Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

@Roland, liefst laat ik de tomaten rijpen aan de plant, het is zoals @Gianni1234zegt, maar als het niet anders kan is temperatuur en eventueel aanwezigheid van ethyleengas belangrijker dan ze in het zonlicht leggen ( de late groene laat ik meestal ook narijpen op een warme vrij donkere plaats).  Nog niet geprobeerd wat hier in dit filmpje naar voor gebracht wordt maar kan wel begrijpen dat dit zo is.

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de vollegrond dan toch nog een gezonde vleestomaat geoogst, 294 gram. De plant was wel aangetast, maar twee vruchten niet. Het is de Druzba, ik had zaad van @jweddinggekregen.

 

De plant stond als eerste in de rij, dus kreeg de meeste zon. Ik vermoed dat dat de reden is dat hij de phytophtora redelijk weerstond.

IMG_20210824_161829.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, redzebra zei:

filmpje

 

Ik zal even opschrijven wat hier gezegd wordt, dan hoeft niet iedereen dat filmpje af te kijken 🙃

Hij noemt 2 dingen die voor de meesten van ons niet nieuw zijn:

 

1) het rijpe bananen-verhaal
2) vruchten die al wat kleuren binnen leggen, in het donker bij 21-22 graden, scheelt een week met buiten laten hangen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

a8f508de6c3cfe1d9a083fbfd3cb8043.jpg

Die oranje tomaat links boven: summer abricot.
3 jaar geleden gekocht. Niets van kunnen oogsten door vakantie. De tuinoppas vond ze erg lekker. Vorig jaar vergeten te zaaien. Dit jaar eindelijk kunnen proeven en jaaaa; ík vind ze ook heel lekker! Echt van gesmuld vandaag.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland eigenlijk kan je dat zelf gemakkelijk testen met wat jij aan tomaten hebt staan, dit jaar is natuurlijk niet echt een referentie. Over het algemeen in mijn ervaring zijn die tomaten nog best lekker, hoe groener/kleiner je ze plukt  en binnen laat rijpen hoe meer dat het gaat naar wat ik noem een "grassmaak", zowat de smaak van tomaten die je in de winter en lente in de winkel koopt, daar kan je bijna geen onderscheid maken of je tomaat of sla eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb vandaag alle planten eruit gehaald want phytophthora heeft mijn planten ook bereikt. Verrassend laat gezien de natte weersomstandigheden maar het scheelt blijkbaar een hoop dat er geen tomatenplanten in de directe omgeving staan. De eerste aantasting was overigens al wel eerder maar nadat ik die plant snel had verwijderd bleef de rest nog gezond. 

Nu nog een hoop halfrijpe en onrijpe tomaten. Hopelijk willen die binnen nog verder afrijpen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij op dat mijn gele tomaten veel resistenter waren tegen pytho dan de anderen. Ik heb nog 1 goldene königing staan buiten notabene en 1 tomaat die een dief was van een tomaat. Geen idee welke. Is ook nog steeds niets rijp overigens, dus moet wel opschieten. Staat iets te veel in de schaduw. Maar die zijn niet ziek. Toch raar als alle andere tomaten buiten allemaal al zijn geruimd.

In de kas heb ik nog een stuk of 5 tomaten die amper tomaten hebben, maar niet ziek zijn. Dus laat ik ze maar staan tot ik wat meer tijd heb. Misschien zondag. Anders nog en dikke week wachten voor de grote verwijdering.

Toch jammer dat ik in de kas zo slecht tomaten kan kweken. Heb me suf getikt, zonder noemenswaardige bevruchting.
Volgend jaar toch weer proberen. Ik had bedacht om vierkante potten die ik heb, de bodem uit te halen en dat in de grond te zetten tzt. En de tomaten daarin. Net zo veel als dat ik potten kwijt kan in 1 strook. Dan heeft elke tomaat wel meer grond tot zijn beschikking. Dan prop ik er ook vast minder tomaten in. Zal vast ook uitmaken.

Een yay of nay? Suggesties van de tomatenkenners?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Klinkt als een goed plan, Mel.
Meer worteltjes = meer voeding = meer vrucht
Oh en minder planten = minder vochtige lucht in de kas en dus meer bevruchting?
Nou ja. Hoop het voor je.
Hier vandaag alle tomatenplanten uit de grond getrokken. Zowel de sneuerds buiten als die uit de kas. Was ze zat. Kwam nog wel wat af hoor. Maar het weer is nu zo omgeslagen. De Phyt en andere narigheid neemt dan zo toe. En was er ook gewoon klaar mee. Kwam toch nog kleine emmer aan oogst af. Van rijpe en rijpende tomaten. Ga ze wel missen hoor. Die verse tomaatjes. Maar gelukkig veeeel in de inmaak weer. Dus dat maakt veel goed. :)
Vanavond maar es Mexicaans eten. Verse tomaten in een goeie salsa. Olé!

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charly dat is niet echt eerlijk, dit jaar is gewoon geen referentiejaar. Wat je zegt is natuurlijk correct en helpt. Maar vele zijn ook dit jaar tegen slechte bevruchting aangelopen, gewoon de slechte omstandigheden. De serre is hier ook leeggehaald op 1 na en buiten onder afdak heb ik er nog 5 laten staan om nog wat de komende weken verse tomaatjes te hebben. Maar in geen geval is dit een goed jaar om op terug te kijken. Maar het is wel zo minder is meer, je moet de ruimte nemen.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste lezers van dit forum,

 

Diversen van jullie zullen ons wellicht kennen, omdat we al jaren bezig zijn met het opsporen van de beste aardappelziekteresistente tomaten van dit moment. Van sommige van die rassen verkopen we zaden via onze hobby-website. We weten dat deze zaden ook hun weg vinden naar diverse gebruikers van dit forum.

 

Verder kunnen de echte freaks op onze website ook wetenschappelijke achtergronden nalezen over de genetica van de aardappelziekteresistentie in tomaten.

 

Onze buitenproef van 2021

Het zal jullie niet verbazen dat 2021 een fantastisch jaar was om aardappelziekteresistente tomaten te testen. De zomers van 2019 en 2020 waren on-Nederlands warm en droog, waardoor we de buitenproeven met aardappelziekteresistente tomaten om die reden als mislukt moesten beschouwen....  Aangezien het inmiddels begin oktober is, wil ik jullie meenemen in de resultaten van onze buitenproef van 2021.

 

Welke rassen ?

We hebben ruim 20 verschillende rassen getest, waaronder:

- een paar die zeker vatbaar waren (als referentie)

- de nieuwe Duitse rassen Sunviva, Resibella, Rondobella en Vivagrande

- vijf nieuwe test-hybriden uit FruitLent

- twee nieuwe rassen van Clause (Buffalosun en Crokini)

- de nieuwe Amerikaanse hybride Mountain Rouge

- twee nieuwe selecties van de West Virginia University

- enkele resistente rassen die we al wat langer hebben (en die sommigen van jullie al kennen van onze website)

 

De resultaten ?

Zoals jullie op de onderstaande foto zien, zijn sommige planten helemaal zwart van de aardappelziekte (Phytophthora), terwijl anderen nog groen zijn. Dus een prima tijdstip om de balans op te maken.....  Ik noem hieronder enkele resultaten:

 

Vatbare rassen

Alle vatbare rassen inderdaad zwaar aangetast, volgens verwachting !

 

Resibella

Het Duitse ras Resibella is wel goed resistent, maar vruchtzetting begon vrij laat en een enorme groeikracht met veel dieven. Jammer !
(hier gaan we dus geen zaden van aanbieden)

 

Rondobella

Het Duitse ras Rondobella is ook goed resistent, maar ook vrij late vruchtzetting en ook een enorme groeikracht. Nog steeds vrij veel dieven (maar wel wat minder dan Resibella). Ik vind de planten desalniettemin nog steeds vrij onhandelbaar. Jammer !

(hier gaan we dus ook geen zaden van aanbieden)

 

Sunviva

Het Duitse ras Sunviva is ook een zeer sterke groeier met vrij veel dieven, maar nog wel enigszins handelbaar. Dus onder voorwaarden geschikt. Alleen voor buiten, niet in de kas !  Hiervan gaan we wel zaden aanbieden, doch de hobby-tuinder moet de enorme groeikracht dan wel op de koop toenemen.

 

Vivagrande

Het Duitse ras Vivagrande had fraaie overzichtelijke planten met een middelsterke groei, een goede en vroege vruchtzetting. Dit zag er dus veelbelovend uit !  Helaas vielen echter al vroeg in het seizoen alle bladeren af door een vorm van necrose. Oorzaak onbekend (in ieder geval geen Phytophthora). Zo lang we de oorzaak  van de necrose niet kennen, zijn we terughoudend in een aanbeveling.

 

Test-hybriden uit FruitLent

De vijf test-hybriden van FruitLent zijn nu allemaal nog helemaal groen, dus goed resistent !  Allemaal planten met een overzichtelijke groeiwijze, niet extreem groeikrachtig, geen overmatige diefvorming, zeer donkergroene bladeren. Hier zit zeker geschikt materiaal tussen !

 

Crokini en Buffalosun

De als "resistent" verkochte nieuwe rassen Crokini en Buffalosun van veredelaar Clause uit Frankrijk blijken juist extreem vatbaar (met name Buffalosun). Jammer, maar vooral kwalijk !  Overigens beiden qua overige kenmerken prima rassen, dus als de resistentie niet van belang is, kunnen deze rassen nog steeds een goede keuze zijn.

 

Mountain Rouge

Het nieuwe Amerikaanse ras Mountain Rouge is goed resistent en geeft zeer grote vleestomaten met een heel goede smaak. Beslist een aanrader !

 

twee nieuwe selecties van de Vest Virginia University

Beiden zwakke groeiers met overzichtelijke planten met opvallend lichtgroene bladeren. Beiden laat in de vruchtzetting, laat rijp en op het oog matig productief. Eén van beiden blijkt bovendien vatbaar voor aardappelziekte, doch de andere blijkt juist zeer resistent !  Door de late vruchtzetting en de op het oog matige productiviteit gaan we er geen zaden van aanbieden. Wel gaan we de resistente versie mogelijk gebruiken om te kruisen met andere resistente lijnen die we in bezit hebben, met als doel gewenste kenmerken plus een multigene resistentie samen te brengen in een nieuwe FruitLent-hybride. We zullen de komende jaren zien of dat gaat lukken.....

 

Overige resistente rassen

Laat ik hier verder onbesproken (meesten al bekend, omdat deze al enkele jaren eerder beschikbaar waren).

 

Marcel Joosten.

IMG_8895.JPG

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

@FruitLent ik had er 2 van jou overige resistente staan, mountain magic F1  en damsel F1,  6 planten,  4 in open lucht en 2 onder afdak.  Ik moet eerlijk toegeven dat ik de niet beschermde planten extreem moeilijk heb gemaakt ( dichte begroeiing dus vaak vochtig) om te zien hoever de resistentie ging.  Alle planten zijn in eerste instantie licht besmet geweest maar groeide er gemakkelijk door. 1 Damsel buiten heeft het uiteindelijk een paar weken geleden door pyth begeven, maar ik heb  wel redelijk oogst gehad.  Mountain magic heeft me echt  verrast, had buiten vorige week nog gezonde tomaatjes en overdekt ging het helemaal al goed, overdekt gaf bij beide ook een aantal weken eerder oogst.

De smaak was niet slecht, had ook geen last van scheuren bij Damsel waar hij gevoelig voor zou zijn.

Al bij al een positieve ervaring bij deze extreme zomer en zeker geschikt als buitentomaat, maar persoonlijk voor mij niet om ze in het lijstje te zetten die ik elk jaar zet.

 

Ik weet niet of dit jaar een referentie was om te bepalen hoe vroeg vruchtzetting is,  tomaten die ik al jarenlang heb staan waren dit jaar ook bijzonder laat.

 

Volgend jaar eens moutain rouge proberen.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-10-2021 om 18:23, FruitLent zei:

Mountain Rouge

Het nieuwe Amerikaanse ras Mountain Rouge is goed resistent en geeft zeer grote vleestomaten met een heel goede smaak. Beslist een aanrader !

Toevallig net besteld bij mijn bestelling in de USA👏👍

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FruitLent

Resibella heeft hier een goede resistente. Echter wat jij schrijft een enorme groeikracht. De smaak van de tomaten is beter dan van Primabella. Alleen de dikke schil blijft steeds in mijn mond achter. Dat is echt een nadeel.

 

Rondobella heeft ook goede resistentie. Maar voor mij geen blijver omdat ik deze normale tomaten niet veel gebruik. Ik gebruik meer cherry tomaten en de lekkere vleestomaten.

 

Galahad F1 heeft een goede productie en super resistent. Dit ondanks dat hij als struiktomaat niet gediefd wordt en dus niet snel opdroogt. Ook zijn de vleestomaten niet verkeerd. Wel iets last van een groenkraag.

 

Sunviva heeft een goede resistentie en de gele cherry tomaten vind ik erg lekker. Ze hebben een stevige schil maar door het stevige vruchtvlees valt dit niet op.

Hij is groeikrachtig en maakt zelfs dieven midden op de bladeren. Dit zou een eigenschap zijn die nog is overgebleven van de wilde ingekruiste tomaten. Dit is wel een blijver.

 

Vivigrande had hier net als bij jou dat het onderste blad dat ineens afstierf. De plant heeft er niet minder door geproduceerd. Maar voor een vleestomaat zou ik toch Galahad F1 aanraden.

 

Mountaineer Pride (17A), erg goede resistentie maar de vleestomaten zijn smaakloos. Ook valt de productie tegen. Galahad F1 is veel beter in smaak en productie.

 

Dan de tegenvallers wat betreft resistentie:

Dorada, lekkere gele vrucht maar niet resistent genoeg.

Primavera niet resistent genoeg.

Read Pearl, lekkere stevige vrucht (in het begin van het jaar vond ik de smaak minder) maar niet resistent genoeg.

Clou, Lekkere gele vrucht maar niet resistent genoeg.

Rote Murmel, grote tegenvaller in smaak en niet resistent genoeg, al blijft de plant er wel doorheen groeien. Van een homozygoot ph3 plant had ik meer verwacht. Vraag me dus sterk af of deze wel homozygoot ph3 is?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...