Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo veel onkruid verwijderd, dat zelfs de kippen het niet meer willen. Vervolgens de kliko er vol mee gegooid. Hazelaar verwijderd. Bedoeling was de helft en toen dacht ik... er komt toch geen tweede, haal maar helemaal weg. Ook de kaarsrechte prachtige uitloper van de sieramandel gekettingzaagd. Zo jammer dat het een uitloper was, want die vorm was mooier dan de boom zelf.

Paar dikke staken bewaard. Rest kortgewiekt en weggegooid. Nog meer onkruid verwijderd. Heel veel paardenbloemen... Het kleinste bloeiende paardenbloempje van 1,5 cm geplukt dat zich onmogelijk tussen het voegwerk had genesteld. Hoe schattig ook, moest ook weg.

Nog 10 zomerbloeiers in hangpotten gedaan. Veel water aan de nieuwkomers gegeven.

Geveegd.

• Like 1
Geplaatst:
8 uren geleden, RobO zei:

vnl heermoes geschoffeld

Jij schoffeld de heermoes dus.. Ik trok het er vorige jaar per plukje heel voorzichtig uit, heel soms met de wortel er helemaal aan, maar meestal ook niet. Nu na alle grond werkzaamheden in onze tuin in de borders die gister zijn aangeplant de pluimpje die al opkwamen incl. Wortel uitgeschept, maar dat kan natuurlijk lang niet alle heermoes zijn  dus zal vast nog veel opkomen! Met schoffelen wordt het niet ieder jaar nog meer?

Geplaatst:

De noorden wind en de koude nachten met vorst aan de grond brengt nog weinig buiten activiteiten met zich mee.

In de kas gaat het goed laatste spinazie gesneden en een krop sla geoogst.

Deel van het pad onkruid verwijderd veel paardenbloemen aanwezig, hortensia’s en rozen schoongemaakt, bemest en bewaterd. Lavameel gestrooid en ingeharkt. We zullen maar denken naar slechte tijden komen goede tijden.

Geplaatst: (aangepast)

Heermoes is armoede in de grond.

Te kort aan minerale en sporenelementen.

Veel schoffelen tot de langste dag en lavameel of grit gebruiken om het gebrek aan mineralen en sporenelementen aan te vullen.

Gebrek komt van langdurig telen op de landbouwgrond.

De groente gaat beter smaken en groeit beter en groter, zo is mijn ervaring.

De heermoes verdwijnt ook.

Google eens op Brouwer Kapel Avazaath biolit lavameel.

aangepast door Arievd
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mooi weer met een frisse wind en zon na de regen.

Dat betekend hier schoffelen, en door blijven schoffelen anders koel je weer af.

Een koude wind hier met 9 graden......

Ook ben ik begonnen met het weghalen van de bescherming van de klimmende  peulgewassen.

Geplaatst:

Tweede en laatste deel tomaten in de kas uitgeplant. Verder nog wat nieuwe dingen voorgezaaid en wat sla en taitsoi uitgeplant. Wat duizendknoop links en rechts uitgegraven en ook wat uitlopers van de sleedoorns verwijderd. 

Geplaatst:

Aardappels aangeaard en veel sla geplant en die water gegeven. Dat doe ik bij de aanplant.  Ik weiger de doperwten, tuinbonen, wortels en capucijners water te geven, als je ermee begint in mijn tuin is het einde zoek. Maar het wordt nijpend..de plantjes lijden al een beetje zie ik, we hopen echt op wat regen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
10 uren geleden, Mellie zei:

Zo veel onkruid verwijderd, dat zelfs de kippen het niet meer willen

Ik heb een grote vierkante bak in de ren waar ik het onkruid ingooi. De kippen spitten erin maar de bak ik zo hoog dat ze het er niet uit kunnen gooien. Naar een half jaar is de onderste helft van de bak beste aarde geworden.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Buiten: Prei die helemaal  onderin een bak ter grootte van een cementton groeit aangeaard. Aankomend bonenbed met brekerszand gemengd. Sla ,raapsteeltjes en spinazie water gegeven.

Binnen: alle tig potjes tomaten, paprika, komkommer en watermeloen water gegeven. De laatste twee aan stokken gezet.

Tweede gourgette kunnen bevruchten ( ik tel dit jaar hoevaak dit gebeurt :wtf:) .

Verder is het drentelen, keutelen en wachten op dat wat we allemaal willen: 

buiten moestuinieren!

Geplaatst:
13 uren geleden, Vastone zei:

Jij schoffeld de heermoes dus.. Ik trok het er vorige jaar per plukje heel voorzichtig uit, heel soms met de wortel er helemaal aan, maar meestal ook niet. Nu na alle grond werkzaamheden in onze tuin in de borders die gister zijn aangeplant de pluimpje die al opkwamen incl. Wortel uitgeschept, maar dat kan natuurlijk lang niet alle heermoes zijn  dus zal vast nog veel opkomen! Met schoffelen wordt het niet ieder jaar nog meer?

nee, we putten hem een beetje uit door telkens al het groen weg te schoffelen; , af en toe lokaal wat plukjes en ook af en toe wat gekiemde sporen; als ik het bij houdt gaat het wel ok

uittrekken werkt niet echt want de zwarte wortels zitten te diep; verdwijnt hier nooit, verwaarloosde buurtuinen zorgen voor nieuwe planten maar so iss es

verder prima grond met veel compost en lavameel elk jaar,

• Thanks 1
Geplaatst:

Besloten dat het tijd was om de eerste keer dit seizoen het gras te maaien.

De sneeuwklokjes en krokussen zijn onderhand wel klaar.

De grasmaaier tevoorschijn gehaald en gelijk het trekkoord gebroken.

Bij het vervangen van het trekkoord de veer verkeerd geplaatst en die ook gebroken.

Twee uur gezocht op het web naar een vervangende veer.

Niet gevonden en vervolgens de oude duwmaaier achter uit de schuur gevist.

Die was kuis verroest maar met behulp van flink wat kruipolie en een staalborstel wat liefde en wat gericht geweld het ding weer gangbaar gemaakt.

De messen in de kooi geslepen en een paar M2 gemaaid voor mijn energie op was.

Besloten dat ik morgen eens ga kijken of ik de motormaaier niet met een accuboor kan starten.

Geplaatst:

Moestuin

Gewied, geschoffeld, gecultiveerd.

Zaaibedje waar prei was gezaaid, omgewoeld (er kwam alleen onkruid op, paar sprietjes prei maar) en daarin spitskolen uitgeplant, gaas erover.

Vroege aardappelen aangeaard, late zag ik nog niet alle.

Stukje van het nieuwe veld gedaan: met de spitvork brandnetels en kweekgras uitgegraven, 2 kruiwagens compost verspreid.

Kas

Drie aardappelplanten uitgetrokken wegens ruimtegebrek.

Geplaatst:

De vlag uitgehangen, dat durfde ik gisteren niet met die wind.

Geoogst, kost toch flink wat tijd omdat ik gelijk onkruid trek en de oogst deels schoonmaak.

Een stuk gras geknipt met de heggenschaar.

Twee rijen peulen schoongemaakt en twee rijen asperges verder afgemaakt.

Morgen nog een rij en dan mogen ze komen met het warme weer straks.

Geplaatst:

In een onverwachts zonnig laatste stukje van de dag wat tips uitgewisseld (vooral gekregen) voor de verdere inrichting van mijn nieuwe moestuin, een kopje thee gedronken en bijgepraat met Goldfish. 👌

• Like 1

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Kip gekoekeloerd -niks te bekennen-

Onverwacht zonnig en droog! Was opgehangen. Kippenhok geschoond. Oprit geveegd. Gevoetbald met de koterden de 3 klimplanten naar de eindbestemming gebracht. Ze moeten er nog in, maar dat komt na de lunch inmiddels.

Geplaatst:

kantplanken voor de bedden ontschroefd en geplant

gewied, heermoes doet 5 cm per dag

(gister hardhout van marktplaats gehaald , alleen jammer dat de eigenaar een waterputje slecht had afgedekt waardoor ik erin viel en 4 schaafplekken opliep)

Geplaatst:

De grondwaterpomp die tijdens de winter binnenshuis opgeborgen was tevoorschijn gehaald, aangesloten en getest. Gevaar voor vorstschade aan de pomp is er niet meer en de 12 mm regen die de afgelopen dagen gevallen is zet geen zoden aan de dijk. Vanaf vandaag ben ik weer in staat de natuur zelf een handje te helpen.  

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Vandaag heel veel onkruid gewied.

En 1 tomatenplant in de volle grond gezet.gewoon om te kijken hoe die het doet.verder alle planten die binnen gestaan hebben,en afgehard waren,buiten bij de broodoven onder het afdak gezet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...