Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en paprika topic 2021


Lsjr33

Aanbevolen berichten

Ook hier zij de eerste zaden op de den0-morthode gezaaid

IMG_20210117_125351.thumb.jpg.cbdf096a7f6103f3ea0bfe7cb28ee96d.jpg

 

IMG_20210117_133304.thumb.jpg.8b0d1e41cdf6c05b22030aec8d09269a.jpg

 

IMG_20210117_134436.thumb.jpg.a3a11af8c907479cc9111b0dc4b5340d.jpg

 

Ik heb nu het bakje afgesloten op de vensterbank staan.

 

Vele soorten groenten zaai ik het liefst op de methode, het kiemsucces is is mijn beleving veel beter, zeker als het al wat oudere zaden betreft

Iedereen veel succes in dit nieuwe seizoen!

 

  • Like 1

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Adrielle zei:

@paddestoelengek zie ik daar nou roze pepers?? Waar heb je die vandaan? Zo leuk!

Helaas, het zijn (vaal) rode pepers, op de foto is de kleur wat anders geworden.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doorgaans haal ik mijn paprikazaad uit de puntpaprika's die ik bij de Ekoplaza koop. Dat was twee weken geleden stress: geen puntpaprika's bij de Ekoplaza en ook geen bio bij de AH. Normaal laat ik ze eerst fermenteren, de tijd drong. Gelukkig bleken er vorige week woensdag ineens in beide winkels wel prachtige exemplaren te zijn. Dus voor de zekerheid (je kunt nu een keer niet ide paprika kijken) in beide winkels  een zakje met twee exemplaren gekocht. en meteen, zonder fermenteren gezaaid. Alletwee zijn ondertussen opgekomen.

De pepers uet (nazaten van die van Mellie uit de bio-doos van een paar jaar geleden) zijn ook alweer tevoorschijn gekomen.

Opluchting.

aangepast door annaelizabeth
aanvulling en spelling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/9/2021 at 3:38 PM, Saalk86 said:

Ook ik ben vandaag gestart, 3 soorten.

 

- Pastukh beviel vorig jaar erg goed

- Calypso toch weer proberen, oranje variant

Veronika geen slechte oogst

 

Allemaal paprika’s.

 

Iemand belangstelling voor een van onderstaande soorten? Heb ze over. Zaden zijn vorig jaar gekocht. 8C084840-F7D6-4E8B-8E02-976D65B5F8C1.thumb.jpeg.ef636a61b98135f4bbb84e0d25cf2ecd.jpeg

Heb je deze nog, @Saalk86? Ik zou graag wat meer paprikasoorten proberen, heb er nu maar twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, jwedding zei:

Ahhhh kan het wachten niet aan! 

Ik kan het wachten ook niet aan, zie pas 3 ontkiemingen in de bekertjes!

Hoeveel heb je dit jaar gezaaid jwedding? Meer dan vorig jaar?
Ga je ze weer op de zelfde plek zetten, dacht me te herinneren dat je een soort kastje aan de muur had gemaakt.

Wat pak je anders aan dan vorig jaar? Aangezien dat je eerste jaar was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog niks gezaaid haha! Maar ga dit jaar niet alleen maar inzetten op tomaten en enkele pepers, dat risico ga ik niet nog een keer lopen.

Ik wil denk ik alleen Joe's Long Cayenne doen dit jaar, die deed het prima in de muurbak hoewel hij erg laat op gang kwam.

 

Bedenk me net trouwens dat ik zwarte 17 liter bakken had vorig jaar voor de 'laatste stretch' in mei maar misschien zou ik daar ook gewoon wat pepertjes in kunnen houden. Nadeel is dat ik dit jaar alles in de schuur wil opkweken maar die moet eerst nog helemaal geïsoleerd worden (door mij) :|

 

Iemand ervaring met de Mars Hydro opkweektenten?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog niks gezaaid, maar tot eind van de maand heb ik sowieso geen tijd wegens druk met werk.
Maar ik heb alleen annuums, dus dat kan in februari/maart toch ook wel. En geen kas.
Iemand enig idee wanneer we vorig jaar begonnen? Kan mijn aantekeningen niet vinden en nu nog geen tijd om goed te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring met kweektenten, wel in de winter van 2019/2020 opzoek geweest ervoor. 

Uiteindelijk niet gekocht, geen enkele tent had de maat welke ik wou, tent moest namelijk onder de tafel passen. Heb toen uiteindelijk van bananendozen een "kweektent" gemaakt, die erprecies er onderpaste. De binnenkant heb ik toen met alluminiumfolie beplakt, zodat het licht kan weerkaatsen.

 

Volgens mij kwamen de tenten van "Secret Jardin" het goedkoopst er uit. Alleen de tent. Zonder toebehoren. Als je wel voor een set kijkt met ventilatie en led lampen, tijdschakelijkers etc, onthou dan dat je geen koolstof filter nodig hebt. Die zie je vaak in de set, maar die heb je nodig voor andere plantjes die aardig kunnen stinken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vrij licht en warm huis, daar lukt het makkelijk zonder hulpmiddelen om pepers op te kweken. Mijn vorige woonkamer was op het Noorden en een stuk slechter geïsoleerd. Daar kostte het veel meer moeite en had ik wel een warmtemat en daglichtlamp nodig om er wat van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is wel de bedoeling! Kijken hoe lang ik hem in leven kan houden. Één bloemetje en vrucht is voldoende.
Als één van de andere zaden opgekomen is zal ik er ook één maken in een grote orangje glazen olielamp. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, HuubvG zei:

Hier 3 van de 4 gezaaide pa/pe opgekomen binnen een week na zaaien. De eigen adjuma's willen nog niet en daarom stress a la Mellie.

 

Morthode, wat is dat?

dat is een spelfout....:shock:

deno-methode

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou hem klein, weet nog niet wat het uiteindelijk moet worden.

Laten uitdrogen kan ik wel tegen gaan met capillaire werking met een katoenen touwtje in de aarde van het potje en het andere end in een waterreservoir.

Ben op langer termijn meer bang op verstikking van wortels. Maar dan biedt een hamer uitkomst :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-1-2021 om 20:21, Mellie zei:

Ik heb pas ontkieming bij 2 soorten. Zoals gewoonlijk schiet de stress extreem toe.

Hoe gaat het ontkiemen nu?

 

Bij mij zijn nu 1/3 van de soorten ontkiemt. Een aantal nu met het blad open, van de andere zie je de kromme rugjes omhoog komen.

Totaal tel ik er zo'n 35 vandaag. Gister rond 15:00 uur telde ik er in totaal nog maar 3. Het gaat hard nu.
In het kleine glazen potje, staan nu 3 pepers boven.

 

@Mellie VerrassingsMix 2 bekkertjes met elk 3 zaden gezaait, alle 6 opgekomen. Chinese 5 color en shishito's zijn ook opgekomen.

@Jorieke123 Paprika Corbaci is ook opgekomen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-1-2021 om 17:09, acpronk zei:

Ik heb ook nog niks gezaaid ...
Iemand enig idee wanneer we vorig jaar begonnen? Kan mijn aantekeningen niet vinden en nu nog geen tijd om goed te zoeken.

Welnu @acpronk, ik had wel aantekeningen bewaard en kweek de pepers zonder kas, warmtemat, kweeklamp of propagator. Wel op een zonnige vensterbank.

Als ik pepers in januari zaai, gaan de eerste pepers rood kleuren na 6 maanden.

Als ik ze eind februari zaai, gaan ze rood kleuren na 5 maanden.

Het maakt hier niet zo veel uit wanneer ze gezaaid worden: de eerste pepers worden rood in de tweede helft van juli.

Zonder hulpmiddelen krijgen de planten bij mij te weinig licht en warmte als ik ze al in januari zaai, waardoor ze minder sterk opgroeien. Als ik ze medio februari zaai en als ze rond 1 maart opkomen, staat de zon al veel hoger, waardoor de planten op de vensterbank veel meer licht en warmte krijgen.

Vroeg zaaien lijkt te leiden tot een langer groeiseizoen en iele planten. Later zaaien leidt niet tot een later oogstmoment, wel kortere groeiperiode en compactere en waarschijnlijk gezondere planten.

Als ik mijn ongeduld kan bedwingen, ga ik dit jaar pas op 1 maart pepers zaaien. Als 😖

 

@rorror: pepers zaaien in een soort sambalpotje? Hete tranen van het lachen! 🤣. Maar ik geniet van je poging 🤩

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, hier is bijna alles ontkiemd, behalve de zaden uit mijn eigen adjuma planten. Eén plant die tot eind vorig jaar in de kas gestaan heeft, lag vandaag nog bij het compostbak om de steel in stukjes te hakken en dan in het vat te doen. Er zaten nog half groene / half gele pepers aan. Ik heb er een vanaf gehaald en daaruit de zaden. Zou het wat worden als ik die nu ga zaaien?

 

adjuma.jpg

 

Ik héb ze zojuist al gezaaid, maar als iemand me kan zeggen dat het niks gaat worden, wil ik wel op tijd deze lekkere soort bijbestellen. In plaats van twee weken in spanning afwachten óf ze sowieso wel enige kans hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG, van Lady Di - Diana's Mooie Moestuin - heb ik dit geleerd: doe de zaadjes in een beker water. Roeren. De zaden die zinken zijn bruikbaar als zaaigoed. De zaden die bovendrijven niet. Dit gaat over vers geoogste zaden. In jouw geval zou ik denken dat het nog vers geoogst is, want nog in de vrucht. 

Maar of je nog iets aan mijn antwoord hebt als je alles al hebt gezaaid? Of heb je nog zaden over?

aangepast door Vinky
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...