Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat was ook mijn idee.

De bloeiwijze en het blad.

Ik heb ook nog gezocht of ze net als winterpostelein kunnen verkleuren door de kou of door een gebrek maar niets gevonden.

Even proeven misschien?

(Op  eigen risico......)

Geplaatst:

Ja, het is kleine veldkers denk ik, dank jullie. Ik had een blaadje geproefd maar het heeft niet dat scherpe van bijvoorbeeld tuinkers. Maar toch, in de determineren-video zag ik een jong plantje met ook rood blad en die ronde vlekken. Ik houd in de gaten of hij nog naar groen gaat verkleuren. 

Geplaatst:

Hallo, iemand een idee welke plant dit is? Het kan zijn dat ik dit als bol heb geplant maar ik kan het me niet herinneren...

Hij is vrij snel gegroeid.

Bedankt alvast

20210406_163343.jpg

Geplaatst:

Ja, dat denk ik ook @Tobias en @Amrutten, een scilla. Waarschijnlijk een Scilla Campanulata. 

Het zijn planten die makkelijk broedbolletjes maken waardoor ze zich snel vermeerderen, maar ook door zaad verspreiden ze zich makkelijk. Ze bloeien prachtig met trossen van hangende klokjes, blauw - wit - roze, in mei., als hyacinten waarvan de bloemen wat meer uit elkaar staan.

Het minpunt van de plant is dat de bloei kort duurt en dat het loof tijd nodig heeft om voedsel op te slaan voor volgend jaar. Je kijkt dus maar kort naar mooie bloemen, en je kijkt lang naar blad dat langzaam weg kwijnt.

De typisch Engelse 'woodland plants', de 'blue bells' , zijn ook scilla's. 

Laat je plantje staan @Tobias, en kijk hoe het gaat bloeien. Als je het mooi vind, dan kun je de plant bewaren. Wees dan voorbereid op spontane opkomst van het plantje overal in je tuin, over een paar jaar, door zaad en broedbolletjes. 👍

Geplaatst:

@Vinky

Bedankt, verspreidt dat zaad zich ook makkelijk, want ik weet vrij zeker dat ik dat niet gezaaid of geplant hebt en ook nergens anders in de tuin hebt staan.

Edit: Zou het niet alium globemaster kunnen zijn, want die moet wel nog ergens opkomen hopelijk?

Geplaatst:

Clematis.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Beste Moestuinliefhebbers,

Zit vorig jaar groeien er naast mijn composthoop enkele plantjes, ik had er niet veel aandacht aan besteed maar dit jaar kwamen ze massaal op al vroeg in het jaar, zeker een stuk of twintig. Nu ging ik er eens een paar uitgraven en er blijkt best een flinke wortel aan te zitten. Het doet een beetje denken aan pastinaak of aardpeer maar het ziet er toch echt anders uit dan wat ik wel eens heb geplant.

Heeft iemand enig idee wat voor soort wortel dit is en hoe het in mijn tuin terecht kan komen? De wortels hebben niet echt een geur, zeker geen pastinaak of winterpeen geur.

Alle reacties zijn welkom

IMG20210413162752.thumb.jpg.4656c5a4ed7bb7c18ceeae24e839578b.jpg

Geplaatst:

@Tobias, of je wellicht allium globemaster hebt, kan ik niet zeggen, want dat plantje ken ik niet. Om zeker te zijn van wat je hebt, zou ik wachten tot de plant gaat bloeien. Dat geeft vaak duidelijkheid.

In ieder geval verspreiden scilla's zich heel makkelijk (zo niet irritant makkelijk) via zaad en broedbolletjes. Ik had er veel van - op een polletje na is alles weg - en inmiddels staat de tuin van de buren er vol mee.

Geplaatst: (aangepast)

Ik kan er compleet naast zitten maar lijkt wat op Amerikaanse of Oosterse karmozijn bes die hier bij mij in de tuin ook spontaan begonnen zijn ( ze is verwilderd in Europa). die penwortels kunnen serieus groot worden na de jaren en de scheut ziet er gelijkaardig uit wat ik bij mij zie., maar zoals @Vinkyzegt, als de plant bloeit zie je het echt. Enkele laat ik hier staan, ik vind de bes wel mooi.

wat info: https://www.tuinadvies.be/artikels/karmozijnbes_soorten_vaste_planten

aangepast door redzebra
Geplaatst:
51 minuten geleden, redzebra zei:

karmozijn bes

Daaraan dacht ik ook meteen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Tijdens het onkruid wieden tussen de sla in de serre besloot ik een paar van deze plantjes even door te laten groeien, omdat het er precies niet echt onkruid uit ziet.
Iemand die weet wat dit is? Of ben ik nu toch een onkruidje vrij spel aan het geven..? 😊

662BC9F9-AB3A-47AF-8F5C-49807419A42A.jpeg

944D2359-773E-4ACC-A1E7-0FE8D4FBABDD.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...