meten, dus moet je maar zien dat je de peper zo recht mogelijk laat groeien.  Daarom was het inklemmen , bedekken etc. ook niet toegestaan.

Het is wel een leermomentje voor evt. volgende wedstrijden. Het heeft heel wat updates gekost en ja, volgende keer doen we dát anders. Toch sportief van de deelnemers dat ze deze hobbel toch hebben willen nemen! :thumbup:

• Like 1
Geplaatst:

Helemaal duidelijk @HuubvG Ik zou dan de maatstaf dusdanig leggen dat je bij een kromme peper eerst de binnenkant meet, dan de buitenkant en dan het gemiddelde ervan vermeld als de werkelijke lengte. Maar goed, dat kan wellicht problemen opleveren bij sommigen. Ik ga i.i.g. volgend jaar meedoen, lijkt me een spannende zaak....:wink:

• Like 1
Geplaatst:
10 uren geleden, HuubvG zei:

Daar zeg je wel iets. Onze wedstrijdpeper werd betiteld als "Joe's Long Cayenne / Marie's Anuum". Dit staat ook zo op de verpakking. Ik dacht al, waarom moet die nou weer twee namen hebben? Is één naam niet genoeg? Ik heb gegoogeld op Joe's Long Cayenne, én op Marie's Annuum, en de laatste kwam bijna niet in beeld. Zou die Marie's Annuum een ondersoortje zijn? Dat dus niet zo lang wordt als de 'zuivere' Joes Long Cayenne? Wie er meer van weet mag het zeggen.

Ik weet er niks van. Maar ik vond wel een shop (pepperseeds.ca) waar de Joes long cayenne en de Maries annuum als twee verschillende soorten worden verkocht, en de Joe wordt als "very long" gecategoriseerd terwijl de Marie alleen "long" wordt genoemd. Gezien de resultaten lijkt ons zaad dan meer op de Marie.

• Like 2
Geplaatst:

beetje laat maar heel druk hier. maar de langste was net 14 cm. van de 5 zaden waren er 3 op gekomen en ook uit gegroeid tot drie struikjes. Ben best trots op mij zelf want dit is ook de eerste keer dat de pepers gingen groeien wat ik nooit eerder voor elkaar heb gekregen. Maar super leuk om mee gedaan te hebben, op naar de volgende challenge.

Geplaatst:

@siemen, van harte gefeliciteerd!

Ik ben afgelopen week helemaal vergeten mijn langste peper in te zenden, maar met een krappe 14 cm kom ik zeker niet in de buurt van de winnaar. Indien interesse, kan ik nog een foto'tje sturen.

Geplaatst:

@HuubvG, in de eindstand op lengte gesorteerd kom ik mijn score niet meer tegen. 

Volgens had ik de bij sporters verwenste 4e plek. Net naast het podium. 

Evengoed kijk ik met veel plezier op deze wedstrijd terug. 

Bedankt voor het organiseren en ik hoop dat er ook volgend seizoen weer enig vorm van wedstrijd zal komen. 

Geplaatst:

@geert h, een foto insturen is altijd leuk voor de napret, doen. De lengte staat alvast onopvallend achter je naam op de deelnemerslijst.

@Veldjesgraaf, bedankt voor het melden, het wordt direct rechtgezet. Excuses voor de onoplettendheid.

Overigens gefeliciteerd met de 5de plek want ja, van die 'verwenste' 4de plek ben je verlost. Er zijn namelijk 2 pepers op de 2de plaats gekomen qua lengte. Dus opgeteld ben je de 5de teler, er zijn 4 langere pepers dan de jouwe.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@ allen Dank voor de felicitaties

Ik heb ondertussen al een paar dagen de felbegeerde winsttrofee mogen ontvangen. 

Hierbij ook 2 mooie foto's ervan. 

Veel dank aan de organisatoren voor de perfecte regeling van de wedstrijd en ik ben al volledig klaar voor volgend jaar en de nieuwe wedstrijd om mijn titel te verdedigen 😈

Verder ben ik nog steeds aan het oogsten van de pepers. Wel niet meer zo lang maar nog wel even goed.

IMG_20201019_181609.jpg

IMG_20201019_181615.jpg

• Like 8
Geplaatst:

Even een zijstraatje, ik heb afgelopen jaar gewoon een klein peperplantje gekocht bij de lokale groenboer. 

Maar inmiddels begint het een boompje te worden van 160 cm hoog. En nog steeds bloei en meer pepers.

Hoe lang gaat dit eigenlijk nog door?

Staat in een vrij open kas.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...