Moestuinoma Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Hallo, ik heb een vraag over zevenblad. Vorig jaar in november hebben we een moestuin overgenomen , met veel hoog zevenblad tussen de bessenstruiken. Er was een jaar niets aan de tuin gedaan. In november hebben we zoveel mogelijk alles weggehaald en een flinke laag houtsnippers eroverheen gestrooid. Maar nu piepen er toch weer overal zevenblad plantjes doorheen. Wat is wijsheid? Alle houtsnippers weghalen en alles met wortel en al eruit trekken? Karton eroverheen en daarover weer houtsnippers? Of gewoon laten groeien en er soep van koken?. 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 tsja, kan allebei uitvorken door de spitvork er onder te steken en alle losse witte wortels verwijderen helpt, maar is lastig tussen de bessen bessen verplanten en daarna uitvorken kan maar is veel werk telkens alle groen wegplukken en opeten helpt ook maar is tijdrovend Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Zevenblad krij je er alleen goed uit als je het uitvorkt. Je kunt wel het blad blijven weghalen om de plant zobuit te putten. Dan kan de energie niet in nieuwe wortels gaan zitten😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinoma Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 Ja er zit niks anders op dan uitvorken zoals jullie het noemen. En daarna alle nieuw blad weghalen. Ik vind een beetje zevenblad niet erg maar het moet niet gaan woekeren en dat is het afgelopen jaar wel gebeurd. Dus ik ga maar met de wortels aan de slag, het is nu nog goed te overzien. Misschien dat we de bessen tzt vervangen, het zijn al oude struiken en ik kijk dit jaar even hoe ze het doen. Bedankt voor jullie antwoord! ps de foto was van vorig jaar maar dat was wel duidelijk ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Ik zou alle twee doen. Stekken nemen als het een goede soort is, en die op schone grond zetten en opkweken. Het kan geen kwaad af en te de bessen te vernieuwen. Ondertussen de oude struiken zo goed mogelijk schoonhouden. Dat lukt nooit helemaal want ze wortelen oppervlakkig daar waar ook de zevenblad wortels zitten. Over een paar jaar kan je ze dan opruimen en doorgaan met de schone struiken. Tuinen is vaak werken met een lange adem en meerjarenplanning. 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Zevenblad moet je echt grondig uitgraven wil je er snel vanaf zijn. Maar ook dan groeit er altijd wel wat terug. De witte wortels zijn breekbaar en elk stukje groeit weer opnieuw uit tot een plant. Het is eetbaar, maar het verspreid zich snel door de tuin en verdrukt de moestuinplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SamanthaP Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Hier was de enige optie ook uitvorken en alle planten verwijderen. Het zevenblad zat zo ver door de wortelstelsels gewoekerd dat het altijd terug kwam wanneer ik de grond onkruidvrij had. Nu al een paar jaar geen last meer van zevenblad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinoma Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 nou ik heb vandaag en gisteren geprobeerd om de wortels van het zevenblad weg te halen te beginnen in de hoek, en dan naar de bessenstruiken toe te werken. Niet te doen.. Tenminste, ik heb ca 2 m2 gedaan, met riek en met de hand, en de wortels zitten zo diep en vast en als een kluwen.... vreselijk. van het stukje van vanmorgen 1/2 vuilniszak vol wortels... zie foto. er zit niks anders op dan het dit jaar maar zo laten en de uitgroei zoveel mogelijk te bestrijden, en idd tzt de bessen maar te rooien, als we stekken hebben genomen. we wachten dit eerste jaar maar even af of ze het goed doen. ze zijn al oud geloof ik. Dan de hele mikmak maar op schonen. dit zie ik niet zitten... ik heb nu al pijn in mn rug! 😝 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinoma Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 ik hoop niet dat ik ook wortels gerooid heb van de bessenstruiken... 😐 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Wij hadden zevenblad in de voortuin waar wij kwamen te wonen, en de vorige bewoners hadden er niets aan gedaan. Het zat ook - wel minder - in de achtertuin. In de voortuin hebben we eerst de grote berg verwijderd en daarna heb ik drie jaar lang elk stekje dat opkwam op mijn knieeen uitgegraven en de wortels genadeloos verwijderd. Doordat ik het met de hand deed, was het ook echt wég, want elk klein stukje wortel kan weer een nieuw plantje vormen. Daarna is het weggebleven. In de achtertuin, waar tegels liggen, kan dat niet. Daar haal ik nog steeds zevenblad tussen de tegels vandaan, ook al wonen we er ruimt 20 jaar. De enige optie om het echt weg te krijgen is m.i. met de hand, dan kun je de wortels volgen. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Klopt, het is echt een rotklus. Hier groeit het in de achtertuin. komt vanuit het braakliggende stuk naast ons huis, daar zit echt enorm veel zevenblad! Heb het grootste deel in onze achtertuin vorig jaar grondig weggehaald. En ook de nagroei uitgegraven. Het heeft wel wat therapeutisch, dat uitgraven van die wortels (net zoals bij brandnetels), maar het is echt een pokkenklus. Zevenblad is eetbaar, misschien dat dat een schrale troost is. Ik zou het stukje voor stukje aanpakken. Elke week een vierkante meter bijvoorbeeld. Het is even flink doorbijten, maar dan heb je er ook profijt van. Mocht het zijn dat er bij de buren ook zevenblad groeit, dan is het handig om planken of iets dergelijks in te graven op de erfgrens, zodat de wortelgroei naar jouw tuin in ieder geval belemmerd is. Ik heb, bij gebrek aan betere alternatieven, dakpannen ingegraven. Dit jaar moet ik nog wat extra dakpannen ingraven, voor de zekerheid en ook om de brandnetelgroei zo tegen te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Die bessenstruiken zou ik direct ruimen en de grond stuk voor stuk schoonmaken. Voor stekken is het eigenlijk iets te laat. Normaal doe je dat met winterstekken in december. Je zou er nog een helemaal schoon kunnen maken en elders plaatsen. Maar nieuw kopen is zeker niet duur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Inderdaad zal je de wortels compleet moeten verwijderen, dat is de enige manier. Doe stukje voor stukje, iedere keer een m2. En dan het gedeelte wat je al hebt gedaan bij blijven houden en alles wat weer opkomt meteen uitspitten. Wij hebben hier ook last van wortelonkruid (winde), en op de stukken waar we bijkunnen is het redelijk bij te houden. Maar waar vaste planten staan (o.a. bramen en frambozen) zit het ook in die kluiten en komt het vanuit daar weer terug groeien. De frambozen hebben we daarom afgelopen najaar gerooid, de grond schoongemaakt en teruggeplant. De kluiten van de bramen zijn zo groot dat uitgraven en schoonmaken niet gaat. Om de bessen te stekken: buig een paar jonge takken naar beneden op een stukje kale grond en leg er een steen oid op. Dan heb je volgend jaar takken met wortels die je kunt afknippen en planten. Dat gaat (zeker in de droge zomers) beter dan stekken, omdat zo de stek voeding + water blijft krijgen van de moederplant. Maar wel wortels maakt omdat hij in contact komt met de grond. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Wat fijn is aan zevenblad, als ik dan toch een positieve noot mag toevoegen aan deze rotklus, is dat het wel een makkelijk onkruid om te verwijderen. In mijn bescheiden optiek. Je kunt er hele stukken uittrekken en weg is weg. Sommige onkruiden delen zich direct of hebben minuscule haarworstels. Dat heeft zevenblad niet. Dat geeft een burger -hopelijk- moed! En ja, het blijft klote... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Nou... die ervaring deel ik niet hoor, @Mellie! Zevenbladwortel is makkelijk uit te graven op lichte grond, maar in andere gevallen breekt het makkelijk af, zeker op deze tuin in Delft. Klei, én wortels van de bessenstruiken. En elk stukje dat achterblijft vormt weer een nieuw plantje. het is wel redelijk onder controle te houden vind ik, maar op onze huidige tuin is de grond veel makkelijker/losser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Vloeken in de kerk. Sorry, maar ik doe het maar even. Als je het echt niet weg kunt krijgen, ondanks alle welgemeende en nuttige raadgevingen... Er is een middeltje dat dit soort onkruiden opruimt. Ik noem geen naam, heb ook geen verbinding met de firma, gebruik het ook niet, maar, ik heb bij iemand gezien dat het .... werkt... Maar zoals ik al zei.... vloeken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Ik kan mij best voorstellen dat mensen naar bestrijdingsmiddelen grijpen. Wij kunnen bijvoorbeeld ook een groot stuk grond kopen dat vol staat met zevenblad (en brandnetel, bramen, canadese guldenroede en nog meer onkruid). ALS wij dat gaan kopen, dan wil ik daar een boomgaard van maken, maar dan moet dit onkruid wel weg. Aan gif gebruiken heb ik nog niet gedacht, want mijn ervaring van eeuwen geleden is dat dat bij brandnetel vooral tijdelijk werkt, maar ik kan mij wel voorstellen dat mensen het gaan gebruiken. En mensen die het gebruiken veroordeel ik ook niet daarom. Maar het is inderdaad vloeken in de kerk. Ik heb verder geen ervaring met bestrijdingsmiddelen die tegen zevenblad werken, want ik graaf het uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Ik zou denken dat het niet veel schade doet aan de bessenplanten en het daar laten staan. Je kan het gebruiken om regelmatig mee te mulchen tussen de bessen. Op andere plaatsen dan uittrekken en wortels uitgraven. De natuur laat geen grond onbedekt, dus als je ze weg doet dan krijg je waarschijnlijk wel een ander "onkruid" aan de bessen. Zie dat er nu houtsnippers liggen, je kunt ook proberen met karton rond de bessenstruiken te leggen en daar dan 10cm houtsnippers op, dus een dikke laag. Indien ze erdoor komen leg je daar nog eens karton met houtsnippers boven. Gif spuiten zou ik persoonlijk afraden om ecologische redenen (bodem naar de zak voor toekomstige planten, insecten, vogels,...) en zeker niet waar je eetbare zaken teelt (eigen gezondheid), dan kun je beter fruit en groenten uit de winkel kopen aangezien deze nog gecontroleerd worden dat er niet te veel residuen van het gif in/op zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Even mee vloeken... Jaren geleden hier ook een tuin vol zevenblad. Vreselijk spul ja, elk stukje wortel dat blijft zitten groeit gewoon verder. Alles zoveel mogelijk uitgespit, maar dat lukte niet overal (pollen, struiken, bomen). Er stond nog zo'n flesje gif in de schuur en dat heb ik een paar jaar gebruikt, maar niet gespoten! Aan zo'n metalen vleestang had ik twee stukjes spons vastgemaakt. Daar deed ik wat gif op en daarmee elk blaadje dat in het voorjaar nog tevoorschijn kwam, even 'in de tang genomen'. Na een jaar of 3 - 4 was het weg. Ik weet niet of het een probleem is in een boomgaard. Als je daar gras zaait en geregeld maait, kan het verder niet veel kwaad zolang anderen er geen last van hebben. Lijkt mij. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ian Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 @Flup klepelmaaier eroverheen en daarna met blad of zaagsel afdekken dan ben je er aardig vanaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinoma Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 Goh wat veel reacties! Superfijn! Bedankt voor je positieve noot, @Mellie, maar ik denk idd dat het in onze kleigrond niet makkelijk te verwijderen is, zoals @mdubbelm zegt. Ik heb er tenminste 2 dagen voor op mn knieën gelegen, een paar uur, en toen zonk de moed me in de schoenen. Want de wortels braken constant af, het was superzwaar, en ik weet dat elk stukje weer uitloopt. En ja @Roelie jouw illegale noodoplossing is ook nog een mogelijkheid maar dat doe ik liever nog niet. Zo te zien zit het nog niet in de rest van de tuin, en is het beperkt tot de bessen rij. De bessen zijn al oudere struiken zo te zien, dus we laten ze dit jaar staan en kunnen volgend jaar nieuwe planten op een andere plek en dit stuk dan helemaal uitgraven en grote schoonmaak houden. Ik denk dat ik het voorlopig houd op de suggestie van @simonvb. Het is ons eerste jaar op deze tuin en we kijken wel hoe alles zich gaat ontwikkelen. Proberen om de rest van de tuin zevenblad vrij te houden, dat is nog wel te doen denk ik. Ik ben erg blij met jullie adviezen, en ik weet nu een beetje hoe ik moet reageren op alle berichten... ben niet zo bekend met fora als deze... maar wel erg handig dat je zoveel reacties en tips krijgt op een vraag. waarvoor dank! 👏😍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Ai, sorry voor de positieve noot! In de klei is het idd een stuk minder makkelijk. Ik moest het regelmatig op zandgrond eruit trekken bij mijn ouders. Ze hebben er tegenwoordig geen last meer van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Jeutje. Die vuilniszak! En dat van 2m2! Ik heb ook zevenblad. Maar alleen in een paar borders aan de voorkant. Ik bestrijd het niet (heb in de moestuin kluwens, zoals jij, maar dan van heermoes. Over snel brekende worteltjes gesproken. )Maar goed. Wat ik wilde schrijven: het jonge blad pluk ik voor in de soep, door puree, kruidenboter of door een roerbak. Niet in idiote hoeveelheden. Maar het is fris groen en gezond. Schijnbaar. (Erg goed bij blaasproblemen) Ik snap dat je het allemaal kwijt wilt, en zou dat zeker nastreven. Maar tot die tijd: pluk es een handje hier en daar. Heb je er tenminste niet alleen nadeel van! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moestuinoma Posted March 5, 2021 Author Share Posted March 5, 2021 Ha ha ja goeie culinaire tip @Charly zo maak je van de noord een deugd.... ik ga het zeker proberen, in de keuken gebruiken! Ik heb gelukkig een echtgenoot die meer ontspannen tegen ‘onkruid’ aankijkt. Naar mijn gevoel ‘te’ ontspannen soms... 😆🙄 En ik hoorde vandaag op de tuin dat iemand het geen ‘onkruid’ wilde noemen, maar ‘ongewenst groen....’ Betere term. En ja heermoes kan ook een ramp zijn. Maar elk nadeel hep z’n voordeel..... (kun je heermoes eten eigenlijk ?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted March 6, 2021 Share Posted March 6, 2021 Off topic: van heermoes schijn je thee te kunnen zetten.En het haalt mineralen van grote diepte uit de bodem, je kunt het dan als mulch gebruiken of er extract van maken en als voeding bij de planten gieten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts