Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Dat zou een heel goeie tip zijn!

 

Ik heb nog zaden over. Van diezelfde plant had ik vorig jaar uit een rijpe peper de zaden gehaald en gedroogd. Die heb ik vorige week gezaaid en daarvan is nog niks opgekomen. Nu zitten er nog steeds een paar pepers aan de plant en ik kan er zaden uithalen en de drijf of zinktest doen en wel nu meteen (even wachten...). Ze blijven drijven ... op een stuk of wat na. Ik ga direct de gezonken zaadjes zaaien. Ik zie ze ook wel als vers geoogst en daarom hebben deze misschien wel meer kans dan de eerdere.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

He leuke tip idd Vinky!
Ik ga morgen zaaien.
Paprika’s en pepers en wat vroege tomaten. Voor de zomaar.
Heb een prachtig lijstje. Maar nu ff niet bij de hand. Zal morgen even invoegen.
Wat ik uit mijn hoofd nog weet
Paprika’s:
- kapia
- Morgenrot
- naamloze rode blok van Nas
- yellow monster
- etsekesi Pelso
- elephant ear

Pepers:
- jaloro
- abc
- Sweet heat

Allemaal voor in de kas trouwens. Ik teel paprika’s en pepers nooit buiten. Maar zeker interessant om te lezen dat anderen dat wel doen!
Heb trouwens jaren volgens de deno-methode gezaaid. Maar de afgelopen twee jaar gewoon in potgrond / brekerszandmix en dat gaat vooralsnog ook best en veel minder gepiel. :)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de drijf-test, als aanvulling:

Die test werkt wel bij vers, ongedroogd zaad, maar slechts heel matig bij gedroogd zaad. Daarbij kunnen binnenin en ook aan de buitenkant minuscule luchtbelletjes ervoor zorgen dat het zaad blijft drijven. Daarmee onderscheid je dan niet de loze zaden van de anderen.

Door het voorzichtig afwrijven van de zaden (onder water, met je vingers) kun je een deel van van de luchtbelletjes aan de buitenkant verwijderen. Pas na een paar uurtjes kun je zien dat er weer een paar meer gezonken zijn. 

Bij twijfel: gewoon zaaien, misschien wat meer dan je nodig hebt.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu alleen de zaden gezaaid die direct naar de bodem zonken. Dat is genoeg, een stuk of 10 zaadjes uit 4 'verse' pepers.

Het deel dat ik weggegooid heb omdat nu duidelijk is dat het onbruikbaar is, was een veelvoud hiervan.

Ik hoef maar 1 of 2 planten hieraan over te houden, vorig jaar had ik met 3 planten veel teveel adjuma's.

Deze werden lang niet alle rijp, vandaar nu een vroege zaai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mdubbelm Eerder in het topic werd de tip gegeven om de zaden even in een glas met water de zink test te doen.

 

In de kiem periode ook zorgen dat de grond/zaadje niet uitdroogd tussentijds want eenmaal weer uitgedroogd kiemen ze niet goed meer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @rorror - ja weet ik. Ik heb wel ervaring :). Dank voor het meedenken iig. Alles lukt meestal, behalve Padron tot nu toe. Ik weet ook niet meer waar deze zaden vandaan komen, er zit geen officieel zakje om. Maar ik heb al mijn zaden al besteld, en geen zin om alleen voor Padron nog ergens een bestelling te plaatsen. Vandaar dat ik me afvroeg of iemand deze nog heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paprikaatjes op 2/1 gezaaid staan er lekker bij hoor, mijn kastje met tl balkjes het nog prima, er moest wel een armatuurtje vervangen worden. 
Linker nog dichte bakje nieuw gezaaid van de week, ook een enkele peper, rechts allemaal paprika dus. 
Het licht gaat 14,5 u. per dag aan.

image.jpg

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Liekie Zaadjes gehad van @Mellie. Zou de Chinese 5 Color moeten zijn. Was er ook verbaast over.
Mellie klopt het dat deze bladeren donker paars van kleur zijn? Ik zie wel zoiets op de google foto's, maar die ogen veel groener.

image.png.0b75b136bdfadac3b61d7e4b3467c431.png

 

 

13 minuten geleden, appelvrouw zei:

Het licht gaat 14,5 u. per dag aan.

Goed dat je het zegt. Moet er nog een tijdklok tussen zetten. Lampen staan op dit moment 24uur per dag aan, was er nog niet aan toegekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow bij mij zijn ze nog nooit zo donker geweest... ben benieuwd naar hoe het er straks uit komt te zien!

Waren net nieuw geoogste en gedroogde zaden. Dat is het enige verschil met mijn lading. Dat waren zaden van het jaar ervoor die ik had geoogst van een gekregen plant van Charly.

@Liekie zijn idd dezelfde zaden uit dezelfde lichting. Maar aangezien het best kleine pepers zijn, heb ik meerdere gedroogd. Dus of je van dat pepertje zaden hebt of van zijn broertjes of zusjes... keine ahnung

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die foto van de chinese 5 colour doet me denken aan peper 'Aladdin' = 'Bolivian Rainbow' die ik enkele jaren geleden heb gehad. De bladeren waren daarvan ook donkerder. Misschien eens terug proberen te zaaien, denk er nog zaadjes van te hebben. Was een zeer decoratieve plant met pittige pepertjes.

aangepast door simonvb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...