Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

10 m stapelmuurtje herstapeld, pff, nog 4 m te gaan

is elke 4-5 jaar weer gedoe maar goed voor allerlei klein beestenspul 😇

raamopeners van de kas bijgesteld, moesten echt verder open van de week

bamboe gescoord bij buur, aspergemuurtje gemaakt voor tegen de wind

geschoffeld want vriend heermoes is wakker geworden

Geplaatst:

Jullie zijn weer lekker bezig geweest!

Hier in de kas met de winterstorm, wind regen hagel en sneeuw trays gezaaid. Peultjes en zonnebloemen dit keer, zodra ze groot genoeg zijn gaan ze naar buiten en kunnen tegen het hek klimmen. De olie zonnenbloemen komen in de moestuin, hopelijk dit jaar meer succes zodat we wat meer zaadgoed voor de opvolgende jaren krijgen. En de kips eens wat kunnen laten snoepen, voor ons moet ik nog andere soorten zaaien en dan planten in de keukentuin. Voor de sier heb ik ook nog wat soorten met aparte kleuren en tekeningen.

Nu eerst grote mok a halve liter zwarte thee met munt drinken.

Geplaatst:

Net een broeiraam uit de sloot gevist.

Tijdens de felle hagelbuien vandaag trekt de wind flink aan.

Middenin een bui moest ik naar buiten om de broeiramen vast te leggen. Eentje was al in de sloot gewaaid. Bar weer vandaag, geen tuinweer helaas.

Geplaatst:

Regeren is vooruit zien. 😉

Hier gisteren alles al vastgelegd, maar er komen nu flinke windstoten uit het noorden.

Vandaag nog in de luwte takken klein zitten knippen in het zonnetje, en de rest van de kruiden gesnoeid.

Aan het eind van de middag even terug, stormachtige wind en sneeuwjachten, afgewisseld met rustige perioden met zon.

Ook in de kas niet lekker meer, te meer daar de deur van binnenuit niet op slot kan en dan af en toe openwaait.

Buiten 2 graden, gevoelstemperatuur -3 graden. hardste windvlaag 70km/uur.

Geplaatst:

Ik moest vanmorgen vroeg even naar de moestuin, om de drie vuilcontainers buiten het hek te zetten, die zullen vandaag geleegd worden. Een vrijwilligerstaak die ik doe in ruil voor het gebruik van moestuin.

De moestuin zijdelings bekeken, die was bedekt met een laag hagelsneeuw, waardoor de dunne bladsprieten van de uitjes en knoflook staken. Ook het blad van de erwten, kapucijners, tuinbonen piepten erdoor. Spinazie a 2 cm was bedolven.

Geen idee wat mensen nu in de moestuin zoeken, gauw naar huis, binnen maar wat gaan zaaien dan.

Geplaatst:

gister vanalles vastgesjord vanwege windwaarschuwing 8

stapelmuurbak afgemaakt, gevuld met grond, voorzien van compost en wat mineralen, mijn "den" opgeruimd vanwege buien, mijn "den"weer volgeplempt met zooi vanwege buien

Geplaatst:
Op 5-4-2021 om 18:06, Patrijs zei:

Regeren is vooruit zien. 

Dat is zeker zo.. Ik was iets te optimistisch en dacht dat het dinsdag pas koud zou worden, maar dat bleek zondag op maandag nacht al te zijn. Vanmiddag eindelijk de tijd gevonden (en moed verzameld..) om de schade op te nemen. Viel alles mee! Buiten wat doperwtenplantjes omgewaaid dus gewoon netjes weer terug geplaatst. En de net een week eerder uitgeplante snijbiet heeft het mogelijk niet overleefd. 

Binnen in de kas stonden alle zaailingen er nog helemaal goed bij (tomaten, paprika, cucamelon stonden gelukkig nog warm in de keuken).

Geplaatst:

Mooi, 

Hier ook lichte schade, een weggewaaide cloche die ik niet meer kon vinden en een cloche geplet.

Vanmorgen zitten solderen voor mijn installatie op de tuin, een verlengsnoer op 12 V gemaakt, een omvormer voor 230V en een USB poort verbouwd zodat die ook makkelijk met een stekker op de accu kan.

Helaas kwam ik er bij het testen zonder zekering achter dat de streepjes------ op de stroomdraad niet de min maar juist de plus aangaven. Chinees Action ding.

De usb poort rookte even en ik kan weer opnieuw beginnen. Lastig als je niet naar de winkel wil.

En dubbel stom want dit is me al eens overkomen.

Onder glas water gegeven want de water opvangbakken zaten weer vol.

Fijn weer een beetje regen/ hagel/ sneeuw.

Geplaatst:

Vandaag spinazie geoogst, geblancheerd, en in porties ingevroren. In de kas is spinazie zeer geschikt als voorteelt terwijl de kwaliteit ook nog eens beter is dan spinazie uit de vollegrond die al gauw vervuild raakt door opspattend regenwater. Omdat er nog geen tekenen van zaadvorming zijn is een tweede kleinere oogst over een dag of tien nog wel mogelijk. Daarna worden de planten geruimd om plaats te maken voor kuipen met zoete aardappels.

spinazie2.thumb.JPG.5f05d09902ab20b835c4be5b381909cb.JPG

spinazie3.thumb.JPG.f96c24e61adb160bfacf499a7b03a794.JPG

De start ruim 10 weken geleden. Gezaaid onder noppenfolie om 's nachts de grond minder snel te laten afkoelen en om de zaden tijdens het kiemen te beschermen tegen uitdroging.

spinazie1.thumb.JPG.31949ffd01e0db9e90fd3a46d64774b0.JPG

• Like 10

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Een mooie productie.

Vandaag twee ramen van de platte bak schoongemaakt, tenminste daaronder alle onkruidjes met de hand uitgetrokken.

Ook veel eetbare spontane plantjes laten staan o.a. NZ spinazie, sla en korianderzaailingen.

Daarna flink water gegeven.  Ook nog het vol gepote stuk van mijn aardappelveldje geschoffeld.

De rest van de middag verkletst, een nieuwe tuinder kwam om aardbeistekken en die bleek hetzelfde werk gedaan te hebben en uit een tuindersfamilie te komen.

Dan gaat de tijd snel.

• Like 1
Geplaatst:

Nog wat onkruiden losgetrokken, laatste zevenbladresten uitgestoken, enkele bedden voor poten en zaaien voorbereid.

Zie zaai- en pootdraadje.

Geplaatst:
Op 8-4-2021 om 22:39, Frans zei:
De start ruim 10 weken geleden. Gezaaid onder noppenfolie om 's nachts de grond minder snel te laten afkoelen en om de zaden tijdens het kiemen te beschermen tegen uitdroging.

Dat ga ik volgend jaar ook doen, slim zeg onder noppenfolie!

Geplaatst:

Ow en ik had eindelijk tijd om drie stuks -ja, echt 3 stuks- aardappel te poten. Ben vergeten welke. Ik heb nog 2 soorten die ik morgen ga poten. Toevallig allemaal Duits.

Geplaatst:

Late aardappels en uien gepoot. Weer wat rijtjes fenugreek, meiraap en radijs gezaaid. Begonnen met het klaarmaken van het bonenveldje. Water gegeven in het broeikasje en de koud bak. Alle mini-plantjes binnen bemoedigend toegesproken. 

Geplaatst:

Na de regen van gisteren vandaag maar wat kleinbrokken verkruimeld. Een paar emmers penwortelonkruid verwijderd en wat bloembollen geplant. Mijn aziatische bladgroenten komen ook mooi op, dus wat uitgedund en ook daar wat onkruid verwijderd om ze de ruimte te geven. 

Zo fijn om te zien hoe de grond steeds meer ergens op begint te lijken. Er begint ook van alles uit te lopen en te bloeien. Zo in het zonnetje was het echt lekker werken in de tuin. 💕

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Wat is het koud! Brrr. Even wat spinazie gezaaid en in de schuur wat potjes gevuld met potgrond. Nu weer lekker binnen, peulen- en broccoli en chinese kool zaadjes in die potjes. 

Geplaatst:

Hier was het wel lekker in de luwte en daar  weer een stuk van het oude aardbeienveld opgeschoond.

Ook de overwinterende planten en knollen uitgezocht, veel was toch dood door die paar dagen kou.

Een lavendel gesplitst in vieren en het was weer druk dus veel gekletst.

Geplaatst:

Tijdens de sneeuwbuien lavameel uitgestrooid, later in geharkt.

Aantal bijen en vlinderplanten gehad, begin gemaakt met poten hiervan.

Als laatste de kas bewaterd.

368883a9e4cedcdd7e6ecf77589fafeb.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...