Jump to content

Peper en paprika topic 2021

Lsjr33

Recommended Posts

12cm hoog 15cm breed. Voor mij een klein blijvend soort. (soort onbekend). Maakt wel knoppen aan, maar die zijn dan na een paar dagen alweer verdroogd. Dit zelfs nog voordat de bloemen opengaan. 

CIMG1740.thumb.JPG.99a4926bd255c3d4d249c3ba1ad0397a.JPG

Binnen komen er weer nieuwe jalapeno's aan de plant.

CIMG1738.thumb.JPG.27c9b9b48b14c43f5913f1661cce2710.JPG

34f23afa940e1eb5109cf4cd7105a47a.jpg

Het is zo simpel.
Ik heb deze toevallig voor me, want ben zaden aan het selecteren. Je doet er potgrond in met wat brekerszand zodat het luchtig is, doet je zaadjes erin en doet de zak dicht. Zet het op de verwarming en binnen enkele dagen heb je ontkieming. Niet vergeten water te geven natuuurlijk.
Oh dat had ik vorig jaar ook gedaan met een of andere tropische knol (naam vergeten), die je in de toko kunt kopen. Dacht taro.
Nee wacht, eerst in de zak zonder grond en toen er wortels kwamen dacht ik grond in gedaan en dan de knol er weer in. Zoiets dacht ik.
Niet voor herhaling vatbaar, slechts 1 van de 2 a 3 groeide. En kleine oogst.

@Mellie Met die 'deno' zaai methode. Hoe groot moeten de zaailingen zijn als je ze gaat verspenen?

Ik laat ze zo groot worden dat ze uit de zak groeien. Ik doe ook maar max 3 zaden per soort erin en vrij veel aarde. Dat vind ik juist zo makkelijk ook, dat ze er heel lang in kunnen blijven.

Aahhaaa jeej, eindelijk zaden van Rorror. Ik ga juichen als ik ze daadwerkelijk heb hoor

@Mellie Had ze gister op de post willen doen, maar bij de brievenbus aangekomen, zat deze nog dicht, terwijl postnl aangeeft dat ze zaterdag allemaal geopend zouden zijn. Dus ze zijn vandaag op de post gedaan. Één deze dagen liggen ze in de bus.

Heb je toevallig een foto van vorigjaar ergens dat ik kan zien hoe die pepers uit de zak groeien.

Door alle zaaiverhalen van jullie, begint het de laatste dagen wel te kriebelen om al te gaan zaaien. 

Misschien maar alvast beginnen met naambordjes maken voor de 29 soorten in 2021. Moet 27soorten zaaien 😅

De voor mij lekkerste soorten komen in 20L potten de rest in 5a8L en sommige in 10L potten. 

Nu ik zo het lijstje aan het bekijken ben, denk ik dat ik wel alvast een aantal van de superhots ga zaaien, die hebben altijd wat meer tijd nodig dan de wat mildere pepers.
493557916_Schermafbeelding2021-01-04171850.thumb.png.bd0a868c8d8c6e85ce101c9c4237a699.png

Yes!
Vandaag begonnen met zaaien

3 burun biber
Çorbacı biber
Buena mulatta
Capsicum baccatum -vanwege de vorm-
Frontera sweet
Ahi blanco de crystal -tot mijn schrik nog maar 1 zaadje over...-
Adjuma

Paprika’s
Aranyalma
Gele stierenhoorn
Ferenc tender
Yolo wonder
Paprika Ophelia
Moravská ovocná

Rest van mijn wensenlijstje zaai ik of wanneer ik deze week tijd heb -lang leve thuisonderwijs- of zodra het binnen is.

Heb vandaag ook de eerste 8 soorten gezaaid vanuit de Capsicum baccatum, frutescens en chinense families, de Annuums zaai ik wat later.

- Hungarian Yellow Hot Wax

- Tondo Rosso Pepechecchia

- Habanero Choclate

- Habanero rood

- Orangje Spaanse Peper

- Rawit / Bird-eye

- Trinidad Scorpion Red

- Big Jamaican

Ik ben druk aan het peper zaaien, want alles is binnen! Zowel van de Tuinschuur als de peperzaadjes van@Rorror zijn binnen! whoop Het duurt 5 maanden, maar dan heb je ook wat.
Zakje van de Tondo Rosso peppecheccia is alleen leeg. wat een mop!

Nieuwe pepers en paprika’s gezaaid
Peper jalore
peper aji ahuachapau
Ethiopian brown
Jalapeño caloro
Numex suave orange

Paprika
Lievesapfel
Afrodita
Jubilandska
Barkan
Goccia doro

• Like 1

Fijn dat ze aangekomen zijn. Na 5maanden maar nog wel net op tijd voor het nieuwe seizoen.

46 minuten geleden, Mellie zei:

Zakje van de Tondo Rosso peppecheccia is alleen leeg. emoji38.png wat een mop!

Zouden er twee in moeten zitten. Heb je in de hoekjes van het envolopje gekeken?

Als ze er echt niet in zitten, laat het dan  weten, dan ga ik opzoek wat er foutgegaan is.

Ook ik ben vandaag gestart, 3 soorten.

- Pastukh beviel vorig jaar erg goed

- Calypso toch weer proberen, oranje variant

Veronika geen slechte oogst

Allemaal paprika’s.

Iemand belangstelling voor een van onderstaande soorten? Heb ze over. Zaden zijn vorig jaar gekocht. 8C084840-F7D6-4E8B-8E02-976D65B5F8C1.thumb.jpeg.ef636a61b98135f4bbb84e0d25cf2ecd.jpeg

• Like 1

Op 8-1-2021 om 09:14, CelineK zei:

Wanneer raden jullie aan om te zaaien zonder groeilampen? Of ik moet nog heel snel ergens een groeilamp vandaan krijgen.. 

Groeilampen zijn in principe niet nodig. We zijn al over de kortste dag heen, dus de dagen worden nu weer langer met meer licht.

Alle Caspicum Annuums kan je zaaien eind jani/ februarie. Wil je wat voorsprong kan je ze eerder zaaien.

Alle andere families, waar de super hot pepers in zitten. Hebben meer tijd en warmte en zon nodig om te rijpen. Daarvan is het handig om ze eerder op te kweken onder lampen, zodat je al grote planten hebt zodra ze naar buiten kunnen. En dus meteen kunnen gaan bloeien en vruchtdragen. Die vruchten hebben meer tijd nodig om te rijpen. Waardoor je dus aan het eind van het seizoen net op de valreep de goede vruchten hebt. (Dit in het geval van in buiten lucht kweken, mensen met een kas hebben een wat langere groei periode.)

• Like 1

@rorror

Super bedankt voor je bericht! Dan ga ik nu mijn paprika's en pepers (vooral eigenlijk paprika's) zaaien! Ik ben niet echt fan van pepers, dus die ga ik eigenlijk nauwelijks zaaien (stuk of 2 plantjes maar). Maar de paprika's zijn voor mij dan wel weer belangrijk! :)

• Like 1

Paprika

Aangezien bij mij de paprika's in voorgaande jaren het slecht deden, wil ik dit seizoen proberen er letterlijk meer uit te halen. Vooral de yolo wonder gaf slechts enkele vruchten, die niet eens op kleur kwamen. Ik hoef niet veel soortjes, liever een of twee die het wel goed gaan doen. Lijstje hieronder wordt ws nog wel aangevuld.

- Redskin F1, de vroegste, staat op het zakje

Peper

UIt een zakje gekochte Mme Jeannettes - dat stond op het etiket - bleken heerlijke adjuma's tevoorschijn te komen, een vergissing van de etiketplakkers die voor mij goed uitpakte. Mm J zou voor mij veel te heet zijn geweest. De laatste plant heb ik nog maar net uit de kas gehaald. Ik had hem kunnen overwinteren, maar dat wilde ik niet, plant zag er niet uit om in huis te plaatsen. Wel zaden uitgehaald en deze liggen klaar. Lijstje hieronder wordt ws nog wel aangevuld

- adjuma

- biquinho, zoet pepertje, ik ben benieuwd

Potgrond en zand enkele dagen geleden binnenshuis neergezet om op temperatuur te komen. Bakjes liggen ook klaar dus het zaaien kan beginnen.

• Like 2

Mijn kiemtest van zelfgewonnen zaad van Madame Jeanette, gezaaid op 23 oktober 2020

(Zie: https://www.moestuinforum.nl/topic/24509-peper-en-paprika-topic-2020/page/21/?tab=comments#comment-410487)

Nu, dinsdag 12 januari 2021 (dat is na bijna 12 weken) met een opkomst van ca. 80%, staan ze er zo bij:

20210113_mdmeJeanette.jpg

Klein, laag gebleven, veel teveel in één ondiep bakje,onder één LED balkje van 18 Watt, huiskamertemperatuur, geen verzorging op af en toe een beetje water na.

Deze gaan binnenkort in de groene kliko, opnieuw zaaien vind ik wel zo makkelijk. Want ik heb méér dan genoeg zaden.

Maar wanneer dan zaaien?

Als ik eind januari zaai, daar 12 weken (~3 maanden) bij op tel, dan zou ik begin mei bloeiende planten moeten hebben (?). Dat vind ik zeker niet aan de late kant, eerder aan de vroege kant.

Mijn stelregel blijft: zeer trage pepers zaai ik eind januari. De snellere groeiers zoals gewone Cayenne: niet eerder dan begin maart.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

@henkg Zien er mooi uit die Madame Jeanettes, vind trouwens dat de Capsicum Chinense familie wel de mooiste bladeren hebben. Vergeleken met de normale Annuums.

@Roelie https://www.google.com/search?q=warmtemat+planten&source=lnms&tbm=shop 

Of b.v. gewoon op bol.com zoeken naar warmtemat. Warmte matjes kosten niet zo veel. Maar in principe niet nodig om vroeg voor te zaaien. kiemen duurt wat langer dan, maar lukt ook gewoon.

Iemand hier ervaring met het zaaien van Padron pepers? Over het algemeen vind ik pepers vrij makkelijk, maar 3 vruchteloze pogingen in de afgelopen jaren hebben me doen besluiten deze pepers aan de kant te schuiven. Daar waar andere pepers na een week of zo toch wel kiemen, doet deze soort bij mij niks. Niet met denomethode, niet gelijk in de grond. Iemand nog een suggestie? Of ook ervaring dat deze peper wat moeilijker is?