Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Dit jaar heb ik voor het eerst tomaten in de tuin. Heb het idee dat ik niet het makkelijkste jaar heb gekozen om te starten.

Tot mijn verbazing zien de planten er echt nog goed uit. Geen bruine plekken op de stam of het blad.

De vruchten rijpen echter wel heel traag. Vandaag de eerste paar tomaten geplukt.

Ze hebben echter in de laatste dagen wat bruine vlekjes/stipjes gekregen.

Is dit iets om me zorgen over te maken? Kan ik dit gewoon opeten?

 

1.jpeg.a51adb95ba0e98758dd7243c5e8e682b.jpeg2.jpeg.dc31127b50d34a8972d7d8ac81299876.jpeg

 

Het zit echt aan de buitenkant trouwens. 

Hier is het meest bruine plekje en de corresponderende binnenzijde.

 

3.jpeg.d2f48fa06710b7bb8ecf5c91193f7c63.jpeg4.jpeg.03d413de858107527d3d41b396f37a6a.jpeg

 

Ben heel benieuwd wat jullie hiervan denken. Omdat ik voor het eerst tomaten heb ligt het vergrootglas er natuurlijk erg op.

Wellicht helemaal niks om me zorgen over te maken. Of misschien toch wel een vervelende ziekte waar ik iets mee moet.

Overigens hebben alle onrijpe vruchten hier niet mee te maken. Ook niet aan dezelfde tros.

aangepast door KleineTuinGroteDroom
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/18/2021 at 10:48 PM, appelvrouw said:

De alleronderste rechtse black cherry dat is ongeveer de rijpe kleur. Kan nog iets donkerder maar zo Isie allekker😊

Oef, ontzettend lekker zelfs! Moet m'n hersentjes echt trainen, die vinden die kleur er nog steeds niet smakelijk uitzien. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten hangen hier nog vol met hele trossen tomaten. Het lijkt erop dat deze soorten (helaas uit een tuincentrum dit jaar, dus niet zelf opgekweekt) allemaal determinatief zijn en dus vooral in één keer afrijpen.  Maar ik denk dat ik alles nog wel krijg afgerijpt voordat het goed koud wordt. Het echte probleem is hoe ik alles op ga krijgen...

Phyto staat hier volstrekt stil, maar de planten staan er niet super prachtig bij, met de een er duidelijk slechter aan toe dan de ander. De vruchten zien er echter allemaal goed uit, dus ik denk dat het seizoen hier goed afloopt. Heb wel herhaaldelijk gespoten met fungicide hier, maar het maximaal aantal qua behandelingen (in dit geval 8 volgens de beschrijving) zéker niet overschreden. Ik denk dat ik 4 keer heb gespoten. 

Dat gezegd hebbende vond ik het seizoen nogal slecht dit jaar, gezien de aanhoudende regen op absoluut het verkeerde moment. Het is tegelijkertijd wél het eerste jaar dat in potten eens een goed resultaat heb gekregen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, KleineTuinGroteDroom said:

Ze hebben echter in de laatste dagen wat bruine vlekjes/stipjes gekregen.

Moeilijk te zeggen. Lijkt wel op beginnend Phytophthora infestans, maar omdat je geen andere symptomen zien doet het me twijfelen.

Anthracnose (kanker) is een andere mogelijkheid. Hadden ze die vlekken al bij het plukken of is het iets later gekomen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook beetje stoefen 😎 Alles komt uit de serre

 

- Kerstomaatjes van de Action, ontwikkelen de laatste week een puntje onderaan en zijn best lekker.

- Een paar stuks San Marzano.

- Redelijk klein gebleven Coeur de Boeuf, komt van een bekende leverancier maar heb dus twijfels omdat ze zo klein zijn.

- Brutus, van eigen zaad, ook hier twijfels, maar ze zijn lekker dus ze blijven.

- Kerstomaat klein langwerpig peerformaat, onbekende soort, honderden lekkere tomaatjes per plant.

- Onbekende soort tomaat mooi rond en rood als in het groot warenhuis, lekker maar niet super wel zeer goed voor de saus , uit zaad van een tomaat dat ik vorig jaar kreeg van een andere moestuinier.

- Rose de Podlaki

- Blush, grote kerstomaat met leuk langwerpige vorm en gevlamde kleuren, lekker.

- Yellow Pearshaped, knalgele kerstomaat met een uitgesproken peervorm. Leuk als er bezoek is maar geen ongelooflijke smaak.

- Orange Banana, als je deze geblinddoekt proeft geloof je nooit dat het een tomaat is, zeer gevoelig voor neusrot.

- Purple Russian

- Longkeeper

 

 

tomaat.thumb.JPG.c0203c7158dc8017b22cdfc32b422e83.JPG

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, KleineTuinGroteDroom said:

vlekjes/stipjes

Ik denk phytophtora. Ik heb die vlekjes ook, op geïnfecteerde tomaten die ik in de zon had gelegd in de hoop in ieder geval nog een halve tomaat te kunnen eten per plant 😒

 

En nee, ik ben ook niet jaloers hoor, op mandenvol gezonde tomaten die ook nog lekker smaken.😋

IMG_20210821_104403.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het scheelt veel, dit jaar een kas. Ik heb ook minstens tien kilo buitentomaat weggegooid. 
De verassing van de dag, de eerste watermelon.. laat afrijpend maar lekker. Doet me denken aan de Rose de Bern wat smaak betreft. Veel vruchtvlees. 
 

829084C3-1D10-4530-AED3-7F10F4658D2C.thumb.jpeg.b18ed56e93f55c1f384099d3e25b01f9.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch lukt het hier buiten ook wel - ook zonder chemicaliën, maar met een grote plant afstand en iedere dag zorgvuldig aangetaste blaadjes wegknippen. En heb voor vroeg afrijdende rassen gekozen. 
 

Voor de vleestomaten duurt het bij dit weer dan toch nog lang, maar nu dan eindelijk de eerste. 
 

3ACD4DF7-C070-48E4-8450-3E6AD4E1FB6E.thumb.jpeg.ee24487dca1e18ab0d00f6846e7bdd7d.jpeg


We hebben dit jaar niet genoeg om in te maken, maar de afgelopen weken wel  genoeg om lekker van te eten. Er hangt ook nog genoeg aan. Helaas gaat wel een deel verloren aan de phyto. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@KleineTuinGroteDroom nee lijkt niet op pyth, zou dan eerder iets verwachten zoals bij @fre3ke. Pyth op vruchten begint met rimpeling, dan wazige vlekken en uiteindelijk bruinverkleuring, meestal ziet het hoedje dan ook al bruin. Gewoon plekjes wegsnijden in dit geval, denk niet dat het iets aan de smaak zal geven, onmiddellijk gebruiken, anders gaat  de vrucht waarschijnlijk rotten beginnend uit de plekjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het voorjaar had ik tien tomatenplantjes (eigen kweek van iemand op marktplaats) gekocht ( 25 cent per plant). Het zijn kleine tomaatjes en ik dacht dat ze het prima deden. Planten van zo'n twee meter met vele nog niet rijpe tomaatjes en mooie bladeren. Tot deze week: Bruine en gele verdorrende bladeren en afvallende rotte tomaatjes. Ik heb deze bladeren nu maar netjes afgeknipt en hoop er het beste van. De planten zitten nog vol met vele, vele bloemtrossen, maar die zullen zo laat in augustus wel kapot gaan. 

Ik had zo mijn best gedaan: gediefd, opgebonden enzv en de planten waren dus tot een paar dagen geleden nog prachtig!

 

Hetzelfde nu met de snack-kommkommers, prachtige planten met enorme bladeren en ook heel hoog geworden. Hier heb ik niets aan gedaan (niet gediefd) en de laatste wejken was het echt iedere dag komkommers oogsten door de kleinkinderen. Gisteren alle opeens gele en geelwordende bladeren eraf gehaald. Er zitten nog komkommertjes aan, maar ze hebben een vreemde kleur. Ik wacht nog even af.

 

 

Hoe kan dit opeens? Komt het van die enorme regenbuien met storm van de laatste weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor de reacties. Ik denk ook geen pyth indd omdat er verder op de plant niet veel te zien is.

Net weer een paar geplukt (iets minder rijp laten worden voor de zekerheid) en deze hebben geen vlekken.

De smaak is goed, maar zeker niet geweldig te noemen. Mijn gele vleestomaten beginnen nu ook te rijpen dus kijken of daar nog wat oogst van komt 😅

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw ik heb ook meerdere Coral Queen planten staan, maar ben nou niet heel erg gek op ze. Komt misschien door het gebrek aan veel zon? Ik heb ze in de kas, maar echt veel brandende zon heeft daar niet op gestaan natuurlijk. Ik vind ze wat waterig en melig. Weinig smaak. Het kontje is al erg snel heel zacht en te rijp, en de bovenkant moet dan eigenlijk nog. Jammer, want ik heb meerdere planten staan en er hangen leuk wat vruchten aan. En mooi zijn ze ook! 

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de paar Coral Queens die ik vorig jaar had ook niet fantastisch. Het vruchtvlees was idd een beetje melig, niet friszoet en dat is juist bij tomaten zo lekker.

 

@Goudsbloempje2 noemde de mogelijkheid van vroeg afrijpen. Welke rassen zouden vroeger, sneller afrijpen dan andere? Dat is een interessante gedachte, met name om phyto voor te zijn. Ik hoopte dit jaar dat de cherry's sneller zouden rijpen dan de grote, maar dat lijkt hier niet uit te maken, ze kwamen erg laat op gang en de grote jongens waren eerder rijp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123 en @Arja bij mij zijn de Coral Queens niet melig maar sappig en zoetzuur..een beetje als een ananas tomaat. Ik had wel andere tomaatjes die melig waren, kleine rode, Barnabiaka. Ik denk dat sommige tomaten dat ontwikkelen onder invloed van de kou of weinig zon. Misschien eens informeren bij Diana van de mooie moestuin hoe ze bij haar waren dit jaar..zij heeft deze tomaat ontwikkeld geloof ik. De Rose de Bern viel mij trouwens tegen wat zoetheid betreft..het is gewoon niet het beste jaar!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze ook coral queen en heb dezelfde ervaring als @appelvrouw, de zaden komen ook van haar, het waren ook een van mijn eerste tomaatjes dit jaar en zijn ook de eerste planten die einde seizoen zijn.  Ze was toevallig ontdekt door Diana, misschien nog niet geheel zaadvast en zijn er in de loop van de jaren weer wat variaties ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies een week geleden postte ik deze foto

 

A7449C13-7824-4EEF-AFAC-9EDCAD902930.thumb.jpeg.25eeabfe9f34740dc6a87157a966cb44.jpeg
 

vandaag deze foto. Best ook wat weg moeten mikken vanwege phyto. 
Maar vandaag tomatenprut gemaakt want zo ziet het er nu uit: 

6809AF36-EB4D-463C-AE0B-9B8D651B182A.thumb.jpeg.c6da6a6a5227eb90a3d3efd97584fa60.jpeg
 

Hoe stoer is dat? Jo happy! 

 

 

 

 

 

aangepast door jootje
  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Arja said:

Welke rassen zouden vroeger, sneller afrijpen dan andere?


Ik ben zelf geen expert, maar omdat ik vooral tomaten buiten kweek heb ik daar dit jaar wel op geselecteerd. 
 

Ik had Cherry Falls. Dat is een struik kerstomaatje. Ik had ze in pot staan en deze maakte al heel vroeg tomaatjes aan. De eerste week van juli was de eerste rijp. Deze planten zijn nu allemaal ‘klaar’ en hebben plaatsgemaakt voor palmkool. 

De vleestomaat ashleigh maakte in sommige planten ook al snel vruchten alleen duurt het afrijpen met dit weer dan toch lang. Wel lijken er nu meerdere tegelijk af te rijpen. Deze hebben op enkele bladeren phyto gehad, maar geen van de planten hebben het in de stam.

 

Verder heb ik nog een cherry stam tomaat - sweet aperitif - die kreeg de phyto het eerste in de stam. Eind juli rijpte daarvan de eerste tomaatjes af. 


Ben wel benieuwd naar andere soorten die vroeg afrijpen.  

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit dat eigenlijk met narijpen.

 

Ik lees wel eens dat je onrijpe tomaten binnen kunt laten narijpen en dat deze toch een goede smaak krijgen.

Echter hoor ik ook dat winkeltomaten minder lekker zijn omdat ze onrijp geplukt worden.

De waarheid zal dan wel ergens in het midden liggen en nu vraag ik mij af:

 

Hoe rijp moet een tomaat zijn om hem binnen te kunnen laten narijpen waarbij hij net zo goed smaakt als een aan de plant gerijpte tomaat?

 

bv groen, geel, oranje of rood oogsten?

 

En is er verschil tussen vlees en cherry tomaten?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen direct antwoord, maar mijn eigen ervaring met binnen laten narijpen (vanaf groen) is dat smaak toch echt verminderd is. Minder zoet, vleziger, dat is een beetje bij mij vooral naar boven komt. Ook aanzienlijk minder sap (en dan denk ik aan tomaten die al volledige grootte hadden bereikt en binnen een week zouden zijn gaan verkleuren). 

Vergeleken met de gemiddelde goedkope tomaat in de supermarkt is het - inderdaad - nog steeds beter. Of op zijn minst 'even matig'. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk begint het hier massaal af te rijpen. Het is al bijna september zeg 😑.

1596033517_Tomaten2021-1.thumb.JPG.ef5389e4050a206421882cc5d69606a3.JPG

 

 

502640284_Tomaten2021-2.thumb.JPG.a86c22654d4ad47dc73eb25e0cff10a3.JPG

 

21097569_Tomaten2021-3.thumb.JPG.f6dc3c8707946480baccaddacda6b9d8.JPG

 

 

Enkel vier planten in potten dit jaar (meer ad hoc) en ook geen bijzondere rassen.  "F1 Lidl", zo je wil, want volgens mij kwamen deze planten hier vandaan 😁. Dit jaar dus ook niet zelf opgekweekt onder een lamp, maar dat is eenmalig. 

Eerste keer dat ik overigens in potten wel een prettig resultaat heb bereikt, het slechte weer en phyto terzijde. Maar het ziet er naar uit dat ik het merendeel alsnog kan laten afrijpen aan de planten.

aangepast door Gianni1234
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...