Jump to content

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

HuubvG

Recommended Posts

• 1 month later...

Voor de eer dan, helaas niet😄 , best wel een heel stevige, 3 /400 gram hier nu maar ga hem ook oogsten, met de huidige temperaturen is de groei eruit  .  Is helaas hoe een wedstrijd werkt en fantastisch hoe Huub de moeite daar voor doet, met spanning aan het wachten op de volgende uitdaging.

Ja. Ik weet het. Wilde het alleen even delen
Ik zal later nog in het record topic zoeken naar de grootste, op tapatalk geef ik het 0% kans dat ik het kan vinden.

Ik heb er nu nog 2 staan, eentje van normaal formaat, en een mini die was inieminie op 30 september.

Uiteraard doe ik mee met de komkommer wedstrijd, hopelijk blijven ze wel langer dan een half seizoen in leven. Had daarentegen wel een mooie oogst.

• Like 1

Misschien moet ik mijn moeder de komkommer laten telen. Op haar arme zandgrondtuintje, heeft ze altijd een oogst om u tegen te zeggen (zeg ik helemaal niet jaloers noch tandenknarsend hoor, echt niet)

Volgend jaar gaat mijn beste komkommerjaar ooit worden uiteraard. Kom maar door

*off topic*

Dat komkomt wel goed met de komkommers volgend jaar! Rond maart 2022 meer hierover in een nieuw wedstrijdtopic. :thumbup:

*on topic*

Ik had nog wat wedstrijdzaden over, nadat de prijszaden en nog een restant verstuurd waren. Die heb ik in oktober in de kas uitgestrooid en ze staan er nu bij

zoals deze:

v1.jpg

Ik wil ze laten staan en volgend jaar in het zaad laten schieten, om te kijken wat gebeurt met de andere venkel die ook in mijn tuin bij huis staat:

v3.jpg

Moeilijk te fotograferen, dunne stengel van r.o. naar l. b., de groene zaadvenkel.

Ergens in dit topic had @Patrijs het over 'venkelen', toen ik vertelde dat ik 2 soorten venkel in de tuin zou krijgen: hier.

Bedoelt Patrijs met venkelen 'in het zaad schieten'? Of 'ze gaan kruisen'?

En wat wordt het áls ze gaan kruisen?

Te zwaar voor de keukenweegschaal, heb geen moeite verder gedaan.

Wel grappig hoe 8 kleine knolvenkels op elkaar kunnen groeien uit 1 zaadje. Als je ze dus lang genoeg laat staan, heb je meer oogst dankzij de nieuwe kleine venkels.

IMG_20211123_114853.thumb.jpg.8f864d712926ffe8e3658c47412200fa.jpg

• Like 4

• 2 weeks later...
Op 20-11-2021 om 19:37, mdubbelm zei:

Ha komkommer! Dat kan niet slechter dan afgelopen seizoen, dus kom maar op!

Grappig, ik had een wereldoogst!!! Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik nu een goed jaar heb dus volgend jaar een slecht jaar.

Dit jaar had ik van 5 planten elke 2 dagen 15 komkommers, vorig jaar 1 zielig plantje (van de 7) en 2 komkommers. Zo wisselt zich dat elk jaar af.

Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar  gaat.

Ik heb alleen nooit lange komkommers, alleen korte die wel dik kunnen worden.

Gisteren nog laat gezaaide wedstrijdvenkels van handzaam formaat geoogst (geen winnaars) en in een pastasaus verwerkt - met chorizo en tomaat: erg lekker!

En ik verkneukel me nu al om komkommercompetitie. 

Wel een vraagje aan de organisatie daarvan, voor degenen die tijdig hun zaaigoed bestellen

Op 21-11-2021 om 11:25, HuubvG zei:

Rond maart 2022 meer hierover in een nieuw wedstrijdtopic

Is het misschien mogelijk om voor maart 2022 te verklappen om welke soort het gaat? Zodat mensen niet ergens een soort bestellen terwijl ze die later ook via de wedstrijd ontvangen? 

In ieder geval hulde voor de organisatie van weer een wedstrijd :thumbup:

@mdubbelm, @acpronk, @Vinky, @Plotiemoos, ik zie dat er vraag is naar de soort komkommer.

De soort is "Sonja", biologisch zaad en komt van Van der Wal.

Deze lijkt op de 'market more', is niet lang, maar blijft wel smakelijk als die groter wordt. Kan in de kas en buiten geteeld worden.

Er komen ook twee prijzen; 1 voor binnenteelt en één voor de buitenteelt.

Het is nog onbekend of het om de langste zal gaan, of wellicht het is meten van de omtrek een betere optie.

In de huiskamer ook per omgaande een bericht over de wedstrijd en soort. :-)

• Like 2
  • Thanks 1

Op 9-12-2021 om 19:12, Vinky zei:

Mijn punt is: Ga ik eind december komkommerzaden kopen als diezelfde zaden in maart de wedstrijdzaden blijken te zijn 😉

Ik heb nog komkommersalade loggen.

Deze kweek ik ook gewoon weer en de wedstrijdzaden komen aan de andere kant van de tuin....

Als het een goed komkommerseizoen wordt....

An sich wil ik maximaal 5 plantjes op de tuin.... maar als het er 10 worden.... heb ik komkommer genoeg om het halve dorp te geven.. hahaha