Jump to content

Best bewaarbare groenten

Liesje

Recommended Posts

Hi allen,

Ik ben stevig aan het brainstormen over wat ik komend jaar in mijn moestuin wil verbouwen. Na ervaringen in de afgelopen jaren ben ik -voor mij persoonlijk- tot een aantal overtuigingen gekomen: Ik wil niets in mijn moestuin hebben staan dat 1) vreselijk last heeft van ongedierte (rot-slakken!), 2)ten tijde van oogsten voor een habbekrats in de winkel ligt (spinazie voor 2 kwartjes per zak kan ik niet tegenop telen), 3)niet goed te bewaren is (broccoli is superlekker, maar alles binnen een week eten is misschien wat too much)

Ze hoeven natuurlijk niet allemaal tegelijk aan deze voorwaarden te voldoen

Zo heb ik de afgelopen seizoenen aardappels gekweekt, asperges, snijbonen, pompoenen, mais, rode kool, wortels, boerenkool, spruitjes, aardperen, venkel, rammenas, rucola, pastinaak en schorseneren.

Hebben jullie suggesties voor nog meer soorten die goed bewaarbaar zijn? In een koele kelder bijvoorbeeld? De ruimte in mijn vriezer is helaas beperkt.

Dank voor het meedenken!

Haha, herkenbaar! Wat je zegt inderdaad met spinazie, had ik ook. Je 'werkt' je weken de pestpokkepleuris en dan kom je bij de supermarkt en ligt een zak voor een euro ofzo... Tja.

Daarom voor mij (naast tomaten natuurlijk ) paprika's en bijv. snugar snaps. Die dingen zijn reteduur in de winkel en toch zeer eenvoudig zelf te telen! En ze worden hier heeeeeeel lekker bevonden! Een paar sugar snaps betaal je al snel 2/3 euro voor (en dat is echt geen zak vol). Voor paprika's heb je natuurlijk wel een kas o.i.d. nodig. Misschien aardbeien? Is geen groente, maar toch. Duur in de super, makkelijk te telen. Vooral als je toch een lap grond hebt gelegen.

Punt 1 van je wordt trouwens wel erg lastig Vorig seizoen was geen slakken-jaar, althans hier niet. Maar werken in potten bijv. scheelt enorm hoor.

Punt 3, ik heb enorm veel gehad hier aan het 'Bewaren en inmaken' forum gedeelte.

Misschien moet je een gedachten omslag maken.

In plaats van bewaren er voor zorgen dat niet alles gelijk klaar is.

Zoals je in mijn blog kan zien is het mogelijk om veel vers te oogsten gedurende het hele jaar.

Waarom zou je broccoli oogsten als je het vervolgens niet gelijk op eet of verwerkt maar een week laat liggen?

Door kleine hoeveelheden te zaaien en planten met regelmatige tussenposen kan je proberen de oogst te spreiden.

Een van de voordelen van een moestuin is toch dat je alles vers hebt.

Wil je maximaal financieel voordeel dan moet je inderdaad dure en vaak arbeidsintensieve producten telen zoals peultjes en sugarsnaps, Kaapse bessen, frambozen, aardbeien artisjokken etc.

Bij mij bewaren de droogbonen het beste en makkelijkst samen met potten jam.

IMG-20190622-WA000527771561235303.jpg

En ik weet het.

Je koopt goedkope aardbeienjam voor een Euro de liter maar die is toch echt anders als de jam die hier gemaakt wordt.

En die slakken, daar is hier al veel over geschreven.

Ik lees dat je in de siertuin je moestuin hebt. Slakken hebben overdag bij zonnig weer beschutting nodig.

Dat is er meestal in een siertuin genoeg.

Is een moestuin opgeruimd en geschoffeld en zijn er geen verstopplekken in de omgeving dan zijn de slakken beheersbaar.

Misschien is het bij jou niet haalbaar om de slakken de baas te zijn?

Zeker omdat vorig jaar het erg droog was en een moeilijk jaar voor slakken.

Succes met je keuzes.

Hier overwinteren in een kratje met wit zand in de schuur (maar koele kelder kan ook) tot maart/april: knolselderij, winterwortel, biet.

Op een rek in de schuur gedurende een paar wintermaanden: sluitkolen zoals witte rooie en savooie.

Droge bonen in een papieren zak, en dan niet de ordinaire bruine bonen maar soorten met een andere lekkere smaak zoals kievits en wieringer.

Peper: tot vlokken hakken en drogen.

In de grond laten gedurende de winter: pastinaak, prei.

En inderdaad oogstmomenten spreiden. Ik zaai wel zes keer per jaar broccoli

En je kan met een eigen tuintje groenten zetten die meestal niet in de winkel te krijgen zijn.

Ik oogst hier al maanden snijbiet, van elke plant een blad en die groeit door tot de lente zonder veel problemen.

Ook is er nu onbeperkt winterpostelein, gezond en eenmaal een keer laten zaden dan heb je het voor de rest van je leven.

Zomerpostelein is ook fijn, snijden als je het nodig hebt en groeit daarna weer verder, net als Nieuw-Zeelandse spinazie.

Ik vrees dat dit een groot deel erg persoonlijk is .

Als ik u lijst vergelijk met zaken wel en niet kom ik toch 2 opmerkelijke verschillen tegen .

-Aardappelen bij u wel hier is het ver het enige dat er al jaren niet meer in komt . Moet je al een groter oppervlakte hebben om een redelijke tijd mee door te komen prijs is ook vrijwel beperkt in de winkel en kans op aardappelplaag bij oudere soorten bij vochtig weer .

-Spinazie niet bij u hier zeker wel maar dan nieuw Zeelandse spinazie . Door slechte bewaring juist interessant om deze zelf te zetten . En kunt je gans het jaar van trekken .

En in plaats van bewaren kunt je ook kiezen voor spreiden van de oogst .

- door spreiden van het zaaien/planten i.p.v. 1 maal 9 broccoli te zetten 3 x 3 met telkens iets van een maand tussen ?

- door ras keuze nieuw Zeelandse spinazie ipv de gangbare soorten . Prinsessenbonen struikvorm geven snel veel bonen maar beperkt in de tijd ,de staakbonen soorten geven trager bonen maar meer gespreid over het seizoen ...

Minder courante zaken planten daarom duurder in prijs en voller van smaak ?

Om iets te zeggen tomaten zal binnen enkele weken hier op het forum wel terug beginnen mensen die hier heel veel tijd en liefde in steken . Het moment dat de tuinliefhebbers oogsten is de prijs ook vrij beperkt in de winkel . Waarom al de tijd er dan in steken smaak niet te vergelijken en veel meer variatie dit is ook wel aan het uitbreiden in de winkels lijkt mij)

Als het gaat om de "winst ten opzichte van de supermarkt" kan ik je vertellen: besteed al je moestuin-uurtjes in overuren bij je werkgever en laat dit uitbetalen!

Mijn winst is vooral een hoop plezier, lekker buiten bezig zijn, een vollere smaak, genieten van de natuur en me vooral verwonderen hoe een zaadje zo mooi kan uitgroeien tot een geweldige plant.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Je kan ook verspreid zaaien, dus om de 3 weken een rijtje sla. Dan is de oogst wat gespreid en kun je er langer van genieten.

Wat ik makkelijk vind is aardpeer. Ideaal voor de wintermaanden en je kunt het in de grond laten zitten totdat je het oogst.

Pompoen kun je in huis lang bewaren. Hokkaidopompoen wat minder lang (slechts paar maanden), maar Butternut kun je zeker een half jaar bewaren. En veel soorten nog langer. Wel kiezen voor smakelijke soorten, anders is het ook zonde van je teelt.

Courgette is duur in de winkel en kun je niet echt lang zo bewaren, maar kun je wel prima invriezen.

Verder vries ik veel in en weck ik ook wel wat. Ik teel niet om winst te maken ten opzichte van de supermarkt (dat lukt denk ik niet), maar omdat zelfgeteelde groente veel lekkerder smaakt en omdat je weet hoe het is geteeld (zonder bestrijdingsmiddelen in mijn geval). Ook teel ik speciale tomatensoorten, die smaken veel lekkerder dan de supermarkttomaten. En zo doe ik dat met meer groente en fruit. Dat vind ik leuk en het smaakt zoveel beter.

Je zou verder kunnen denken om te gaan wecken. Kun je veel oogst tegelijkertijd verwerken en heel lang bewaren!

Als het idd enkel en alleen gaat om de prijs dan moestuinier je beter niet, zo wat alles kan je veel goedkoper kopen in het seizoen.

De uren die elk van ons (ok afhankelijk van de grootte) besteed in de tuin zijn aanzienlijk = duur

Aankoop materiaal ook al beperk je je tot het strikte minimum kost ook wel wat

Aankoop van zaden en plantgoed idem, allemaal niet voor niets.

Opkweken van speciaalkes dmv propagator en groeilampen dito

Wecken, invriezen ea kosten opnieuw tijd en geld en energie dus opnieuw kosten

Maar zoals hierboven al aangehaald ...

Probeer maar eens een aardbei, tomaat, meloen, komkommer, vers geplukte boontjes, bietjes etc uit onze ongespoten tuintjes ...

De smaak, cliché ok maar ook 100% waarheid, is onmogelijk te vergelijken met de waterige en smaakloze toestanden uit de winkel.

Zelfs als je bio gaat is er een groot smaakverschil, alleen al het 'van oogst tot op de tafel verschil', ik maak er indien mogelijk hier thuis een spel van om dit zo kort mogelijk te houden, boontjes plukken kuisen en onmiddellijk klaar maken en opeten.

Ook hier het jaar rond verse groeten uit de tuin en de serre.

Sla toch zeker 9 maanden, wintermaanden in de serre anders gewoon volle grond

Radijsjes, parijse worteltjes (ronde), rucola, ea uit de serre in de wintermaanden anders volle grond tsn andere groeneten in

Bieten: zo wat het jaar rond (ook al neemt de kwaliteit later op het seizoen iets af), blijven gewoon in de volle grond staan

Nieuw Zeelandse (zaait zichzelf elk jaar opnieuw uit) en Kaukasische (wintervaste meerjarige klimplant) spinazie, gingen deze week dood nav de vorst maar heb er maanden van gegeten, gewoon uit de volle grond

diverse kolen in de serre (bloemkool en spitskool) en de volle grond: palmkool, savooikool, rode, witte en spitskool

Wortels, pastinaak, prei gewoon in de vlle grond, oogsten wanneer je het nodig hebt

Butternut en Uchiki bewaren wij hier maanden in de kelder, laatste Uchiki's maar Butternuts nog zeker genoeg tot eind april

Ajuin, look etc. ... gewoon droog in de kelder, goed voor meerdere maanden

Verder zoals velen,

ik vries heel veel 'overoogst' in en zaai meerdere keren op het seizoen kleine beetjes

Als het gaat om de "winst ten opzichte van de supermarkt" kan ik je vertellen: besteed al je moestuin-uurtjes in overuren bij je werkgever en laat dit uitbetalen!

Mijn winst is vooral een hoop plezier, lekker buiten bezig zijn, een vollere smaak, genieten van de natuur en me vooral verwonderen hoe een zaadje zo mooi kan uitgroeien tot een geweldige plant.

Ik geloof niet dat ik dat ik heb gezegd dat het mij om winst tov supermarkten gaat. Ik vind wel dat de combinatie van de 3 dingen die ik noemde in balans moet zijn. Ieder zijn meug en beweegreden om bepaalde moestuinkeuzes te maken denk ik. Niet helemaal eerlijk alleen om andermans plezier in dezelfde hobby in twijfel te trekken, zo komen een paar reacties een beetje over. Maar goed, dat is alles wat ik hierover zeg.

Wecken is inderdaad een bewaarmethode waar ik aan het snuffelen ben. Ik heb inmiddels een voedseldroger ook. Groenten die je in de winter gewoon buiten kunt laten staan zijn wel favoriet . Ik wist bijvoorbeeld niet dat dat met prei kon, dus dat is zeker een goede! Sugar snaps klinken ook goed, daar ga ik me eens in verdiepen. Zoete aardappels wil ik ook heel graag. Zalig vind ik die. Ik heb alleen helaas (nog) geen kas, en ze doen het buiten minder toch? En hoe zit het met knolselderij? Bewerkelijk om te telen begreep ik, maar lijken me best bewaarbaar?

Ik persoonlijk had jou alvast niet verkeerd begrepen hoor Liesje ... indien ik die indruk gaf dan sorry daarvoor

Gewoon verder op ingespeeld maar begrijp heel goed wat je wil zeggen.

Idd iedereen zijn eigen meug en beweegredenen.

In de moestuin is héél veel mogelijk, met meer maar ook zonder serre.

Bvb paprika gaat heel goed zonder serre ook, in een echt slecht seizoen heb je mss enkel groene paprika's maar die zijn ook lekker.

Als je binnen een droge donkere en koele plek hebt dan kan je in bakken veel bewaren, al dan niet bedekken met zand, inpakken met papier enz

Knolselder is idd niet makkelijk maar bewaard relatief goed onder de juiste omstandigheden.

Prei zeker doen, zolang de bodem niet dicht vriest kan je oogsten wanneer je wil

Succes!

Zoete aardappels wil ik ook heel graag. Zalig vind ik die. Ik heb alleen helaas (nog) geen kas, en ze doen het buiten minder toch

Voor sommige rassen ben je inderdaad best met een serre . Dus eigenlijk is het hier ook als met vele groenten ,raskeuze erg belangrijk . https://www.denoudekastanje.be/producten/plantgoed/eetbare-knollen/273-zoete-aardappel-ipomoea-batatas-10 Hier vind je over veel rassen een beschrijving .

2jaar geleden ook voor het eerst zoete aardappel hebben staan met succes . Ras ? Gewoon uit de supermarkt maar wel herkomst België? Mijn redenering was professionele gaat niet op grote schaal er kweken zonder eerst te testen op kleine schaal welke er het meest productief en haalbaar zijn hier in België. Resultaat https://www.moestuinforum.nl/handleiding-zoete-aardappel-bataat-t12368-190.html post 1 okt 2018

Vorig jaar was mijn kweekseizoen een ramp maar dit jaar wil ik enkele rassen van bovenstaande site uitproberen .

Nog even een paar:

* pak soi

* mizuna

* sjalot

* Welsh onion

* augurk/komkommer

Pak soi en mizuna kunnen gewoon 's winters op de tuin blijven staan en geoogst naar behoefte. Pak soi zaai je Juli - Augustus of zo, de slakken zijn dan door droogte vaak over hun hoogtepunt heen. Mizuna heeft al helemaal weinig plagen.

De meeste sjalotten zijn erg goed te bewaren. De smaak van de rassen die je in de herfst zaait ben ik persoonlijk dol op en die zie ik niet in de winkel. Nauwelijks plagen.

Welsh onion wordt ook wel grove bieslook genoemd, een stengelui waar je de grootste tijd van het jaar af en toe wel wat af kunt halen. Vaste plant, weinig plagen.

Augurk of komkommer is bijzonder makkelijk in te maken, gewoon in potjes met een schroefdeksel. Persoonlijk prefereer ik komkommer, omdat die wat veelzijdiger is met het gebruik als vers, en eigengekweekt vers is beter als in de winkel.

Behalve augurk/komkommer nemen de gewassen van dit lijstje ook weinig ruimte in beslag.

Of aardbeien! Kies voor lekkere soorten (kijk wel op of ze zelfbestuivend zijn of dat ze een ander ras nodig hebben voor de bestuiving). Als je voor junidragers kiest, dan heb je in de maand juni de aardbeienoogst, maar je hebt ook doordragende rassen, dan heb je over een langere periode aardbeien. Ik haal van mijn aardbeienveld (heb junidragers) een paar weken lang toch wel 1 kilo per dag aan aardbeien eraf. Die eet ik direct op, maak er jam van, geef veel weg en de rest vries ik in. Zoveel lekkerder dan de aardbeien van de groenteboer!

Winst tov supermarket

Tomaat

Sowieso de tomaat. En dan vooral qua smaak. Het smaakverschil is enorm!

Pepers en Paprika's

Veel meer keuze mogelijkheden. En vooral ook mooie en leuke planten.

Pompoen

Het is zo makkelijk zelf te kweken en te bewaren

Naaktpompoen

Je hebt ook zaden van de naaktzadige pompoen. Wij gebruiken regelmatig pompoenpitten in de keuken. In de winkel zijn die super duur.

Specialekes

Tuinmelde lekkere makkelijke bladgewas zoals spinazie.

Boerenkool

Vind je niet veel vers in België

Snijbiet

Ook niet vers te krijgen

Courgette, radijs, sla

Het is gewoon te makkelijk

Aardappelen doe ik ook niet meer. Ook al kan je eens leuke variëteiten proberen. Maar ze nemen inderdaad veel plaats in. En dezelfde ziekte als bij de tomaten. En tomaten zijn heilig voor me. Dus vanaf nu kweek ik gewoon pasta

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Niet helemaal eerlijk alleen om andermans plezier in dezelfde hobby in twijfel te trekken,

Het is zeker niet de bedoeling geweest om het plezier in je hobby in twijfel te trekken, sorry als het zo is overgekomen.

Een (naar mijn idee) leuke aanvulling kan zijn het kweken van oesterzwammen of andere paddenstoelen. In het klein kan je oesterzwammen op koffiedik kweken, in het groot op houtsnippers of stro. Er is al veel over geschreven op dit forum maar vragen blijven natuurlijk welkom.

oesterzwammen-op-koffiedik-kweken-t15625.html

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Dank allen, voor jullie reacties en suggesties! Zitten hele fijne dingen tussen volgens mij...

Of aardbeien! Kies voor lekkere soorten (kijk wel op of ze zelfbestuivend zijn of dat ze een ander ras nodig hebben voor de bestuiving). Als je voor junidragers kiest, dan heb je in de maand juni de aardbeienoogst, maar je hebt ook doordragende rassen, dan heb je over een langere periode aardbeien. Ik haal van mijn aardbeienveld (heb junidragers) een paar weken lang toch wel 1 kilo per dag aan aardbeien eraf. Die eet ik direct op, maak er jam van, geef veel weg en de rest vries ik in. Zoveel lekkerder dan de aardbeien van de groenteboer!

Ik wil graag aardbeien neerzetten als bodembedekker bij mijn asperges , maar ik twijfel over het soort. Ik begreep dat niet-doordragenden meer woekeren (en dus het onkruid meer in toom houden), maar ook minder oogst leveren dan doordragenden. Klopt dat?

Als je zaken zoekt die in de winkel de hoogste prijs hebben dan kun je je tuin het beste vol zetten met frambozen en andere bessenstruiken, dat spul is in de winkel altijd duur.

Yess! Al enthousiast mee bezig. Verschillende soorten bessen en frambozen geplant en ook alweer gestekt. Meer is beter

Een (naar mijn idee) leuke aanvulling kan zijn het kweken van oesterzwammen of andere paddenstoelen. In het klein kan je oesterzwammen op koffiedik kweken, in het groot op houtsnippers of stro. Er is al veel over geschreven op dit forum maar vragen blijven natuurlijk welkom.

Ooh jaa! Heb zelf boleten en fluweelpootjes 'in het wild' in de tuin groeien, en afgelopen seizoen sporen verspreid van reuzenbovist. Fingers crossed dat dat zin heeft gehad . Hier thuis is men niet zo gek op paddesteoelen, maar ik zat zelf te denken aan shitake paddestoelen te kweken. Ik geloof dat je met pluggen en een mooi stuk hout zo een paar jaar met oogst kan doen

Het woekeren van aardbeien valt wel mee, je trekt het teveel er zo weer uit. Zelf heb ik sinds afgelopen jaar ook doordragers in de tuin geplant, maar ik vind de opbrengst daarvan veel minder dan die van de junidragers. De doordragende breiden zich hier tot nu toe minder uit helaas. Nu zegt 1 jaar nog niks, maar als het zo blijft, gaan de doordragers er weer uit. De oogst van mijn junidragers vind ik in ieder geval meer dan voldoende.

Paddenstoelen zijn altijd goed. Voor shiitake heb je wel geduld nodig. Dat duurt wel een jaar voordat er paddenstoelen verschijnen op de stammen. Oesterzwammen gaan daarentegen weer wel heel snel. Het is in ieder geval een mooie aanvulling op het menu. Boleten in de tuin is luxe!

Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar als die wat beschut is en veel zon krijgt, dan zou je ook vijgenbomen kunnen planten. Kies wel voor lekkere en makkelijke soorten (bijvoorbeeld Ronde de Bordeaux) die robuust zijn.