Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie je zaden?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik bewaar ze in foto hoesjes A4 in een multimap (nou inmiddels 4 multimappen)

Deze kan je krijgen bij o.a. de hema

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Na van alles geprobeerd te hebben nu toch echt orde in de chaos geschapen:

een map met zelfgemaakte zadenzakjes (leuk om te maken en gaan lang mee als je er netjes mee omgaat)

IMG2019103111255434391572518082.jpg

• Like 1

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
Geplaatst:

Tot nu toe staken de zaden hier in een doos. In die doos zit alles bij elkaar, originele koopzakjes, eigen gemaakte envelopjes, plastic zakjes, glazen potjes. Beetje slordig eigenlijk, het sluit niet altijd goed af en is vooral onoverzichtelijk ook al is alles genummerd het zit toch door elkaar.

Ik wil de zaden nu in ziplock zakjes steken, allemaal van dezelfde maat en dan in een gepaste dozen stoppen. Gewoon op nummer. Stickertje erop met wat het is.

Voor zaden waar het aantal wat groter van is gaat dat systeem niet werken. Boontjes, erwten, zonnebloemen en coriander bvb, wat doen jullie daarvoor?

Daarnaast ben ik dit jaar van plan om minstens een deel van onze zaden in de diepvriezer te steken. Mijn doel is 'backup' en langere conservatie. Zeker in het geval er maar een paar zaden voorhanden zijn of het een redelijk zeldzame soort betreft wil ik graag wat meer zekerheid hebben. De helft van de zaden van iedere soort tomaatjes gaan er al zeker in.

• Like 1
Geplaatst:

Poe wat bewaren jullie je zaadjes netjes en wat een verzameling.

Hier in zakjes in afgesloten dozen en hoesjes in een map, per familie, seizoen en volgorde zaaien. Ben nog steeds aan het ondervinden wat het beste werkt voor mij. 

Geplaatst:

Ik gebruik ook zo'n plastic sorteerbak ongeveer zoiets als hierboven, op de buitenkant schrijf ik met stift wat er in een vakje zit. Ik heb nu wel al 2 bakken vol en ze hebben meer vakken als die hierboven. 

Geplaatst:

Mijn systeem werkt wel, maar is wat onoverzichtelijk aan het worden.

Ik had voor zaden die ik kocht 2 schatkisten. De kleine waar de zaden die ik dit jaar wil zaaien in zitten en de grote waar zaadgoed (per jaar geordend) voor de komende jaren in zit.

Omdat ik zelf ook veel zaden oogst en ruil, heb ik ook een bak gekocht waar ik die in kan bewaren. Deze zaden zitten vaak in kleinere verpakkingen dan gekocht zaadgoed en dan bewaart dat makkelijker. Geldt natuurlijk niet voor bonen en andere dingen waar ik heel veel van oogst. 

Foto's:

8_schatkist.thumb.jpg.55d2dacee44af584626ec1d3d73fde9a.jpg

En dan een van de 2 zadenbakken. Die zitten inmiddels ook helemaal vol.

9_schatkist.thumb.jpg.320ad866813babf4e2f455ef2a82578d.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Ik had alles per soort in ziplock zakken en die allemaal in een grote trommel. Bewaren doe ik in een droge en koele kelder.

Na jullie mooie bewaar systemen, vond ik het ook tijd voor wat anders. Vooral om sneller iets te vinden. De oplossing van @Scififreak vond ik een hele mooie, dus op naar Action. Daar zag ik deze, en kan ik ook grotere zakjes in bewaren. Ze stapelen goed. Ik heb er 2 gekocht voor €3,69 of €3,89 per stuk.

F884C09E-2E3E-4FD6-9FC1-3A0C9ABAF09C.jpeg

603E3152-72DE-4411-9A3D-B5AED78158ED.jpeg

C460F8F8-06FF-43C5-A918-7EA0BEEDD4BA.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Flup denk ook dat je niet teveel kunt hebben, zaadgoed is een kostbaar goed. Leuke is dat jet kan delen en zo de soorten kan behouden. 

Moet nodig mijn zaden door nemen , sorteren en opbergen. Maar nu zaai ik alles wat ik kan zaaien, oude eerst en dan nieuw voor volgend jaar als het niet anders is.

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Heeft iemand een overzicht wanneer de zaadjes aan de buurt zijn? Ik zie mensen op maand bewaren! Heb zojuist de zaadjes uit de wilde boshyacint gehaald. Maar hoe nu verder?

Geplaatst:

Je moet je niet blind staren met op naam bewaren, sommige (bv scherpzaad spinazie) kun je zowel in de lente als in de herfst zaaien. En dan ook nog gedurende meerdere maanden. Sla kun je bijna het hele jaar zaaien, onder glas, in de openlucht een paar maanden korter.
Eerst maar een manier vinden die je makkelijk vindt om te gebruiken, wat voor jou overzichtelijk is.
Ik heb mijn zaad gesorteerd per groep (peul, blad, kool, bloemen, kruiden, wortel, vruchtgewassen). Maar die zakken zitten overvol.
Mijn collectie komt in de buurt van die van Flup.

Ik houd in Excel bij welke zaden ik heb. Ben er nog niet aan toe gekomen om ook andere details zoals zaaitijden erbij te zetten... Nu alleen NL naam, Latijnse naam, oorsprong, oogstjaar en in welke groep het zit. En uiteraard of het al op is of dat ik nog wat heb (niet de hoeveelheid).

Geplaatst: (aangepast)

Ik bewaar in een grote wijnkist, waarin ik schotjes heb gemaakt voor de meeste maanden. Ik leg een in maart gezaaide groente (b.v. radijsjes) vervolgens in de opvolgende maand. Anders vergeet ik bijvoorbeeld de herfstradijzen. De peulvruchten zitten in een aparte doos omdat de zaden zo groot zijn en ze tochmaar twee keer perjaar gezaaid worden.

Het liefst zou ik alles in de koelkast bewaren qua houdbaarheid, maar zoveel plek is er niet. En ik gebruik een zaaikalender!

aangepast door woldistel
Geplaatst:
On 7/9/2022 at 2:36 PM, Sabine70 said:

Heeft iemand een overzicht wanneer de zaadjes aan de buurt zijn? Ik zie mensen op maand bewaren! Heb zojuist de zaadjes uit de wilde boshyacint gehaald. Maar hoe nu verder?

Dat klinkt spannender dan het is. Ik bewaar in eerste instantie de zaden op jaar. Dus als ik een zadenzakje koop, dan kijk ik naar de verloopdatum. Staat daar 1/25, dan komt dat zakje bij de zaden voor 2024.

Als ik de zaden voor het jaar dat ik wil gaan zaaien, bijelkaar pak, dan is dat een behoorlijke stapel. Ik heb altijd teveel zaadgoed, vandaar. Om er iets van overzicht voor mijzelf in te houden, heb ik dus een kleinere kist, waarin ik de zaden sorteer op de maand waarin ik die wil gaan zaaien. Bijvoorbeeld tuinbonen in februari, peterselie (onder andere) in maart en sla in diverse maanden. Niet omdat die zaden allemaal in die maanden gezaaid moeten worden, maar omdat ik ze wil zaaien in die maanden.

Ohja, en Excelbestanden maak ik ook, zodat ik een overzicht heb welke zaden ik voor welk jaar heb. En dan vooral wat er ontbreekt en ik nog bij moet kopen of ruilen. En ook al heb ik voldoende, dat weerhoudt mij er niet van om toch nog extra te kopen of te ruilen. Want dat vind ik ook het leuke van deze hobby, wat ik teveel zaai of oogst, daar doe ik anderen een plezier mee. En omgekeerd ook, ik krijg ook zaadgoed of oogst van anderen. Zo leuk! Kan ik iedereen aanraden. 

• Like 2
Geplaatst:
Op 9-7-2022 om 14:36, Sabine70 zei:

Wilde boshyacint = Hyacinthoides non-scripta.

Zaden direct na de oogst zaaien, niet bewaren. Zaden hebben eerst enkele maanden warmte nodig, gevolgd door enkele maanden koude. Zaden het beste dus nu zaaien en het zaaisel buiten plaatsen. Het zaaisel afdekken met fijn grind om onkruid en mosvorming tegen te gaan. Verder zorgen dat dieren (i.h.b. vogels) en kinderen niet bij het zaaisel kunnen. Zaden kiemen dan in het voorjaar met het stijgen van de temperatuur. Zaailingen van Hyacinthoides zien eruit als grassprieten.

Waarom hebben sommige zaden eerst warmte nodig en dan pas koude? Meestal gaat het dan om soorten die zaad produceren waarin het embryo in het zaadje  nog niet volledig volgroeid is en warmte nodig hebben om door te kunnen groeien. Het embryo van een zaadje is overigens meestal alleen te zien als je een zaadje door de midden snijdt en dan onder de microscoop legt.

Sommige zaden hebben een 'short term viability' d.w.z. dat ze maar korte tijd hun kiemkracht behouden. Dit is onder meer het geval bij magnolia en pioenen. Als je deze in de koelkast gaat bewaren dan neemt de kiemkracht zeer snel af. Sommige van deze 'short term viable' zaden zijn wel te bewaren maar moeten dan in een ziplock zakje met licht vochtige zaaigrond worden gedaan en dan in de koelkast bij 5 graden worden bewaard.

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Mooie ideeen zijn hier te vinden. Bij mij zat alles in een grote schoenendoos en dan maar graven als je iets nodig hebt. 

ik gebruik verder de zaaiagenda van Diana’s mooie moestuin om te kijken wat handig is qua planning. In de praktijk liep het dit jaar toch een beetje anders. Organiseren op maand wat ik hier zag is een goed idee.

Geplaatst:

Ik heb ook een bak met maandindeling. Zodat ik de zaden die vaker in het jaar gezaaid kunnen worden, na het zaaien gewoon weer in het vakje voor een maand of twee verder doe, anders vergeet ik het vaak. Binnen het maandvak bind ik de zakjes die bij elkaar horen (volgens mijn indeling dan) samen meteen elastiekje. 

En ik gebruik Diana Stek's agenda ook. Vind ik echt de fijnste 😀

Geplaatst:

Ik heb pepers en tomaten apart in een doos en dan nog in paprika/peper onderverdeeld. Alles zit per soortgroep in ziplockzakjes.

Dan heb ik nog een grote doos. Daarin zit alles per groep/soort bijeen in ziplock zakjes. Dus cucurbitea bij elkaar.
Look heb ik altijd veel van, geen idee waarom. Dus die bij elkaar. Bladgroenten, komkommers, meloen. Bloemen, alle bonensoorten. Enz enz.
Daar zit dan ook nog verpakkingsmateriaal bij en stiften in een ander ziplockzakje.

De doos is propvol dat ik er geen foto van durf te maken. Het is geen doosje, maar zeg 6 x schoenendoos formaat. Het neemt nogal wat ruimte in. Ik heb ook een zaaimap, maar merk dat ik daar in de praktijk te weinig mee doe. Eigenlijk heel zonde, want het is wel heel overzichtelijk dus als je meer geduld hebt, vind ik dat wel echt een aanrader. Maar ik heb gewoon te veel zaaigoed en te weinig tijd/geduld.

Geplaatst:

Ik ga mijn zaden, wat er ook te veel zijn, opdelen in bloemen en groenten/kruiden. Ik bewaar ze altijd op alfabet. De paprikas/tomaten/pepers heb ik inmiddels ook apart, want daar doe ik buiten jan-maart niks mee en die zaai ik altijd thuis voor, dus hoeven ze ook niet op de tuin. Ik moet er nog even een mooiere doos voor kopen. 

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

IMG_20221001_085718.thumb.jpg.995569dc47167aec881da70e80794805.jpgIk ben nu bezig met het maken van een opzet voor een Excelbestand. Hebben jullie tips/aanvullingen/beginnetje?

Ik wil vooralsnog dit in ieder geval opnemen:

1. Getal dat naar potje verwijst;
2. Soort zaden in potje;
3. maanden waarin te voorzaaien; soorteerbaar/doorzoekbaar maken
4. Maanden waarin direct te zaaien; soorteerbaar/ doorzoekbaar maken 
5.  Maanden waarin te oogsten; soorteerbaar/ doorzoekbaar maken
6. Afstand tussen de zaden en rijen;
7. Mate van water geven;
8. Diepte van zaaien;
9. Mate van zon/schaduw;
10. Vriendjes met welke planten (bij-/na elkaar); soorteerbaar/ doorzoekbaar maken
11. Vijand van welke planten;  soorteerbaar/doorzoekbaar maken
12. Bijzonderheden voor wat betreft potgrond/kiemen;
13. Verwijzing naar foto's van zakjes;
14. Tenminste houdbaar tot; soorteerbaar/ doorzoekbaar maken

aangepast door Pas
Foto toegevoegd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...