Jump to content

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

HuubvG

Recommended Posts

In de bak heeft de rechter knol in korte tijd een joekel van een zaadstengel laten groeien. De ander ziet er nog goed uit maar het groeitempo staat op een laag pitje.

venkel11.thumb.JPG.95d5e2b2fee01685f9b43b81ef17df3d.JPG

Van de 8 venkeltjes in de vollegrond vertonen er 2 duidelijke sporen van doorschieten. Wat de rest gaat doen is nog even afwachten. 

venkel9.thumb.JPG.8060e0fc523c9b070b26eef021ce9e28.JPG

venkel10.thumb.JPG.0bea906c97c7ad6bfc39faaaf52fe11d.JPG

Zelfs als alle planten zouden doorschieten dan blijven ze bruikbaar. Ik ben van plan van de doorschieters de zaden te oogsten en die volgend jaar breedwerpig te zaaien. Niet voor consumptie (ik vind venkel niet lekker) maar om er koninginnepages mee te lokken die zich de laatste jaren steeds minder in mijn tuin laten zien.

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Knolvenkel groeit inderdaad niet zo snel. Dat merk ik nu ook bij mijn andere knolvenkels. 

Voor de koninginnepage zaai ik altijd standaard wortels en dille. Daar zitten ze ook graag in. Heb ze nu nog niet gezien (heb ook heeeeeel veel vogels in de tuin, in tegenstelling tot voorgaande jaren), hopelijk zie ik dit jaar nog een paar mooie koninginnepages.

• Like 1

20210802_162726.thumb.jpg.7525b37f569f2d365cabbe679d90a5bc.jpg

Er staan er nog een aantal in de tuin maar ik vermoedt dat dit mijn beste poging wordt. 

Gegroeid op pure verwaarlozing 😉.  Staan op een onhandige plek veel te kort op de basilicum en aan de andere kant gingen de kippen steeds stof baden. Maar goed het valt me nog niet tegen. Denk wel dat de smaak tegen valt. 

• Like 5

Whoa wat een knoepert!! Gefeliciteerd!!!

Hier een foto van een van mijn 5 venkeltjes, op 26 juni gezaaid, dus een dikke maand onderweg. Hij neemt er de tijd voor zullen we maar zeggen...

20210802_200948.thumb.jpg.32c9de35651fab1cb0d45d4c2f8174c8.jpg

Edited by Liekie
  • Like 3

Ahahahha wat een cutie. De mijne zijn iets verder, maar gaat niet echt hard. Heb er 3 verplaatst waar ik het meeste van verwacht zodat ze meer ruimte hebben. Toen ik net de foto zag, schrok ik wel even. Ik dacht oprecht, wanneer zijn die venkels opgegeten? Vissekom momentje…

7af9beb210612094f2f052e7fc4448de.jpg

98cb4d9414e56916ba52f5bc08912809.jpg

De rucola heb ik weggehaald en wat ander onkruid. Ook maar wat vloeibare voeding gegeven. Vind het maar tergend langzaam gaan. Die verdikking hierboven beloofd een mooie knol. Rest is wel erg sprieterig nog. De bonte venkel die zichzelf uit heeft gezaaid, gaat een stuk rapper. Zonder enige moeite.

• Like 1

De eerste 5 venkel planten zijn geoogst waarvan de zwaarst op de foto.

Helaas nog niet in de buurt van de zwaarst die hier gewogen is, maar het zijn mooie venkel planten geworden.

het gewicht is 593 gram.

venkel 3.jpg

venkel 4.jpg

Edited by hein
  • Like 5

Sorry, ik ga ook niet winnen. Maar Frans, jouw knolvenkels in de volle grond zien er prachtig uit. De een na rechtse ziet er uit om te oogsten en te wegen.

Mag ik even de advocaat van de duivel spelen door te zeggen dat de inzendingen die ik tot nu toe heb gezien boven in de lijst eigenlijk niet tot iets eetbaars vind behoren?

Is het de bedoeling van deze wedstrijd om een mooie en dikke en eetbare knolvenkel te telen of een oneetbaar, vezelige, half doorgeschoten en taaie knol?

Ik vraag maar🤷‍♀️

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎