Ga naar inhoud

Peper en paprika topic 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Yep eet je groen@Liekie. Hihi, kun je het ook proeven! Leuk zeg. Ik had vorige week ofzo geloof ik geplukt en dat was niet te eten. Ze hangen er nu een paar weken aan en smaakten eindelijk zoals het hoort.

Als je ze rood plukt, maak je er chilivlokken van. Dan eet je ze niet meer rauw. Althans. Wij niet. Schil wordt dan een stuk dikker en Turkse mensen hebben dan liever wat anders.
Je kunt trouwens ook groene chilivlokken ervan maken, maar rode hebben meer smaak. Met een vleugje zongedroogde tomaat lijkt het wel.

• Like 1
Geplaatst:

Holymoly!! Daarnet 1 geplukt en geproefd, maar whoohoo!! Das snotverdikkie een pittig pepertje voor uit het knuistje. Dus vond de dochter het een goede prank om de jongens ook te laten proeven. De jongste had mijn tranende ogen gezien en koos verstandig voor een klein hapje en hield het daarna voor gezien. De middelste vond het wel een grappige challenge en schoof een halve peper zo z'n mond in en kauwen maar. Na 5 seconden was hij zo rood als een tomaat, rende naar buiten linea recta het zwembad in. We hebben erg gelachen :-) Er hangen er nog 2, maar ik denk dat niemand meer durft nu 😀 Overigens wel een prima smaak, maar joh, die pit is echt wel much voor een Hollander...

• Like 4
Geplaatst:

slim kind die jongste!

Ik vind het heerlijk! Laat ze anders lekker rijpen en maak er chilivlokken van. Die smaak is zó geurig, dan gebruik je steeds een snufje. Hier gaat het zelfs over de tonijnsalade. Ik kook alleen zoet en brood zonder ‘mijn’ chilivlokken.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik denk dat ik ze dan laat hangen daarvoor. Passen ze ook in sambal? Daar heb ik wel afnemers van hier in huis. Misschien in combinatie met de habaneros die ik ook heb staan, alhoewel die wel een stuk trager zijn net als de lemon drop, ook een trage hier. Die kil biber is echt heel vroeg zeg! De eerste dit jaar. Oh en de padron, daar hangen er ook al flink wat aan, eet je die ook groen trouwens...? Begin ik daar ook eens aan 😉

aangepast door Liekie
Geplaatst:

Overkomt mij inderdaad vaak ook! Heb vrijdag 12 zakken potgrond van 40L gekocht, waarvan nu 4 gebruikt, maar dacht laat ik maar een keer een goede voorraad inslaan, gaat toch altijd weer sneller op dan gedacht!

• Like 1
Geplaatst:

Hier al bladluizen ontdekt op de pepers en paprika planten die nog in de kas stonden :-(  .
Hopelijk niet de zelfde plaag als vorig jaar .

Wat doe ik toch mis men tijm zat vol witte vlieg en nu al bladluizen . 5is het omdat er veel mieren zitten hier dat de bladluizen zo snel komen ? 

Heb er spontaan geen zin meer in , begint hier altijd op pepers en paprika planten . 

Geplaatst:

Bladluizen komen zeker niet af op mieren. Het is andersom: als er bladluizen zitten, dan komen er mieren. Mieren houden bladluizen als koeien, om ze te melken voor de honingdauw die de bladluizen afscheiden.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
1 uur terug, henkg zei:

Bladluizen komen zeker niet af op mieren. Het is andersom: als er bladluizen zitten, dan komen er mieren. Mieren houden bladluizen als koeien, om ze te melken voor de honingdauw die de bladluizen afscheiden.

Zoals @rorror zij idd .
Dat mieren bladluizen melken enzo dat wist ik , maar waar komen ze steeds zo snel vandaan .

En het belangrijkste hoe voorkom ik het . zie hier in de uin veel lieveheersbeestjes maar mieren is hier echt een pest ( waar ik regelmatig strooi rond de kas enn plantbakken en ook lokdoosjes in de serre heb staan ) 

Geplaatst:

Ik kocht vandaag een capsicum pubescens, voorgekweekt. Op het etiket staat dat het een meerjarige peperboom is, die het eerste jaar vaak maar één peper geeft. De jaren erna gaat hij pas meer produceren. 

Ik las op het forum een soort klaag dat deze pepersoort slechts één peper gaf. Dat is dus normaal!

Ik heb hem direct in een meerjarenpot gezet. Vorig jaar hebben de planten het overwinteren niet overleefd, ik hoop dat deze het beter doet.

Ik kocht ook een peper 'cosmo' vanwege de paarse bloemen. De pepers schijnen ook paars te zijn. Decoratief en lekker.

Geplaatst: (aangepast)

Meerjarige pepers, mij lukt het eigenlijk nooit, binnenhalen betekent een week later alles plakkend van de bladluis. Naar ik weet van een peper plant die het elf seizoenen en elf winters volhield, maar bij herstart voor twaalfde seizoen toch niet meer volhield.

Die biber kill menendez zou wel anderhalfmiljoen Scovile zijn. Klopt dat @Mellie? ik heb er een aantal in P9 staan,

Grond heb ik nog had vorig jaar minder dan de helft van de palet gebruikt.Maar de kokosblokjes zijn bijna op. Die kokos blokjes met donkergroene wikkel van de action zijn wel bagger zeg na 72 uur nog niet het vocht opgenomen en los, maar en natte dikke baksteen.

Ik heb 11 zakjes Florentus '70L' met wat kokos (die van Fibre Dust LLC de vorige leverancier van Action, zwelden heel mooi op, maar wel slechts 6-7 Liter per 650 gr. blokje). en een heel klein beetje Perliet gemengd  en in potten gedaan.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
16 uren geleden, donaldk zei:

Meerjarige pepers, mij lukt het eigenlijk nooit, binnenhalen betekent een week later alles plakkend van de bladluis.

Mij lukt het wel, alles terugknippen, geheel ontbladeren. Dan de stam inspuiten met zeep spiritus. Eventueel met de tandenbostel over de stam, ijtjes etc weg vegen. Dan oppotten en onder een lampje. Dan is die vrij van insecten. Zo heb ik mijn zaailing van Jalapeno van febr 2019 nog steeds in leven. Binnen kort fototje, begint nu pas goed te groeien sinds die buiten is. 

Wel een update van de chinese 5 color peper. Staat binnen in een zuid-raam. 

Begint al een hele plant te worden.

DSC_0386.JPG

Geplaatst:

Ik heb er 8, een zit er al in potje, want die was omgevallen dus bovenop wat gebroken worteltjes, dus extra diep gestoken in een hoge 15L pot. Maar 15L(lagere) heb ik weinig, dus hoe groot worden ze en hoe groot een pot benutten ze volledig? Wil de rest morgen oppotten. Ja berichten verschillen nog al van bon ot bron, dat geldt voor veel pepers en peperinformatie. De (Trinidad Scorpion) Moruga varieert dan ook nogal van 800K tot 2,2 mln, gemiddeld 1,2 MLN, dus informatie is niet perse incorrect, maar vaak onvolledig.

Is het een annuum?, want hij lijkt daar op,maar ja dan houdt het meestal wel op met de Ring of Fire Cayenne, van 80K Scoville.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@Scififreak, wat ik heb begrepen is dat je beter bloem/maïzena kan mengen met een beetje poedersuiker en dat op droge dagen rond de ingangen van het nest leggen. Dat verkiezen de mieren boven de luizen, nemen de bloem/maïzena mee en kunnen dat niet verteren waardoor het nest van binnenuit langzaam wegkwijnt. Kan wel een kwestie van herhalen zijn. 

Zelf heb ik trouwens een madame Jeanette in de volle grond, schaam me er voor om een fotootje te posten want die is weggekwijnd met de vele regen :D Komt nu pas langzaam weer een beetje bij. Volgend jaar lekker in de kas.

Geplaatst:

@rorrorIs dit die plant die met die donkerpaarse blaadjes begon begin dit jaar? Heb je hem getopt? Die van mij is vooral de hoogte in geschoten en zeker niet breed zoals die van jou! Begint op 80cm pas met de splitsing. Dit lijkt veel lager bij jou. Mooie plant!!

Geplaatst:

@rorror wat een verschil zeg met die van mij. Die staat in een nogal klein potje, maar er komen nog steeds geen wortels onderuit de gaten. Best bijzonder voor zo'n hoge plant. Maar de bladeren zijn bij mij echt donkerpaars gebleven. Alles aan de plant is paars!

20210610_195056.thumb.jpg.2f18b77feb8d17df566df6ef6b1a0564.jpg

En van bovenaf gezien:

20210610_195105.thumb.jpg.e966c4918cd8c244fccc1dd0560cc5b8.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@donaldk de plant die ik heb van de kil biber zaden van @Mellie is een van de kleinsten die ik er tussen heb staan. Is nu zo'n 40cm hoog en draagt al vruchten. Maar zo klein als ie is, zoveel meer indruk maakt ie met de vruchten!! Ons eerste proefmoment lees je een paar post terug. Mellie liegt zeker niet over de scoville waarde, deze is echt gemeen! 😈

• Like 1
Geplaatst:

@MSDG dat is de eerste keer dat ik daar van hoor en ik kan mij daar wel iets bij voorstellen, ik ga die tip ook eens uitproberen. In de groenten tuin zelf weinig last van, wel op een aantal sierplanten ( sierdistel bv) en rond het huis.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...